KTM och deras undermåliga kvalité

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
nm är ett avstånd, 'inte ett vridmoment.

Va??
Så enheten nm för vridmoment är inte ett vridmoment utan egentligen ett avstånd??

Nä, ta och kolla så inser du att om du med en hävarm på en meter påverkar den med ett newton så får du en vridande kraft på en newtonmeter.
Eller förresten, tro vad du vill.
:glömdet
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Va??
Så enheten nm för vridmoment är inte ett vridmoment utan egentligen ett avstånd??

Nä, ta och kolla så inser du att om du med en hävarm på en meter påverkar den med ett newton så får du en vridande kraft på en newtonmeter.
Eller förresten, tro vad du vill.
:glömdet

Tror iceice syftar till nanometer respektive Newtonmeter.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Va??
Så enheten nm för vridmoment är inte ett vridmoment utan egentligen ett avstånd??

Nä, ta och kolla så inser du att om du med en hävarm på en meter påverkar den med ett newton så får du en vridande kraft på en newtonmeter.
Eller förresten, tro vad du vill.
:glömdet

Tror iceice syftar till nanometer respektive Newtonmeter.

Precis. Nanometer skrivs 'nm' och newtonmeter skrivs 'Nm'
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Lite hårklyveri :näsblod
Men jag skrev tydligen lite fel :huvet, men i sammanhanget så kanske man kan försöka förstå, fast Jag inte kan använda versaler . :D
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ja 3,5Nm är väldigt lite och ni får gärna komma och förstöra mina plastdetaljer med era momentnyklar som är hela och fina för mina är ju uppenbarligen skräp eller kan KTM ha gjort fel? NEJ HELT OMÖJLIGT! Jag kan säga som så här, det behövs "samma" moment att dra in skruven som att dra runt den när den bottnat MEN DET ÄR JU GIVETVIS JAG SOM HAR FEL, KTM SKULLE JU ALDRIG VARA SÅ DUMMA! :backontop
 

Smagatusk

Guest
Det är alldeles för hårt, det kan plasten intyga :fakta

Så det var att angivelsen i Nm var för hög som var det roliga? A fan... Jag trodde det var att man överhuvudtaget angav momentet på en plastkåpa som var det roliga...



Vad är momentet på tanklocket?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Efter allt skit som kastas efter KTM blir jag nästan SUGEN på att köpa en sådan. Känns Äventyrligt och spännande. Adventur 1190R
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag kör på känsla . Det sitter i handleden och mellan öronen
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Ja 3,5Nm är väldigt lite och ni får gärna komma och förstöra mina plastdetaljer med era momentnyklar som är hela och fina för mina är ju uppenbarligen skräp eller kan KTM ha gjort fel? NEJ HELT OMÖJLIGT! Jag kan säga som så här, det behövs "samma" moment att dra in skruven som att dra runt den när den bottnat MEN DET ÄR JU GIVETVIS JAG SOM HAR FEL, KTM SKULLE JU ALDRIG VARA SÅ DUMMA! :backontop

3,5Nm är så lite att om du hade ett 1m spärrskaft så hade det antagligen räckt med spärrskaftets egenvikt.
När du då säger att "Det gick att vrida den till oändligheten!" så vet man helt enkelt att du har gjort fel. :smasha
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
3,5Nm är så lite att om du hade ett 1m spärrskaft så hade det antagligen räckt med spärrskaftets egenvikt.
När du då säger att "Det gick att vrida den till oändligheten!" så vet man helt enkelt att du har gjort fel. :smasha
Har testat med tre olika momentnycklar så då vet man helt enkelt att du har fel :fakta
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ett j*vla tjôt om momentnycklar och Newtonmeter...! Håll er till ämnet eller håll tyst i klassen. :smasha

EDIT: Ok då, jag skall bli snäll igen. Och skall sluta att klaga på andra... :)
 
Last edited:

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
3,5Nm ger en kläm kraft på ca 300-500 kilopond på en M5. Det låter orimligt mycket för att klämma fast en sketen ABS bit om det inte finns en rejäl karossbricka.
Jag använder blå Loctite (dvs ej permanent) och drar så att det sitter fast ordentligt, men inte mer.
De uppgivna 3,5Nm som anges av KTM är ungefär vad en M5 skruv av klass 5.6 skall dras med i ett helmetalliskt förband. Sannolikt en tankevurpa hos någon konstruktör.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Längden på gängan påverkar ju också
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top