Rödljusrace i city! :)

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
(Moderator får gärna flytta den här tråden till OT - om hen så önskar.)

Vissa av oss hojgossar är ju lite... ...söta. ;) Eller vad man nu skall säga.

På väg hem i centrala Göteborg hamnar jag sida vid sida vid ett rödljus med en snubbe på en annan Kawa. Han kör en Kawasaki SX 1000 med 142-nånting hästar. Han torrvarvar lite. För att det är kul, eller för att visa vem som bestämmer.

Jag kör min lilla scooter på 299 cc och 28 hästar. Till råga på allt har jag monterat mina (urfula) styrmuffar för att hålla höst-/vinterkylan borta. Min Kawasaki är dessutom byggd av Kymco, på Kawasakis uppdrag. Jag befinner mig just då långt ned i SH:s statusliga med andra ord.

Fast en sådan där automatscooter som jag har är riktigt snabb vid rödljusen. Det är bara att vrida om så är man på väg. Medan andra trafikanter fortfarande håller på och fipplar med koppling, dragläge och möter med gasen, så är jag ett antal meter bort på ett kick. Och det fick han erfara. :)

Det kan man ju inte tåla från en j*vla scooter!? Så lätt frustrerad drar han på duktigt på ettan och wheelar förbi mig. När han wheelar så öppnas en glipa mellan jacka och byxor. Och man ser nästan lite av rumpan. Inte lika coolt.

Nästa rödljus. Allt upprepas. Torrvarvning. Jag tänker "lärde han sig inget vid förra rödljuset?" Fast nu blir jag också lite taggad och är extra snabb med gasen så snart det slår om. Swisch så är jag nästan 10 meter borta! Självklart så vinner 142 hästar över 28 hästar på lite sikt (dvs mer än 10-15 meter). Så på nytt kommer han wheelande förbi mig. Och flashar ryggslutet än en gång. Inte så coolt nu heller att se en antydd rumpa som wheelar i vänsterfilen.

Tredje rödljuset. Skall han nu äntligen få revansch i denna prestigematch mellan sporthojskillen på literklubban och mesen på scooter?

Nä. Vi skall åt olika håll, i olika filer. Så sorry, du kanske kan få din revansch en annan dag? :D
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det där händer mig ofta. Fast det är 35-åriga slipsar i förmånsbilar som ska rejsa. Jag låter dom vinna varje gång. Det är ju inget värdigt byte.
Det måste inträda ngn drift när man förhandlat sig till en audi med sportpaket, att när det står Harley-Davidson på tanken på en hoj som glidit upp mellan de främsta bilarna vid ett rödljus, ja då ska man släppa lös alla hästkrafterna man inte äger. :3freak
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
TMax500
Tredje rödljuset. Skall han nu äntligen få revansch i denna prestigematch mellan sporthojskillen på literklubban och mesen på scooter?
Kul historia men näe, Z1000SX är INTE en sporthoj, det säger iaf Svedea :D
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ja, först iväg vid 49 av 50 rödljus. Det är väl sportigt? :D

(Men vad händer vid det femtionde rödljuset då?
Jo, antingen en Porsche 911 med röda eller gula bromsok. Han vill inte ge sig.
Eller en invandrarkille i halvgammal BMW med breeeda fälgar. Han vill inte heller ge sig.
Eller - som Jörgen Karlsson också skriver - en framgångsrik man i tysk prestigebil som minsann betalt dyrt för sina hästar. Han har aldrig gett sig på jobbet och tänker f*n inte ge sig vid ett rödljus!
Eller en sporthojskille på en Aprilia i skinnställ med puckel och rejsig attityd. Attityd alltså. Man kan aldrig veta om han är snabb på riktigt, på bana, eller bara gasar hårt inne i stan.)
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Alltså, jag gillar verkligen historien för det säger egentligen mer om de som sitter i/på fordonen :D

Hade en extremt ombyggd bil för en massa år sedan och till en början satt i princip originalmotor i den.
Spelade ingen roll om man körde skyltad eller över skyltad hastighet, t.o.m Agnes -70 i en Opel Corsa skulle prompt ligga nära bakom eller helt sonika köra om där det egentligen inte gick att köra om :tummenupp

I går rullade jag förbi en liten skåpbil (firmabil) på motorvägen med R1an.
Efter 500m så har föraren lyckats få upp farten i "brutala" 150km/h och närmade sej snabbt i vänsterfilen inför en korsning.

Kul snubbe, i korset råkade jag fippla i treans växel och efter korset där vägen sträckte ut igen, ja då såg jag bara den "lilla vita" i backspegeln några sekunder sen var den lååååångt borta.

Jag menar visst, give it at try men som Jörgen är inne på, vad är poängen, hur tusan tänker människan, lite som att avliva mygg med haubits :yoparty

Därför ganska roligt att läsa det omvända, typ David mot Goliat :tummenupp
 
Last edited:

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
För mig är det mest tvärtom. Kör en antik skruttbil till vardags. Och bara för att den stundtals orkar upp i 130+ vid sedvanlig hemlängtan och motljus innebär det inte att jag försöker rejsa med de fordon jag händelsevis lyckas köra om ibland. Jag vill ju bara fram. "Fort" :4skrika
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Alltid kul me oväntade saker...
Vet själv hur en sporthoj fick på nöten av mig när jag drog ifrån honom från trafiklyset...
Han vart så sur att han ställde sig framför mig vid nästa lyse så jag inte kunde köra om igen...:D
Vissa tål inte att bli från åka av en bil...
 

PellePe

Kopplar inte.
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Vittinge!
Hoj
Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
Bra inlägg. Med automatlåda har man alltid kul vid rödljusen! :tummenupp
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hamnade bredvid en ford gt40 för några år sen, helt chanslös men fick förarn att stå på lite bara för upplevelsen av trekvartsgas, hjulspinn och lite v8-morr. Ohh så gott. Den stack iväg rätt bra.
 

Björnbär

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2016
Ort
Linköping
Hoj
Honda VFR 02
28 hästar?! Det är ju ... typ ... skitmånga! Jag har accat ifrån en 911 Turbo med en RG125'a! Att Porschen gick mer sidledes än rakt fram kan väl ändå inte räknas, eller?
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top