Storlek på hojar?

dontask2

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2015
Ort
Åkersberga
Hoj
har inte bestämt mig innu!
hoj alla bikers!
har lite funderingar ang storlekar på olika märken.
själv är jag 199cm och lite svårt att hitta en hoj som jag får plats på.
är lite inne på en gixxer 1000 hur är suzuki storleksmässigt?
är där några märken som är generellt högre större, yamaha, kawasaki, suzuki, mm?
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Hej
Alla sporthojar är i princip byggda för 180 cm jättar... även vi får vika ihop oss ganska rejält:D Det är klart du kan åka sporthoj med men räkna med att du får veckla ihop dig, Jag tänker spontant på sk. äventyrshojar (jävla namn förresten) g
år att åka rejält fort med ska du veta. Typ GS 1200 el. Ducce multstrada mfl.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Honda CBR929RR är det många längre personer som förespråkat.
Dock kanske du vill ha något modernare?
 

italo

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2017
Ort
London, UK.
Hoj
Ingen just nu 2017
Tror nyare R1 och ZX10R är lite högre än både Honda och Suzuki, men de senare har lite rätare sittställning.
Annars är väl Ducati's Panigale och BMW S1000RR lite högre. När vi pratar rena sporthojar.
Ska dock säga att jag inte är alls lika lång som du, är själv strax under 190.
Men allt är lite luddigt, inget kommer i närheten av att sitta och prova alla olika, i och med att benlängd och rörlighet etc. är så individuellt.
Om du inte letar efter en ren sporthoj finns det säkert andra här som är mycket bättre lämpade än jag att svara.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Tycker inte den sidan stämmer så bra, de verkar inte ta hänsyn till hur bred kutsen är bla.
Jag hade ex svårare att nå marken på en liten rfv400 än på en daytona 675 som är hur hög som helst men som pga sin smala "cykelsadel" så plattfotade jag ner till marken. dock är jag ju en kortist med mina 172 cm så sådant är la inte så viktigt för en runt 190 å över. Dock verkar japanska hojar ha jäkligt högt placerade fotpinnar jämfört med de europeiska trots att sadelhöjden är lägre på dem i många fall vilket gör det jäkligt knepigt även för en kortis som mig.

R1an å gamla ducatis har långt till styret, samt bmwn, medans hojar som d675 å panigale så sitter man jäkligt nära styret. Gixxern har jag för mig är ganska typisk när det gäller sittställningen, man sitter "i" hojen med höga fotpinnar och man behöver inte sträcka sig för långt till styret men inte häller som på en daytona/panigale när man typ sitter näst intill på framhjulet :p Tror gixxern kan passa herrn rätt bra men r1an kanske är bättre då man sitter skit högt "på" den å man får ha rätt långa armar för att nå styret.
 
Last edited:

italo

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2017
Ort
London, UK.
Hoj
Ingen just nu 2017
Har också hört från flera håll att KTM RC8 är en bra hoj för långa personer, men har aldrig provat eller ens suttit på en själv, så ta det med en nypa salt.
ktm-1190-rc8-r-14_800x0w.jpg



EDIT:
Men vore såklart bra att veta om du letar ren sporthoj? P? nakna hojar blir det ju inte alls lika "trångt", i och med en mycket mer upprätt sittställning.
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hej
Alla sporthojar är i princip byggda för 180 cm jättar... även vi får vika ihop oss ganska rejält:D Det är klart du kan åka sporthoj med men räkna med att du får veckla ihop dig, Jag tänker spontant på sk. äventyrshojar (jävla namn förresten) g
år att åka rejält fort med ska du veta. Typ GS 1200 el. Ducce multstrada mfl.
För bövelen! Alla är låga, jag med mina 204cm känner mig som en jätte på min 1190. Jag har köpt mig en sadelstomme bara för att kunna bygga mig en extra hög sadel och jag måste flytta bak och ner fotpinnarna är knänas skull. Touringrutan som skulle ge lägre turbulens ger mer turbulens då hjälmen är ovanför. Å andra sidan kanske dessa modifikationer är lättare att göra på en Adventure, om man har CNC-fräs vill säga, tur att jag har det :brynad

Planerar att höja styret 75mm också. 30mm och högt styre har jag nu, alldeles för låg. Jag kan inte stå upp och köra original utan att böja knäna/ryggen, mycket obekvämt. nu kan jag stå men bara i högre farten när kroppen tryck lite bakåt.

Skärmklipp.JPG

Som ni ser är mina knän en bit ovanför där de egentligen ska vara, men flyttar jag bak fotpinnarna 20-30mm och ner 10mm samt höjer sadeln 10cm så borde jag få ner knäna. Helst hade jag också velat höja markfrigången med andra stötdämpare så jag kan sänka fotpinnarna mer.

Edit: Min ska toppa 270 men då får man nog dreva om den lite, 0-200 sker ju på nolltid och jag har toppat 242 fullt upprätt sittandes.
 
Last edited:

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Motarder brukar vara rätt ok för längre personer.

Vill du ha något lite sportigt som du får plats på så funkar BMW S1000XR rätt bra. Lite per plats för det mesta.

Japanerna kör på "snittperson" när de bygger maskiner tyvär. Så vi stylta-j'vlar får hitta annat eller lida :D
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
BMW brukar generellt passa bra för långa förare. S1000rr är dock mer lik övriga marknadens motsvarande hojar.
Ska du ha en literklubba får du räkna med att minst byta fotpinnar för att sitta bra.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Är 193, trivs som fisken i vattnet på min RSV4!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad som kan göras för långa är gjort av Thorped i #9, BRA ! :tummenupp
-flytta bakåt och nedåt fotpinnarna
-höja sadeln
-flytta framåt och uppåt styret (kan bli mycket jobb med en hoj med kåpa för kåpan är ivägen)

Så kallade "glidare" från HD och kopior kanske är gjorda för just detta.
Fotpinnarna kan flyttas långt, långt fram.
Styret går att variera i det oändliga.
Tyvärr är det ingen bra sittställning när man inte kan stå på fotpinnarna.
Så man kan avlasta ryggen genom att stå upp vid gupp och gropig väg.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top