Dragit sönder insexa...hjäääälp!!!

Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Skulle ta bort en liten plastkåpa idag, men dessvärre hade en av tre insexskruvar satt sig så jävligt att jag inte kunde rubba den. Efter lite tuff behandling så förstördes såklart skruvskallen. Jag bankade då in en vanlig skruvmejsel, vilket gick bra, fick grepp och så, men det gick fan ändå inte att lossa skruven. Hmm.... Vad gör jag nu?

Kruxet med det hela är att skruven sitter två centimeter in i kåpan, i en försänkning liksom, så det är svårt att komma åt. Bifogar bilder!

Kåpan:
WP_20170909_17_19_30_Pro.jpg

En hel skruv:
WP_20170909_17_21_42_Pro.jpg

Rent spontant tänker jag att det vore en god idé att såga ett snitt över skallen, men jag kommer ju inte åt med tanke på hur illa till den sitter! Dremel multiverktyg kanske, är de tillräckligt små?
 
Last edited:

Gesus

SFS YAOOOOOOOO!
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Lala land
Hoj
Falu rödfärg
När detta hänt mig brukar jag borra ett hål i skruven och sedan knacka in en torx eller insex nyckel. Borren ska vara en storlek mindre än nyckeln.

Brukar börja med en liten dimension om det inte funkar första försöket
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Borra bort skallen och använd tång på resten. Om M5 kör med 6-7mm borr.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Drar du av en härdad grispitt så är du helt körd. Skall du promt använda en sådan så kosta på dig kvalite inte biltema skit.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Du kommer inte att få loss den med en svinpitt, den får inte fäste i det grunda hålet, dessutom sitter dom där skruvarna för hårt.
Prova att banka in en torxhylsa som är aningen större än sexkanten i skruvskallen.
Funkar inte det så borra bort skallen och migga dit en mutter, då lossnar den av värmen, svetstång kan gå men det är vanligt att den rostat fast.
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
När detta hänt mig brukar jag borra ett hål i skruven och sedan knacka in en torx eller insex nyckel. Borren ska vara en storlek mindre än nyckeln.

Brukar börja med en liten dimension om det inte funkar första försöket
Ska nog försöka med det här. Borde underlätta om man värmer upp skruven med värmepistol innan man börjar dra med torxen kan jag tänka mig? Den verkar ju sitta som berget som sagt...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har du bearbetat skruven med WD-40, 5-56 eller Biltemas multispray X4 ?
Har du inte gjort detta så kan det vara ide att börja med det.
Och det kan ta några dagar innan den släpper.
För sedan blir det nog att borra av skallen.
Och kanske borra ur hela skruven.
Görs bäst med vänstergående borr.
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?223960-Var-köper-man-vänsterborr
om inte någon av de andra tipsen hjälper !
http://www.jerox.se/shop/vansterborr-sats-5-delar-hss-cobalt/
efter googlat på
vänsterborr
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ska nog försöka med det här. Borde underlätta om man värmer upp skruven med värmepistol innan man börjar dra med torxen kan jag tänka mig? Den verkar ju sitta som berget som sagt...

JAg köpte såndär svinpittar på biltema för ett tag sedan för att få loss en pin i ett bromsok som fastnat, men det var helt värdelöst. Jag löste det med att ta en torx som var lite större än hålet i skallen, knackade i den i huvudet med en lagom stor hammare så att den satte sig riktigt ordentligt, sedan gick det lätt att få loss.
Värme hjälper såklart också.
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Jag löste det med att ta en torx som var lite större än hålet i skallen, knackade i den i huvudet med en lagom stor hammare så att den satte sig riktigt ordentligt, sedan gick det lätt att få loss.
Har försökt med torx nu men det gick inte.

Kan en huggmejsel vara nåt, så jag lägger ett snitt över hela huvudet och sen skruvar bort den med den största skruvmejsel jag har?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har försökt med torx nu men det gick inte.

Kan en huggmejsel vara nåt, så jag lägger ett snitt över hela huvudet och sen skruvar bort den med den största skruvmejsel jag har?

Bra ide !
Endera skruvar du bort den den eller så vrider du av skruven.
I vilket fall som helst får du loss plastkåpan !
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har försökt med torx nu men det gick inte.

Kan en huggmejsel vara nåt, så jag lägger ett snitt över hela huvudet och sen skruvar bort den med den största skruvmejsel jag har?

Så har jag med fått loss ett par saboterade skruvar på en moped jag hade i tonåren. :D
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Har försökt med torx nu men det gick inte.

Kan en huggmejsel vara nåt, så jag lägger ett snitt över hela huvudet och sen skruvar bort den med den största skruvmejsel jag har?

Meeeen, borra bort skallen nu, enklast och snabbast.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Borra bort skallen och ta bort kåpan, då har du fler alternativ att ta ut resten med senare.

Var noga med att Borra så att du håller dig centrerat över skallen och inte låter borren dra iväg åt någon sida.
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Meeeen, borra bort skallen nu, enklast och snabbast.
Borra bort skallen och ta bort kåpan, då har du fler alternativ att ta ut resten med senare.

Var noga med att Borra så att du håller dig centrerat över skallen och inte låter borren dra iväg åt någon sida.
Får vänta tills i morgon, har ingen passande borr för metall hemma som lämpar sig för jobbet.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Borra bort skallen och ta bort kåpan, då har du fler alternativ att ta ut resten med senare.

Var noga med att Borra så att du håller dig centrerat över skallen och inte låter borren dra iväg åt någon sida.
Insex är ju ett fett färdigcentrerat körnslag ;)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
2-3 ggr har en usel Biltema grispitt gått av i skruven/bulten för mig och japp, då har man plötsligt äkta problem med att centrera en borr, enda ggn en sån gjort jobbet för mig var i ett Saab tändingslås -89
 

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Surahammar
Hoj
KTM Duke II
Drar du av en härdad grispitt så är du helt körd. Skall du promt använda en sådan så kosta på dig kvalite inte biltema skit.

Du kommer inte att få loss den med en svinpitt, den får inte fäste i det grunda hålet, dessutom sitter dom där skruvarna för hårt.
Prova att banka in en torxhylsa som är aningen större än sexkanten i skruvskallen.
Funkar inte det så borra bort skallen och migga dit en mutter, då lossnar den av värmen, svetstång kan gå men det är vanligt att den rostat fast.

JAg köpte såndär svinpittar på biltema för ett tag sedan för att få loss en pin i ett bromsok som fastnat, men det var helt värdelöst. Jag löste det med att ta en torx som var lite större än hålet i skallen, knackade i den i huvudet med en lagom stor hammare så att den satte sig riktigt ordentligt, sedan gick det lätt att få loss.
Värme hjälper såklart också.

Angående grispittar så har jag ingen aning om hur biltemas kvalildutt är, det var de första jag hittade när jag googlade:)

De som jag har använt på verkstaden har dock alltid funkat bra, borra ett håll först och använd de sen, men de är å andra sidan inte från biltema:)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ett tips som kan underlätta är att ta ett lämpligt dorn och hammare och sen knacka på skruvskallen, vibrationerna som då uppstår plus att "spänningen" på bulten kan släppa lite i hammarslaget kan tydligen då "spräcka" rost eller annan oxid, sen går man på med typ WD40 som då har lättare att tränga in.

Då jag köpte min Honda var en cylinderbult avdragen och satt fast i blocket och förmodligen hade stålbulten ärgat fast i aluminiumen och då föregående ägare skulle ha loss bulten så vålddrog man av den. Fick detta tips att slå på skruven av en kille som skruvat mycket och det verkade funka för mig. Sitter en skruv hårt, ge den några smällar med hammaren innan man kommer till gränsen där man riskerar drar sönder skallen.

Finns skruvutdragningensatser som ser ut som "långa torx" typ denna http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ragare/Skruvutdragarsats-25-delar-2000024141/ Nu vet jag inte heller hur kvalitén är på biltemasgrejer i detta fall men vi har nåt liknade på jobbet men förmodligen flera gånger dyrare och den funkar. Man borrar ett hål i skruven och sen slår in stiftet, har lyckats få ut skruvar med den typen av verktyg vilket jag tror aldrig hänt mig med grispitt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top