Bra, billiga och kvalitativa verktyg?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
jag har en verktygsvagn men kommer att sätta upp en verktygstavla i stället. -bättre överblick och lättare att hålla ordning. Man får plocka ihop de verktyg man behöver. Funderar på ett litet rullbord

Jag har verktygstavla men funderar på vagn. Har man verktygen på väggen blir de förbannat dammiga om man slipar och håller på som jag gör.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
jag har en verktygsvagn men kommer att sätta upp en verktygstavla i stället. -bättre överblick och lättare att hålla ordning. Man får plocka ihop de verktyg man behöver. Funderar på ett litet rullbord
Jag har verktygsvagn, verktygstavla och ett rullbord :tummenupp Det jag använder ofta sitter på väggen, snyggt, prydligt och lättåtkomligt. Stora eller mer oregelbundet använda prylar ligger i vagnen och på rullbordet har jag bara det jag använder just nu. Det funkar klockrent, dessutom får man plats med ännu fler roliga saker om man sprider ut dom :hihi
 

Kexfabriken

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2016
Ort
Boras
Hoj
Yamaha XV750 -82 // MT-09 -16
Jag har verktygsvagn, verktygstavla och ett rullbord :tummenupp Det jag använder ofta sitter på väggen, snyggt, prydligt och lättåtkomligt. Stora eller mer oregelbundet använda prylar ligger i vagnen och på rullbordet har jag bara det jag använder just nu. Det funkar klockrent, dessutom får man plats med ännu fler roliga saker om man sprider ut dom :hihi

Jag byggde ett alldeles för litet garage istället = tvungen att hålla ordning. Så vi kan ju låtsas att det var med flit jag inte byggde det 3 gånger större istället ;)

Till trådens ämne, kör med väldigt blandat då mycket är äldre grejer (och nytt) jag fått av min käre far, men från Biltema kan jag inte annat än att älska deras 6 kants hylsor! :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
När jag flyttade hemifrån så kom farsan med en Kamasa-låda typ den på bilden tidigare.
-"Man måste ha en riktig verktygslåda pojk!" :mattias

Funkar klockrent efter 30+ år. :fakta
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det är därför man inte har en billig momentnyckel men ett jävligt dyrt gängfett.

Men, ska man ha en dyr momentnyckel så ska den ju skötas om med, kalibreras, avlastas och förvaras rätt, kastar man ändå bara ner den i en låda uppspänd på senaste momentet när man är klar så behöver man inte slösa pengar på det verktyget.

Samma gäller ju de flesta verktyg, både skötsel och hur man använder de är av vikt för både livslängd och precision, sett många fina verktyg rosta bort på garagegolv hos bekanta och ska man ändå använda spärrskaftet som hammare så behöver man kanske inte köpa bästa kvalité...
 

Rollie

V-Twin, FTW!
Gick med
12 Sep 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory
Kom ihåg att jag hade ett tillgodokvitto på Biltema på 800 kr så det blev deras verktygssats (den för 1299 kr) samt en momentnyckel på 4-20 Nm och en på 20-100 Nm. Betalade 1947 kr efter avdrag. Är nöjd.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Men, ska man ha en dyr momentnyckel så ska den ju skötas om med, kalibreras, avlastas och förvaras rätt, kastar man ändå bara ner den i en låda uppspänd på senaste momentet när man är klar så behöver man inte slösa pengar på det verktyget.

Precis. Att slarva med en riktig momentnyckel är lika intelligent som att använda sitt digitala tiotusenkronors Mitutoyo-skjutmått som slagghacka.
 
Last edited:

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Äh det finns så mkt som påverkar
Smörja mm
 
Last edited:

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Ett bra sätt att köpa högkvalitativa verktyg till bra priser är att besöka veteranmarknader och köpa begagnat.
Även på Blocket och Tradera finns det prisvärda verktyg.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
När jag flyttade hemifrån så kom farsan med en Kamasa-låda typ den på bilden tidigare.
-"Man måste ha en riktig verktygslåda pojk!" :mattias

Funkar klockrent efter 30+ år. :fakta

Jag köpte min första Kamasa "87 delars" med tumhylsor och allt som 15 åring. Det är tyvärr mer än 30 år sedan.
Lådan är trasig sedan länge så nu hänger de på en verktygstavla. Inte ett enda verktyg, bortsett från bitsen, är borta. Livstidsgarantin är provad för tiotalet år sedan då jag spräckte min 10-11 lednyckel och jag fick en ny i näven direkt.
Men då jag inte har så bra utrymmen för mekning själv så har jag skaffat "reseverktyg" för ungefär 10 år sedan. Blev också Kamasa. https://www.kamasatools.com/sv/prod...r/mekanikersatser/mekanikersats-166-delar-mm/

Utslaget per år har jag billiga verktyg.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top