Koordinatbord till pelarborr utan millimeterskala, bra eller anus?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har en äldre pelarborr, men just nu utan vare sig skruvstycke eller koordinatbord, så precisionen vid hålborrande blir sådär. Funderar därför på att skaffa detta bord som har ett mycket rimligt pris: http://www.verktygsstallet.se/sorti...ng/koordinatbord/koordinatbord-ct-475x150-mm/

Nackdelen är dock att det ej har millimeterskala, så man ser inte hur långt man vevar utan måste mäta upp i förväg var man vill ha sina borrpunkter (vilket man väl rimligen gör ändå, tänker jag). Det kommer inte användas särskilt mycket, kanske 2-3 ggr i månaden och precisionskraven är på hobbynivå. För att få samma rörlighet i x/y-led men med millimeterskala blir priset mer än det dubbla. Är det dumsnålt att köpa det billiga, eller är det ok med tanke på den begränsade användningen?

//Ola
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det är väl ändå en skala på vevarna? Utan skala så är det ju helt meningslöst med ett koordinatbord.

Inte vad jag kan se. Helt meningslöst är det ju inte, eller? Jag tänker att det man vinner är att man göra förflyttningar exakt i linje. Ex. Om man vil ha ett antal rader med hål i. Annars har det (iaf i mitt fall) en tendens att bli lite vingliga linjer.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Inte vad jag kan se. Helt meningslöst är det ju inte, eller? Jag tänker att det man vinner är att man göra förflyttningar exakt i linje. Ex. Om man vil ha ett antal rader med hål i. Annars har det (iaf i mitt fall) en tendens att bli lite vingliga linjer.
Är det där ett Hawk CT-475 eller en kopia? Om det är ett Hawk så ska det enligt beskrivningen i länken nedan ha milimeterskala.

https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=672

Edit: Såg att T-spåren och andra mått inte stämmer, så det är nog inte ett Hawk.
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kolla det bredare som kostar 1000 mer, det du länkade till verkar smalt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Inte vad jag kan se. Helt meningslöst är det ju inte, eller? Jag tänker att det man vinner är att man göra förflyttningar exakt i linje. Ex. Om man vil ha ett antal rader med hål i. Annars har det (iaf i mitt fall) en tendens att bli lite vingliga linjer.

Du får en rak linje men med olika avstånd på hålen. Och ska du ha en till rad bredvid blir avståndet också halvdant.
Vill du indikera mot en kant för att sedan placera hålet ett visst mått från kanten så går det inte heller utan skala på axeln.

Eller så kan man säga att du får en axel någorlunda ok för 1400 kr och för knappt dubbla priset 2700 får du två axlar rätt samt lite större arbetsområde.

Jag tycker du ska ringa och fråga om det finns skala och saknar den skala skulle jag antingen betala dom där 2700 kronorna alternativt satsa på det lilla bordet för samma pengar men som har skala.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Du får en rak linje men med olika avstånd på hålen. Och ska du ha en till rad bredvid blir avståndet också halvdant.
Vill du indikera mot en kant för att sedan placera hålet ett visst mått från kanten så går det inte heller utan skala på axeln.

Eller så kan man säga att du får en axel någorlunda ok för 1400 kr och för knappt dubbla priset 2700 får du två axlar rätt samt lite större arbetsområde.

Jag tycker du ska ringa och fråga om det finns skala och saknar den skala skulle jag antingen betala dom där 2700 kronorna alternativt satsa på det lilla bordet för samma pengar men som har skala.

Ok, låter vettigt! Tack för informativt svar!
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tittar man på bilden så ser man att det är skala på bordet... Annars kan man typ veva 10 varv å mäta avståndet mellan två hål så vet man hur mycke typ ett varv är.... Ska du inte mer noggrannhet än några tiondelar så funkar de där bordet hur bra som helst..
 

RockParty

Medlem
Gick med
17 May 2004
Ort
örebro
Hoj
-02 SR500 -81 rsv mille fighter
Min erfarenhet av billiga bord,är att dom brukar vara extremt glappa på alla sätt o vis.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Du blir nog inte begränsad i praktiken av att det inte är skalor på rattarna till bordet. Jag har ett bord med graderad 10-dels upplösning men för vanliga garagejobb behövs det inte. Behöver man mäta noggrant är det ändå indikatorklocka som gäller för centering m.m.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top