Bra, billiga och kvalitativa verktyg?

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Har Bahcos 106 delars och är riktigt nöjd med den, även om Bahco idag inte håller samma kvalitet som förr. Komplettera med bahco eller Wera mejslar och lite knipex- tänger så är du en bra bit på väg:tummenupp
 

Trump

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2020
Ort
Blekinge
Hoj
Honda/ktm
vill dela med mig om min historia.

Köpte en spade av bättre kvalitet typ 380kr gjorde några spadtag och hörde att det knakade lite i träskaftet men tänkte detta ska den tåla å så jädra gick den av.

Runt 10min tog det att bryta av skaftet. körde till biltema och köpte en med stålhandtag för 189kr funkar hur bra som helst.

så ett hett tips köp inte skaft i trä om ni har lite muskler på kroppen för dom tål absolut inget å det blir inte bättre med trä efter några år.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
vill dela med mig om min historia.

Köpte en spade av bättre kvalitet typ 380kr gjorde några spadtag och hörde att det knakade lite i träskaftet men tänkte detta ska den tåla å så jädra gick den av.

Runt 10min tog det att bryta av skaftet. körde till biltema och köpte en med stålhandtag för 189kr funkar hur bra som helst.

så ett hett tips köp inte skaft i trä om ni har lite muskler på kroppen för dom tål absolut inget å det blir inte bättre med trä efter några år.

Jag har några mycket väl använda redskap från början av 1900-talet. De har träskaft och de har definitivt tålt användare med muskler (korp, slägga, några spadar, yxor osv).

Det är snarare så att dagens tillverkare inte kan göra redskap som håller.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Bultsax å jätteskiftnyckel var dom verktyg jag nästan använde mest när jag mecka som mest. Skiftnyckeln fick vara hammare, mothåll mm å bultsaxen användes å klippa slang med mm.
Mc var ju en hd från 1991 ska tilläggas:krama
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag har några mycket väl använda redskap från början av 1900-talet. De har träskaft och de har definitivt tålt användare med muskler (korp, slägga, några spadar, yxor osv).

Det är snarare så att dagens tillverkare inte kan göra redskap som håller.
Hear hear. De produkter som är av trä har tillverkare glömt hur man gör, tar bara en träbit vilken som helst och fräser till lite sen är det klart typ. Det är fundamentalt att ådringen (heter det så på svenska?) på träet ligger åt rätt håll och längs med hela skaftet för maximal styrka.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Borde väl kunna påverka om skaftet är gjort av ett nästan 100år gammalt träd (som kanske var fallet kring 1900) och som idag då träden knappt hinner bli "vuxen" innan dom ska ned.

Bara en teori jag har dock...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Borde väl kunna påverka om skaftet är gjort av ett nästan 100år gammalt träd (som kanske var fallet kring 1900) och som idag då träden knappt hinner bli "vuxen" innan dom ska ned.

Bara en teori jag har dock...

100 år är inte gammalt när det gäller trä, beroende på vad man vill åt. 250-300 år kan ju vara önskvärt i vissa fall.

Trä valdes med stor omsorg. Till skaft använde man olika sorters trä, beroende på redskap och ändamål.

Yxor, korp och slägga, då använde man björk som vallat, dvs övervuxit en skada (tjurved). Det blir ett betydligt tätare och starkare virke och ett bra skaft är oerhört hållbart. Skall vara rätt i både vinkel och längd. Svärfar i Tornedalen har en yxa med hemgjort skaft som är en njutning att använda - allt klaffar.

Förutseende bönder skårade därför lämpliga björkar så att det i framtiden skulle finnas tillgång till lämpligt material.

Till räfsor skulle om jag minns rätt skaftet vara av björk, tvärslån av ask (eller gran längre norrut) och pinnarna av rönn.

Vad spade och grep tarvade har jag mindre aning om, men ju äldre grejor desto bättre är min uppfattning. Säkerligen krävs också teknik för att använda dem på rätt sätt.


Även när det gäller många andra ting är det skillnad på förr och nu. Träplankor klövs, inte sågades. Det betyder att fibrerna är oskadade och plankan oerhört mycket starkare i förhållande till sin vikt. Typexemplen är väl vikingaskeppen men det finns massor av bruksföremål som är lätta, smidiga och starka i förhållande till vad man kan göra med dagens metoder och virke. Men då har vi istället utvecklat WEST och epoxifanér... :)


Lite intressant att man kan köpa färdiga skaft till en yxa som man inte ens sett... hur den nu skall kunna passa.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
100 år är inte gammalt när det gäller trä, beroende på vad man vill åt. 250-300 år kan ju vara önskvärt i vissa fall.

Trä valdes med stor omsorg. Till skaft använde man olika sorters trä, beroende på redskap och ändamål.

Yxor, korp och slägga, då använde man björk som vallat, dvs övervuxit en skada (tjurved). Det blir ett betydligt tätare och starkare virke och ett bra skaft är oerhört hållbart. Skall vara rätt i både vinkel och längd. Svärfar i Tornedalen har en yxa med hemgjort skaft som är en njutning att använda - allt klaffar.

Förutseende bönder skårade därför lämpliga björkar så att det i framtiden skulle finnas tillgång till lämpligt material.

Till räfsor skulle om jag minns rätt skaftet vara av björk, tvärslån av ask (eller gran längre norrut) och pinnarna av rönn.

Vad spade och grep tarvade har jag mindre aning om, men ju äldre grejor desto bättre är min uppfattning. Säkerligen krävs också teknik för att använda dem på rätt sätt.


Även när det gäller många andra ting är det skillnad på förr och nu. Träplankor klövs, inte sågades. Det betyder att fibrerna är oskadade och plankan oerhört mycket starkare i förhållande till sin vikt. Typexemplen är väl vikingaskeppen men det finns massor av bruksföremål som är lätta, smidiga och starka i förhållande till vad man kan göra med dagens metoder och virke. Men då har vi istället utvecklat WEST och epoxifanér... :)


Lite intressant att man kan köpa färdiga skaft till en yxa som man inte ens sett... hur den nu skall kunna passa.

There is nothing like a nice piece of hickory

https://www.youtube.com/watch?v=wiPK3Ij6QMQ
 

Trump

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2020
Ort
Blekinge
Hoj
Honda/ktm
Jag har några mycket väl använda redskap från början av 1900-talet. De har träskaft och de har definitivt tålt användare med muskler (korp, slägga, några spadar, yxor osv).

Det är snarare så att dagens tillverkare inte kan göra redskap som håller.

Det jag menade var att om agda 85 hade köpt spaden så hade den nog hållit. Övriga människor bör undvika köpa nya spadar med träskaft för kvaliteten är inte bra längre. Dyrare är inte alltid bättre har jag lärt mig nu också.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag hade en god vän på besök i stugan. Han är visserligen stark (har tävlat i kraftsport) men nog blev jag förvånad när han böjde min nyinköpta kofot av märket Hultafors.

Allt verkar vara gjort av kinesium nuförtiden. Men nog fasen kostar det mer än förr.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Det jag menade var att om agda 85 hade köpt spaden så hade den nog hållit. Övriga människor bör undvika köpa nya spadar med träskaft för kvaliteten är inte bra längre. Dyrare är inte alltid bättre har jag lärt mig nu också.
Är nog lite olika. Köpte en skyffel för några år sedan på Biltema för att skyffla grus. Ett par ton senare så hade inget gått sönder.
 

Street Bandit

Sporthojsnörd
Gick med
30 May 2013
Ort
Mellan dom 2 stora sjöarna
Hoj
HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top