KTM och deras FANTASTISKA maskiner !!

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Tycker det börjar bli lite väl negativt här inne kring KTM så tänkte starta en motpol till de. Vi som faktiskt gillar våra maskiner kan ju säga de här och även ni som har bra andra saker att säga kring KTM och deras leksaker får gärna göra de här. Vill inte se denna tråden vändas till ytterligare en kasta smuts tråd nu. Då kan ni gå till någon av dom 20 andra trådarna som finns :tummenupp

(Hoppas inte denna kommer eka tom nu :hihi)
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Bra initiativ! har ingen egen erfarenhet av KTM om man inte bortser ifrån 85cc cross motorn, levererade riktigt bra med effekt, var tvungen att servas jätte ofta, men de e ju klart, tävlings prylar går sönder oftare än gatbruks saker :) så det går väl kanske inte att jämföra
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Bra initiativ Corepax1290:tummenupp Har haft samma tanke men inte fått tummen ur. Jag har bara ägt stora KTM maskiner. En 1190, 2 1290 SA-T och nu en 1290 SA-S. Har haft de "vanliga" felen som felande bränslemängdsensor, skev fälg och nu en krånglande keyless nyckel. Allt har åtgärdats snabbt och utan krusiduller. Har kört dessa hojar ca. 2500 mil per säsong helt utan problem. Har provkört i princip allt som kan tänkas konkurrera utan att någon kommer i närheten av dessa hojar från KTM. Jag är helt enkelt sjukt nöjd med min hoj.:tuttar
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det verkar vara få hojar som är så färdiga som KTM när man köper dem. Motor, fjädring osv är i stort sett top of the line redan från fabrik.

Gillas!

Skickat från min G8231 via Tapatalk
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Bra initiativ! har ingen egen erfarenhet av KTM om man inte bortser ifrån 85cc cross motorn, levererade riktigt bra med effekt, var tvungen att servas jätte ofta, men de e ju klart, tävlings prylar går sönder oftare än gatbruks saker :) så det går väl kanske inte att jämföra

Kört ganska mycke cross i mina dar och på alla märken utan TM och Suzuki. Och har nog skruvat lika mycket med alla bortsett Honda, deras crossar va fan fenomenala när jag åkte. Nu är det ett tag sen och de har väll hänt en del inom alla dessa märken men ändå :)

Det verkar vara få hojar som är så färdiga som KTM när man köper dem. Motor, fjädring osv är i stort sett top of the line redan från fabrik.

Gillas!

Skickat från min G8231 via Tapatalk

Kanske är det som är lite farligt med? Att dom kommer från fabrik "på gränsen" till racing direkt ur lådan. Men jag gillar de. Att förutsättningar finns direkt utan att lägga ytterligare 40-50k på dämpare osv. Visst, hojjen kostar 40-50k mer än konkurrenter i samma segment så slutpriset ligger bog ganska nära varandra men ändå skönt att slippa krångla med massa delar och annat direkt. Sen går ju allt förfina till det blöder ur öronen men grunden är stadig :)
 

flarren

Pilot
Gick med
30 Jan 2007
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki ZH2 -20
Kul initiativ Corepax1290!

Efter ha haft motard under längre period så tänkte jag att det var dags att prova något modell större. Skaffade en 1290 R i början av sommaren och har till 99% haft en bra upplevelse sen dess.

Den sista procenten bestod av att blinkers slutade fungera efter att ha kört genom en regnskur. Fick väldigt bra bemötande på verkstad och var inga strul med att få det ordnat på garantin, snabbt att få fixat var det också. :tummenupp
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Kört ganska mycke cross i mina dar och på alla märken utan TM och Suzuki. Och har nog skruvat lika mycket med alla bortsett Honda, deras crossar va fan fenomenala när jag åkte. Nu är det ett tag sen och de har väll hänt en del inom alla dessa märken men ändå :)



Kanske är det som är lite farligt med? Att dom kommer från fabrik "på gränsen" till racing direkt ur lådan. Men jag gillar de. Att förutsättningar finns direkt utan att lägga ytterligare 40-50k på dämpare osv. Visst, hojjen kostar 40-50k mer än konkurrenter i samma segment så slutpriset ligger bog ganska nära varandra men ändå skönt att slippa krångla med massa delar och annat direkt. Sen går ju allt förfina till det blöder ur öronen men grunden är stadig :)

Åhå, det säger du..?
Vilken klass/tävlingsform tycker du, enligt din erfarenhet, SD1290 lämpar sig bäst för?
Superbike..?
Supermoto?
RRR..?
Endurance?
Novemberkåsan..?
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Hade såååååå jävla kul med KTM 520 EXC idag på crossbanen. Det saknades ingen effekt där inte.... Jösses :crash:crash:crash
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Trodde detta skulle bli SH:s kortaste tråd... typ lång som livslängden hos KTM... eller kanske SH skall byta namna till KTM?
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Att förutsättningar finns direkt utan att lägga ytterligare 40-50k på dämpare osv. Visst, hojjen kostar 40-50k mer än konkurrenter i samma segment så slutpriset ligger bog ganska nära varandra men ändå skönt att slippa krångla med massa delar och annat direkt. Sen går ju allt förfina till det blöder ur öronen men grunden är stadig :)

Ready to "race" är ju att ta i, för alla vi långsamma chauförrer där ute duger det ju.. :D
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Jag har haft många KTM'er är inne på min andra 690ER med motard hjul två hojar i en, effekt saknas inte.
Visst har jag fått bytt båda vipparmarna på båda hojarna, mina polare som kanske inte smiskar den så hårt som jag gör har inte haft några problem alls med sina hojar.:tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det var väl inte du Corepax 1290 jag stötte på utanför Biltema (Backaplan) på MC-P ungefär 1300 idag ?
I vilket fall som helst stod där en rejäl gentleman med grått hår med en KTM 1290 , som han monterat kraschpuckar och en hasplåt på. Och han var jättenöjd ! :)
Jag var där med Busan så vi snackade lite.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Det var väl inte du Corepax 1290 jag stötte på utanför Biltema (Backaplan) på MC-P ungefär 1300 idag ?
I vilket fall som helst stod där en rejäl gentleman med grått hår med en KTM 1290 , som han monterat kraschpuckar och en hasplåt på. Och han var jättenöjd ! :)
Jag var där med Busan så vi snackade lite.

nä tyvärr vart de inte jag, men de hade varit intressant att få ansikten på folk här inne :) nästa gång kanske ;)

Ready to "race" är ju att ta i, för alla vi långsamma chauförrer där ute duger det ju..

Nä den är ingen moto-gp hoj ur lådan men den skulle nog absolut stå sej rätt bra i race med rätt skit bakom styret ur boxen mot ganska många roadrace hojar :) men mycket handlar ju som sagt vad som sitter bakom styret. För mej känns de som en moto-gp hoj när man bränner 200+ på leden :D så för mej är den absolut ready to race. Allt är ju relativt såklart

Åhå, det säger du..?
Vilken klass/tävlingsform tycker du, enligt din erfarenhet, SD1290 lämpar sig bäst för?
Superbike..?
Supermoto?
RRR..?
Endurance?
Novemberkåsan..?

givetvis ränneslätt. Den har lite dålig effekt för att ta sej upp för berget så man får väll ta långa spåret där men annars ska den nog prestera ganska bra där. Eller vad tror du kompis? :7peta
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Aldrig ägt en ktm. Men älskar deras design. Gör absolut snygga cyklar.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Alla märken har ju haft sina perioder av problem. SAAB:s första turbomotorer med de inre avgasventilerna bredvid varandra så att godset överhettades och topparna sprack. (Triumph tillverkade dessa... ;)
Mercedes på 80-talet med väldiga problem med motorer som rasade av olika anledningar, topplock som sprack och annat, för att inte tala om rost. BMW:s bilar med krånglande insprutning...ja listan är lång.

Tittar vi på hojar så hade vi Kawa ZX9 på 90-talet med topplockspackningar som gick stup i ett, porer i gjutningen i topparna på ZX10 och ZZR. Framhjul som sprack, ramar som sprack, gällde även Gixxer 750 och 1100. Honda med kamaxelproblem på VF 750...

Om vi kollar på KTM så är det ett speciellt företag, de är inte rädda för att plocka ut effekt ur hojarna och effekt kommer från varvtalsökning (med en given kubikstorlek). Vissa av KTM:s enduro och crosshojar har haft sjukt mycket mer effekt än motsvarande japaner. För att inte tala om LC4-motorn (690) som är en jättestånka på 700 kubik som varvar satan. Det enda man kan jämföra den med är Yamaha XT660 och vi behöver inte ens jämföra dessa motorer i effektuttag.
Med höga varv och hög effekt så är man närmare motorras, det är ingen raketforskning. När BMW släppte S1000RR 2010 så hade man plockat ut 15 hästar mer än japanerna...hur då? Jo, med betydligt högre varvtal såklart. Det var ju inte så att Honda, Suzuki och Yamaha inte kunde plocka ut mer effekt, de ville bara inte ha problemen. Det var mängder av S1000RR motorer som rasade, bland annat Motorrads testhoj...

Nu har jag iofs haft mängder med KTM-hojar och den enda som gått sönder var 690 (kamvippa) men det var enkelt att fixa och gick på garantin så det var helt ok. Jag har haft mängder med japsar också och dessa har gått sönder lika mycket, eller lite beroende på hur man ser det... (CBR600 som sprängde motorn)

Vi vill ha den här effekten, KTM är skitroliga att köra, konservativa hojar är dötrista. (Typ XT660)
Jag kör hoj för att jag tycker det är skoj alltså väljer jag en rolig hoj, enkel matematik! :)
Nackdelen är att det kanske går sönder lite oftare men det kan jag leva med eftersom jag väljer hoj efter hjärtat och inte sunt förnuft. Tills japanerna lär sig detta så får de se sig omsprungna på vissa marknader och i vissa hojsegment :)
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Skit hoj! Alltid nåt som går fel! Det är den moderna ångmaskinen! Föraren blir så frustrerad över maskinen att hans ångor av frustration används som drivmedel. Tills det blir fel på en packning och då läcker frustrationen över till sporthoj och diverse forum.

Jävligt roliga att köra dock! Skulle dock inte köpa en ny eller äldre KTM för gata. Enduro/cross har jag inga problem mot KTM...grymma hojar i det segmentet.

Råkade dock själv köpa en något år sedan....alltid något fel på den.
Men den rullar året runt så det är bra det.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Själv har jag bara haft KTMer från tiden innan konkursen, så jag skall inte uttala mig om själva trådämnet.

Men...

Alla märken har ju haft sina perioder av problem. SAAB:s första turbomotorer med de inre avgasventilerna bredvid varandra så att godset överhettades och topparna sprack. (Triumph tillverkade dessa... ;)

...detta måste kommenteras:

SAABs svenskkonstruerade/-ombyggda 2 liters maskin presenterades 1972, och fanns parallellt med Triumphs i bilarna fram till 1974 - beroende på utrustning och modellvariant.

SAABs turbo presenterades som 1978-års modell, och då med den svenska 2-litaren som bas.
Triumphmotorn har aldrig överladdats, i vart fall inte sålts till kund.

Däremot hade SAAB framförallt problem med turbon. Eller, snarare med kunderna som inte insåg att man inte kunde köra satan med en turbo som saknade vattenkylning - för att sedan direkt stänga av den.
Glödheta turbiner koksade oljan som - när den cirkulerande, både smörjde och kylde aggregatet.
Avstängd? Inte så mycket, med turbohaverier en masse som följd.

...men det är en annan historia. :glömdet
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top