Kolla hoj efter olycka?

Dimebag

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Ekerö
Hoj
Aprilia Shiver
Okej, detta känns olite nördigt att fråga, men i alla fall.

Jag var med om en incident på väg hem från jobbet i fredags. Tvåfilig väg, en bil i väsnterfältet kom på sent att han var på väg åt fel håll och sneddade rakt över spärrfält in i högerfältet där jag låg. Han klippte mig i sidan, men eftersom vi var på väg åt samma riktining så studsade jag ut från hans högerdörr och lyckades hålla mig kvar på hojen och kunde stanna vid vägkanten.

Kontrollerade hojen snabbt vid vägkanten, inga konstigheter, och jag kunde köra hem med den. Kändes precis som vanligt under hemfärden. Har nu gjort en ordentlig okulär undersökning av den hemma och det är fanimej inte en skråma på den! Bilens passagerardörr är ju förvisso fint blank och det kanske inte är så otroligt. Hastigheten var 70 km/h, så min fundering är om jag ändå skall lämna in den för att kolla om inget skevat och att allt sitter som det skall. Men veti fan, det kanske är helt overkill, eller....?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Skönt att det gick bra med dig! :tummenupp

Jag fick en liten puff bakifrån i bil för många år sedan.
Gick ut och såg ingenting så tog varken bilnummer eller namn och åkte därifrån.
Efter någon dag slutade bensinmätaren funka och elen till kroken hade tydligen fått en smäll.

"So better safe than sorry" är min rekommendation. :)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag hade lämnat in och låtit någon titta på den. Risken är att man själv missar något som man sedan ångrar. Om du bara toucha den lätt i samma riktning och hastighet så kan det ju vara så att inget hänt. Du vet själv hur kontakten var mellan dig och bilen. Beroende på det hade jag lämnat in den. Väldigt svårt att råda, men som sagt bättre att ta det säkra före det osäkra.

Jag hoppas att föraren av bilen var ledsen och ursäktande för sitt agerande och kontrollerade hur det var med dig. Huvudsaken är att allt är ok med dig.
 

Dimebag

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Ekerö
Hoj
Aprilia Shiver
Jag hade lämnat in och låtit någon titta på den. Risken är att man själv missar något som man sedan ångrar. Om du bara toucha den lätt i samma riktning och hastighet så kan det ju vara så att inget hänt. Du vet själv hur kontakten var mellan dig och bilen. Beroende på det hade jag lämnat in den. Väldigt svårt att råda, men som sagt bättre att ta det säkra före det osäkra.

Jag hoppas att föraren av bilen var ledsen och ursäktande för sitt agerande och kontrollerade hur det var med dig. Huvudsaken är att allt är ok med dig.

Ja, jag förstår det. Och jag vet inte så här i efterhand hur hård smällen var, just då kändes det som en jävla smäll, men händelsen i sig är lite chockartad och går så jäkla snabbt, så jag har svårt att veta i efterhand hur det faktiskt var...

Föraren stannade och kom ut med händerna i luften som att jag hotade honom med en pistol. Jag hann säga ett "Herrejävlar!" innan han kom med tusen ursäkter och bad om förlåtelse. Tog inga vittnen, kändes ju lugnt där och då... Så jävla dumt. Mailade honom efteråt för att be honom lämna in en skadeanmälan, det behövs ju för att kontrollera vållande, inget svar... Jag vet fan inte, kanske överdrivet nojig, men det stör mig som fan att jag gett honom möjlligheten att backa från sitt erkännande vid bilen till att kunna slippa vållande...

Men ni har rätt, jag borde få hojen kollad, oavsett vem som betalar i slutändan.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Kontakta ditt bolag och lämna de uppgifterna du har om vad som hände, förloppet och personen i fråga, namn och reg.nr på bilen i första hand och så ser du vad som händer om de kräver in mer än så. Ta det stegvis. Kanske får du svar från personen i fråga om du nu har mailat honom. Han kanske bara har varit upptagen med annat sedan mailet skickades. Hade han velat dra en vals hade han nog stuckit redan när allt inträffade. Men man vet aldrig hur folk är funtade tyvärr.

Jag har stått på en ICA Maxi parkering och sett en person köra in i en annan och sedan stå och blåneka att det hade hänt i huvudtaget. En lätt aggressiv man mot en tjej. Jag gick fram och frågade om jag kunde göra något för dem och att jag hade sett hela händelseförloppet om de behövde vittne och genast förändrades mannen och blev supertrevlig. Ja man undrar hur det står till ibland.

Jag hoppas det löser sig. Det verkar inte vara hela världen just nu. Din hoj är tillsynes hel och det är du med. I värsta fall kan du betala en mekaniker att slå ett öga på hojen. Det kan inte kosta särskilt mycket. Hade gjort det om det nu bara handlar om att försäkra sig om att allt är OK.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top