Brembo -Service och reservdelar

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Menar du att brembos slangkopplingar är högre än "standard"? Låter konstigt. Nåja, hittade tjockare kopparbrickor samt kortade bulten med 2mm, så nu passar det. Så brembo har en egen standard?


Ingen aning, du efterfrågade varför och jag såg en möjlig anledning. :)

Vägrar tro dom skickar med något som inte passar deras egna produkter och "specialmått" (inte special på så sätt att det är enda, bara en ovanligare) brukar ju användas för att hålla försäljningen inom organisationen.
 

JB1911

Medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Snart på landet
Hoj
Ducatis
...Varför får man alltid (iallafall jag) med en för lång banjobult (dubbel för två slangar) när man köper en brembo radial bromspump? Bulten bottnar i gängan innan den komprimerar kopparbrickorna ! Antingen så måste man korta bulten eller så hitta tjockare kopparbrickor. Varför är det så?
Har också råkat ut för detta och fick då i depån fila ner bulten något, men det var ingen Brembo-original-del, när jag sedan beställde en sådan så passade det.
 

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Har också råkat ut för detta och fick då i depån fila ner bulten något, men det var ingen Brembo-original-del, när jag sedan beställde en sådan så passade det.

Det måste vara som He rik skriver, att brembo har eget specialmått på sin saker. Att brembo också kör med m10x1 på banjobulten istället för m10x1,25 som är det "vanligare", gör ju att man måste anpassa bultens längd eller köpa brembos bromsslangar.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Har alla missat att det finns exakta kina kopior av brembo. Dessa har förlånga banjobultar. Jag har köpt ett par o dom e exakt samma till o med packningar passar fram o tillbaka.

Finns även brombo som är kloner på brembo.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har alla missat att det finns exakta kina kopior av brembo. Dessa har förlånga banjobultar. Jag har köpt ett par o dom e exakt samma till o med packningar passar fram o tillbaka.

Finns även brombo som är kloner på brembo.

Har jag missat men så håller jag mig till original med då det räcker åt mig när det kommer till pump. :)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Dom är inte sämre än original. Höll på att få motarden vurpad på besiktningen pga för effektiv och direkt frambroms. Den bromsar otroligt direkt som om den vore mekaniskt ansluten.

Så skräp verkar det inte vara, skulle inte vara förvånad om brembo tillverkar i kina o dessa är sidotilverkning.

Typ brembo beställer 100000 pumpar men det tillverkas 110000 varav 10000 säljs på ebay o dyligt se på weber 45/48/52/55 dom finns nya från kina som dessutom har högre finich än originalen.

Fim godkända exakta kopior av 4/6 punkts bälten som har analyserats av experter o jämförts med det dyra originalet bägge tillverkade i kina.

Bosch 044 bränsle pumpar kina tilverkning men 1/4 del av priset

Osv osv

Eftersom allt snart tillverkas i kina så är det väldigt svårt att veta om det är original eller pirat man får, original kan vara pirat o vise versa.

Bara min tanke
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Dom är inte sämre än original. Höll på att få motarden vurpad på besiktningen pga för effektiv och direkt frambroms. Den bromsar otroligt direkt som om den vore mekaniskt ansluten.

Så skräp verkar det inte vara, skulle inte vara förvånad om brembo tillverkar i kina o dessa är sidotilverkning.

Typ brembo beställer 100000 pumpar men det tillverkas 110000 varav 10000 säljs på ebay o dyligt se på weber 45/48/52/55 dom finns nya från kina som dessutom har högre finich än originalen.

Fim godkända exakta kopior av 4/6 punkts bälten som har analyserats av experter o jämförts med det dyra originalet bägge tillverkade i kina.

Bosch 044 bränsle pumpar kina tilverkning men 1/4 del av priset

Osv osv

Eftersom allt snart tillverkas i kina så är det väldigt svårt att veta om det är original eller pirat man får, original kan vara pirat o vise versa.

Bara min tanke

Sannolikt är det som du säger, vad jag menade är bara att eftersom jag inte funnit något motiv att byta pump och därför kör med original så har jag inte satt mig in i vilka eftermarknadspumpar som finns och var de är tillverkade eller dess kvalité, till i år fick jag inte ens byta.

Rep.satser till brembo däremot har jag satt mig in i en del då det är brembotillverkad pump på r6 men de har slutat sälja de till vanliga dödliga, skall annars enligt uppgift finnas som man kan ersätta original med för att få bättre känsla men då jag inte fick tag på något så vet jag inte om det stämmer.

Men, min funkar alldeles utmärkt så jag fortsätter med den.

Jäkla surt ändå att reglementet i stock-klassen vi kör för att hålla ner kostnaderna bara tillåter mer och mer byten alltefter åren går, tidigare fick vi inte byta pump men nu är det fritt så det är ytterligare en kostnad för nära nog alla, men jag fortsätter nog vara lite motvalls och kör på med original.
Vi har på bara något år gått från "köp en hoj och byt däck" till "köp en hoj och byt däck, pump, skivor och fälgar", aaaaningen dyrare nu...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tror du moped dragracing är billigare:va
Vill man ha ur 35-40 drivhjul hästar kostar det fläsk:huvet
Har nog lagt 100k på mopparna under ca 5-6år:dummer:brynad
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Dom är inte sämre än original. Höll på att få motarden vurpad på besiktningen pga för effektiv och direkt frambroms. Den bromsar otroligt direkt som om den vore mekaniskt ansluten.

Så skräp verkar det inte vara, skulle inte vara förvånad om brembo tillverkar i kina o dessa är sidotilverkning.

Typ brembo beställer 100000 pumpar men det tillverkas 110000 varav 10000 säljs på ebay o dyligt se på weber 45/48/52/55 dom finns nya från kina som dessutom har högre finich än originalen.

Fim godkända exakta kopior av 4/6 punkts bälten som har analyserats av experter o jämförts med det dyra originalet bägge tillverkade i kina.

Bosch 044 bränsle pumpar kina tilverkning men 1/4 del av priset

Osv osv

Eftersom allt snart tillverkas i kina så är det väldigt svårt att veta om det är original eller pirat man får, original kan vara pirat o vise versa.

Bara min tanke
Så här ett antal år senare funkar mina mokila radial huvudcylindrar precis lika bra som dom gjorde nya, o dom är exakta kopior eller helt enkelt bara Brembo som fått annat namn, alla reservdelar o tillbehör från Brembo passar som handsken..

Så jag är övertygad att mokila är Brembo och att man inte behöver vara mera rädd att ha ett billigare märke 700 mot 3000+.

Dessutom går det utmärkt att be om att få Brembo i fräst istället för moklia??
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top