2017 MotoGP #14: Gran Premio Movistar de Aragón

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu börjar Marquez på ett segertåg till titeln i år då. Förutsatt att han inte skickar hojen i gruset igen då. :hihi

Men, bra kört av Rossi med ett sabbat ben iaf. Trodde inte han skulle bända in hojen framför Dovi.
 

sulman

Fullt ös inget tjaffs!
Gick med
28 Jul 2013
Ort
Jönköping
Hoj
Blåvit oljekyld +några till
Hur var det nu?.........hade inte Kallio typ bott på den här banan och lagt x-antal miljoner varv.
Har för mig att någon sa att man inte skulle dra allt för stora växlar av hans prestation



Kanske inte, men han Är före sina teamkompisar så några växlar kan man nog dra.
Om det beror på hans prestation eller deras uteblivna kan man ju fundera på men oavsett så är han förste KTM och snabbast av alla i sista sektorn på kvalet. :)

Men, frågan är ju inte om han klarar en fast styrning minst lika bra som Pol och Smith, frågan är ju om han är någon som kommer kunna ta KTM till pallplatser som förare eller om hans kunskaper kanske är värda mer som testförare för att senare, när hojen är klar, plocka in en ny talang...

BT Sport snackade om att Kalio hade helt nytt chassi på hojen. Vet inte om det ligger nån sanning i det dock, verkade även oklart om BT egentligen visste nåt.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
BT Sport snackade om att Kalio hade helt nytt chassi på hojen. Vet inte om det ligger nån sanning i det dock, verkade även oklart om BT egentligen visste nåt.

Kallio och Espargaro körde med nya chassit, medan Smith är kvar på gamla, antingen om de sa de på MotoGP-sändningen eller om jag läst det på crash.net :va
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Det finns verkligen ingen som Marquez just nu. Han låg delad etta i mästerskapet. Dovi låg långt bakom och han hade fått en säker ledning och ett säkert race om han hade nöjt sig med en tredjeplats. Ändå så ligger han på gränsen och nästan kraschar med jämna mellanrum. Ta exempelvis den ogenomtänkta inbromsningen när han låg trea och bromsade om VR och JL och sedan bromsade på sig för att tappa till fjärde plats. Alltså ingenstans safear han, och ingen bjuder ens i närheten på en sådan show för oss som tittar på. Jag var övertygad om att han skulle krascha innan racet tog slut. Men som jag skrev i början. Det finns ingen som honom i MotoGP :fakta :kär
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Det finns verkligen ingen som Marquez just nu. Han låg delad etta i mästerskapet. Dovi låg långt bakom och han hade fått en säker ledning och ett säkert race om han hade nöjt sig med en tredjeplats. Ändå så ligger han på gränsen och nästan kraschar med jämna mellanrum. Ta exempelvis den ogenomtänkta inbromsningen när han låg trea och bromsade om VR och JL och sedan bromsade på sig för att tappa till fjärde plats. Alltså ingenstans safear han, och ingen bjuder ens i närheten på en sådan show för oss som tittar på. Jag var övertygad om att han skulle krascha innan racet tog slut. Men som jag skrev i början. Det finns ingen som honom i MotoGP :fakta :kär

Håller med. Utan att skapa någon diskussion så kan jag säga att jag egentligen inte gillar Marquez då jag är ett stort Rossi-fan, men jävlar vad den killen kan köra hoj!

Varje race är det nära ett par gånger man han har sån jäklar känsla och kontroll. Spelar ingen roll om hojen inte känns hundra, Marquez kör alltid hundra ändå.

Man ska aldrig säga aldrig men chanserna för Dovi eller speciellt Vinales känns jävligt små nu.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nån som vet vad MotoGP-kommentatorerna har för mc-anknytning? Gamla raceförare eller hoj-journalister i största allmänhet?
Har bara haft videopass ett år och har inte nördat ned mig sådant.

För övrigt tycker jag Rossi gjorde ett hästjobb som fullföljde. Och blev nån förvånad när Cru och Abr fick spotta grus? Tror inte det, va?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nja, tycket ni är väl hårda mot 'oppositionen' nu.
Det känns som MM är 'the pöjk to beat'.
Men nog finns det många som kan.
Dovi, Maverick, Dani, Rossi och Lorre.
I wet-race några till.
Jag tar med Lorre för han har en kurva som stadigt pekar uppåt.
Yammas kurva verkar dock peka i andra riktningen. :va
Förra året kändes yamma som bästa hoj på gridden och så även i starten i år.
Om nu ducce och honda tagit steg framåt, yamma bakåt lr en kombo så känns det iaf inte så längre.
Även om också suzuki verkar gå bakåt så går både ktm och Aprilia framåt.
Så jag är helt övertygad om att vi som gillar MotoGP-racing, snarare än följer en enda favorit, har mycket bra race att se fram emot! :fakta
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Finns en, synd att han brutit benet bara. ;)

Alltså, jag är närmast ett Rossi-fucko och hoppas fortfarande innerligt på en tionde titel (och att Dovi tar det i år) men ärligt talat, Marquez ÄR bättre. Det är inte kul att han är det, men han är snabbare i alla typer av förhållanden, vad det verkar.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Alltså, jag är närmast ett Rossi-fucko och hoppas fortfarande innerligt på en tionde titel (och att Dovi tar det i år) men ärligt talat, Marquez ÄR bättre. Det är inte kul att han är det, men han är snabbare i alla typer av förhållanden, vad det verkar.

Men, när det stämmer, då är det jämt! :tummenupp
Och MM har allt haft sina placeringar han tagit när det Inte stämt han med, frånåkt och ensam..

Men, det verkar "stämma" lite oftare för Marquez än resten, eller snarare att han inte är lika känslig och beroende av perfekt hoj så helt klart att han har ett övertag på resten och sannolikt tar titeln.
Om han inte nollar några race då för han kör verkligen på gränsen, men han är bra på det. :)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Då kan vi väl be Dovi & Vinales köra utan att fega med stora risker...:tummenupp

Men lite såhär är det ju. Det finns en i MotoGP som har som körstil att halvkrascha på var och vartannat varv. Tänk om resten av gänget kunde pressa sig själva så mycket. Vad hade hänt då? Hade det blivit bättre race? Hade Marquez stärnglans drunknat i de andras framgångar? Eller hade alla gjort som Craschlow och Loweside?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tänk på att MM hade en dnf och en elfteplats på de fyra sista racen 2016.
Det var visserligen avgjort men ändå.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jag undrar varför Rossi ofta leder i början av racen mot Vinales men man vet i princip att Rossi inte kan hålla temot hela vägen och blir omkörd. Varför håller inte däcken? Kör han för hårt i början och inte Vinales?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jag undrar varför Rossi ofta leder i början av racen mot Vinales men man vet i princip att Rossi inte kan hålla temot hela vägen och blir omkörd. Varför håller inte däcken? Kör han för hårt i början och inte Vinales?
Den här gången hade det mest troligt att göra med benet han bröt för 3 veckor sen :fakta

Sent from my E5823 using Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag undrar varför Rossi ofta leder i början av racen mot Vinales men man vet i princip att Rossi inte kan hålla temot hela vägen och blir omkörd. Varför håller inte däcken? Kör han för hårt i början och inte Vinales?

Olika körstilar, inställningar av hojen och däckval?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Alltså, jag är närmast ett Rossi-fucko och hoppas fortfarande innerligt på en tionde titel (och att Dovi tar det i år) men ärligt talat, Marquez ÄR bättre. Det är inte kul att han är det, men han är snabbare i alla typer av förhållanden, vad det verkar.

I år verkar ju fabriksyamahan vara rätt dålig med, de verkar ha svårt att hitta rätt med däcken, de verkar ha samma besvär med bakdäcket som Ducati och Honda hade förra året.
Hade bakdäcket inte tagit slut efter halva racet för Rossi så hade han antagligen tagit en seger eller två till i år.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Tidigare har jag imponerats av Rossis racecraft där han väntat till det varit sista möjliga läge att passera och gå i mål först, men nu verkar han sikta på att vara så långt fram som möjligt redan från start och det resulterar i att bakdäcket tar slut.
Jag förstår att man inte vill släppa en lucka framåt, men däcken ska greppa hela racen.
I år verkar Hondan vara betydligt mer körbar än förra året och då ska det mycket till för att hänga med MM som nu slipper att köra runt och brottas med hojen. Det är få som är så nära att krascha som han och ändå reder ut det.
Jag gillar honom inte ändå.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top