Nya avgasregler vid besiktningen

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag tänkte att om det gäller på äldre hojar från 2004 också där det fanns katalysator från fabrik kan man ju strunta i den biten om hojen har gått mer än 3500 mil. Avgaskraven måste ju därmed också lättas lite på dessa hojarna eftersom katalysatorn är ur funktion eller bortplockad. Återstår då om mappen är negativt inställd för utsläppsnivåerna. Det kanske är på marginalen när man väger in allt. Vi kanske talar om en 14 år gammal hoj där katalysatorn är avplockad/ur funktion.

Det kan ju vara så att reglerna mer kommer att påverka hojarna som säljs nya nu och framåt. Som sagt spännande att se vad som händer.
3500-milafunktionen är ju ett krav för Euro 4/5 och började gälla som krav från 2016. Vilket ger att bara Euro 4-hojar bör få det kravet och hojar som är äldre och som kanske har katalysator fast bara är klassade för Euro 3 bör inte hamna under den regeln.

Om det sedan är bra eller dåligt kan ju diskuteras, för om den äldre Euro 3-hojen istället faller under helfordonsgodkännandet och det nu ska följas hårdare, så måste ju katten finnas där under hojens hela livstid vare sig den funkar eller ej.

Men jag tror också att detta främst kommer att gälla för hojar 2016 eller nyare, som kommer att bli hårdare kollade än vad som tidigare skett, och att äldre hojar kommer att klara sig som innan. Men risken är ju ändå att det blir en viss gråzon i reglerna under övergången där hojar i mellanskiktet 2005-2015 får lite extra stryk innan allt är klarlagt.

Främst är det väl om man har en äldre hoj som är Euro 4-klassad som problemen kan uppstå, för då kanske man redan har besiktat den med eftermarknadssystem med mera utan problem och helt plötsligt så går man nu efter de nya kraven.

Edit: Euro 3-kraven kom 2007 och det inkluderar katalysator. Så ska även Euro 3 följas hårdare så får alla med helsystem och Power Commander/mappning problem. Har det inget med Euro-klassningarna att göra utan bara är en skärpning av helfordonsgodkännandet så får alla hojar nyare 1999 problem.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det är hållbarhetskravet på den avgasrenande utrustningen. Ursprungsbegäran var att utrustningen skulle hålla hela motorcykelns livslängd, men blev nedsatt till 3500 mil.

Det tolkar jag som att katalysatorn bara behöver bibehålla sin funktion de första 3500 milen. Inget krav på funktion efter det.

Lägger en liten brasklapp för risken att detta kan ha ändrats i slutklämmen innan förslaget gick i bruk. Dock var detta förslaget som röstades igenom och det brukar inte ändras lättvindigt efter det.

Det är tillverkarens skyldighet att ha en avgasrening som fungerar i 3500 mil, därefter är det brukaren av hojen som får se till att det funkar. Precis som att de är skyldiga att ha reservdelar för ett visst antal år. Motorn ska ju fortfarande bara få släppa ut en viss mängd avgaser enligt gällande miljökrav, detta kan ju en tillverkare inte kringgå bara för att katalysatorn är utbränd.

Den dagen som detta inte fungerar, när hojen blir tillräckligt gammal, så kommer den inte att gå igenom besiktningen, men det är då ägarens problem, inte tillverkaren.
En av mina trotjänare till dator gick sönder häromdagen, när jag skulle försöka laga den visade det sig att den var "vintage" och det gick inte att beställa reservdelar, bara att skrota med andra ord...detta kommer även att gälla motorcyklar i framtiden...:gnissla

Däremot så kommer ju avgaskraven att fortfarande vara det som gällde när hojen tillverkades. En Euro 2 motor kommer ju aldrig att klara Euro 3 såklart. Man kan ju dessutom mappa en motor så att katalysatorn inte behövs. Jag hade en vrålrtrimmad Focus RS med katalysatorn bortplcockad. Den klarade avgaskraven iallafall trots avsaknad av kat, de sa ingenting på besiktningen eftersom den klarade kraven...:tummenupp
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Kommer bli underhållande trådar framöver då, för vilken mc är inte ombyggd på något sätt.....
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Haha , ja fan de här kommer bli intressant.Vi får inspireras lite av streetracingnissarna - börja håll koll på trafikpolisers,bilinpektörers och bilprovares fruar så dom vet att vi kankidnappa dom vid ofördelaktiga beslut
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det är tillverkarens skyldighet att ha en avgasrening som fungerar i 3500 mil, därefter är det brukaren av hojen som får se till att det funkar. Precis som att de är skyldiga att ha reservdelar för ett visst antal år. Motorn ska ju fortfarande bara få släppa ut en viss mängd avgaser enligt gällande miljökrav, detta kan ju en tillverkare inte kringgå bara för att katalysatorn är utbränd.

Den dagen som detta inte fungerar, när hojen blir tillräckligt gammal, så kommer den inte att gå igenom besiktningen, men det är då ägarens problem, inte tillverkaren.

Jag vill också påminnas om att det fungerar så på bilar. Att man måste ha en fungerande katalysator och att det är bilägarens problem när garantierna är borta. Inte helt billig kostnad på en del bilar har jag noterat.

På bilar verkar det finnas en emissionsgaranti på 5 år eller 8000 mil. Även från senare källa än artikeln nedan.

Hittade en gammal artikel i DN som kuriosa från tiden efter katalysator infördes på bilar. Vi talar 90-tal.

http://www.dn.se/arkiv/inrikes/gara...lysator-tillverkaren-tvingas-reparera-gratis/

Den här länken står lite juridik om avgasrening. Jag läste om fordon, i huvudsak bilar då. Rätt så komplicerat och invecklat. Man kan nästan förstå att saker och ting slingras. Man försöker putta över problemet på någon annan. Man kan skönja lite problematik från DN artikeln.

Av någon anledning kan jag tänka mig att det kan uppstå mer problem för mc ägare med tanke på hur agenturer/återförsäljare skiftar händer. Hur fungerar kontakten med tillverkarna. 3500 mil är rätt många mc år om man nu inte har begränsat det på år som på bilar ovan. Men en katalysator kanske inte heller är så dyr på en mc.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/avgasreningslag-2011318_sfs-2011-318
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är inte bara hojar som skall besiktigas hårdare, A och EPA traktorer skall börja besiktigas som vanliga bilar vad jag har fattat.
 

Björnbär

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2016
Ort
Linköping
Hoj
Honda VFR 02
Rätta mig om jag har fel huruvida hojar från 2004 levererades med kat eller ej.
Honda VFR VTEC har katalysator från och med årsmodell 2002. Men den sitter kvar när man stoppar på slip-on, så de lär inte drabbas av detta nonsens. Dock är det ju olagligt att byta ljuddämpare ändå i och med helfordonsgodkännandet, om man inte väljer ett som mc-tillverkaren valt att själva godkänna (a'la Akrapovic), så SBP och Co lär kunna jävlas ändå om de vill. Får se i vår om den slipper igenom med dB-dödarna i som vanligt, eller om man får baxa på bly-sänkena som Honda tycker man skall ha på.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Det är inte bara hojar som skall besiktigas hårdare, A och EPA traktorer skall börja besiktigas som vanliga bilar vad jag har fattat.

Ja delvis som vanliga bilar.

Här har vi ju en direkt orsak till varför det planeras att införa besiktning av fordonen,
väldigt många som är olagliga och beteer sig därefter med fortkörning en masse etc.


Sen stoppar vi mc-åkare huvudet i sanden och tror att våra olagligheter och
fortkörningar förbi fartkameror inte kommer att förändra nåt i våran värld.

Förmodligen redan försent att vakna upp så snart pratar vi bara minnen om hur det
var att köra motorcykel förr, då man hade värsta aphöga ljudet, varvade max inne
i stan så att ljudet studsade mellan husen, brände förbi fartkameror i hastigheter
väl över skyltad hastighet för polisen kunde ändå inte se vem som körde.

Det var tider det o sen SABBADE alla POLITIKER för oss att vi inte kunde göra
som VI VILLE.

:fakta :krama
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är väl ändå ingen som kör omkring med sin katalysator? Så livslängden lär inte bli något problem, för den årliga turen till besiktningen lär den hålla. Det lär snart säljas katalysatorer även för MC på Biltema för en tusing, så får man slöjda den på plats och lägga i en snål mapp i powercommandern så är problemet löst.

Eller så skiter man helt enkelt att besiktiga. 425kr för besiktning, 1500kr i böter. Blir ni i snitt stannade oftare än vart fjärde år? Jag blir det då inte:)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja delvis som vanliga bilar.

Här har vi ju en direkt orsak till varför det planeras att införa besiktning av fordonen,
väldigt många som är olagliga och beteer sig därefter med fortkörning en masse etc.


Sen stoppar vi mc-åkare huvudet i sanden och tror att våra olagligheter och
fortkörningar förbi fartkameror inte kommer att förändra nåt i våran värld.

Förmodligen redan försent att vakna upp så snart pratar vi bara minnen om hur det
var att köra motorcykel förr, då man hade värsta aphöga ljudet, varvade max inne
i stan så att ljudet studsade mellan husen, brände förbi fartkameror i hastigheter
väl över skyltad hastighet för polisen kunde ändå inte se vem som körde.

Det var tider det o sen SABBADE alla POLITIKER för oss att vi inte kunde göra
som VI VILLE.

:fakta :krama

det kan säkert tänkas vara så att en del av det här uppstår för att det blir ett praktiskt hanterbart sätt att komma åt problemet med att många MC ägare byter ut originalsystemen mot system som låter avsevärt mer än vad dom skall göra.
Istället för massiva polisinsatser som stoppar och bötfäller så löser man det genom att man ställer krav på bilprovningen m fl att dom skall kolla avgasreningen på hojarna eftersom man vet att många som bytt ut avgassystemet också monterat bort katalysatorn väl medveten om att det blir mer jobb vid varje besiktning och dessutom rätt kännbart ekonomiskt utan att polisen eller andra behöver lägga ner en massa pengar och tid på att hantera det.

Sen är det såklart så att man kanske fått upp ögonen för att motorcyklar faktiskt förorenar oproportionellt mycket. Många sporthojar har ju bränsleförbrukning i paritet med en hyfsat stor bil och det i kombination med en rätt usel avgasrening vilket medför att det egentligen är rätt dåligt för miljön.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är väl ändå ingen som kör omkring med sin katalysator? Så livslängden lär inte bli något problem, för den årliga turen till besiktningen lär den hålla. Det lär snart säljas katalysatorer även för MC på Biltema för en tusing, så får man slöjda den på plats och lägga i en snål mapp i powercommandern så är problemet löst.

Eller så skiter man helt enkelt att besiktiga. 425kr för besiktning, 1500kr i böter. Blir ni i snitt stannade oftare än vart fjärde år? Jag blir det då inte:)

Förvisso är det sällan man blir stoppad på hojen.
Men då är det ju i ärlighetens namn så att jag och troligen du också har besiktigade hojar.
När fler och fler polisbilar får automatiserade system som läser av nummerplåtarna på omgivande trafik så ökar sannolikheten för en kontroll om du har ett fordon som inte är besiktigat eftersom det kommer att flaggas upp. Så jag tror att det finns en viss sannolikhet för att man ska råka ut för tätare kontroller om man kör runt på en obesiktigad eller avställd hoj. Lite beroende på hur mycket man kör och vart.
Jag kör ca 1000 mil om året och ganska många av dom sker i stockholmsområdet där det finns förhållandevis många polisbilar. Så jag kommer nog i sådan närhet av polisbilar att dom kan läsa nummerplåtarna några gånger om året i alla fall.

Men jag blir ju inte stoppad eftersom mitt fordon inte flaggas av något system som obesiktigat eller liknande.

- - - Updated - - -

Det är väl ändå ingen som kör omkring med sin katalysator? Så livslängden lär inte bli något problem, för den årliga turen till besiktningen lär den hålla. Det lär snart säljas katalysatorer även för MC på Biltema för en tusing, så får man slöjda den på plats och lägga i en snål mapp i powercommandern så är problemet löst.

Eller så skiter man helt enkelt att besiktiga. 425kr för besiktning, 1500kr i böter. Blir ni i snitt stannade oftare än vart fjärde år? Jag blir det då inte:)

Förvisso är det sällan man blir stoppad på hojen.
Men då är det ju i ärlighetens namn så att jag och troligen du också har besiktigade hojar.
När fler och fler polisbilar får automatiserade system som läser av nummerplåtarna på omgivande trafik så ökar sannolikheten för en kontroll om du har ett fordon som inte är besiktigat eftersom det kommer att flaggas upp. Så jag tror att det finns en viss sannolikhet för att man ska råka ut för tätare kontroller om man kör runt på en obesiktigad eller avställd hoj. Lite beroende på hur mycket man kör och vart.
Jag kör ca 1000 mil om året och ganska många av dom sker i stockholmsområdet där det finns förhållandevis många polisbilar. Så jag kommer nog i sådan närhet av polisbilar att dom kan läsa nummerplåtarna några gånger om året i alla fall.

Men jag blir ju inte stoppad eftersom mitt fordon inte flaggas av något system som obesiktigat eller liknande.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det är väl ändå ingen som kör omkring med sin katalysator? Så livslängden lär inte bli något problem, för den årliga turen till besiktningen lär den hålla. Det lär snart säljas katalysatorer även för MC på Biltema för en tusing, så får man slöjda den på plats och lägga i en snål mapp i powercommandern så är problemet löst.

Eller så skiter man helt enkelt att besiktiga. 425kr för besiktning, 1500kr i böter. Blir ni i snitt stannade oftare än vart fjärde år? Jag blir det då inte:)

Man får nog se över böterna för att köra ombesiktigat nu när priserna har stigit sedan man avreglerade marknaden. 1500 kr är ju förhållande billigt eftersom man antagligen inte kommer att bli stoppad i någon kontroll särskilt ofta som du säger. Sätter folk i system att skita i det. Då får vi nog se en motreaktion. Jag tror dock att de flesta inte ett uppsåt när de missat en besiktning. Tycker att det är fel att de ska straffas med högre böter. 1500 kr kan vara kännbart för många. Kan man bevisa uppsåt borde man kanske titta på kännbara ekonomiska straff helt enkelt. Ett fordon som är modifierat där man kan bedöma att det innebär lite arbete för att få igenom det till skillnad från en Svensson bil med en mindre brist.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag vill också påminnas om att det fungerar så på bilar. Att man måste ha en fungerande katalysator och att det är bilägarens problem när garantierna är borta. Inte helt billig kostnad på en del bilar har jag noterat.
För att inte tala om när partikelfiltret på en dieselbil inte går att återställa längre.....
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
får väl lära sig av gjutjärnsåkarna det finns bevisligen en väldig massa 1948 årsmodell av hd som har betydligt nyare maskineri ,hjul och gafflar.så om en 10-12 år så blir säkert papper och ramnummer från säg 1987-1995 hård valuta om du har en hoj som inte går igenom bes och är identiteten gammal nog så är det färdig besiktigat!sen kan kreativiteten flöda:tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Skall bli spännande att se hur 2-t endurohojar med gatregg skall klara av en kontrollbesiktning. :fyllisar
 
Gick med
24 Jun 2007
Ort
Borlänge
Hoj
Honda VT Fury och Kawa GPZ500
Jag har talat med två personer som arbetar på Bilprovningens huvudkontor. Det finns inga nya krav på tester av avgasemissioner av MC, varken i gällande föreskrift eller den nya som träder i kraft 1 maj 2018. Det är ingen skillnad mot tidigare alltså. Det finns ingen fungerande mätmetod hos de svenska besiktningsorganen. Det finns inget EU_land som testar avgasemissioner på MC vad jag vet,

De krav som finns är att man gör en okulärkontroll av motorcyklar som är godkända från juni 2004 - har de katalysator eller inte? Är katalysator skadad eller påtagligt modifierad? Då kan man få en tvåa = krav på efterkontroll.
Avgasemissioner mäts genom körning på tomgång. Så här säger den nya föreskriften: Okulärkontroll Avgaser bensin: Kontroll sker genom en visuell bedömning av avgaserna. Fordonet ska underkännas om funktionen hos den utsläppsbegränsande anordningen bedöms vara bristfällig. För att få underkänt ska motorcykeln ha påtagligt hög röktäthet vid okulär kontroll:
Länk till nya föreskriften, sid 142-143: https://transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS 2017_54.pdf
 
Gick med
24 Jun 2007
Ort
Borlänge
Hoj
Honda VT Fury och Kawa GPZ500
Det finns ingen anledning att oroa sig och måla fan på väggen i denna fråga. Inget nytt under solen och bara du som plockat bort katalysatorn får bakläxa vid kontrollbesiktningen.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det finns ingen anledning att oroa sig och måla fan på väggen i denna fråga. Inget nytt under solen och bara du som plockat bort katalysatorn får bakläxa vid kontrollbesiktningen.

Tack för att du undersökt frågorna.

Att man skulle kontrollera att katalysatorn fanns på plats är väl något som man redan har haft på sin to-do list sedan man införde lagkravet? Något man uppenbarligen inte följt upp genom åren. Om man inte påtalat att det ska bli hårdare kontroll uttryckligen på hojar från 2004 och fram t om Euro 4. Det vill säga att man lämnas till besiktningsmannens godtycke. Då har man verkligen inget att oroa sig för.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Grymt! Ska vara rätt illa alltså då för att inte ta sig igenom. :tummenupp

Skruva på original ljuddämparen med katalysatorn i tar ju knappt några minuter.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top