Nya avgasregler vid besiktningen

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Eftersom få eller inga hojar från 2004 har katalysator så exakt vad menar TS numera ska kontrolleras på en hoj från 2004 som inte redan kollas idag (dB)?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Rätta mig om jag har fel huruvida hojar från 2004 levererades med kat eller ej.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Rätta mig om jag har fel huruvida hojar från 2004 levererades med kat eller ej.
Vet ej hur generellt kat var 04 men R1 04 -06 hade iaf kat.

Först tänkte jag Scheise, det här blir krångligt med R1an eftersom allt i motorstyrningen är modifierat men sen kom jag på att eftersom den har autotuner med bredbandslambda så räcker det att mata in lämpligt a/f i börvärdestabellen, slå om switchen till autotuning när man rullar in på besiktningen, Klart! :tummenupp
 
Last edited:

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Bra scoutat, Niklasinorr.

"tillverkade från 2004" skulle möjligen kunna fås att passa in med EURO 2 som började gälla från modellår 2005.

Denna artikeln http://www.motorcyclenews.com/news/...missions-impossible-what-euro-4-really-means/

handlar egentligen om EURO 4 och 5, men scrollar man lite i texten så kommer en bra tabell upp som beskriver historiska avgaskrav, samt redan beslutade kommande krav.

Jag förstår inte riktigt tabellen, den har ju fasta värden i gram/km som inte får överskridas.

Hur funkar det med olika motorstorlekar?

En hundratjufemma skulle kunna gå rätt skitigt medan en tusen eller större får det avsevärt svårare...

Eller tänker jag fel nu?

Mvh,
Ingvar
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Eftersom få eller inga hojar från 2004 har katalysator så exakt vad menar TS numera ska kontrolleras på en hoj från 2004 som inte redan kollas idag (dB)?

Samtliga BMWs hade iaf kat 2004. Samt en del andra större hojar.
Annars kan man väl roa sig med att mäta CO/HC som på äldre bilar och eller se till att ljuddämparen är märkt med rätt typnr för hojmodellen?:banana
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Först blev jag lite fundersam på varför just ett specifikt år nämns. Tänkte att det borde ju rimligtvis påverka vilken EURO-klassning motorcykeln har. Sedan kom jag på att de flesta motorcyklar som har några år på nacken inte har någon miljöklass inlagd i registreringsuppgifterna hos Transportstyrelsen.

Min gamla Speed Triple från 2003 har antingen EURO 1 eller 2 klassning. Oklart vilken och det finns inte registrerat. Modellen tillverkades mellan 2002-2004. Problemet här är att den togs i bruk 2004 och är därför registrerad som en 2004.

Om 2004 års modeller ska testas enligt trådstart och min räknas som 2004 istället för 2003, så kan det bli spännande att få igenom den, för det tror jag inte den går igenom ett sådant test.

Så jag får hoppas att de i så fall går på datumet för typgodkännande för modellen, vilket är 2001/07.

Edit: Om det enbart gäller modeller med katalysator monterat original så klarar jag mig vilket som eftersom denna modell inte hade kat original.
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ha ha be att få se kontrollplanen för avgaskrav på MC, där står ingenting!!
 
Last edited:

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Skall bli skönt att slippa vissa hojar på vägarna framöver.

Ja för det är ju helt jävla omöjligt att köra obesiktigat, det är som att det vilar något magiskt över att besiktiga fordon. Har kört i flera år med två av mina hojar utan att bli stoppad så vad fan är alla så jävla rädda för? Dessutom är hela systemet så korrupt nu så man kan köpa fulbesiktning ändå med rätt kontakter.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
"Det är dumt att betala ränta på ett lån man ännu ej fått beviljat" är ett ordspråk man kan ta till sig.

Vi har en källa hittills. Visserligen en stabil och pålitlig snubbe, men det finns ändå luckor att fylla i.

Jag är säker på att minst 5 användare här inne redan har mailat kansliet och gallskrikit "DA FUKK...?!"

Om några dagar vet vi mer. Då kan vi börja oroa oss på allvar.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Skall bli skönt att slippa vissa hojar på vägarna framöver.

Ja, på ett sätt är det så. Maskiner som inte ens säljarna själva kan rekommendera utan "luft och buller" - platsar dom i vårt tidevarv?

Å andra sidan...

Ja för det är ju helt jävla omöjligt att köra obesiktigat, det är som att det vilar något magiskt över att besiktiga fordon. Har kört i flera år med två av mina hojar utan att bli stoppad så vad fan är alla så jävla rädda för? Dessutom är hela systemet så korrupt nu så man kan köpa fulbesiktning ändå med rätt kontakter.

Vem skall följa upp det?

Fler mc-förare som inte vill stanna på kommando, fler polisjakter, fler aptrista rubriker, mer badwill.

En burk mask, det är vad det är.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
De e över , gångstavar för 98% av sporthojskollektivet

Jag har sparat mina katter o kan skruva dit o besiktiga men man vet ju hur det ser ut ofta o en snabb överslagsräkning vad det kostar för folk tjöpa originalsystem.

Dom borde ju för fan kanske kunna ta en Biltema katt o originalmapp som besiktingskitt.
Dona ett speciellt besiktingsgrenrör som Biltemakatten sitter i - det löser sig annars får man ta till svärd

Ja vi får se
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Återigen det finns inga fastställda värden för avgasmätning för mc. Ja det finns regler i kontrollhandboken som säger att avgasrenande detaljer får inte demonteras t,ex katalysator, SAS, egr mm Men det är upp till teknikern att avgöra, finns det katalysator kvar mm? Jag hade en Yamaha XT660 som jag monterade på ett 2-1 system från ett tyskt företag. Det såldes med katalysator i ett av mellanrören. Ville man köra utan det så fick man betala 1000:- extra för ett extrarör utan katalysatorn.

Be att få kolla kontrollplanen de följer efter vad som står där
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Återigen det finns inga fastställda värden för avgasmätning för mc. Ja det finns regler i kontrollhandboken som säger att avgasrenande detaljer får inte demonteras t,ex katalysator, SAS, egr mm Men det är upp till teknikern att avgöra, finns det katalysator kvar mm? Jag hade en Yamaha XT660 som jag monterade på ett 2-1 system från ett tyskt företag. Det såldes med katalysator i ett av mellanrören. Ville man köra utan det så fick man betala 1000:- extra för ett extrarör utan katalysatorn.

Be att få kolla kontrollplanen de följer efter vad som står där

Gränsvärden finns väl finns väl iom miljöklasserna?
Euro 4 för motorcyklar kom väl nu i januari i år och ersatte Euro 3 tex.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Om ni söker avgassystem till era hojar (original) kan jag starkt rekommendera att kolla på Allegro i Polen, ett original system utan ljuddämpare till en suzuki gsx-r 600/750 från 2008-2010 kostar omkring 500-700kr från en "valfri skrotad hoj". finns en uppsjö av delar och här skiter dom högaktiningsfullt i sådant där med miljö, dvs när man köper ett helsystem här så säljer man det gamla för att få igen lite pengar. Själv hade jag tänkt o köpa ett sådant till min suzuki o kapa i istället för o kapa i mitt riktiga original system.

Använd google translate när ni söker det ni vill ha, men generellt sätt så skall ni gå in i motorcyklowe > c?nsti na motorcyklowe eller något, dvs motorcykel delar. med reservation för felstavning på dom polska orden ^^
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Ja, på ett sätt är det så. Maskiner som inte ens säljarna själva kan rekommendera utan "luft och buller" - platsar dom i vårt tidevarv?

Å andra sidan...



Vem skall följa upp det?

Fler mc-förare som inte vill stanna på kommando, fler polisjakter, fler aptrista rubriker, mer badwill.

En burk mask, det är vad det är.

Var skrev jag om att inte stanna, det har ingenting att göra med att köra ett obesiktigat fordon? Det kostar 1500 att köra obesiktigat och för mig är det värt pengarna att slippa det andra besväret, speciellt att behöva bygga tillbaka min XR650R med skylthållare och allt vad det innebär bara för att någon då har bestämt att den är trafiksäker.

Dessutom lyckas de ju alltid gnälla om en reflex men missar att något annat håller på att totalhaverera, likadant upplever mina bilvänner det. Det saknas en reflextriangel men att en bärarm i bak höll på att gå av för den var rostig missade dom som han senare upptäckte själv..
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Var skrev jag om att inte stanna, det har ingenting att göra med att köra ett obesiktigat fordon? Det kostar 1500 att köra obesiktigat och för mig är det värt pengarna att slippa det andra besväret, speciellt att behöva bygga tillbaka min XR650R med skylthållare och allt vad det innebär bara för att någon då har bestämt att den är trafiksäker.

Dessutom lyckas de ju alltid gnälla om en reflex men missar att något annat håller på att totalhaverera, likadant upplever mina bilvänner det. Det saknas en reflextriangel men att en bärarm i bak höll på att gå av för den var rostig missade dom som han senare upptäckte själv..

Sen kanske inte försäkringsbolaget blir jätteglada vid en eventuell olycka om man kör ett fordon med körförbud?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top