Lagar och regler för att få behålla garantin?

Kurre92

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2017
Ort
Uppsala
Hoj
Husqvarna 701 SM -17
Tjena,

Jag tog nyligen mitt kort och köpte en ny 2017 Husqvarna 701 SM i present till mig själv. :D

Körde in den (100 mil) och skulle göra första servicen. Körde därför till återförsäljaren för att köpa lite olja, filter och liknande. Han frågade då varför jag skulle köpa detta och när jag förklarade att jag skulle göra första servicen så säger han att jag inte får göra den om jag vill behålla garantin. Fick en chock! :3freak Trodde i och med KIA-domen att man fick göra servicen själv?

Jag får inte heller sätta på annat än Akrapovic enligt återförsäljaren för annars ryker garantin. Akrapovic ljuddämpare för 12,000 kr + 1,500 kr för installation och mappning eller ett trimkit för 11,000 kr med ljuddämparen, annan luftburk och mapp + 2,000 kr för installation.

Andra aktörer tar 3-4,000 kr för en ljuddämpare och då får man en mapp med som dom har testat på samma hoj i deras egen bänk så den går optimalt med hojen men nej, det går inte enligt återförsäljaren.

Lämna in hojen på 100 mil service för 2,300 kr samt betala 2,500 kr för årsservice samt 3,600 kr för 1,000 mil + ev 1,500 kr om ventiljustering krävs samt köpa ljuddämpare för 12,000 kr.

Känns just nu som i att jag skiter i garantin... :huvet

Vad har jag egentligen lagligt rätt att göra för att behålla min garanti?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Du får inte röra en pinal inom garantitiden, gruppundantaget gäller endast bilar idag tyvärr.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, nu är ju du nyreggad så du får vänta ett halvår med att posta något som kan tolkas som kritik mot Pierer/KTM/HUSQVARNA.

Jobba på credd och postcount tills dess.
Ha det!



Detta inlägg kan innehålla spår av sarkasm och ironi...



Edit;

... å välkommen till forumet.
 
Last edited:

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Även om du nu skulle göra servicen själv så missar du 2 saker för att kunna fullfölja den helt, du kan inte göra en diagnostikkoll och inte lägga upp servicen online. Om man ska vara 100% korrekt.

Andra aktörer tar 3-4,000 kr för en ljuddämpare och då får man en mapp med som dom har testat på samma hoj i deras egen bänk så den går optimalt med hojen men nej, det går inte enligt återförsäljaren.

Det finns såvitt jag vet ingen tillverkare av slipon till dessa som förser kunden även med en ny mapp. För det enda som är möjligt på 2017 modellen hittils är Husqvarnas egna tuning-kit mapp eller nån sorts piggyback. T ex Powercommander.

Tänker du endast byta ut ljuddämparen kan du alltid byta tillbaka till originalljuddämparen vid service.

Vart köpte du hoj? De kan gott pruta lite på priserna om du köpt hojen där. :tummenupp Min 100-mila service gick på 1800:-. Mitt tuning-kit betalade jag 10500:- för monterat och klart.

Det är ju ändå bara 2 års garanti, den lilla tiden tänker iaf jag göra service hos en återförsäljare för att ha kvar garantin..
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det där med att byta ljuddämpare och garantin gäller för alla tillverkare. Du får inte ändra motorcykelns utförande om garantin skall gälla. Enda udnantaget är om du monterar av fabriken godkända tillbehör. Du kan ju till tex din BMW köpa ett Akrapovic för sjuka pengar och då gäller din BMW garanti. Samma sak med Honda,Yamaha, Suzuki, Kawasaki osv.

I praktiken så kan du ju montera valfritt slipon och aldrig visa upp det för handlaren och behålla garantin. Men det kan ju handlaren knappast rekommendera....

Och när det gäller garanti och service på aukt ÅF så finns de kraven kvar hos MC tillverkare. Ingen har vågat dra tillverkarna i rätten och hävda prejudikat från KIA domen.
Nedan garantivillkoren hos Yamaha:
Garantin gäller enbart för maskiner som är levererade av auktoriserad Yamaha-återförsäljare och att underhållet sköts enligt serviceboken hos en Yamaha-verkstad.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Jag har bytt nummerhållare samt slipon på min själv med bibehållen garanti. Men det är för att jag köpt KTM Power Parts aka akra slipon och deras hållare. Det sa min handlare va okey att montera själv. Servicen är inte ens diskuterbar, den skall göras på auktoriserad verkstad inom dom intervaller som anges i boken. Sedan ska man väll tänka lite på andrahandsvärdet. Jag vet hur jag funkar och många andra med mej, olja och filter kan man byta själv men tex ventiljustering vill man gärna se på papper att den är gjord och korrekt gjord i form av stämpel osv. I alla fall jag betalar gärna lite extra för sådana saker..
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Måste du byta ljuddämpare ? Du har ju precis tagit körkort och så slö är den väl inte utan att du kan köra ett år med original och se om där dyker upp några fel
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Va fan är de samma garanti som på ktm så kan du serva själv. För garantin gäller ju inte ändå :gnissla
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Du får inte röra en pinal inom garantitiden, gruppundantaget gäller endast bilar idag tyvärr.

Vi pratar om olika saker. Jag får inte byta en pinal på min hoj, då bryter jag mot helfordonsgodkännandet.
Däremot om jag har en F-skattsedel och har en verkstad så får jag göra garantiservice och sälja garantidelar. Det måste inte vara en märkesverkstad.

Från 2001 fastlog EU att tillverkarna av bilar inte fick kräva att en märkesverkstad skulle göra jobbet för att garantin ska gälla. Även oberoende verkstäder (Läs en person med F-skattsedel som kan göra fackmannamässiga jobb) skulle få utföra arbeten inom garantitiden och även få sälja original reservdelar.

2014 skrev jag i följande tråd om att detta skulle ändras, vi luftade för och nackdelar med detta:

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?272282-Garantiservice-och-auktoriserade-verkstäder

Från 1:a januari 2016 gäller samma sak för 2 och 3-hjuliga fordon.

Och så här kommenterar Maria Nordqvist på SMC detta:
Fr o m 1 januari 2016 gäller en ny ramförordning för motorcyklar. Enligt artikel 57 ska tillverkarna tillhandahålla uppgifter så att oberoende verkstäder ska kunna serva motorcyklar. Varje tillverkare kan börja tillämpa detta redan nu men det är ett krav från 2016. Två organisationer är involverade i frågan i Europa - FIA och FEMA - då ytterligare dokument ska tas fram på området. SMC kommer att undersöka frågan närmare eftersom den är av stort intresse för oss. Frågan är ständigt aktuell under säsongen då många vill kunna välja verkstad där man servar sin motorcykel, även under garantitiden. SMC har haft kontakt med SBF som drev det s k Kia-målet - de representerar märkesobundna verkstäder. Detta är en fråga där SMC och FEMA;s medlemmar måste lägga krut det kommande året.
Vill du läsa den nya förordningen - har du den här. Artikel 57 av särskult intresse i denna fråga.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 128:SV:pDF


De tillverkare som i sina manualer skriver att det krävs en auktoriserad verkstad har fel och bryter mot den ramförordningen.
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ja, nu är ju du nyreggad så du får vänta ett halvår med att posta något som kan tolkas som kritik mot Pierer/KTM/HUSQVARNA.

Jobba på credd och postcount tills dess.
Ha det!



Detta inlägg kan innehålla spår av sarkasm och ironi...



Edit;

... å välkommen till forumet.

För övrigt så kom samma frågeställning upp i maj från en annan helt nyreggad användare från Uppsala.:glömdet

https://www.sporthoj.com/forum/show...ll-deras-sortiment-för-att-garantin-ska-gälla

Välkommen! :banana
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Måste du byta ljuddämpare ? Du har ju precis tagit körkort och så slö är den väl inte utan att du kan köra ett år med original och se om där dyker upp några fel

Har du hört hur dom låter eller? Det är ett måste. :krama
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
En Husqvarna 701 är ingen hoj som man direkt vill sabba garantin på.
Följ regelboken, det kommer att bli billigast i slutändan.
 

DVC

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2016
Ort
Borensberg
Hoj
Vespa 300 -17. Vespa GTR -72
Köpa hoj för nästan 100 lax. Men inte ha "råd" att serva den tre gånger hos ÅF?

En indisk herre som åkte Merca 500 sa till mig när han lämnade in Mercan för att byta en framlyckta a 6000:- plus arbete. Läs med indiskt uttal : Everybody can buy an elephant. But not everybody can feed it.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Köpa hoj för nästan 100 lax. Men inte ha "råd" att serva den tre gånger hos ÅF?

En indisk herre som åkte Merca 500 sa till mig när han lämnade in Mercan för att byta en framlyckta a 6000:- plus arbete. Läs med indiskt uttal : Everybody can buy an elephant. But not everybody can feed it.

Every man can have a wife, but not every man like other men to fuck his wife.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top