Nya avgasregler vid besiktningen

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Så då är det i princip bara förbättringar med nya förordningen?


Fordon, oavsett vikt och som inte används i yrkestrafik, som är äldre än 50 år och motorcyklar äldre än 40 år blir befriade från besiktningsplikten under förutsättning att fordonet har en godkänd kontrollbesiktning under den senaste 24-månadersperioden.

Tävlingsfordon med orange tävlingsregistreringsskylt, av fordonsslagen motorcykel och personbil, undantas från kravet på besiktning.

Amatörbyggda fordon och amatörbyggd bil uppbyggd med byggsats, som utseendemässigt och tekniskt efterliknar fordon som är 40 år (motorcyklar) och sällan används i trafik får undantas från periodisk
kontrollbesiktning under vissa förutsättningar.

Vips blev det attraktivt med E-reg på endurohojen igen och bra förutsättningar för att bygga klassiska amatörfordon. Kan man förutse att där kommer byggas väldigt många Harleys anno -1967???
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Går det ens att se i avgaserna visuellt ifall hojen saknar katalysator eller ej? Om inte hojen går väldigt fet eller allmänt dåligt så ryker det väl ändå inte så?
Min hoj har raka rör rätt igenom och inte fan ser man svart sot som bolmar ut för det

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Går det ens att se i avgaserna visuellt ifall hojen saknar katalysator eller ej? Om inte hojen går väldigt fet eller allmänt dåligt så ryker det väl ändå inte så?
Min hoj har raka rör rätt igenom och inte fan ser man svart sot som bolmar ut för det

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Just på FZ1 är väl inte katten synlig utanpå? Dvs man är safe om ljudnivån är ok och den går något så när
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Just på FZ1 är väl inte katten synlig utanpå? Dvs man är safe om ljudnivån är ok och den går något så när
Där sitter original två stycken i den, en i slutburken och en i grenröret, vilken inte syns på utsidan.
Men en visuell bedömning av avgaserna i sig stod det ju på föregående sida att dom bedömmer, inte om dom kan se självaste katalysatorn

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Nej tvåtaktare måste ryka , men om en ny Gixxer gör det är det kört.

Det här kommer inte innebära den domedagstämmning som det lät som i början.
Jag tänkte nästan investera i läkemedelsbranchen,öppna betalnummer med tröstjour
och så vidare när man såg oron:D
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det här kommer inte innebära den domedagstämmning som det lät som i början.
Jag tänkte nästan investera i läkemedelsbranchen,öppna betalnummer med tröstjour
och så vidare när man såg oron:D

Jourhavande präst ligger under SOS/112 numera, men visst - det finns alltid utrymme för privata alternativ, och någon i luren som kan uttala Akrapovic och nysta in ett "powercommander" i luckorna mellan snyftningarna lär kunna skapa sig en nisch.

"Stödhjulet" - din telefonterapeut när du förlorar balansen i livet"
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Så då är det i princip bara förbättringar med nya förordningen?




Vips blev det attraktivt med E-reg på endurohojen igen och bra förutsättningar för att bygga klassiska amatörfordon. Kan man förutse att där kommer byggas väldigt många Harleys anno -1967???

40 år betyder väl -77?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Japp - AMF-erans Harleysar är det verkligen många som vill se igen. :gnissla


Eller vänta...?
En redan då tämligen politiskt inkorrekt "Confederate" kunde vara kul att återskapa:

CSA-3-824x1024.jpg


https://www.lowbrowcustoms.com/tech/harley-davidson-amf-years/#sthash.vWQvkQK5.dpbs

...och parkera lite nonchalant - framför bokmässan, typ.

Väl försäkrad.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
40 år betyder väl -77?

Fast det var 30år på hojar så då blir det -87. Men då finns det säkert en massa info om hojen i regbeviset och man måste ha godkända blinkers, speglar osv.
Min gammelhoj behöver vitt ljus framåt och rött bakåt samt signalhorn (tror jag) och två bromsar varav den ena ska funka någorlunda. Finns inga uppgifter om effekt eller slagvolym i papprena. Då är det svårt att åka dit på en flygande.

edit: Fel av mig, 40år på hojar och 50 på bilar var det som gällde.
 
Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Efter 40 år är det bes-fritt och det gäller både hojar och bilar vad jag vet. 30 = skattefritt och det gäller också både bilar och hojar. Det senare vet jag för fyra av mina fordon är skattefria.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Går det ens att se i avgaserna visuellt ifall hojen saknar katalysator eller ej? Om inte hojen går väldigt fet eller allmänt dåligt så ryker det väl ändå inte så?
Min hoj har raka rör rätt igenom och inte fan ser man svart sot som bolmar ut för det

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Då är det ju lättare att lukta sig till om det är någon kat eller inte. Men kan tänka mig att arbetsmiljöverket kan ha invädningar mot det testmetoden...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag kan varmt rekommendera att läsa lite i författningssamlingen från Transportstyrelsen. Man måste inte läsa hela, det går fint att söka i den.

https://transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS 2017_54.pdf

Jag blev en smula nyfiken av några anledningar, primärt över att Gröna Bilister har skrivit lite kryptiska inlagor där de klagar på nya regler som gör utsläppskontrollen av avgaser vid besiktning "försämrade".

https://www.nyteknik.se/opinion/lat-inte-de-smutsiga-bilarna-slippa-undan-6887416

Det nämns lite om OBDII och att en felkod inte ska ge en 2:a om bilens värden är inom gränsvärdena. Men vad mer då? Var är utsläppskontrollen "sämre". Jag googlade som en galning men hittade noll och inget om de faktiska gränsvärdes-förändringarna.

Men författningssamlingen gjorde mig klokare. Otroligt att detta händer i dagens miljötaliban-Sverige, och att det i princip inte pratats om det alls.

På sidan 104 i författningen kan man läsa om de nya gränsvärdena som börjar gälla den 20 maj i år.

För min hobbybil från 1994 så ökar tillåtna gränsvärdet för kolväten (HC-halten) från dagens 100 till 200! För bilar tom 1992 års modell är det inget gränsvärde för HC och CO-halten vid tomgång är ökad från 0,5 till 4,5! Alltså, vill man ha en billig vinterbil som är ännu enklare att besiktiga så köper man en 1992:a eller äldre.

Jag har inte hunnit läsa om eventuella förändringar för utsläpp för MC än, men är på väg dit. Det är en rätt mastig pdf... :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top