KTM och deras FANTASTISKA maskiner !!

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
KåTéMan så jag brukar ta tillfället i akt på alla provkörningsdagar och smaka av sortimentet. Var innan jag provade svårt sugen på en 690 Duke. Efter provkörning inte alls lika KåTMan, så fort det började bli roligt slog varvstoppet i :mad: Så köpte Trajja i stället.
1290R däremot... :brynad
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
KåTéMan så jag brukar ta tillfället i akt på alla provkörningsdagar och smaka av sortimentet. Var innan jag provade svårt sugen på en 690 Duke. Efter provkörning inte alls lika KåTMan, så fort det började bli roligt slog varvstoppet i :mad: Så köpte Trajja i stället.
1290R däremot... :brynad

Varvstoppet på 1290 känns som det ligger ganska tidigt med, men det är inte så konstigt med de vridet. Man tar sej från 0-250+ på skit o ingenting. Visst man kunde drevat växellådan annorlunda men på bekostnad av "wheeleking". Samtidigt, vill man sitta på den typen av hoj i 330+ när man inte kommer ner riktigt över tanken och utan clip on så man får in armbågarna osv? Håller dock med om att 690 kunde vara lite roligare än va den är :)
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag har 4 hojAr??
Tre fungerande KTM'r och en stendöd Suzuki ....
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Alla märken har ju haft sina perioder av problem. SAAB.........

Problemet med Saab var ju att perioden aldrig gick över för än märket gick i graven...
Ja jag har ägt en Saab, därav bitterheten.

Ang. KTM, man bygger maskiner som ska vara "värst". Då kommer man antaligen ha sämre hållbarhet än t.ex. Honda som bygger maskiner för att vara, hmm... tråkigast?.

Utan att ha jätte mycket erfarenheter av crossmaskiner så hade väl KTMs 450 typ 10-15hk mer än Honda i en herrans massa år? Att motorn då eventuellt håller sämre känns ju inte jätte långsökt.

Sen att man kanske har annat strul kan ju vara att man har lite "slappare" kvalitetskrav än japanerna, ingen aning faktiskt. Och en värdelös importör är dom ju inte direkt ensamma om här i Sverige...
Men köper man nytt får man väl skylla sig själv. ;)
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Jag har en kompis, han har en KTM 950 nånting.
Han har kört 11000 mil med den, den funkar fortfarande. (ja, elva tusen)
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Superenduron är roligaste hojen jag haft. Bytte soppapumpen sen gick den problemfritt tills jag sålde den
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag är sten nöjd med min KTM sm 990 08a som har gått 2900 mil. De ökända felen på den har redan visat sig typ kamkedjesträckare och bränslepump är bytta så nu ska den bara tuffa på. Ktm 950 och 990 är kända för att gå över 10000 mil utan allvarligare fel så jag anser de är bra kvalle.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Själv har jag bara haft KTMer från tiden innan konkursen, så jag skall inte uttala mig om själva trådämnet.

Men...



...detta måste kommenteras:

SAABs svenskkonstruerade/-ombyggda 2 liters maskin presenterades 1972, och fanns parallellt med Triumphs i bilarna fram till 1974 - beroende på utrustning och modellvariant.

SAABs turbo presenterades som 1978-års modell, och då med den svenska 2-litaren som bas.
Triumphmotorn har aldrig överladdats, i vart fall inte sålts till kund.

Däremot hade SAAB framförallt problem med turbon. Eller, snarare med kunderna som inte insåg att man inte kunde köra satan med en turbo som saknade vattenkylning - för att sedan direkt stänga av den.
Glödheta turbiner koksade oljan som - när den cirkulerande, både smörjde och kylde aggregatet.
Avstängd? Inte så mycket, med turbohaverier en masse som följd.

...men det är en annan historia. :glömdet

I stand corrected! :)

Däremot slog sig topparna på triumphmotorn så det var ibland hopplöst att få av toppen...

Jag hade en sedan, den metallicgröna SAAB 99 Turbo från -79, med vatteninsprutning och fett avgasrör, grymt skoj bil tyckte man då :)
Hade aldrig problem med den men jag var väldigt noga just med att låta turbon svalna innan den stängdes av, det var ju lite racekänsla ju... :D

Men nu kom vi ju ifrån ämnet!!!:D
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Väntaväntavänta, en sak till: Få bilar har trevligare avgasljud på tomgång än Saab 99 turbo... :kär

Så, nu tillbaka till topic.
 

Rollie

V-Twin, FTW!
Gick med
12 Sep 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory
Bra initiativ Corepax1290:tummenupp Har haft samma tanke men inte fått tummen ur. Jag har bara ägt stora KTM maskiner. En 1190, 2 1290 SA-T och nu en 1290 SA-S. Har haft de "vanliga" felen som felande bränslemängdsensor, skev fälg och nu en krånglande keyless nyckel. Allt har åtgärdats snabbt och utan krusiduller. Har kört dessa hojar ca. 2500 mil per säsong helt utan problem. Har provkört i princip allt som kan tänkas konkurrera utan att någon kommer i närheten av dessa hojar från KTM. Jag är helt enkelt sjukt nöjd med min hoj.:tuttar

Du har köpt tre olika nya hojar som alla har haft fel och du anser att KTM har bra kvalitet? Snacka om rabiat fanboy.

KTM 1290SA -16 såld
KTM 1290SA -15 såld
KTM 1190 -14 såld

Klart att hojarna håller när du bara kört 2500 mil och sedan säljer dem efter en säsong. Speciellt så som du puttrar runt på asfalterade vägar.

 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du har köpt tre olika nya hojar som alla har haft fel och du anser att KTM har bra kvalitet? Snacka om rabiat fanboy.



Klart att hojarna håller när du bara kört 2500 mil och sedan säljer dem efter en säsong. Speciellt så som du puttrar runt på asfalterade vägar.


Nu postade du väl ändå i fel tråd? Den här posten ser mer ut att höra hemma i gnälltråden om KTM?
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Du har köpt tre olika nya hojar som alla har haft fel och du anser att KTM har bra kvalitet? Snacka om rabiat fanboy.



Klart att hojarna håller när du bara kört 2500 mil och sedan säljer dem efter en säsong. Speciellt så som du puttrar runt på asfalterade vägar.


Puttra runt på asfalterade vägar :va , är inte de du gjort med din Italienska moppe ?
Hur långt åker du på ett år, på asfalterade vägar alltså, för du är väl inte på grus lr.?
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nu när Rollie påpekar hur dåligt det är att inte ha problem så kom jag på några till fel.

1 - En gång när jag skulle växla från 5'an till 6'an blev det 5'a igen!!!1!! :mad:
2 - Min automatiska blinkersavstängning stänger ibland för tidigt ibland för sent!!1!! :crash
3 - En gång fick inte både maten och datorväskan plats i toppboxen!!11! :dummer
4 - En gång sa den "Fuelrange 210" och strax efter "Fuelrange 223" !!11!1! :4skrika

Får jag tänkta finns det säkert fler också!!! :fakta

:hej
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top