Nya avgasregler vid besiktningen

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Sen kanske inte försäkringsbolaget blir jätteglada vid en eventuell olycka om man kör ett fordon med körförbud?

Jag har jobbat med försäkringsskador i branschen och du skulle bli förvånad över hur frikostigt de betalar ut, har aldrig varit med om att de gnällt för att ett fordon är obesiktigat sålänge det är påställt.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Detta innebär väll att hottade hojar från fräcka killar blir billigare eller osäljbara och fina tråkiga origina hojar blir bra mycket dyrare antagligen..

Skönt att många skitfula Street fighters lär bli obesikningsbara då återställningen till godkänt skick lär bli svindyrt.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Var skrev jag om att inte stanna, det har ingenting att göra med att köra ett obesiktigat fordon? Det kostar 1500 att köra obesiktigat och för mig är det värt pengarna att slippa det andra besväret...

Visst, jag citerade dig - men du behöver inte ta det personligt.
Du måste väl hålla med om att polisjakter, tidningsrubriker och elände ligger i farans riktning? Idiotflykter har startats för mindre summor än så.

Hur länge tror du böterna ligger kvar på 1500 spänn om myndigheterna bestämmer sig för att casha in på vår ovilja att följa lagen? Redan idag är det så att man kan ta skyltarna av ett fordon med restförd skatt om skulden är äldre än 3 månader.
Vad blir nästa steg för obesiktigade fordon som stoppas i trafik? Beslag...?
Inte omöjligt. Orimligt...?
Sett I ljuset av alla skrothögar som rullar runt på gatorna så känns det som en sådan lag kanske inte är så långt borta...

Felet vi ofta gör är att fantasilöst titta på hur något är.
Mer intressant är att försöka lista ut vad som händer härnäst. Lista ut vad konsekvensen kommer att bli av det nu pågående skeendet. Då först kan man positionera sig för nästa förändring.

...och, vad tror du det kostar oss i badwill när kvällstidningarna drar igång stora drevet och utmålar oss som renegades som struntar i besiktningarna som alla andra måste gå igenom, kryddat med att vi "har fri lejd" förbi kameraskåpen andra måste passa - och dessutom kan anklaga oss för att vara MILJÖSVIN genom att inte besiktiga bara för avgasreglerna?

Att skita i att besiktiga och bara köra vidare känns inte som en framkomlig väg.

Jag har jobbat med försäkringsskador i branschen och du skulle bli förvånad över hur frikostigt de betalar ut, har aldrig varit med om att de gnällt för att ett fordon är obesiktigat sålänge det är påställt.

Även här måste jag gå emot dig.

Ingen kompis-kompis, utan självupplevt: me myself och I har fler hojar än vi riktigt kan hålla reda på.
Ibland blir det fel: 2010 kraschade jag en hoj jag missat att besiktiga. Var inte ens medveten om det förrän Bilsport MC hörde av sig och meddelade att jag inte var berättigad till ersättning.

Bara knacka på hos MC-verkstan och be om ursäkt, samt be att få hämta ut vraket igen.
Pinsamt som tusan, men vad skall man göra? Mitt eget fel, ju.

Så min erfarenhet är att de seriösa försäkringsbolagen har järnkoll på vad som är besiktigat eller ej innan dom betalar ut något - och jag är tacksam för det, eftersom det håller min premie nere.

Detta hände 2010, och jag tror inte dom blivit slappare.
 
Last edited:

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Visst, jag citerade dig - men du behöver inte ta det personligt.
Du måste väl hålla med om att polisjakter, tidningsrubriker och elände ligger i farans riktning? Idiotflykter har startats för mindre summor än så.

Hur länge tror du böterna ligger kvar på 1500 spänn om myndigheterna bestämmer sig för att casha in på vår ovilja att följa lagen? Redan idag är det så att man kan ta skyltarna av ett fordon med restförd skatt om skulden är äldre än 3 månader.
Vad blir nästa steg för obesiktigade fordon som stoppas i trafik? Beslag...?
Inte omöjligt. Orimligt...?
Sett I ljuset av alla skrothögar som rullar runt på gatorna så känns det som en sådan lag kanske inte är så långt borta...

Felet vi ofta gör är att fantasilöst titta på hur något är.
Mer intressant är att försöka lista ut vad som händer härnäst. Lista ut vad konsekvensen kommer att bli av det nu pågående skeendet. Då först kan man positionera sig för nästa förändring.

...och, vad tror du det kostar oss i badwill när kvällstidningarna drar igång stora drevet och utmålar oss som renegades som struntar i besiktningarna som alla andra måste gå igenom, kryddat med att vi "har fri lejd" förbi kameraskåpen andra måste passa - och dessutom kan anklaga oss för att vara MILJÖSVIN genom att inte besiktiga bara för avgasreglerna?

Att skita i att besiktiga och bara köra vidare känns inte som en framkomlig väg.



Även här måste jag gå emot dig.

Ingen kompis-kompis, utan självupplevt: me myself och I har fler hojar än vi riktigt kan hålla reda på.
Ibland blir det fel: 2010 kraschade jag en hoj jag missat att besiktiga. Var inte ens medveten om det förrän Bilsport MC hörde av sig och meddelade att jag inte var berättigad till ersättning.

Bara knacka på hos MC-verkstan och be om ursäkt, samt be att få hämta ut vraket igen.
Pinsamt som tusan, men vad skall man göra? Mitt eget fel, ju.

Så min erfarenhet är att de seriösa försäkringsbolagen har järnkoll på vad som är besiktigat eller ej innan dom betalar ut något - och jag är tacksam för det, eftersom det håller min premie nere.

Detta hände 2010, och jag tror inte dom blivit slappare.

Nu när du säger det så har Bilsport & Mc varit ett av de bolag som detaljpetar mer än övriga, vill man ha no questions asked kan jag rekommendera TryggHansa.

Jag tror att du målar fan på väggen, dessutom att införa en massa retroaktiva regler kommer aldrig att fungera. Mc-folket funkar inte så och det kommer sluta med laglöshet tyvärr, det tror jag att du också förstår hur mycket du än vill att alla ska vara perfekta och laglydiga.

Sen vad gäller badwill i kvällstidningar och mc så tror jag att loppet är kört redan tyvärr, folk vet för lite om mc och det som syns är fortfarande de som kör väldigt mycket för fort alternativt de på stulna hojar osv..
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Gränsvärden finns väl finns väl iom miljöklasserna?
Euro 4 för motorcyklar kom väl nu i januari i år och ersatte Euro 3 tex.
Ja när det gäller registreringsbesiktning så ja men detta gäller inte som kontroll för kontrollbesiktning vilket är en helt annan grej. Kontrollbesiktning går heller inte på ang e-märkning mm utan lyser med rätt färg mm så är ok. Däremot rostar ditt chassinummer bort på din bil och du har tagit bort alla utanpåliggande lyktor och du måste stansa in nytt jag du måste allt tillbaka pga registreringsbesiktningen!

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Wow vilken diskussion det blev. Väldigt känslosamt utan att vi har fått reda på särskilt mycket hur man kommer att göra. Det är antagligen inte värre än att man får återanskaffa ett originalsystem om man saknar det. Är hojen mappad får man kanske mappa om den med en originalmapp. Det borde tuningfirmorna som utför(t) eftermarknadsmapparna kunna ordna.

Är det helt fastställt att man åker på ombesikting med en euro 3 hoj med helsystem, mappad och utan katalysator när de striktare kontrollerna av utsläppen införs?

Det kommer som sagt att visa sig. Inget att hetsa upp sig för.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
"Det är dumt att betala ränta på ett lån man ännu ej fått beviljat" är ett ordspråk man kan ta till sig.

Vi har en källa hittills. Visserligen en stabil och pålitlig snubbe, men det finns ändå luckor att fylla i.

Jag är säker på att minst 5 användare här inne redan har mailat kansliet och gallskrikit "DA FUKK...?!"

Om några dagar vet vi mer. Då kan vi börja oroa oss på allvar.

Själv går jag efter devisen "den som lever får se". Det kommer att märkas till våren när den ska besiktigas. Ändå inte så mycket jag kan göra åt saken om min hoj nu mot förmodan skulle omfattas av detta.

Men av en händelse så råkar jag dela garage med en besiktningsman för motorcyklar, så kommer jag ihåg det ska jag fråga om han hört något om detta nästa gång jag träffar honom.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Sicken ångest oro stämmning:näsblod:4skrika:crash:gråta:ätapiller:dricka

Haha - halva forumet får börja med stavgång , som extra piff kanske gå stavgång till boulebanan på lördag:hihi , istället för veckans småsvängar och bomba bulten på helgen.

Nä fan så skall det inte bli , har hört lite om det innan - Sök på Euro 4 och mc.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
ok betydligt fler än vad jag trodde då - jag som har dålig koll

Jag vet att när FZ6 kom år 2004 var yamaha tvungna att gå över till insprut (och kanske kat med?) för att klara den Euro krav som kom år 2004, den föregående modellen hade förgasare (FZS) och klarade inte av dom, så någonting hände ju uppenbarligen 2004 som fick den föregående modellen att inte klara utsläppskraven :) det är iaf vad jag har fått höra och läste mig till på nätet för många år sedan, så med reservation för att jag kan ha fel på vissa detaljer i mitt uttalande med andra ord (det var ett litet tag sedan nu hehe)
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Nä fan så skall det inte bli , har hört lite om det innan - Sök på Euro 4 och mc.
EURO 4 har jag inga problem med, det är registreringsregler som redan gäller från 1 januari i år. Dvs inga nyheter. Och att nya motorcyklar som säljs nu kommer att blir testade i avgasrening har jag mer eller mindre förutsatt. De har krav på en fungerande katalysator (begränsat till 3500 mil) samt en OBD-anslutning. Så river man bort katten på en 2016 eller nyare hoj får man säkerligen backning i besiktningen.

Grejjen i den här diskussionen är ju att det nämns att det kommer att gälla "nya" regler på hojar tillverkade från 2004. Och det är med det datumet som det blir spännande.

Dvs gäller detta bara alla hojar sedan 2004 som har EURO 4-klassning, eller gäller det alla hojar som haft kat eller någon annan klassning.

Själv gissar jag i så fall på att det bara gäller hojar med EURO 4 klassning införd i registret. Men det är som sagt oklart.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Är det helt fastställt att man åker på ombesikting med en euro 3 hoj med helsystem, mappad och utan katalysator när de striktare kontrollerna av utsläppen införs?

Det kommer som sagt att visa sig. Inget att hetsa upp sig för.

Jag kan bara berätta vad min vän på bilprovningen berättar. Han jobbar med utvecklingen av systemen så han sitter på bra information.
Precis som många säger här så vet vi inte riktigt vilka konsekvenser det får, det lär vi ju märka. Sån här info kan ju dock vara bra att veta för de som har köpt nya hojar i år och funderar på vad man vill modda på hojen. Ett hett tips kan ju vara att välja sådana förändringar som är enkla att återställa, det kommer att innebära ett högre värde i framtiden, tror jag??

Glöm inte att det mesta som kommer fram i form av lagar och regler har funnits ganska länge i många andra länder, det är bara myndigheter i sverige som varit väldigt liberala med att följa dessa regler. Vi har varit förskonade från detta och blivit bortskämda.
Nu dras tumskruvarna åt, mycket på grund av att vi i regel kör med t ex högljudda avgassystem och bryter mot miljölagstiftningen genom att skruva på soppan. Många nya regler beror också på att vi som kollektiv inte har skött oss. Ta det senaste med kameror som ska fota nummerplåten på motorcyklarna, varför tror ni det har lyfts krav på detta? Hade det hänt om vi hade skött oss och åtminstone hållit fartgränserna vid kamerorna?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Och att nya motorcyklar som säljs nu kommer att blir testade i avgasrening har jag mer eller mindre förutsatt. De har krav på en fungerande katalysator (begränsat till 3500 mil) samt en OBD-anslutning. Så river man bort katten på en 2016 eller nyare hoj får man säkerligen backning i besiktningen.

Grejjen i den här diskussionen är ju att det nämns att det kommer att gälla "nya" regler på hojar tillverkade från 2004. Och det är med det datumet som det blir spännande.

Dvs gäller detta bara alla hojar sedan 2004 som har EURO 4-klassning, eller gäller det alla hojar som haft kat eller någon annan klassning.

Själv gissar jag i så fall på att det bara gäller hojar med EURO 4 klassning införd i registret. Men det är som sagt oklart.

3500 mils begränsning var ju intressant på katalysatorn. Kan man tolka det som om att ägaren ska ersätta en ny katalysator om den går sönder efter 3500 mil eller att man inte längre har det som krav att hojen har en fungerande katalysator eller bortplockad efter de miltalen?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
EURO 4 har jag inga problem med, det är registreringsregler som redan gäller från 1 januari i år. Dvs inga nyheter. Och att nya motorcyklar som säljs nu kommer att blir testade i avgasrening har jag mer eller mindre förutsatt. De har krav på en fungerande katalysator (begränsat till 3500 mil) samt en OBD-anslutning. Så river man bort katten på en 2016 eller nyare hoj får man säkerligen backning i besiktningen.

Grejjen i den här diskussionen är ju att det nämns att det kommer att gälla "nya" regler på hojar tillverkade från 2004. Och det är med det datumet som det blir spännande.

Dvs gäller detta bara alla hojar sedan 2004 som har EURO 4-klassning, eller gäller det alla hojar som haft kat eller någon annan klassning.

Själv gissar jag i så fall på att det bara gäller hojar med EURO 4 klassning införd i registret. Men det är som sagt oklart.

Mm, men det är inga "nya" regler, helfordonsgodkännandet infördes för de flesta mc 1999 men besiktningen har valt att inte bry sig om detta. Det är därför det kan uppstå sådana idiotkonflikter som att jag besiktar mitt fordon och åker iväg, 200 meter nerför gatan står farbror blå och kör flygande besiktning. Min nybesiktade hoj blir plötsligt föremål för en registreringsbesiktning. Tänk er att detta är en R1:a 2007 som är ombyggd till streefighter av förra ägaren efter en krasch. För att kunna registreringsbesikta så måste hojen återställas helt till original. Lycka till med att hitta originalkåpor, original styrkrona, lysen, kuts och avgasystem...

Eftersom det bara är sverige som har sådana typfel i systemet så måste detta rättas till och vi ska tvingas följa de "nya" reglerna från 1999...

Vi får väl se hur det artar sig med detta, jag ville bara belysa att det händer saker...

Precis som med de nya hjälmreglerna som kommer, där man inte får ha utstickande föremål på hjälmen. Adjöss med kameror och intercom med andra ord...??
 

Ecko

Medlem
Gick med
13 Dec 2015
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha R1-16
Men förfan....
jag har på ett helsystem från USA på min R6 utan katalysator , och en slip on som är rakt rör
med andra ord raka rör hela vägen. med power commander på.
orkar föfan inte byta ut allt igen
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
3500 mils begränsning var ju intressant på katalysatorn. Kan man tolka det som om att ägaren ska ersätta en ny katalysator om den går sönder efter 3500 mil eller att man inte längre har det som krav att hojen har en fungerande katalysator eller bortplockad efter de miltalen?
Det är hållbarhetskravet på den avgasrenande utrustningen. Ursprungsbegäran var att utrustningen skulle hålla hela motorcykelns livslängd, men blev nedsatt till 3500 mil.

Det tolkar jag som att katalysatorn bara behöver bibehålla sin funktion de första 3500 milen. Inget krav på funktion efter det.

Lägger en liten brasklapp för risken att detta kan ha ändrats i slutklämmen innan förslaget gick i bruk. Dock var detta förslaget som röstades igenom och det brukar inte ändras lättvindigt efter det.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Eftersom det bara är sverige som har sådana typfel i systemet så måste detta rättas till och vi ska tvingas följa de "nya" reglerna från 1999...

Vi får väl se hur det artar sig med detta, jag ville bara belysa att det händer saker...
Jepp, att nya hojar har hårdare regler är ju klarlagt, det är ju bara att det är ett par år till innan ägarna av dessa ska in och besiktiga första gången och få "knäppen på näsan".

Ska bli spännande att se hur pass långt de drar detta både när det gäller nya och lite äldre hojar.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag kan bara berätta vad min vän på bilprovningen berättar. Han jobbar med utvecklingen av systemen så han sitter på bra information.
Precis som många säger här så vet vi inte riktigt vilka konsekvenser det får, det lär vi ju märka. Sån här info kan ju dock vara bra att veta för de som har köpt nya hojar i år och funderar på vad man vill modda på hojen. Ett hett tips kan ju vara att välja sådana förändringar som är enkla att återställa, det kommer att innebära ett högre värde i framtiden, tror jag??

Glöm inte att det mesta som kommer fram i form av lagar och regler har funnits ganska länge i många andra länder, det är bara myndigheter i sverige som varit väldigt liberala med att följa dessa regler. Vi har varit förskonade från detta och blivit bortskämda.
Nu dras tumskruvarna åt, mycket på grund av att vi i regel kör med t ex högljudda avgassystem och bryter mot miljölagstiftningen genom att skruva på soppan. Många nya regler beror också på att vi som kollektiv inte har skött oss. Ta det senaste med kameror som ska fota nummerplåten på motorcyklarna, varför tror ni det har lyfts krav på detta? Hade det hänt om vi hade skött oss och åtminstone hållit fartgränserna vid kamerorna?

Det är ju bra att varna folk som köper nyare hojar att striktare regler och efterkontroll är att vänta.

Vi har som du säger varit oerhört förskonade från diverse krav som redan finns. Det hade nog inte blivit lika känslosam diskussion här om man hade sett till att reglerna efterlevdes löpande under åren som varit. Folk blir tagna på sängen fast de vet att de bryter mot reglerna.

Det är ju ungefär samma sak som om alla hade kört i 160 km/h på motorvägen alla dagar i veckan framför trafikpoliserna och de hade tittat åt andra hållet. Sedan en dag står de där och plockar körkort från varenda en. Visst de har rätt i att göra det men är det rätt ändå? När finanskrisen slog till i Italien för ett par år sedan stod polisen och plockade folk på trafikförseelser som de tidigare ignorerat. Folk var urförbannade.

Som sagt vi får se hur det här slutar. Det ska bli intressant att se.

Det kan nog ligga en del i det du säger att vi som kollektiv inte har skött oss genom åren tillräckligt bra. Tycker mig se en viss attitydförändring faktiskt till det positiva. Fast det är ju så dags. Tyvärr tror jag att folk kan reagera mycket negativt om man är för strikt tolkning av reglerna. Lite som ett bortskämt barn. Samtidigt är det ju som sagt de lite för slapphänta kontrollerna som gjort att folk valt att ignorera gällande regler. Jag tror ändå att vi ska vara ödmjuka. Någonstans är vi medvetna om att vi själva har försatt oss i den här situationen oavsett om vi har köp en hoj som vi sedan har modifierat eller köpt en redan modifierad hoj. Skulle man nu vara strikt även på lite äldre hojar är det helt enkelt bara att bita i det sura äpplet.

För egen del har jag alltid gjort förändringar som har varit enkla att återställa till original. I slutändan är det oftast original som är bäst om man ska rannsaka sig själv. Skillnaden är att man kan ha olika preferenser. Tillverkarna har ofta valt en medelväg som går hem hos fler. Någon som vill ha en gammal R1 från tidigt 2000.-tal idag han letar efter en som är original. Tidigare ägare kanske vile ha bättre stötdämpare än original. En samlare struntar i prestandan eftersom hojen redan är frånsprungen 20 år senare när han vill ha den.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det är hållbarhetskravet på den avgasrenande utrustningen. Ursprungsbegäran var att utrustningen skulle hålla hela motorcykelns livslängd, men blev nedsatt till 3500 mil.

Det tolkar jag som att katalysatorn bara behöver bibehålla sin funktion de första 3500 milen. Inget krav på funktion efter det.

Lägger en liten brasklapp för risken att detta kan ha ändrats i slutklämmen innan förslaget gick i bruk. Dock var detta förslaget som röstades igenom och det brukar inte ändras lättvindigt efter det.

Jag tänkte att om det gäller på äldre hojar från 2004 också där det fanns katalysator från fabrik kan man ju strunta i den biten om hojen har gått mer än 3500 mil. Avgaskraven måste ju därmed också lättas lite på dessa hojarna eftersom katalysatorn är ur funktion eller bortplockad. Återstår då om mappen är negativt inställd för utsläppsnivåerna. Det kanske är på marginalen när man väger in allt. Vi kanske talar om en 14 år gammal hoj där katalysatorn är avplockad/ur funktion.

Det kan ju vara så att reglerna mer kommer att påverka hojarna som säljs nya nu och framåt. Som sagt spännande att se vad som händer.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top