Bra, billiga och kvalitativa verktyg?

Rollie

V-Twin, FTW!
Gick med
12 Sep 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory
Bra, billigt och kvalitativt är svårt att få men om man inte vill lägga en förmögenhet på verktyg till hojen, vad ska man satsa på då? Har läst både bra och dåligt om Biltemas utbud.

Edit: Jag har nu köpt mina verktyg. Vilka kan du läsa om här.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har inte haft några problem med mina biltemaverktyg med 10årsgaranti på iaf. De andra är lite tveksamma däremot, och deras elektriska verktyg är skräp.
Biltemas skruvmejslar duger väl sålänge man inte ska dra något som sitter fast, eller använda dem för att bända eller hugga med (som man så ofta gör med skruvmejslar :hihi)
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Biltema e helt ok, har det dära stora settet men hög kvalitet e det inte. Bitsen/hylsorna lossnar sjukt lätt efter ett tag från nycklarna, skapar lätt ett irritationsmoment när saker inte sitter som de ska.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Biltema brukar göra jobbet fram tills din skruvskalle sitter för långt ner i ett hål där hylsan är för fet för att gå ner. Är du dessutom ute på banan och långt från en smärgel där du kan slipa ner hylsan så är lyckan total där du står i depån med en demonterad hoj som du inte kan fixa klart och ej heller vill montera ihop eftersom du inte lagat felet.

Eller bits som brister när man som mest behöver dom...

Just dom där felen på verktygen brukar ju dessutom vanligen ske när du står där på fredagskvällen, butikerna har hunnit stänga och även om Biltema faktisk är öppen ytterligare en kvart så har du ändå hunnit sprätta mekarölen och kan ändå inte köra bil dit.
 
Last edited:

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Biltema brukar göra jobbet fram tills din skruvskalle sitter för långt ner i ett hål där hylsan är för fet för att gå ner. Är du dessutom ute på banan och långt från en smärgel där du kan slipa ner hylsan så är lyckan total där du står i depån med en demonterad hoj som du inte kan fixa klart och ej heller vill montera ihop eftersom du inte lagat felet.

Eller bits som brister när man som mest behöver dom...

Just dom där felen på verktygen brukar ju dessutom vanligen ske när du står där på fredagskvällen, butikerna har hunnit stänga och även om Biltema faktisk är öppen ytterligare en kvart så har du ändå hunnit sprätta mekarölen och kan ändå inte köra bil dit.

Det där e så irriterande, var tvungen att köpa en lös hylsa för ca 300 spänn för att komma åt då biltemas godstjocklek på hylsorna var/e så sjukt grovt jämfört med högkvalitativa hylsor.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det mesta jag har kommer från Biltema, Jula eller Classe. Deras finprylar är helt ok, och hittills har inget gått sönder. Några bits och stjärnmejslar har dukat under, men sånt ser jag mer som förbrukningsvaror.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det mesta jag har kommer från Biltema, Jula eller Classe. Deras finprylar är helt ok, och hittills har inget gått sönder. Några bits och stjärnmejslar har dukat under, men sånt ser jag mer som förbrukningsvaror.

Jula och Classe har sålt mycket verktyg till mig, Kamasa.

Här är ju ett REA-tips, om än inte fullt komplett låda så tycker jag det verkar vara ganska bra kilopris på den.
http://www.clasohlson.com/se/Verkty...0-8865?userSelection=B2C&rememberCookie=false
 

DVC

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2016
Ort
Borensberg
Hoj
Vespa 300 -17. Vespa GTR -72
Swedol har bra kvalitet/pris om man inte vill ha Biltema....
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
De verktyg jag använder mest (fasta nycklar, skruvmejslar ...) där köper jag riktiga grejer.
De jag använder sällan; 'köper jag på Swedol, Jula eller Biltema.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Köpte en am-prolåda på svedol och kompletterade den med en stor låda bits från samma tillverkare 2010, har fyllt på med diverse specialare från här och där men inget av verktygen i lådan eller bitsen har ännu gått sönder så de törs jag rekommendera.
Har delat i princip hela hojen mer än en gång förutom all standardskruva som service och däckbyten så de är välanvända men håller utan att slakta skruv och muttrar.
 

Rollie

V-Twin, FTW!
Gick med
12 Sep 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory
Vilken rekommenderar ni av följande hylsnyckelsatser (eller rekommenderar ni någon annan)?

Biltema Hylsnyckelsats, blå, 10 års garanti, 1299 kr
10-120_xl_1f9s63.jpg


Biltema Hylsnyckelsats, svart, 10 års garanti, 2199 kr
71-010_xl_1g6sp4.jpg


Kamasa K 25015 Hylsnyckelsats, 2 års garanti om man köper här (livstid om man köper hos annan aktör men mot dubbla priset), 999 kr
9253743132702bsoy1.jpg


Bahco S910 Hylsnyckelsats, 2 års garanti, 1290 kr
bahco-s910221195_1_noe2ufp.jpg


Och när det gäller momentnyckel, vilken rekommenderar ni då och med vilka intervaller? Läste att man behöver 2 st, en från 0-40 nm och en från 40-200 nm. Stämmer detta?
 

L i b b e

Medlem
Gick med
21 Apr 2017
Ort
vid rondellen
Hoj
Kawasaki Zr 750s,Kawasaki Z100SX
Jag kör med Hylsnyckelsats Sl25 25del Bahco 500:- ca.....
Den är liten och nätt......tar ej stor plats.
Och får plats under sadeln utan problems.

Det räcker för cykeln......... Övrigt använder jag Kamasa!

"Feltema" och Rusta samt Lidl verktyg och allt annat skit..........Har jag ju redan undvikit! :D:D:D

"Man får ju det man Betalar för" sägs de ju:rock:rock
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag har haft en Biltemas stora hylsnyckelsatser i 10+ år.
Brukar ha sönder bitshylsan typ vartannat år. Clipset lossnar och försvinner.
Har dragit sönder bitsmejseln i skaftet. Så den är limmad några gånger.
Lilla hylsnyckeln brukar jag byta ut vart 5:e år då skruvarna försvunnit någonstans och den ramlar isär.
Locket på lådan sitter inte längre fast i underdelen. Så lådan är ganska fast där den ligger numera, man flyttar den helst inte.
Men annars har den fungerat bra.

Så....Biltema fungerar, men det är ju inte av bästa kvalitet om än inte dålig.
Jag skulle nog framöver hellre köpa någon lite dyrare variant.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Om du verkligen vill ha kvalitet men inte spendera för mkt så köp en sats från biltema och stödköp de allra vanligaste från en kvalitetstillverkare. Med vanliga menar jag nyckel nr 10 (i flera varianter) och insex i form av t-grepp.

Själv har jag en ironside sats som är Ahlsells billigaste men bachos t-grepp för insex och små skruvdimensioner. Större dimensioner av allt använder du 1-2ggr per år och då räcker billiga grejer.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har haft en Biltemas stora hylsnyckelsatser i 10+ år.
Brukar ha sönder bitshylsan typ vartannat år. Clipset lossnar och försvinner.
Har dragit sönder bitsmejseln i skaftet. Så den är limmad några gånger.
Lilla hylsnyckeln brukar jag byta ut vart 5:e år då skruvarna försvunnit någonstans och den ramlar isär.
Locket på lådan sitter inte längre fast i underdelen. Så lådan är ganska fast där den ligger numera, man flyttar den helst inte.
Men annars har den fungerat bra.

Så....Biltema fungerar, men det är ju inte av bästa kvalitet om än inte dålig.
Jag skulle nog framöver hellre köpa någon lite dyrare variant.
Jag har aldrig dödat ett spärrskaft, och mina äldsta är >15 år, och dom jag har ärvt av farsan är >30-40 år. Men då använder jag dom aldrig om jag ska lossa/dra åt något som sitter hårt, till sånt använder jag alltid ringnycklar eller kraftskaft. Sen får grejerna självklart lite kärlek då och då, lite rengöring efter behov, och en skvätt olja inne i spärrskaft och liknande.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Min erfarenhet är att verktygen från Biltema, Jula och Clas Ohlson gör jobbet alldeles utmärkt - i nittioåtta procent av alla fall. Sedan är det upp till dig själv hur noga du är med de två sista procenten...

Det finns flera riktigt bra märken på den japanska marknaden som verkar ha överlägsen kvalitet jämfört med svenska stormarknadsverktyg. Dessa kostar inte heller skjortan, men de är naturligtvis stört omöjliga att hitta utanför Japan. Om jag måste rekommendera verktygsmärken så rekommenderar jag därför inget annat är Snap On, Bacho, Kamasa och möjligtvis Beta. I den ordningen. Och Tohnichi för momentnycklar, de är också japanska men verkar finnas på några ställen i Europa.

Billigt...? Resonerar man som tvåtaktsmannen ovan och sedan slår ut kostnaden på en livstid så sparar man många tusingar i taxipengar och förmodligen några akutenbesök också. När det gäller handverktyg så får man verkligen vad man betalar för och jag tror inte det finns någon annan produkt som uppfyller "pay once cry once" så väl som just handverktyg.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tjaxxade precis det där kittet från Kamasa för 990 pix på Clas Ohlsson. Klart prisvärt.
Tack för tipset!

:tummenupp Jag köpte den själv här om veckan när Jula körde samma pris på samma låda. Men jag har knappt öppnat lådan, har ju redan hylsnycklar så det var mest som reserv bara för att jag tyckte priset var bra. Jag kan ju ha en låda i bilen tex. Eller om jag tappar bort, eller sätter sönder nåt.
Ska man kritisera nåt så är det väl att den kunde varit mer komplett vilket kan leda till liknande problem jag nämnde ovan. Men den har väl det viktigaste.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Med tanke på sättet du frågar misstänker jag att du inte äger nämnvärt mycket verktyg. Du kanske har massa mekerfarenhet eller inte. Denna post kanske låter lite dumförklarande"inte menat" men jag fyller på med massa. Hoppas det finns nåt. Du finner användbart.
1. Har du en mekplats? Där du kan få ha vertygen ifred. Eller kommer folk låna"glömma lägga tillbaks" ?
2. Eller inte? Du måste ha verktygen i hemma/källare o behöva konka runt på dom.
.
1. Du har mekplats."låsbar" Verktygsvagn är grymt. Då har du alla verktyg på plats alltid på samma ställe alltid" förutsatt att du lägger tillbaks dom där dom satt" kan köra fram den till motorcykeln. Dock rätt dyrt. Men väkdigt komplett. verkligen mekar lyx :). Allternativt mektavla o diverse lådor. Dock risk att verktyg får fötter ifall du delar garage. Inte kul att meka 7 timmar står där 2 på natten. O måste avbryta arbetet för just det verktyget du behöver som alltid hängt på samma ställe" är lånat :) "
..
2. Är det meka på gården. Allmänt bilgarage som gäller. Är det jävligt käckt att ha ett så komplett sett som möjligt. Likt dom sortiments lådor du radat upp. Och man kommer hyfsat långt på en sån låda. Sen bara komplettera med vad du behöver. Efterhand som du fortskrider i mekandet. Fördelen med dessa är att allt ligger i ordning. Och alltid i samma låda. Och lätt at plocka fram. Verktygen ligger lättillgängliga Samt att man har bra överblick. Jämförelsevis med den där klassiska lådan. Där allt ligger i en stor oreda. O man alltid måste leta efter rätt verktyg.

Extra tips.
1. Försök att ha ordning o lägg tillbaks verktygen. Man. Sprider lätt ut saker o ting bultar o verktyg ligger överallt. Du lägger halva tiden på att leta efter förlagda verktyg muttrar skruvar.
1. Jag brukar lägga ut en matbricka/glasslåda whatever på varje sida om cykeln, att placera skruv o verktyg." Du vet vart dom ligger. Samt att småkrafs nästan är camouflerat på asfalt betonggolv.på Även ha några lunchlådor med med lock där man kan sortera upp bultar, komponenter o annat krafs mer ordning. Inget som kommer bort. Ibland börjar man meka. Har ett uppehåll på några månader. Sen har man totalt glömt vad som satt vart Om allt ligger i en påse/kartong.
3. Knäskydd."stå på knä" Ala trädgårdsarbete. Blir bekvämare när man arbetar på låg höjd. Samt att du skyddar din flashiga jeans.
4. Snickar bälte med passande fickor. Finns på jula billigt. Med ficka för skruvdragre o annat. Riktigt jävla bra.du har dom verltyg använder mest för stunden nära tillhands. O inte borttappede heller.
5. Engångs handskar. Vid avfettning. Starka grejer. Oljebyte massa jävla läskiga ämnen man inte vill ha ansammlat i sin kropp. Sen har du rena"re händer.
6. Finns en massa mer. Men detta är typ en hint åtminstone
..
Har blivit lite ordnings freak. Var sjukt slarvig en gång i tiden. Stog ofta o mekade så där åtta timmar i streck inpå fyra tiden på morgonen. Helt tom på energi. Bara druckit kaffe saft för det var det enda som fanns att "äta" o rökt ett paket cigg. Fejan heltsvart, byxor hänger i knävecken so man står o visar röven händer så smutsiga att man inte kunnat dra upp byxorna, man både ser ut o kännee sig som skit.Mitt i allt det där skall man samla ihop alla verktyg o annat som ligger utspritt överallt. Nä det skall vara ordning.
Akrev en hel bibel här. Lycka till
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
:tummenupp Jag köpte den själv här om veckan när Jula körde samma pris på samma låda. Men jag har knappt öppnat lådan, har ju redan hylsnycklar så det var mest som reserv bara för att jag tyckte priset var bra. Jag kan ju ha en låda i bilen tex. Eller om jag tappar bort, eller sätter sönder nåt.
Ska man kritisera nåt så är det väl att den kunde varit mer komplett vilket kan leda till liknande problem jag nämnde ovan. Men den har väl det viktigaste.

Jaha vad gör man med sin gamla Biltema-låda nudå? Jag har inte plats att spara på allt gammalt mög, men det tar emot att bara kjola den. Nån som vill ha?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top