Hur laddar jag mitt MC-batteri?

MXS

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Enhjuling
Hej!
Jag är ny på de mesta med hoj, så jag vill lära mig.
Nu behöver jag ladda mitt MC-batteri, har fått låna en laddare. Men jag vet ej hur den ska kopplas på. Finns även en sladd märkt CTEK. Hjälp mig gärna hur jag ska gå tillväga. Bifogar ett par bilder.

Har även två frågor till:
1). Batteriet är gammalt, kan jag på något sätt testa att se om det ens fungerar längre?
2). Vad kan annars ett 12V batteri som passar min hoj kosta ungefär?

Tack på förhand!
Mackan

IMG_6992.JPG

IMG_6993.JPG

IMG_6994.JPG

IMG_6995.JPG

IMG_6998.JPG
 

MXS

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Enhjuling
Och vart är pluspolen och vart är minuspolen?
Ber om ursäkt för mina novisa kunskaper.

- - - Updated - - -

Om jag haft en CTEK-laddare, hade jag då kunnat koppla in den laddaren i den kontakten jag håller i på bilden?
 

Snusken

Sporthojsnörd
Gick med
21 Dec 2008
Ort
Östersund
Hoj
2x Gsx-r 750
Är du säker på att du hittat batteriet? Isf liknar det väldigt mycket en cdi-box/tändmodul...
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kolla var sladdarna till ctek-kontakten går, där är batteriet.
Enklast för dig är att shoppa loss på en liten ctek-laddare, finns på jula, classe och en massa ställen till, och ansluta till den monterade kontakten.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Och vart är pluspolen och vart är minuspolen?
Ber om ursäkt för mina novisa kunskaper.

- - - Updated - - -

Om jag haft en CTEK-laddare, hade jag då kunnat koppla in den laddaren i den kontakten jag håller i på bilden?
Som Snusken skrev, det du har plockat loss är en CDI-box, det är INTE batteriet. Batteriet ser ut som ett bilbatteri fast betydligt mindre, men ändå kanske 15x15x7 cm och 4-5kg, i den häraden åtminstone. Skruvanslutningar för kablar ovanpå.

2000029891


Har du en Ctek så är det bara att koppla in den i den där sladden, förutsatt att den är ansluten korrekt, och starta laddaren, sen sköter den sig själv.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Om jag haft en CTEK-laddare, hade jag då kunnat koppla in den laddaren i den kontakten jag håller i på bilden?
Om det där är en CB500 -72 som är ombyggd så kan det vara värt att kolla upp vad det är för typ av batteri som sitter på den innan du köper och kopplar in en laddare. En CTEK borde funka och gör det troligen också med tanke på anslutningen. Men..

Anledningen till att jag själv skulle dubbelkolla batteriet är på grund av att CDI-boxen och laddningsdetaljer ser ut att vara från Yamaha. Om det är bytt så kan även batteriet vara av annan typ, t ex nån form av litiumbatteri som ska ha speciell laddare.

Som sagt, följ sladdarna så bör du hitta det.

Edit: Om det är standard Shindengen-prylar och de sitter på både Yamaha och Honda så får nån rätta mig. Tycker ändå det är vettigt att hitta batteriet först. :)
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ett helt fantastiskt val av första hoj, dessutom utan kunskaper:yoparty:rock

Kanske inte, men i allafall ett mycket bra val av trådstart när man inte är så kunnig än.

Till TS vill jag bara säga kämpa på och fråga först, antingen här eller nån kompis, innan du "lagar sönder" nåt. Kör hårt! :tummenupp
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Fan, stor klapp på axeln till någon som vågar ge sej på grejerna, fråga sej fram och inte vara rädd för att verka dum! Jag stödjer TS till 100% även om du råkade tro att CDIn var batteriet. De viktiga här är att du vågar röra din hoj, fråga INNAN du gör något dumt hur dumt de än må vara och vilja lära dej. Helt fantastiskt :tummenupp

Sen som andra redan nämnt. Dra o köp en ctek, dom kostar ett par hundra och du får en bra laddare för pengarna. Inte bara till hojen utan även gräsklipparen och vad du nu har för roligt i garaget som har ett batteri. Köper du mellanvarianten kan du även ha den till bilar osv. Största varianten går hela vägen upp till lastbilar men det antar jag att du inte använder ;)

LYCKA TILL! och grymt att du vågar :)
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Hej

Du har fått många bra svar nu ser jag. Hade gärna hjälpt till på plats men avståndet är lite långt :)

Men en Honda från -72. Kan du inte skicka en bild på den. Riktig raritet.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Köp inte en Ctech laddare för de är bara dyra och går sönder,sämsta skit på marknaden jag har en hel påse med trasiga Ctech laddare i källaren som folk tror jag kan laga "Not" :mad: Den laddare som visas på bilden är perfekt och alla billiga underhållsladdare som Biltema säljer är stenbra.
 
Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Köp inte en Ctech laddare för de är bara dyra och går sönder,sämsta skit på marknaden jag har en hel påse med trasiga Ctech laddare i källaren som folk tror jag kan laga "Not" :mad: Den laddare som visas på bilden är perfekt och alla billiga underhållsladdare som Biltema säljer är stenbra.

Du måste ha Sveriges alla trasiga Ctek-laddare då... De har 5 års garanti i alla fall, min har jag haft i 8 år utan problem. Lidl-kopian jag fick av farsan höll 6 månader, inte fan gick den att laga heller.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top