Stämma KTM för undermålig kvalitet.

Status
Ej öppen för fler svar.

Dees

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2017
Ort
-
Hoj
-
Jag funderar på att stämma KTM eftersom man vet om att man producerar hojar med undermålig kvalitet och inget gör åt saken, man lurar alltså sina kunder.

Om vi tar KTM 690 Enduro R / SMC-R som exempel så vet KTM om att det är flera saker på denna hoj som är undermåliga, t.ex. bränslepumpen, vipparm, elektronik (generell) och svag bakre sub-ram. Att man inte bryr sig om kvalitet märks också på hur man knökar ihop kablar så det ser ut som ett skatbo, kablar hänger också hursomhelst, främst framme under instrumentpanelen.

Finns inte en endaste tråd på något forum oavsett land där inte något av dessa problem diskuteras flitigt.

Eftersom plasttanken är en bärande del av bakramen och eftersom bulten och gummipackningarna gör att den inte sitter tight nog så skakar den runt när man är ute och kör vilket stressar resterande bakram och den kan knäckas/spricka. Plasttanken kan också göra det. Hojen ska klara två passagerare men fästen har knäckts/spruckit bara av att någon kört med 10 kg packning bakpå.

Sedan att personerna som arbetar på KTM i Örebro är riktiga svin gör ju inte saken bättre. Dom ljuger och försöker förhala garantiärenden och försöker göra allt för att slippa ta sitt ansvar. Lovar ringa tillbaka eller kontakta verkstaden men gör det inte utan går hem för dagen och blir anträffbar någon annan dag. Hur oseriösa och sviniga som helst.

Nu blir jag säkert anklagad för att vara troll eller liknande men det är jag inte. Är bara så jävla arg över hur sviniga KTM är och jag vill göra något åt saken.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Nytt konto, första inlägget blir en tråd om hur dåliga KTM är.

Vilket skämt :huvet
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Eppur si muove ...
(och likväl rör hon sig)

Om kvaliteten nu är så hemsk, då talar väl självklart kunderna med fötterna, alltså går man till någon annan tillverkare?
Det är ju liksom så att vi lever i en epok där marknadskrafterna råder...ingen tvingar någon att köpa märke si eller så under pistolhot direkt...

TS:
Vad tänker du dig för "brottsrubricering"?


Att producera tekniskt komplicerade produkter är lätt.
Att producera STÖRRE KVANTITETER av tekniskt komplicerade produkter med HÖG OCH JÄMN KVALITET är däremot en sjuhelvetes utmaning!
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Gör något åt saken då istället för att hoppas att någon ska säga "DU HAR HEELT RÄTT" på ett forum.
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
det är väl bara att sälja å köpa något annat eller :va
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Kan inte Swedie städa upp de här misstänkta "nytt-konto-trollen"?! T ex att man ska vara registrerad medlem i låt säga 2-3 månader innan man kan skapa ett nytt inlägg. Börjar bli lite väl många såna här oseriösa roligheter nu..
Sen kan jag hålla med TS om att KTM har en del att jobba med!
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
TROLL!!!

Nu börjar det bli tröttsamt med dessa nyreggade konton, t,ex ts, inga personliga uppgifter bara kräks ut sin avsky för ett hojmärke, kul kille :7peta

Vi vill såklart ha hit fler hojintresserade människor men om huvudorsaken för att regga sej är att i första inlägget vara negativ så är frågan om man egentligen har så stor lust att vara här?


Går det att lägga en spärr på t,ex en vecka där nyreggade bara kan skriva i jag är ny här tråden?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag funderar på att stämma KTM eftersom man vet om att man producerar hojar med undermålig kvalitet och inget gör åt saken, man lurar alltså sina kunder.

<snip>

Är bara så jävla arg över hur sviniga KTM är och jag vill göra något åt saken.


Just do it! Håll oss gärna informerade kring hur det går för dig.


Edit;
PMa de andra missnöjda KTM-snubbarna som synts här inne det senaste. Ni är ju många nog nu att öppna en grupptalan...
 
Last edited:

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Till TS:
Ok, jag läser det du skriver...men vad är det du vill diskutera?
Du får nog förtydliga en del.


Gäller det:
-Juridik?
-Teknik?
-Produktutveckling?
-Försäljning genom importörer och dotterbolag, för och nackdelar?
-Konsumenträtt?
-KTM's interna riktlinjer avseende hantering av reklamationer?
-Enstaka individer hos KTM's återförsäljare?
-Enstaka individer hos KTM's importör?
-Något annat?

Ja, jag är seriös.
Jag jobbar själv med garantier, reklamationer och därmed indirekt med produktutveckling hos en tillverkare av tekniska produkter, har lite drygt 20 års erfarenhet vid det här laget, ämnet intreserar mig.
Nu tillverkar och säljer min nuvarande firma inte konsumentprodukter utan riktar oss mot mera "professionella" användare, men det finns beröringspunkter.

Så TS, snälla, förtydliga lite: Vad vill du diskutera?
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu blir jag säkert anklagad för att vara troll eller liknande men det är jag inte.
Du bara råkar regga dig här på SH och med ett välformulerat första inlägg sprida dynga om KTM i hopp om att detta skall listas högt upp i sökmotorerna.
Sen att formuleringarna i meningarna är liknande som använts tidigare, om än med ändrat innehåll gällande KTM är ju bara också en slump.
Hhhmmm..... :va

Jag har inget emot att användare klagar på företag eller märken för den delen heller och alla som klagar är inte troll.
Det finns undermåliga produkter och märken som tål att exponeras.
Men detta vi har fått här på SH är en helt annan sak.
Jag börjar bli klart nyfiken på vem eller vilket företag som ligger bakom denna "förtalskampanj". Den är ju ihärdig och långsint.
Är det ett företag som spenderar tid och pengar på att förtala KTM kommer det ju att slå tillbaka till dem ganska hårt i slutändan. Saker och ting kryper alltid fram ju.
Är det en piss-off privatperson som driver denna kampanj så är man långt över gränsen till rättshaverist.

Men till TS så stäm dem gärna. Jag vill gärna läsa din stämning :tummenupp
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Att producera tekniskt komplicerade produkter är lätt.
Att producera STÖRRE KVANTITETER av tekniskt komplicerade produkter med HÖG OCH JÄMN KVALITET är däremot en sjuhelvetes utmaning!

Wut?

Vad är det som är så superdupermega komplicerat med en gathoj? det är ju inte så att de säljer hojar som motsvarar en rcv213-s moto gp replica. Om det stämmer att KTM har dessa kvalitetsproblem så beror det ju på att de prispressar sin tillverkning. Har inget med att dessa hojar är för komplicerade att göra.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Wut?

Vad är det som är så superdupermega komplicerat med en gathoj? det är ju inte så att de säljer hojar som motsvarar en rcv213-s moto gp replica. Om det stämmer att KTM har dessa kvalitetsproblem så beror det ju på att de prispressar sin tillverkning. Har inget med att dessa hojar är för komplicerade att göra.

Det är väl mest att det är en jävla massa delar från en jävla massa tillverkare som ska skruvas ihop, och alla måste hålla en jämn kvalitét för att slutprodukten ska hålla en jän kvalitét. Det i kombination med att alla överallt försöker snåla in på kvalitét utan att köparen märker det gör att om man tillverkar stora serier av saker med många delar så är det alltid något som jävlas nånstans. :hihi
Det kan man förvisso fånga till stor del med kvalitetskontroller
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Wut?

Vad är det som är så superdupermega komplicerat med en gathoj? det är ju inte så att de säljer hojar som motsvarar en rcv213-s moto gp replica. Om det stämmer att KTM har dessa kvalitetsproblem så beror det ju på att de prispressar sin tillverkning. Har inget med att dessa hojar är för komplicerade att göra.

Tillåt mig att gissa att du inte arbetar med serieproduktion. :tummenupp

Så här då:
Vad är det som gör att Toyota är kända för sina driftsäkra fordon?
Honda?

Vad är det som gör att andra tillverkare inte riktigt når / nått upp till den nivån?

Har det verkligen bara att göra med teknisk komplexitet på produkten eller rör det sig om processtänk, att konstruera för produktion, hålla koll på de olika stegen och därigenom få till en driftsäker produkt till ett pris som kunden är beredd att betala?

Det här är inget nytt.
2017-09-08 16-43-53.jpg

Läs följande och ersätt "militära system" och liknande ord med "motorcykel".
Jag tycker att det stämmer förvånansvärt bra...

2017-09-08 16-42-59.jpg
Källa: Snubblade över detta på nätet:
http://www.fht.nu/bilder/Flygvapnet...flyg_publ_dok_driftsak_hos_mil_vap_system.pdf

Den som vill förkovra sig ytterligare inom ämnet kan söka förslagsvis googla på uttrycket "Toyota Production System"...

Där någonstans ligger grunden.
Det är inte enbart en fråga om att tillverkaren jagat kostnader.
Det kan vara så att man inte har råd att utveckla färdigt. Eller att man kanske helt enkelt räknar med ett visst "svinn" på vägen...
Orsakerna är troligen minst lika många som de tillverkare som stupat på vägen...
 
Last edited:

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Nu börjar jag se varför folk här inne inte trodde/tror på mej när ja skrev min första tråd. Jag har inte varit medlem länge men börjar redan se ett mönster här :/

Jag vill förtydliga att jag inte ville kasta skit på märket KTM (eller jo lite), utan min kritik vart riktad mot en handlare som jag har dålig erfarenhet av.

Gillar man inte KTM, Köp inte en KTM då! Jag är inget jätte stort fan av tex. Kawasaki därför köpte jag ingen kawa. (Alla ni som åker kawa, jag säger inte att det är skit, bara att jag personligen inte gillar dom)

Och TS, nästan alla märken vare sej det är bilar, båtar, motorcyklar, tv, kondomer you namn it har barnproblem. KTM är inte så gamla på marknaden för just vägmaskiner så allt är inte en fint slipad diamant än så länge. Men gillar man KTM och vad dom försöker få fram på vägsidan ja då köper man en sån cykel och är beredd på att röd och blå kabel inte ligger i en perfekt twinad spikrak linje jämna med ramen med guldlaterade höljen med en handsignerad skylt var 20cm vem som monterat just den biten. :huvet

Får be om ursäkt till SH för min dåliga start med. Förstår vad ni menade med eran kritik mot mej nu. Dock står jag för min poäng i den tråden men jag förstår :tummenupp
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Att rakryggat stå för det man tycker genom att presentera sina åsikter med sin riktiga profil är inget som ligger i tiden tycks det.
 

Jimmy

Guest
Blir nyfiken på den geografiska placeringen på de olika ip-adresserna på dessa nyreggade användare som endast framför negativ kritik för att sedan försvinna. Kan ge mig fan på att det är en och sammma individ bakom dessa.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Just do it! Håll oss gärna informerade kring hur det går för dig.

Edit;
PMa de andra missnöjda KTM-snubbarna som synts här inne det senaste. Ni är ju många nog nu att öppna en grupptalan...
Även om man är diagnosticerad med multipla personligheter så tror jag tyvärr inte att det håller i rätten som en grupp. :näsblod
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Jag älskar yttrandefrihet, men kan inte Mod bara ta bort dessa "jag hatar KTM för att jag är efterbliven"-trådar från början?

Dom tillför liksom inget i sak.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top