Hur "gapa" tändstift på bästa sätt till tiondels mm?

Original_Iron_Mike

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2017
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R/RR
Hej,,

Sökt och sett en del tips, men gammalt.. Finns många nya tools nu på amazon/ebay m.m. Dock inget fulländat bra tips. Jag tänkte köpa ett bladmått på biltema och limma ihop 0,002" med 0,02" till 0,022" inches för det måste vara 0,022" - efter ett recept som fungerar för folk på andra forum.

Hur gör ni? Använder ni "nya" produkter såsom "the coin" eller varianten med olika tjocka trådar och en del som ser ut som kapsylöppnare? .. eller bladmått? Jag vill använda bladmått, men vet inte riktigt hur jag ska "knacka" ner gapet? En del säger att man ska sätta det i skruvstäd och knacka med hammare ovanifrån, en del säger att man ska hålla det upp och ner och knacka mot en hård yta, mäta, och ev bända upp..

Aldrig gjort detta förr, och gapet måste vara 0,022" typ 0,56mm, inte 0,5 eller 0,6 för det ger misständningar, så det måste vara hyffsat exakt. Kan man få det så exakt själv med bladmått eller finns det firmor som kan göra det?

Mvh
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Har du haft problem med att den misständer? Vad är det för hoj? Själv hade jag nog prövat att få måttet där 0,5 är löst men får inte in en 0,6 då bör du vara hyfsat nära. Har aldrig hört att det skulle vara så exakt med gapet på stiften.

När jag justerar gapet brukar jag knacka lite lät med ett skaft typ skruvmejsel eller liknande.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det där är inte någon exakt vetenskap. Skaffa exempelvis Brisk tändstift istället om du inte får till det pga "elektrodavståndet". Du vill ha en bra gnista vid rätt tillfälle. Det är ungefär allt.

Man blir lätt ett offer för skrock och vanföreställningar om man inte förstår varför det är på ett visst sätt.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
När jag utbildade mig i fordonsmekanik fick jag lära mig att bladmått inte funkar på beggade stift eftersom sidoelektroden kan bli urholkad rakt ovanför mittelektroden och gapet då blir för stort om man ställer efter bladmått. Därav använder man trådmått till tändstift.

I verkligheten kan jag inte se hur den lilla skilnaden kan ge någon märkbar effekt om man inte kör en riktigt hårdtrimmad racemotor.
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Jag har använt bladmått och justerat gapet mot arbetsbänken eller med skruvmejslar, eller vad annat som funnits till hands, och undvikit att ta spjärn mot inre elektroden eller annan del av tändstiftet. Det har hittills aldrig felat.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En tumnagel brukar ligga på 0.5 till 0.6 mm och duger gott. Vanliga stift med några tusen mil på sig bör ivfsh bytas. Min iridium-stift i Firebirden har gått 24,000 mil. Ingen misständning vid varvtalet för maxvridet, inget byte. Snål jag.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Är jag dum eller varför fattar jag inte riktigt varför du ska limma ihop bladmåttet? Ska du ha 0,002" & 0,020" är det ju bara att du viker ut dom och mäter? Limma ihop dom kändes som slöseri på bladmått enligt mig. Antagligen kommer ju limmet "bygga" lite på måttet också så dåinte får det så du hamnar en aning tjockare än 0,022".

Men överlag håller jag med dom andra om att du nog gör detta lite svårare för dig själv än vad det är.
Ska du ha 0,022". Vik ut 0,002 & 0,020. Kolla om det går i, knacka ihop om för stort, isär om för litet. Kör och se glad ut. Ja, du fattar. =)
 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Och glöm inte att chimsa så att öppningen på gapet hamnar åt rätt håll i förbrännings rummet när stiftet är draget.
 

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
nu vet ja inte hela historien.

men alt sätt på saftigare tänspolar så kan du köra me mer okänsligt gap.

höftar lite då jag ej vet hela bakgrunden.

utgår från min egen turbo hoj förr. satte på exel tänspolar då behövdes ej föreskrivna stift mm då strömmens effekt räckte mer än väl utan att släcka stift me sämre prestanda.
 

Qewlan

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2016
Ort
Eskilstuna
Hoj
Z1000 -03 (såld), XT660X -06 (såld)
Vanligt bladmått och asfalt var vanligast när man var ute och gled på sin Puch dakota:yoparty
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Har aldrig justerat gapet på några stift till mina hojar, och dom går alldeles utmärkt ändå... :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top