Går plötsligt konstigt

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Hejsan!
Är ny här på forumet och hoppas på lite bättre respons än på ATV-forum samt Badboyforumet.
Som sagt så har jag en Bashan Badboy 250CC -11 gått ca 72 mil. Köpte den när den gått 36 mil. Jag vet att det är en kinapuff som kräver en del mekande.

I alla fall så bytte jag ut förgasaren till en Mikuni samt att jag har ställt ventilerna och drevat om den. Så jag har använt min fyrhjuling till jobbet i ett par veckor (ca 8km). Men för ett par dagar sen så ville den bara dö. Den tvärdog vid en korsning. Men det var lätt att få igång den igen men den fortsatte så här. Så den dog typ 5 gånger på väg till jobbet. Sen var den svårstartad när jag skulle hem men tillslut startade den och jag kom hem. Dagen efter startade den inte. Så då tog jag för givet att det kanske var skit i förgasaren. Plockade isär varenda pinal och rengjorde. Men den startade fortfarande inte. Så jag bytte stift. Efter ett tag kom den igång. Så nu startar den fint, men det verkar som den plötsligt får för lite bränsle på mellanregistret. Innan allt hände fick den perfekt mängd.

Någon som har någon idé om vad det kan vara? Jag såg avgasröret inte höll riktigt tätt vid en svetsskarv. Men detta bör väl inte påverka något? Börjar misstänka CDI-boxen eller tändspolen...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tror inte dom går speciellt my längre om man som jag kollat på begagnade pa blocket.. i mitt fall för motor byte men ramarna är sjukt veka så det var bara att glömma.
 

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Falun
Hoj
Aprilia Tuono Factory
hur justeras ventilerna på denna ? är det shims eller är det mutter och låsmutter som kan ha gängat upp något varv ?
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
En gång ägde jag en kina scooter 125. Jag tror absolut allt gick sönder på den. Från ny till skrot på två år." I slutet visade den diverse symptom. Som man finner på en tvåhjuling som är minst tio år gammal.slutade med att motorn gav upp o det spritade rök ur cylindern på motorväg"
Nu vill jag inte säga till dig att du inte skall meka med den. Men bara värt en tanke. Tid är pengar. Pengar är tid.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Lite OT men jag sålde 8 st BadBoy nya i kartong tio år sedan. Min vän vågade helt enkelt inte sälja med garanti i butiken.

De var så vansinnigt dåliga. Ett exempel var att ingenting centrerade hjulen mot naven, och fälgmuttrarna var inte koniska.

De föll sönder bit för bit för varje sväng..

Tänk att dessa as såldes i kartong, och så fort de var ihopskruvade så var den lagliga att köra på vägen i åratal till sin första besiktning.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Känns som ni Bashar Badboyen, hörrni... :crash

Felsök metodiskt längs tre spår:
Bränsletillförsel/kvalitet; häll över soppan till annan dunk och tanka ny för att eliminera dåligt bränsle.

Kolla flödet ur kran/slang. Skruva ur stiftet och kolla skicket när du fått stopp.

Tändning: kolla kablar, anslutningar - kolla gnista på stiftet när den står kall, jämför med när den är varm och framför allt - när den tjyvstannat för dig.

Kompression: samma sak där - mät kall, varm och när det krånglar. Någonstans hittar du felet, om du jobbar lugnt och systematiskt.

Se till att checka in här när du löst det.
 

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Wow här var det skillnad på respons. Jag vet att Kinapuffar är ett helvete. Har en svärfar som brukar hjälpa till lite, så vi har konstruerat om typ halva maskinen. Samt att jag har bytt ut en del grejer som jag tycker har varit bristfälliga. Hittade dock en kabel där kabelskyddet varit bortbränt. Så ska byta den kabeln sen och se varför den är sån. Såg ut som om kabeln gick mellan CDI och tändspolen.
Nu verkar badboyen gå som den ska igen. Vet inte om denna kabeln kanske varit boven. Att den kanske inte får kontakt ordentligt hela tiden. Återkommer när jag vet mer. Ska åka och greja med den nu :)
När det gäller felsökningen så har jag gått igenom ovanstående steg. Den hoppade igång efter att jag bytt tändstift och rengjort förgasaren.
 

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Det var en kabel som hade bränt och blottat sig som jag nu har bytt. Tycker fyrhjulingen går lite ryckigt på låga varv dock. Får den möjligtvis lite för mycket bensin? Skruvade nämligen ut blandningsskruven något varv.
 

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Dubbelpostar!
Ställde in förgasaren lite och det blev genast bättre. Nu tänkte jag sätta ett öppet filter samt större munstycke så maskinen får andas lite bättre.
En fråga till er som har lite erfarenhet av kinesiska maskiner: Vad bör man tänka på? Byter olja ofta gör jag redan, samt kollar över förgasare och ventiler. Men är det något annat man bör kika på?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Alla lager på hela maskinen är värdelösa så kolla typ svinglager och hjullager då o då.
 

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Okej! Håller koll på alla bussningar samt smörjer ofta. Vad tycker ni om ventilspel? Enligt badboyforum ska det vara 0,1 på insug och 0,15 på avgas. I mina öron så tickar det en del. Inte jättehögt, men tydligt nog för att höra det. Har även läst att det är bättre att ventilspelet är för stort än för litet. Men vad har ni för åsikter om detta?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Okej! Håller koll på alla bussningar samt smörjer ofta. Vad tycker ni om ventilspel? Enligt badboyforum ska det vara 0,1 på insug och 0,15 på avgas. I mina öron så tickar det en del. Inte jättehögt, men tydligt nog för att höra det. Har även läst att det är bättre att ventilspelet är för stort än för litet. Men vad har ni för åsikter om detta?

Är det lagom tickar den. Är det för litet börjar ventilerna att läcka och eftersom de inte ligger mot ventilsätena och kyls utan varma gaser blåser ut genom "springorna" så skadas ventilerna och läckaget bara ökar. Motoreffekten sjunker och till slut går det inte en gång starta motorn.
Och då behövs det nya ventiler, kanske också nya ventilsäten och ventilbussningar.
Så bättre för stort ventilspel än för litet.
Det vanliga är att ventilspelet minskar när motorn används. För ventilsätena "bankas in" och även ventilerna får stryk. Så det gäller att kolla ventilspelet regelbundet och har ventilspelet minskat, öka ventilspelet.
Hur ofta ? Ja det beror på "kvaliten" på använda komponenter. Ju sämre komponenter/billigare material, dessto oftare. För dessto snabbare ändras ventilspelet
 
Last edited:

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
Aprilia, Ducati, Husqvarna
Att behöva kontrollera ventilerna på en maskin som gått 72 mil verkar helt galet. Varför skulle de slitits så mycket på så lite körning? Om så är fallet är det skroten som gäller, köp aldrig sådant skit, det är det som gör att vår planet går under. Snacka om slit och släng. Engångsmaskiner... Vad är det för idioter som tillverkar sådant skräp? Och vad är det för stollar som köper det?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Att behöva kontrollera ventilerna på en maskin som gått 72 mil verkar helt galet. Varför skulle de slitits så mycket på så lite körning? Om så är fallet är det skroten som gäller, köp aldrig sådant skit, det är det som gör att vår planet går under. Snacka om slit och släng. Engångsmaskiner... Vad är det för idioter som tillverkar sådant skräp? Och vad är det för stollar som köper det?
Vårda språket min herre.



Sent from my ONE A2003 using Tapatalk
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Kolla ventilerna för sinnesfridens skull.
Lite långsökt, men vet jag att vissa maskiner blir konstiga i regn. Speciellt när den inte får torka upp ordentligt.
 

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Så här är det. Jag bytte insugsventilen efter att den här lilla distansen i förgasaren som sticker upp där trottelnålen går i, åkte in i och fastnade i insugsventilen och krökte den så den inte stängde helt. Denna distansen lossnade när jag rengjorde förgasaren. Dessa distanser brukar ju vara gängade eller pressade, men denna satt fan löst. Så en skitförgasare med andra ord. Förmodligen åkte den distansen in när jag tog upp trotteln. Eller något.

Så därav ny insugsventil och ny förgasare. Och då passade jag på att kontrollera ventilspelet.

Men som sagt så går den bra nu.

Vet att detta är en kinapuff. Skrev i första inlägget att jag var beredd att meka med den. Jag ville ha maskin som jag kunde köra på B-kortet. Inte så lätt att få tag i vettiga maskiner under 30 tusen så då fick det bli en 10 tusen-kronors maskin. Min svärfars bror hade en likadan maskin och den sålde han efter 300 mil och då funkade den. Jag kör inte så många mil med min och nu är ju snart denna säsongen över. Så håller den över nästa sommar så är jag nöjd. Vill ju självklart att den går längre och då krävs det ju att man servar den korrekt.
 

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Hejsan!
Har en ny fråga. Hojen startar lätt och så, men är väldigt "kall". Det tar en bra stund innan man kan varva upp den. Och när den dör, vilket den gör ibland så är det svårt att få igång den igen. Har testat choken men den gör allt värre. Betyder det att hojen får för mycket bränsle i förhållande till luft?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top