Brembo -Service och reservdelar

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Två frågor i en tråd! Brembo rcs19

Har blivit påtalad att man ska serva sin bromspump. Behövs detta och vad innebär en sån service?

Reservdelar, vart köper jag det bäst? Bromsgrepp, luftnippel och ev. en servicesats.

Äh, tar en tredje fråga. När man plockar isär bromsoken, sätter man alltid i nya packningar vid återmontering?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vad gäller nummer tre så:

Jag sätter bara ihop något jag tagit isär med gamla tätningar/packningar om jag är så illa tvungen. :gnissla
Annars så är det nytt som gäller, varje gång. :fakta
Jag säger inte att du har fel, men jag har nog mer av en algoritm där anledning till demontering, svårighetsgrad att riva/byta, slitage, tillämpning och kostnad är olika parametrar.

Jag renoverade oken på min R1a för en massa år sen, och fick för mig att byta alla packningar, men när jag såg prislappen så tyckte jag att dom gamla var rätt fina ändå :hihi
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har inte brembo slutat sälja rep-satser pga. alla klåpare som klantat till det och sen skyller på materialet?

Ivf., kolla upp med ett service-center om intervall och om du kan köpa delarna själv eller inte.

Som referens så har jag originalbromsarna kvar på min orörda förutom täta vätskebyten, ca:3/år, sen jag hämtade ut hojen 3/4-2008, är brembotillverkad pump på r6 och jag har ju tänkt renovera men har inga problem än så...
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Jag säger inte att du har fel, men jag har nog mer av en algoritm där anledning till demontering, svårighetsgrad att riva/byta, slitage, tillämpning och kostnad är olika parametrar.

Jag renoverade oken på min R1a för en massa år sen, och fick för mig att byta alla packningar, men när jag såg prislappen så tyckte jag att dom gamla var rätt fina ändå :hihi

Det är ju förstås det där med kostnaden. :huvet
Tekniskt sett är det inget snack om saken, nytt!

När plånboken, som dessutom är helt principlös blir involverad, så börjar kompromissandet. :fakta
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
När behövs det servas då?

Har aldrig haft problem med bromsarna. Sedvanlig rengöring (där jag kommer till utan att plocka isär) och ny bromsvätska ett par gånger per säsong är vad jag gjort. Fick dock problem när jag monterade tjockare bromsskivor. Tycker hjulet blev lite väl trögt att rulla jämfört med innan.

Aldrig servat bromspump innan, men har heller aldrig haft en flådig brembopump. Tänker att jag kanske borde vara lite extra rädd om de dyra prylarna.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
När behövs det servas då?

Har aldrig haft problem med bromsarna. Sedvanlig rengöring (där jag kommer till utan att plocka isär) och ny bromsvätska ett par gånger per säsong är vad jag gjort. Fick dock problem när jag monterade tjockare bromsskivor. Tycker hjulet blev lite väl trögt att rulla jämfört med innan.

Aldrig servat bromspump innan, men har heller aldrig haft en flådig brembopump. Tänker att jag kanske borde vara lite extra rädd om de dyra prylarna.

Bytte du vätska vid bytet till tjockare skivor?
Eller åtminstone öppnade locket på burken?

De nyaste skivorna jag har är aningen tjockare än de äldre och för att det ska funka att byta mellan fälgarna så måste jag använda de tjockaste nr jag byter vätska och sätter på locket annars får jag öppna burken när jag byter till de tjockare skivorna, gör jag inte det så ligger bromsarna på en aning.
Inte så det blir farligt men så det inte rullar fritt som det ska med lyft hjul.

Service för mig är vätskebyte och rengörning av kolvarna samt kontroll att slangarna är hela utan sprickor/skador och att allt går lätt, renovering är att plocka isär allt.
Jag har bara servat än då jag inte funnit behov av renovering...

Men, kolla med brembo, dom har ett intervall och följer du det så är funktionen garanterad på samma sätt man gör med fjädringen, utöver planerad service inom tidsintervall tillkommer extraservice när man stöter på problem.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Bytte du vätska vid bytet till tjockare skivor?
Eller åtminstone öppnade locket på burken?

De nyaste skivorna jag har är aningen tjockare än de äldre och för att det ska funka att byta mellan fälgarna så måste jag använda de tjockaste nr jag byter vätska och sätter på locket annars får jag öppna burken när jag byter till de tjockare skivorna, gör jag inte det så ligger bromsarna på en aning.
Inte så det blir farligt men så det inte rullar fritt som det ska med lyft hjul.

Hade locket öppet. Sätter jag fart på hjulet för hand rullar det bara ett varv. Tänker mig att det behövs en rejäl rengöring där jag plockar ut kolvarna från oken.

Kan man hitta brembos serviceintervall någonstans?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
För gaåtka och bandagsåka kan du skita i service och bara byta bromsvätska, den dagen bromsen börjar bli svampig eller tappa prestanda trots fräsch vätska renoevrar du. RCS repkit säljs inte lösa över disk officiellt, de går att få tag på om man ber importören snällt men de vill att pumparna skall skickas in till aukt servicecenter.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hade locket öppet. Sätter jag fart på hjulet för hand rullar det bara ett varv. Tänker mig att det behövs en rejäl rengöring där jag plockar ut kolvarna från oken.

Kan man hitta brembos serviceintervall någonstans?

Kanske, eller bara göra rent på plats ordentligt och se om du kan få kolvarna att glida lätt igen.
Kommer ihåg att jag blev chockad av priset när jag hämtade ut tätningarna till mina ok som jag köpte när jag tänkte renovera dom, har inte blivit av än då de fortfarande rör sig som de ska....

Kolla där du köpte pumpen, de borde veta, eller maila brembo direkt. :)
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Kanske, eller bara göra rent på plats ordentligt och se om du kan få kolvarna att glida lätt igen.
Kommer ihåg att jag blev chockad av priset när jag hämtade ut tätningarna till mina ok som jag köpte när jag tänkte renovera dom, har inte blivit av än då de fortfarande rör sig som de ska....

Kolla där du köpte pumpen, de borde veta, eller maila brembo direkt. :)

Har gjort rent på plats och det blev bättre, men ändå inte bra nog. Jo, jag blev också lite chockad av priset...
Är visserligen inte tvunget att jag ska köra på dom tjockare skivorna. Följde med när jag köpte extrafälgarna, och eftersom där står brembo på dom tänkte jag att jag borde jag se bra mycket snabbare ut om jag kör med dom.

Pumpen köpte jag begagnad (1år gammal, så totalt 3år gammal nu) när den gamla slipades ner av asfalten.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
För gaåtka och bandagsåka kan du skita i service och bara byta bromsvätska, den dagen bromsen börjar bli svampig eller tappa prestanda trots fräsch vätska renoevrar du. RCS repkit säljs inte lösa över disk officiellt, de går att få tag på om man ber importören snällt men de vill att pumparna skall skickas in till aukt servicecenter.

Då bryr jag mig inte om det denna vintern, utan skickar iväg den när behovet kommer. :tummenupp
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har gjort rent på plats och det blev bättre, men ändå inte bra nog. Jo, jag blev också lite chockad av priset...
Är visserligen inte tvunget att jag ska köra på dom tjockare skivorna. Följde med när jag köpte extrafälgarna, och eftersom där står brembo på dom tänkte jag att jag borde jag se bra mycket snabbare ut om jag kör med dom.

Pumpen köpte jag begagnad (1år gammal, så totalt 3år gammal nu) när den gamla slipades ner av asfalten.

Klart det är snabbare med brembo, kolla bara vad dom kör i moto-gp! :D

Annars borde det räcka med rengörning om det inte är samma känsla när du har de tunnare skivorna och du har locket öppet när du monterar, enda skillnaden då blir ju läget på kolvarna.
Att byta tätningar borde bara göra skillnad om det är samma känsla oavsett skivtjocklek, kanske kolvarna börjar bli slitna?
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Klart det är snabbare med brembo, kolla bara vad dom kör i moto-gp! :D

Annars borde det räcka med rengörning om det inte är samma känsla när du har de tunnare skivorna och du har locket öppet när du monterar, enda skillnaden då blir ju läget på kolvarna.
Att byta tätningar borde bara göra skillnad om det är samma känsla oavsett skivtjocklek, kanske kolvarna börjar bli slitna?

Lustiga är att de gånger jag kört riktigt snabbt har varit när jag kört något med dåliga bromsar. Märkte ingen skillnad när jag bytte till brembopumpen från original. Så att använda bremboskivorna var ju bara för att jag ändå hade dom liggande. Men nån gång ska jag lära mig att våga bromsa senare...

Hur ser jag om kolvarna börjar bli slitna? Eller kan det vara så att jag inte vågat trycka ut dom tillräcklgit långt när jag rengjort?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Lustiga är att de gånger jag kört riktigt snabbt har varit när jag kört något med dåliga bromsar. Märkte ingen skillnad när jag bytte till brembopumpen från original. Så att använda bremboskivorna var ju bara för att jag ändå hade dom liggande. Men nån gång ska jag lära mig att våga bromsa senare...

Hur ser jag om kolvarna börjar bli slitna? Eller kan det vara så att jag inte vågat trycka ut dom tillräcklgit långt när jag rengjort?

Med bättre bromsar men samma bromspunkt så går det ju långsammare in i böj så visst kan dåliga bromsar hjälpa en att köra snabbare..... :D

Jag brukar ta ett par belägg som är slut som markör hur långt ut jag vågar pumpa ut kolvarna sen bara rengör och klämma in dom ett flertal gånger till dom glider lätt och samma känsla hela vägen in, då är jag nöjd.
Om det går lättare i början eller slutet när du klämmer in kolven är något fel, antingen inte rent nog eller olika friktion pga slitage på en punkt.

Det tar ett tag att få det bra när man gör det utan att dela men är man noggrann och inte har några skador så blir det bra, enklast är väl att dela och handla nytt men tid har jag, pengar är däremot begränsat. :)
 

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Jag lånar denna tråd med en fråga. Varför får man alltid (iallafall jag) med en för lång banjobult (dubbel för två slangar) när man köper en brembo radial bromspump? Bulten bottnar i gängan innan den komprimerar kopparbrickorna ! Antingen så måste man korta bulten eller så hitta tjockare kopparbrickor. Varför är det så?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag lånar denna tråd med en fråga. Varför får man alltid (iallafall jag) med en för lång banjobult (dubbel för två slangar) när man köper en brembo radial bromspump? Bulten bottnar i gängan innan den komprimerar kopparbrickorna ! Antingen så måste man korta bulten eller så hitta tjockare kopparbrickor. Varför är det så?

Du har inte köpt slangarna från brembo..?
 

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Menar du att brembos slangkopplingar är högre än "standard"? Låter konstigt. Nåja, hittade tjockare kopparbrickor samt kortade bulten med 2mm, så nu passar det. Så brembo har en egen standard?
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top