Min koppling slirar

Ecko

Medlem
Gick med
13 Dec 2015
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha R1-16
Hej!
Jag har en R6 2009, några veckor sen så gasade jag på fullt så började kopplingen slira vid höga varv, hela tiden.
sen några dagar efter så la jag i växeln på ettan och släppte kopplingen o gasade för att rulla iväg, då börja hojen varva direkt när jag skulle släpppa kopplingen o rulla iväg, spelar ingen roll vilken växel jag är i, den börjar slira direkt.
jag kommer upp i max 10 km/h sen varvar hojen när jag gasar med växeln i.

vad tror ni som är problemet och hur mkt kan det kosta o fixa?
kan det vara ett försäkrings ärende (har helförsäkring) eller måste jag fixa själv?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag tror de blir dyrt för inga lameller blir så tvärslut :näsblod Jag vet dessvärre inte vad som felar för den här vers har jag aldrig hört talas om.
Kolla i försäkringsbrevet om du har maskinförsäkring a 10 år!! Jag hade otur när min Highland 950 tokrasade för den försäkringen gick ut bara några dagar tidigare.
 
Last edited:

cag

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Landskrona
Hoj
2004, Suzuki Hayabusa
Troligen kopplingen (lameller), men, inte omöjligt att det är kopplingsvajern om du inte har hydralisk koppling.

Om vajern kärvar så kan den ha svårt att återgå när du släpper kopplingen. Men innan du byter den, kolla och smörj vajern samt fästet vid handtaget, om inte annat i förebyggande syfte. Om vajern har fransat sig inne i höljet så fastnar den på vägen tillbaka. Lättast att kolla genom att haka av den vid motorn och sedan frikioppla med handtaget och därefter dra vajern tillbaka med din hand. Då känner du om den går lätt eller inte... På så sätt kan du utesluta det felet, och återgå till lamellerna...

Lycka till!
 

MrH

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2011
Ort
Vika
Hoj
Suzuki GSR, KTM 640, Honda CBR Stunt...
Låter konstigt att den bara skulle lägga av så direkt...:va
Har du nyligen bytt olja?
Kan va dålig/fel olja.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Om du låtit den slira för mycket utan åtgärd kan du möjligen kört slut på/glasat lamellerna men troligen är det något annat för att helt tappa drivet borde inte komma så plötsligt.
Förhoppningsvis håller kopplingswiren på att gå av och har fransat upp sig vilket får den att kärva i höljet. Känns kopplingshandtaget normalt eller går det trögt/fjädrar inte tillbaka som det brukar?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:

Ecko

Medlem
Gick med
13 Dec 2015
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha R1-16
Låter konstigt att den bara skulle lägga av så direkt...:va
Har du nyligen bytt olja?
Kan va dålig/fel olja.

Jag bytte motorolja för nån månad sen då det började lysa på dispalyen, åkte till DIN MC i Rotebro stockholm, som faktiskt rekomenderade mig just den motoroljan som jag fyllde på med
 

Ecko

Medlem
Gick med
13 Dec 2015
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha R1-16
Om du låtit den slira för mycket utan åtgärd kan du möjligen kört slut på/glasat lamellerna men troligen är det något annat för att helt tappa drivet borde inte komma så plötsligt.
Förhoppningsvis håller kopplingswiren på att gå av och har fransat upp sig vilket får den att kärva i höljet. Känns kopplingshandtaget normalt eller går det trögt/fjädrar inte tillbaka som det brukar?

det känns inget fel på Kopplingshantaget, den fjädrar helt normalt tillbaka och kollade in på fjädern när jag höll in kopplingen med allt ser bra ut ...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag bytte motorolja för nån månad sen då det började lysa på dispalyen, åkte till DIN MC i Rotebro stockholm, som faktiskt rekomenderade mig just den motoroljan som jag fyllde på med

Vilket fabrikat på oljan , typ av olja var det du hällde i motorn ?
Exempel för den här oljan
http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderhall/oljor/motorolja-624112/
Fabrikat: Mobil
Typ: Motorolja Racing 4T GSP 15W50

Tänk på att ska man försöka få en firma att gå ihop så rekommenderar man de produkter man har hemma ?

Kör själv med SBK Racing 10W-50 i hojarna nuförtiden.
http://www.swedol.se/sitesearch/#search:10W-50
 
Last edited:

snutten_00

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
S1000RR
Kopplingen går ej på FB, koppling,bromsar och allt annat räknas som slitage.
Skulle det va kopplingskorg som låter eller orsakat slitage då kan det täcka FB.

Då måste du lämna mc för felsökning sen bero på hur verkstad gör uttalande till FB. (Jobbar själv på verkstad och med Försäkringsärande.)

Köp själv kopplingskit och byt, vinterprojekt.

Lycka till
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Då måste du lämna mc för felsökning sen bero på hur verkstad gör uttalande till FB.
(Jobbar själv på verkstad och med Försäkringsärande.)
Köp själv kopplingskit och byt, vinterprojekt.
Lycka till

Med min erfarenhet av verkstäder under vintern 3 månader för byta gaffelben, 7 månader för lite skrap på vänsterkåpa och generatorkåpan, vänster backspegel och vänster styre så är det ett vinterprojekt att byta koppling.
När jag själv plockade ner kopplingen på min SV650S (som inte frikopplade) och satte ihop den med dragen mutter längst in var det klart på en förmiddag.
Och då hade jag kontrollerat fjäderlängden på alla kopplingsfjädrarna.
 

snutten_00

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
S1000RR
Med min erfarenhet av verkstäder under vintern 3 månader för byta gaffelben, 7 månader för lite skrap på vänsterkåpa och generatorkåpan, vänster backspegel och vänster styre så är det ett vinterprojekt att byta koppling.
När jag själv plockade ner kopplingen på min SV650S (som inte frikopplade) och satte ihop den med dragen mutter längst in var det klart på en förmiddag.
Och då hade jag kontrollerat fjäderlängden på alla kopplingsfjädrarna.

Alla är inte du, om det inte va erbjudande att hjälpa grabben byta kopplingen
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Dina lameller var slut eller så började det slira av oljebytet.
Att du fortsatte köra efter detta har troligen grillat lamellerna och slagit stålskivorna, alternativet är att någon/några fjäderskruv lossat/gått av men det är inget jag hört om innan om paketet är orört.

Åtgärden om det är lameller/stålskivor-byt. Följ manualen vid byte om du gör själv, viktigt då det är slirkoppling och du måste ha rätt tjocklek på lamellpaketet, det finns lite olika lameller att byta med för att få rätt tjocklek.
Beställ även nya slirkopplingsfjädrar och fjädrar till lamellpaketet, slirkopplingsfjädrarna går av så de är lika bra att byta när det är delat och paketfjädrarna mattas med tiden och den är ju gammal nu och de kostar ju bara en 50-lapp styck ungefär.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Byt kopplingswire vid minsta tvekan. Den kostar typ 250-300kr. Väldigt trist att bli stående med trasig wire. Blir i princip bärgning.
 

Ecko

Medlem
Gick med
13 Dec 2015
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha R1-16
får väll lämna in den hos nån mc verkstad.... är så okunnig inom MC mekanik om jag ska byta själv, vill inte göra nåt fel :/ men tack iallfall för alla svar.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Herregud det är nästan lika enkelt som att gå från hojen till korvmojen i ett för trångt skinnställ o ha värdigheten kvar nar du beställer en raggar balle i svängdörrar:D
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Moddlaren har rätt men vet man inte att man lossar skruvar genom att vrida moturs och drar åt genom att vrida medurs så är det lite knepigt men nu vet du det. HUr man mekar lär man sig av vänner/bekanta genom att titta på hur dom gör eller modernt genom att kolla på youtube !
googla
replace clutch on yamaha r6
https://www.youtube.com/watch?v=HVWLfp0IEpI
Vad jag kunde se är vad du behöver utom nya kopplingslammeller och ny packning
är
hylsor som passar på skruvarna tex
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...elsats/Hylsnyckelsats-38-24-delar-2000030841/
momentnyckel tex 4 till 20Nm
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...erktyg/Momentnycklar/Momentnyckel-2000020911/
Man behöver inte skruvdragare. för att dra ut och dra i skruvarna. Men det går förståss fortare.....
Tänk på att när man lossar skruvarna som håller fjädrarna i kopplingen gör man det stegvis tex 3 varv på alla sedan 3 varv till osv.
Samma när man drar åt så böjs inte kopplingsplattan.
Utan kopplingsplattan håller sig plan.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top