KTM och deras undermåliga kvalité

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Hade Boorman och Gregor kört KTM skulle det inte ha blivit nån Long Way Down, snarare Long Break Down.
Det fattade KTMs marknadsavdelning, vilket skulle ge dem dålig publictet. Det fick de vilket fall som helst ändå!
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
hur kan BMW hålla imagen upp med att det skall vara en hållbar " jordenrunt-racer", när "ALLA" vet att det är undermålig kvalitet på dem?
Rasar den inte ihop så slutar den att fungera?
Är det för att de har ett bättre nätverka av verkstäder globalt sett?
Mer pengar på marknadsföring?

bästa jordenrunthojen är antagligen en Honda XR 600 med enkelförgasare :tummenupp


Hörde någonstans ; Varför har Ni inte kardan på era äventyrshojar?
- Det är inte den typ av hoj... ( typ trist och tråkig)
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har också kört ca 3000 med min 1290 SA.

Jag har inte ens med mig Originalverktygen. :)

Ni är bara för fräcka eller så kör ni bara till korvmojen och hem igen:D Skämtosido hur är de med sa 1290 bågarna har de några kända fel eller?
På de 2900 mil min 08as ktm sm 990 gått så lämnade bränslepumpen in på under 1200 mil och kring 2000mil byte jag kamkedjesträckare. Annars har de bara varit drivpaket/batteri/däck...............
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag har kört drygt 3000 mil med min 1290 SA -16.
Originalverktygen ligger fortfarande orörda under sadeln i en orginalväska, som ligger i en tunn plastpåse som följde med när jag köpte hojen.

Bara att tanka och köra samt byta däck i bland:banana

Har också kört ca 3000 med min 1290 SA.

Jag har inte ens med mig Originalverktygen. :)

Hade Boorman och Gregor kört KTM skulle det inte ha blivit nån Long Way Down, snarare Long Break Down.
Det fattade KTMs marknadsavdelning, vilket skulle ge dem dålig publictet. Det fick de vilket fall som helst ändå!

Du sitter tydligen på information och erfarenheter som säger emot Kratoz och Randonörd rätt ordentligt.

Jag hade en KTM 990 som jag körde i ca 1600 mil, och när jag sålde den stod mätaren på dryga 3000 mil och jag behövde aldrig byta något utöver däck, drivpaket och batteri. För tillfället är jag farligt sugen på en 1290 SA-S, så vi får väl se vad det blir till nästa säsong.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Du sitter tydligen på information och erfarenheter som säger emot Kratoz och Randonörd rätt ordentligt.

Jag hade en KTM 990 som jag körde i ca 1600 mil, och när jag sålde den stod mätaren på dryga 3000 mil och jag behövde aldrig byta något utöver däck, drivpaket och batteri. För tillfället är jag farligt sugen på en 1290 SA-S, så vi får väl se vad det blir till nästa säsong.

Jag har kört 7500 mil de senaste 4 säsongerna med Ktm 1190 och 1290. Har inte haft ett enda motorrelaterat problem. Har haft några av de kända barnsjukdomarna som strejkande givare till bränslemätaren, skeva ekerfälgar och en strulande sändare i keylessnyckeln. Lite irriterande, men inget som påverkat hojsäsongen och definitivt inget "ras". På min förra 1290 SA hade ventilerna inte rört sig vid 3000 mila servicen och meken sa att den såg ut som ny.
De mest kända allvarliga "motorrasen" har varit ett par imploderande oljefilter på Super Duken. Där har dåliga eftermarknadsfilter och felaktigt handhavande varit en faktor i åtminstone ett av fallen. Hörde även om en SD motor som gick extremt fett efter ommappning som förstörde ventiler. Ärligt talat så tycks den senare generationen av LC8 motorn vara tämligen skottsäker.

Ryktet som Ktm har att motorer rasar efter ett par veckor härstammar väl främst från deras mindre, väldigt lätta och vråltrimmade racehojar?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ni är bara för fräcka eller så kör ni bara till korvmojen och hem igen:D Skämtosido hur är de med sa 1290 bågarna har de några kända fel eller?
På de 2900 mil min 08as ktm sm 990 gått så lämnade bränslepumpen in på under 1200 mil och kring 2000mil byte jag kamkedjesträckare. Annars har de bara varit drivpaket/batteri/däck...............

Locket till min kylarvätske behållare skruvade upp sig en gång.
(Borde varit någon bajonett-lösning istf skruvlock sa meken.)
Det är ärligt det enda som hänt under mina 3000 mil.

Klart man kör till korvmåjjen också...men också till Norge ett antal ggr. :)
Sedan 30mil på grus i Lördags (skitkul men inte riktigt mitt underlag).

Kan också säga att jag sällan kör annat läge än Street och Comfort.
Men har man 160 hästar så använder man dom i princip dagligen. :hihi

Samma drivlina och tom samma däck som ny. :)
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
jag bytte kolv och renoverade toppen ( boost portad) på en KTM 640 Duke efter ca 2500 mil. Det visade sig vara helt onödigt eftersom allt såg nytt och fräscht ut i motorn.
Det verkar som en KTM motor mår bäst av att den körs hårt och mycket :D

(Den är till salu nu, måste ha mer plats i garaget....)
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Hur gock fet när de försökte köra Paris-Dakar med BMW , -inte ens följebilen höll i hop ...
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Locket till min kylarvätske behållare skruvade upp sig en gång.
(Borde varit någon bajonett-lösning istf skruvlock sa meken.)
Det är ärligt det enda som hänt under mina 3000 mil.

Klart man kör till korvmåjjen också...men också till Norge ett antal ggr. :)
Sedan 30mil på grus i Lördags (skitkul men inte riktigt mitt underlag).

Kan också säga att jag sällan kör annat läge än Street och Comfort.
Men har man 160 hästar så använder man dom i princip dagligen. :hihi

Samma drivlina och tom samma däck som ny. :)

3000 mil på samma däck? :näsblod
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Apropå den här tråden så blev jag omkörd av en 690 Duke som puffade vit rök så länge som jag såg den.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag tror inte ktm,s halvdåliga rykta beror på cross & endurosidan för där är dem absolut i världsklass i både hållbarhet och tävlingsmässigt.
De enda jag har att klaga på är deras större enstånkor som har vibrerat onödigt mycket ända till nu på de senaste åren typ 2012---(690) då man fått dem gå jämnt och fint för o vara just enstånka. Hållbarheten på 625-640-660 och tidigare 690 har helt klart varit sämre än riskokarstånkerna,,inte helt värdelös dock men inte bra.
 

Rollie

V-Twin, FTW!
Gick med
12 Sep 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory
Jag har kört 7500 mil de senaste 4 säsongerna med Ktm 1190 och 1290. Har inte haft ett enda motorrelaterat problem. Har haft några av de kända barnsjukdomarna som strejkande givare till bränslemätaren, skeva ekerfälgar och en strulande sändare i keylessnyckeln. Lite irriterande, men inget som påverkat hojsäsongen och definitivt inget "ras". På min förra 1290 SA hade ventilerna inte rört sig vid 3000 mila servicen och meken sa att den såg ut som ny.
De mest kända allvarliga "motorrasen" har varit ett par imploderande oljefilter på Super Duken. Där har dåliga eftermarknadsfilter och felaktigt handhavande varit en faktor i åtminstone ett av fallen. Hörde även om en SD motor som gick extremt fett efter ommappning som förstörde ventiler. Ärligt talat så tycks den senare generationen av LC8 motorn vara tämligen skottsäker.

Ryktet som Ktm har att motorer rasar efter ett par veckor härstammar väl främst från deras mindre, väldigt lätta och vråltrimmade racehojar?

Hoppas man kan skriva utan att bli påhoppad.

7500 mil fördelat på tre olika nyinköpta hojar med stor V-Twin motor är ingenting.

Finns filmklipp på Youtube där hojar från alla märken på ett eller annat sätt felar men ju er man tittar och söker så inser man snabbt att merparten kommer från KTM, och det kan inte bero på annat än att kvaliteten inte är riktigt hundra, för jag har svårt att se att just KTM-ägarna skulle vara idioter som inget kan om underhålla och som bara gasar till det rasar.

Ett exempel som säger en hel del om kvaliteten när det väl gäller är två killar som kör nya och extrautrustade KTM 690 Enduro från London till Sydney. Bägge bränslepumparna felade, dock inte samtidigt, så den ena fick sin hoj bogserad av en gammal Yamaha XT660 i 40 mil. KTM klarade inte av lite skit i bränslet medan Yamahan tuffade på utan problem.

Alla tillverkare har hojar som felar men KTM har flest, Google ljuger liksom inte.

Fun facts. KTM listar hur länge dem anser att deras hojar ska hålla, det gör man i sin pdf om Mobility Service. "Under motorcykelns livstid" så anger man den till 8 år/6000 mil för encylindriga hojar och 8 år/8000 mil för tvåcylindriga, vilket som kommer först. Samma siffror gäller för deras systermärke Husqvarna.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Rollie från sept 2017 som klankar ner på KTM?
Närå, du kan nog vara lugn... :crash
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vad är rimligt i mil att räkna av en offroadhoj/äventyrshoj?

Många här som skryter om att deras minsann levt i nästan 3000 mil? :D
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Detta skrev Rollie.

Fun facts. KTM listar hur länge dem anser att deras hojar ska hålla, det gör man i sin pdf om Mobility Service. "Under motorcykelns livstid" så anger man den till 8 år/6000 mil för encylindriga hojar och 8 år/8000 mil för tvåcylindriga, vilket som kommer först. Samma siffror gäller för deras systermärke Husqvarna.[/QUOTE]

Detta skriver jag.
Mobility Service. Garanterar kostnadsfri transport av mc och dig själv vid eventuellt haveri/stopp. Kostnader för resor och övernattningar täcks m.m. Betydligt bättre villkor än de flesta försäkringar. Detta ingår vid köp av ny mc i 2 år. Därefter kan man förlänga för en låg summa 2 år i taget. Gränsen för detta erbjudande är 8 år eller 8000 mil för 2- cylindriga. Faan vad dåligt:huvet
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top