Bra, billiga och kvalitativa verktyg?

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
...när det gäller momentnyckel, vilken rekommenderar ni då och med vilka intervaller? Läste att man behöver 2 st, en från 0-40 nm och en från 40-200 nm. Stämmer detta?
200 Nm låter mycket. Har du verkligen nå't på hojen som skall dras så hårt?
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Jag har haft en Biltemas stora hylsnyckelsatser i 10+ år.
Brukar ha sönder bitshylsan typ vartannat år. Clipset lossnar och försvinner.
Har dragit sönder bitsmejseln i skaftet. Så den är limmad några gånger.
Lilla hylsnyckeln brukar jag byta ut vart 5:e år då skruvarna försvunnit någonstans och den ramlar isär.
Locket på lådan sitter inte längre fast i underdelen. Så lådan är ganska fast där den ligger numera, man flyttar den helst inte.
Men annars har den fungerat bra.

Så Biltema fungerar...
Det är uppenbart att din tolerans för dåliga verktyg vida överskrider min.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Vilken rekommenderar ni av följande hylsnyckelsatser (eller rekommenderar ni någon annan)?

Biltema Hylsnyckelsats, blå, 10 års garanti, 1299 kr
10-120_xl_1f9s63.jpg


Biltema Hylsnyckelsats, svart, 10 års garanti, 2199 kr
71-010_xl_1g6sp4.jpg


Kamasa K 25015 Hylsnyckelsats, 2 års garanti om man köper här (livstid om man köper hos annan aktör men mot dubbla priset), 999 kr
9253743132702bsoy1.jpg


Bahco S910 Hylsnyckelsats, 2 års garanti, 1290 kr
bahco-s910221195_1_noe2ufp.jpg


Och när det gäller momentnyckel, vilken rekommenderar ni då och med vilka intervaller? Läste att man behöver 2 st, en från 0-40 nm och en från 40-200 nm. Stämmer detta?

Jag har lådan från BAHCO och den har hållt och funkat bra i ca 5 år. Den brukar finnas för 990:- ibland, men eftersom du får lådan från Kamasa för det priset idag så rekommenderar jag att du går på den. Riktigt bra pris där.
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Har Kamasalådan liknande den på bilden, allt fungerar perfekt fortfarande efter 30 år. Har kompletterat med Bacho, det enda som irriterar med den är den extra hållaren för fasta nycklar. Båda bra köp!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nyttan av tolerans ska inte underskattas.:tummenupp

Toleranser är viktigt, det är ju därför man har momentnyckel. :D

Personligen åtgärdade jag biltemas tveksamma bitshållare genom att plocka ur fjäderblecket, böja till det så det klämmer mer och sedan limma fast det i bitshållaren. Funkat i några år nu iaf.
Och har inte råkat ut för någon skruv där biltemas hylsor, blocknycklar och annat är för tjocka än, trots att jag plokat isär två motorer med verktygen. När det händer tänkte jag köpa mig en helt ny och fin verktygssats från någon dyr tillverkare. :hihi
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ett bra tips vad gäller alla sorters verktyg, köp lagom billigt (inte det billigaste crap du hittar) och det som går sönder ersätter du med kvalitetsprylar för uppenbarligen är det de du använder.

Sen är det dock inte bra att gå på billigaste bits o dyl då det har så lätt att förstöra skruvhuvuden.

Och är det så att ni köper biltemalådan så säkra upp de små svarta skruvarna i spärrskaften med loctight, inte bara mig som de lossnat för.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ett bra tips vad gäller alla sorters verktyg, köp lagom billigt (inte det billigaste crap du hittar) och det som går sönder ersätter du med kvalitetsprylar för uppenbarligen är det de du använder.

Sen är det dock inte bra att gå på billigaste bits o dyl då det har så lätt att förstöra skruvhuvuden.

Och är det så att ni köper biltemalådan så säkra upp de små svarta skruvarna i spärrskaften med loctight, inte bara mig som de lossnat för.

Lösa delar blir jäkligt dyrt.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag tycker min Kamasa 1/4-1/2"-sats plus några tänger och mejslar har hållit mig ganska självgående genom åren. Om det sen skulle vara Bacho, Biltema eller annat märke tror jag spelar mindre roll för knutten som t.ex. byter drivpaket vart tredje år.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Basen i min verktygssamling är en 84-delars sats från Biltema inköpt på -80 talet.
den har sedan kompletterats med "kvalitets märken" och från Biltema , OK och Jula.
Vissa produkter från Biltema och Jula etc är skräp andra är väldigt bra, -välj verktyg med omsorg .

Mina barn fick varsin Biltema-sats när de flyttade hemifrån ..:tummenupp
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Basen i min verktygssamling är en 84-delars sats från Biltema inköpt på -80 talet.
den har sedan kompletterats med "kvalitets märken" och från Biltema , OK och Jula.
Vissa produkter från Biltema och Jula etc är skräp andra är väldigt bra, -välj verktyg med omsorg .

Mina barn fick varsin Biltema-sats när de flyttade hemifrån ..:tummenupp

Har också en Biltemalåda från ca 90, brun plåt. 98 % av alla hylsor och liknande är kvar och fungerar bra. Jag mekar mycket bil då vi alltid haft äldre bilar. Ena hörnan blev överkörd av en annan bil i en GDS hall så den är lite krokig. Jag har ju förstås kompletterat med fler verktyg från annat håll, har bl.a. köpt den där Bahcolådan för ca 5 år sedan så man har en komplett som går att stänga bra att ta med sig.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Den ligger ju så bra där på bänken och går bitshållaren sönder så hämtar man bara en ny :D
Sen suktar jag egentligen efter en verktygsvagn. :yoparty
Köpte verktygsvagn i måndags. Har inte hunnit plocka i verktygen än så jag kan inte uttala mig om hur den är att använda. Men de har bra extrapris på Classes just nu.

http://www.clasohlson.com/se/Verktygsskåp-Cocraft-Pro-Edition/Pr407818001

http://www.clasohlson.com/se/Verktygsskåp-Cocraft-PRO-Edition/40-7819-1
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
jag har en verktygsvagn men kommer att sätta upp en verktygstavla i stället. -bättre överblick och lättare att hålla ordning. Man får plocka ihop de verktyg man behöver. Funderar på ett litet rullbord
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top