REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28
  1. #1
    "JesperN" Getens avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Tomelilla
    Hoj
    Daytona 675 till bana, SV650 till gata
    Inlägg
    1 188

    Brembo -Service och reservdelar

    Två frågor i en tråd! Brembo rcs19

    Har blivit påtalad att man ska serva sin bromspump. Behövs detta och vad innebär en sån service?

    Reservdelar, vart köper jag det bäst? Bromsgrepp, luftnippel och ev. en servicesats.

    Äh, tar en tredje fråga. När man plockar isär bromsoken, sätter man alltid i nya packningar vid återmontering?

  2. #2
    Seriöst fartblind - The Black Mambas RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
    Hoj
    Ducati 748, 848 m.fl
    Inlägg
    1 337
    Vad gäller nummer tre så:

    Jag sätter bara ihop något jag tagit isär med gamla tätningar/packningar om jag är så illa tvungen.
    Annars så är det nytt som gäller, varje gång.
    Är detta vägen till evigheten? Javisst!
    Det är bara inte skyltat!

    www.ducatiklubben.se

  3. #3
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    19 385
    Citat Ursprungligen postat av RymdBörje Visa inlägg
    Vad gäller nummer tre så:

    Jag sätter bara ihop något jag tagit isär med gamla tätningar/packningar om jag är så illa tvungen.
    Annars så är det nytt som gäller, varje gång.
    Jag säger inte att du har fel, men jag har nog mer av en algoritm där anledning till demontering, svårighetsgrad att riva/byta, slitage, tillämpning och kostnad är olika parametrar.

    Jag renoverade oken på min R1a för en massa år sen, och fick för mig att byta alla packningar, men när jag såg prislappen så tyckte jag att dom gamla var rätt fina ändå
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  4. 2017-09-11, 12:23

  5. #4
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Inlägg
    5 563
    Har inte brembo slutat sälja rep-satser pga. alla klåpare som klantat till det och sen skyller på materialet?

    Ivf., kolla upp med ett service-center om intervall och om du kan köpa delarna själv eller inte.

    Som referens så har jag originalbromsarna kvar på min orörda förutom täta vätskebyten, ca:3/år, sen jag hämtade ut hojen 3/4-2008, är brembotillverkad pump på r6 och jag har ju tänkt renovera men har inga problem än så...
    Senast redigerat av He rik den 2017-09-11 klockan 12:32.
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

    Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

  6. #5
    Seriöst fartblind - The Black Mambas RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
    Hoj
    Ducati 748, 848 m.fl
    Inlägg
    1 337
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Jag säger inte att du har fel, men jag har nog mer av en algoritm där anledning till demontering, svårighetsgrad att riva/byta, slitage, tillämpning och kostnad är olika parametrar.

    Jag renoverade oken på min R1a för en massa år sen, och fick för mig att byta alla packningar, men när jag såg prislappen så tyckte jag att dom gamla var rätt fina ändå
    Det är ju förstås det där med kostnaden.
    Tekniskt sett är det inget snack om saken, nytt!

    När plånboken, som dessutom är helt principlös blir involverad, så börjar kompromissandet.
    Är detta vägen till evigheten? Javisst!
    Det är bara inte skyltat!

    www.ducatiklubben.se

  7. #6
    "JesperN" Getens avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Tomelilla
    Hoj
    Daytona 675 till bana, SV650 till gata
    Inlägg
    1 188
    När behövs det servas då?

    Har aldrig haft problem med bromsarna. Sedvanlig rengöring (där jag kommer till utan att plocka isär) och ny bromsvätska ett par gånger per säsong är vad jag gjort. Fick dock problem när jag monterade tjockare bromsskivor. Tycker hjulet blev lite väl trögt att rulla jämfört med innan.

    Aldrig servat bromspump innan, men har heller aldrig haft en flådig brembopump. Tänker att jag kanske borde vara lite extra rädd om de dyra prylarna.

  8. #7
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Inlägg
    5 563
    Citat Ursprungligen postat av Geten Visa inlägg
    När behövs det servas då?

    Har aldrig haft problem med bromsarna. Sedvanlig rengöring (där jag kommer till utan att plocka isär) och ny bromsvätska ett par gånger per säsong är vad jag gjort. Fick dock problem när jag monterade tjockare bromsskivor. Tycker hjulet blev lite väl trögt att rulla jämfört med innan.

    Aldrig servat bromspump innan, men har heller aldrig haft en flådig brembopump. Tänker att jag kanske borde vara lite extra rädd om de dyra prylarna.
    Bytte du vätska vid bytet till tjockare skivor?
    Eller åtminstone öppnade locket på burken?

    De nyaste skivorna jag har är aningen tjockare än de äldre och för att det ska funka att byta mellan fälgarna så måste jag använda de tjockaste nr jag byter vätska och sätter på locket annars får jag öppna burken när jag byter till de tjockare skivorna, gör jag inte det så ligger bromsarna på en aning.
    Inte så det blir farligt men så det inte rullar fritt som det ska med lyft hjul.

    Service för mig är vätskebyte och rengörning av kolvarna samt kontroll att slangarna är hela utan sprickor/skador och att allt går lätt, renovering är att plocka isär allt.
    Jag har bara servat än då jag inte funnit behov av renovering...

    Men, kolla med brembo, dom har ett intervall och följer du det så är funktionen garanterad på samma sätt man gör med fjädringen, utöver planerad service inom tidsintervall tillkommer extraservice när man stöter på problem.
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

    Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

  9. #8
    "JesperN" Getens avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Tomelilla
    Hoj
    Daytona 675 till bana, SV650 till gata
    Inlägg
    1 188
    Citat Ursprungligen postat av He rik Visa inlägg
    Bytte du vätska vid bytet till tjockare skivor?
    Eller åtminstone öppnade locket på burken?

    De nyaste skivorna jag har är aningen tjockare än de äldre och för att det ska funka att byta mellan fälgarna så måste jag använda de tjockaste nr jag byter vätska och sätter på locket annars får jag öppna burken när jag byter till de tjockare skivorna, gör jag inte det så ligger bromsarna på en aning.
    Inte så det blir farligt men så det inte rullar fritt som det ska med lyft hjul.
    Hade locket öppet. Sätter jag fart på hjulet för hand rullar det bara ett varv. Tänker mig att det behövs en rejäl rengöring där jag plockar ut kolvarna från oken.

    Kan man hitta brembos serviceintervall någonstans?

  10. #9
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    15 775
    För gaåtka och bandagsåka kan du skita i service och bara byta bromsvätska, den dagen bromsen börjar bli svampig eller tappa prestanda trots fräsch vätska renoevrar du. RCS repkit säljs inte lösa över disk officiellt, de går att få tag på om man ber importören snällt men de vill att pumparna skall skickas in till aukt servicecenter.

  11. #10
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Inlägg
    5 563
    Citat Ursprungligen postat av Geten Visa inlägg
    Hade locket öppet. Sätter jag fart på hjulet för hand rullar det bara ett varv. Tänker mig att det behövs en rejäl rengöring där jag plockar ut kolvarna från oken.

    Kan man hitta brembos serviceintervall någonstans?
    Kanske, eller bara göra rent på plats ordentligt och se om du kan få kolvarna att glida lätt igen.
    Kommer ihåg att jag blev chockad av priset när jag hämtade ut tätningarna till mina ok som jag köpte när jag tänkte renovera dom, har inte blivit av än då de fortfarande rör sig som de ska....

    Kolla där du köpte pumpen, de borde veta, eller maila brembo direkt.
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

    Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

  12. #11
    Medlem zeppos avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sthlm/Göteborg
    Hoj
    Ducati 848
    Inlägg
    223
    Citat Ursprungligen postat av Boris JR Visa inlägg
    ...men de vill att pumparna skall skickas in till aukt servicecenter.
    Har du namn på några firmor i landet som renoverar Brembopumpar och ok?
    [Socio#: 5251]

  13. #12
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    15 775
    Citat Ursprungligen postat av zeppo Visa inlägg
    Har du namn på några firmor i landet som renoverar Brembopumpar och ok?
    Tyvärr inte....

    Det är väl garage24 som är Brembo importörer i landet och de duger inte mycket till.

  14. #13
    "JesperN" Getens avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Tomelilla
    Hoj
    Daytona 675 till bana, SV650 till gata
    Inlägg
    1 188
    Citat Ursprungligen postat av He rik Visa inlägg
    Kanske, eller bara göra rent på plats ordentligt och se om du kan få kolvarna att glida lätt igen.
    Kommer ihåg att jag blev chockad av priset när jag hämtade ut tätningarna till mina ok som jag köpte när jag tänkte renovera dom, har inte blivit av än då de fortfarande rör sig som de ska....

    Kolla där du köpte pumpen, de borde veta, eller maila brembo direkt.
    Har gjort rent på plats och det blev bättre, men ändå inte bra nog. Jo, jag blev också lite chockad av priset...
    Är visserligen inte tvunget att jag ska köra på dom tjockare skivorna. Följde med när jag köpte extrafälgarna, och eftersom där står brembo på dom tänkte jag att jag borde jag se bra mycket snabbare ut om jag kör med dom.

    Pumpen köpte jag begagnad (1år gammal, så totalt 3år gammal nu) när den gamla slipades ner av asfalten.

  15. #14
    "JesperN" Getens avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Tomelilla
    Hoj
    Daytona 675 till bana, SV650 till gata
    Inlägg
    1 188
    Citat Ursprungligen postat av Boris JR Visa inlägg
    För gaåtka och bandagsåka kan du skita i service och bara byta bromsvätska, den dagen bromsen börjar bli svampig eller tappa prestanda trots fräsch vätska renoevrar du. RCS repkit säljs inte lösa över disk officiellt, de går att få tag på om man ber importören snällt men de vill att pumparna skall skickas in till aukt servicecenter.
    Då bryr jag mig inte om det denna vintern, utan skickar iväg den när behovet kommer.

  16. #15
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Inlägg
    5 563
    Citat Ursprungligen postat av Geten Visa inlägg
    Har gjort rent på plats och det blev bättre, men ändå inte bra nog. Jo, jag blev också lite chockad av priset...
    Är visserligen inte tvunget att jag ska köra på dom tjockare skivorna. Följde med när jag köpte extrafälgarna, och eftersom där står brembo på dom tänkte jag att jag borde jag se bra mycket snabbare ut om jag kör med dom.

    Pumpen köpte jag begagnad (1år gammal, så totalt 3år gammal nu) när den gamla slipades ner av asfalten.
    Klart det är snabbare med brembo, kolla bara vad dom kör i moto-gp!

    Annars borde det räcka med rengörning om det inte är samma känsla när du har de tunnare skivorna och du har locket öppet när du monterar, enda skillnaden då blir ju läget på kolvarna.
    Att byta tätningar borde bara göra skillnad om det är samma känsla oavsett skivtjocklek, kanske kolvarna börjar bli slitna?
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

    Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

  17. #16
    "JesperN" Getens avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Tomelilla
    Hoj
    Daytona 675 till bana, SV650 till gata
    Inlägg
    1 188
    Citat Ursprungligen postat av He rik Visa inlägg
    Klart det är snabbare med brembo, kolla bara vad dom kör i moto-gp!

    Annars borde det räcka med rengörning om det inte är samma känsla när du har de tunnare skivorna och du har locket öppet när du monterar, enda skillnaden då blir ju läget på kolvarna.
    Att byta tätningar borde bara göra skillnad om det är samma känsla oavsett skivtjocklek, kanske kolvarna börjar bli slitna?
    Lustiga är att de gånger jag kört riktigt snabbt har varit när jag kört något med dåliga bromsar. Märkte ingen skillnad när jag bytte till brembopumpen från original. Så att använda bremboskivorna var ju bara för att jag ändå hade dom liggande. Men nån gång ska jag lära mig att våga bromsa senare...

    Hur ser jag om kolvarna börjar bli slitna? Eller kan det vara så att jag inte vågat trycka ut dom tillräcklgit långt när jag rengjort?

  18. #17
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Inlägg
    5 563
    Citat Ursprungligen postat av Geten Visa inlägg
    Lustiga är att de gånger jag kört riktigt snabbt har varit när jag kört något med dåliga bromsar. Märkte ingen skillnad när jag bytte till brembopumpen från original. Så att använda bremboskivorna var ju bara för att jag ändå hade dom liggande. Men nån gång ska jag lära mig att våga bromsa senare...

    Hur ser jag om kolvarna börjar bli slitna? Eller kan det vara så att jag inte vågat trycka ut dom tillräcklgit långt när jag rengjort?
    Med bättre bromsar men samma bromspunkt så går det ju långsammare in i böj så visst kan dåliga bromsar hjälpa en att köra snabbare.....

    Jag brukar ta ett par belägg som är slut som markör hur långt ut jag vågar pumpa ut kolvarna sen bara rengör och klämma in dom ett flertal gånger till dom glider lätt och samma känsla hela vägen in, då är jag nöjd.
    Om det går lättare i början eller slutet när du klämmer in kolven är något fel, antingen inte rent nog eller olika friktion pga slitage på en punkt.

    Det tar ett tag att få det bra när man gör det utan att dela men är man noggrann och inte har några skador så blir det bra, enklast är väl att dela och handla nytt men tid har jag, pengar är däremot begränsat.
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

    Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

  19. #18
    Går ut stenhårt och ökar successivt.... Meatloafs avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Päjtbow
    Hoj
    CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
    Inlägg
    335
    Jag lånar denna tråd med en fråga. Varför får man alltid (iallafall jag) med en för lång banjobult (dubbel för två slangar) när man köper en brembo radial bromspump? Bulten bottnar i gängan innan den komprimerar kopparbrickorna ! Antingen så måste man korta bulten eller så hitta tjockare kopparbrickor. Varför är det så?

  20. #19
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Inlägg
    5 563
    Citat Ursprungligen postat av Meatloaf Visa inlägg
    Jag lånar denna tråd med en fråga. Varför får man alltid (iallafall jag) med en för lång banjobult (dubbel för två slangar) när man köper en brembo radial bromspump? Bulten bottnar i gängan innan den komprimerar kopparbrickorna ! Antingen så måste man korta bulten eller så hitta tjockare kopparbrickor. Varför är det så?
    Du har inte köpt slangarna från brembo..?
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

    Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

  21. #20
    Går ut stenhårt och ökar successivt.... Meatloafs avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Päjtbow
    Hoj
    CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
    Inlägg
    335
    Menar du att brembos slangkopplingar är högre än "standard"? Låter konstigt. Nåja, hittade tjockare kopparbrickor samt kortade bulten med 2mm, så nu passar det. Så brembo har en egen standard?

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här