VN800 går bara på en cylinder? V-twin meCk

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Kära medlemmar på sporthoj!
Nä... Det där blev inte rätt... :näsblod

KÄRA! Medlemmar på sporthoj! :D



(Den går nu på bägge cylindrar! För andra problem... Läs inlägg #16... :)





Har en undran gällande min VN800.
Den är nyligen införskaffad, och då den varit avställd en längre tid så har den inte varit i bruksskick, utan lite kärlek behöver den. Iallafall så har jag inte kunnat ta den på någon direkt åktur så att jag har kunnat känna av den ordentligt. Tycker iallafall att den är väldigt svag och inte alls det vridet som man kan läsa att den ska ha. Vilket leder till undran och frågan!

När jag har låtit den stå på tomgång i 2-3 minuter blir det främre avgasröret så varmt att man inte kan ta i det, cylindern knappt ljummen. Men det bakre avgasröret är inte ens fisljummet? Cylindern på det avgasröret är då kall. Kan hålla runt den i timmar om jag vill, medan främre röret fräser det om när man sätter fingret mot.

Tänker ju då direkt att den bara går på en cylinder, men det puffar vad jag kan känna lika hårt i varje rör? Kan det vara så att den främre cylindern driver den bakre kolven till att då putta ut luft såklart, men kall? Det jag även reagerar på är att det låter inte encylindrigt, utan har sitt v-twin ljud... Men å andra sidan så kanske även det skapas enbart av att kolven åker upp och ner, utan att tända?

Det sitter V&H short shots på, så avgasrören har inte längre någon förbindelse mellan sig som original, bara rakt rör från respektive cylinder.

Vet sen innan att fordon kan skicka ut olika varma avgaser i sina olika avgasrör, men visst fan tänder inte den cylindern om avgasröret är 20-25 grader efter 2-3min tomgång, och det främre avgaset är vidrigt varm? :va
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är bara att kavla upp ärmarna och rengöra båda förgasarna och byta tändstift. Är hojen äldre än 15 år rekommenderas byte av alla förgasarpackningar och o-ringar.
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Det är bara att kavla upp ärmarna och rengöra båda förgasarna och byta tändstift. Är hojen äldre än 15 år rekommenderas byte av alla förgasarpackningar och o-ringar.

Det glömde jag att nämna! Förgasaren är precis nyrengjord och bestyckad. De O-ringarna som såg ofräscha ut bytta :tummenupp Det enda jag inte gjort i ''hederlig service'' är att kolla tändstiften, inte kommit över någon tändstiftsnyckel till det ännu...

Men om en cylinder inte blir varm alls, kan man dra slutsatsen då att den bara blir runtputtad, och inte gör någon nytta själv tror du?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Eftersom du inte har tändstiftnyckel så kan du börja med andra änden.
Tändspole, tändkabel, tändhatt
för allihopa måste vara friska och fria från sprickor för att det skall komma "gnista" till tändstiftet.

Och det är lika bra du skaffar tändstiftnyckel och köper nya tändstift också på en gång.
Och momentnyckel om du saknar det också !
 
Last edited:

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Nu går den på bägge cylindrar! Var inget värre än att tändstiftet var ''fouled'' :tungan Lite spray'erino och en tandborste senare så tände den på bägge cylindrar igen. Varför den var helt svart och nersotad är följden av nästa problem! Hojen går SKIT, som min sång i videoklippet beskriver... :glömdet:glömdet :banana

Hojen hade stått i några år, och när jag fick hem den för någon månad sen så var tomgången luddig, varvtalet följde lutningen på hojen (på stödet gick den bra, men upprätt dog den) så tog ner förgasaren för rengöring. När jag skruvade dit allt igen så blev det detta istället. Tomgången följer inte längre lutningen på hojen iallafall :hihi Visst fan verkar det här som tjuvluft? Har letat som en idiot med startgas och diskmedelsvatten, men får inget vettigt svar ifrån den. Har tagit av och på tank, av och på förgasare minst 10 gånger nu och gått igenom den med sprängskiss, nya o-ringar. Testat 3 olika klämmor på insuget. All gummi är mjukt och fint, inga som helst torrsprickor i det. WAS IS WRONK? :brinnerup

Problemet går att maskera med choke - alternativt att skruva ut luft/bränsle skruven tills det att den nästan trillar ur (rikare blandning) med andra ord så får den för mycket luft och för lite bensin. Iallafall i mina öron? :tungan Skit i lågfartskretsen? Rengjort 3 gånger med bensinbad och tryckluft. Felinställd flottör? Den går ju bättre med choke + lite mer gas. Om flottören skulle stå för högt skulle den kvävas snabbare av mer bensinförbrukning ju?


Som vanligt en svinlång text, men en simpel fråga... :hej:zpy Beter sig hojen som om den tar tjuvluft enligt er?

 

R-Jonas

Medlem
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
R1 -99 / R1 -12 / R1 -04 (Banhoj) / R6 -03 (Banhoj) / WR450F (Supermotard).
Är luftburken moddad?
Har den alltid varit i originalskick alltså inget luft&buller?
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Är luftburken moddad?
Har den alltid varit i originalskick alltså inget luft&buller?

Alltid originalskick vad jag vet. Snart 4000mil och i kanonskick, inte en repa. Det enda jag gjorde med den direkt när jag fick den var V&H rör - men det var innan jag tog väck förgasaren, och då gick den som innan med original avgas. Så tror inte att det ska spela in :va Ska ut igen imorgon och hålla på, kan prova att slänga original igen, så vet vi med säkerhet! :tummenupp
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Att bara blåsa rent tar inte bort kristalliserat gunk eller torkade rester från gummerad gammal soppa. Använd en eller flera individuella kopparkardeler (inte ståltråd, det repar!) från en relativt grov sladd så att du VET att alla passager är fria. Skruva ned förgasarna så långt det bara går och gör rent igen. Byt luftfilter, speciellt om de är av skumgummitypen. På min vs1400 hade de åldrats/kollapsat som då chokade blandningen för fet.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De låter som lågfartsmunstycket sitter igen. Man måste rengöra dem med veckat koppartråd. Vecken på tråden raspar ur den hårda kalkliknade beläggningen som brukar bildas med åren. I högtalarkablar brukar man hitta tunna trådar.............Alt är att köpa ett nytt Original munstycke!
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
De låter som lågfartsmunstycket sitter igen. Man måste rengöra dem med veckat koppartråd. Vecken på tråden raspar ur den hårda kalkliknade beläggningen som brukar bildas med åren. I högtalarkablar brukar man hitta tunna trådar.............Alt är att köpa ett nytt Original munstycke!

Att bara blåsa rent tar inte bort kristalliserat gunk eller torkade rester från gummerad gammal soppa. Använd en eller flera individuella kopparkardeler (inte ståltråd, det repar!) från en relativt grov sladd så att du VET att alla passager är fria. Skruva ned förgasarna så långt det bara går och gör rent igen. Byt luftfilter, speciellt om de är av skumgummitypen. På min vs1400 hade de åldrats/kollapsat som då chokade blandningen för fet.

Är elektriker, så kopparkardeler har jag gott om! :tummenupp Jajamen, prio ett imorgon blir att igen gå igenom förgasaren på köksbordet, den här gången med något att pilla igenom lite jox med. Kan man ''kontrollera'' munstycket på något sätt? Kollar ju genom munstycket mot ljuset nu, och är nöjd om det är ett jämnt runt hål. Är det inte tillförlitligt?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Bytte du tändstift en eller bara tvättade av dem? Annars kan det ju vara idé att byta dem.
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Bytte du tändstift en eller bara tvättade av dem? Annars kan det ju vara idé att byta dem.

Tvättade bara, men absolut blir det att byta det med så småningom. Det knepiga är ju det att det blev så här direkt efter det att jag haft av förgasaren och rengjort den. Den visade inget utav det hära symptomen innan. Så någonting blev knasigt efter det. Otätt eller felinställt... Alternativt att jag sköt in något nasty in i någon passage eller dylikt med tryckluften... Får försöka med koppartråd imorgon och återkomma till er hur det gick :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är elektriker, så kopparkardeler har jag gott om! :tummenupp Jajamen, prio ett imorgon blir att igen gå igenom förgasaren på köksbordet, den här gången med något att pilla igenom lite jox med. Kan man ''kontrollera'' munstycket på något sätt? Kollar ju genom munstycket mot ljuset nu, och är nöjd om det är ett jämnt runt hål. Är det inte tillförlitligt?

Dra igenom munstycket överdrivet mycket de gör inget om du råkar avverka lite så de blir större för du öppet avgasrör så den skulle må bra av 7-10% större munstycke i både lågfart och högfart. De kan vara direkt skadligt att inte bestycka upp om man byter till öppet avgas, typ ventilerna kan bli brända samt att motorn går onödigt het hela tiden. Hur många mil har du kört med V&H systemet?
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Oj satan så fint den går nu! :krama Stor stark fin motor :kär
Problemet ni såg på videon låg i det att det var för kalla tändstift. Läste såklart inte beteckningen på de när jag rengjorde dem... :hej Original ska det sitta CR7E, men satt nu istället CR8E. Jag köpte CR6E då det var rekomenderat på amerikanska sidor med varmare stift om hojen betedde sig så här, men då med originalstift! :tungan Så blev ju 2 steg varmare istället för 1 nu.

Finns ju lite kartor att gå efter på google, men tycker att det är svårt att avläsa... I min värld vill jag ju ha porslinet lite oboy-brunt, men tydligen så får den mer än gärna vara vit, om ''armen'' har färg? Men då brun färg? De här stiften känns jäkligt varma va? Som sagt, hojen går KALAS. Tvekar inte en sekund oavsett vart i registret den ligger, startar och går helstabilt på tomgång varm som kall. Smäller och har sig lite vid avslag, men på inget sätt överdrivet mycket, bara ''lite behagligt'' :D Det enda som är gjort med hojen är VasseHasse pipor. 135 munstycke sitter original, satt ditt 145 nu. 1 3/4 blandskruv original, runt 2.5 varv nu.

Vad tror vi? Borde jag gå ner till de rekommenderade CR7E? Gillar att alla problem försvann helt med 6'orna... Kändes magiskt! :tungan

SH's bilduppladdning gick inge bra ikväll, så här har ni en gyazo istället:
https://gyazo.com/e137a69be480e8acd94ecfc31cb00e34
https://gyazo.com/48df12e5a79abfaafa6d6e63bcc4e723
 
Last edited:

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Dubbelpost..! :7peta:7peta

Ringen längst ut är svart, med andra ord går den inte för magert, snarare om något för rik blandning? Då den går så fint bryr jag mig inte om den är för rik! Men den läskiga vita färgen på armen tyder att den går ganska varmt nu va?

Tål att sägas att de här stiftet har gått lite drygt 6-7mil, alltså inte mycket alls... Hur lång tid tar det för stiften att få sin rätta färg? :D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Man ser om ett stift är för varmt/kallt genom att kolla på bygeln/armen. Man ser tydligt vart gränslandet mellan het och svalare område möts på bygel och de avgör om man ska köra kallare/varmare stift. Optimalt gränsland är mitt uppe på bygeln dvs mitt på rakan. På en av dina bilder ser man att gränslandet går nära bygelns böj in mot stiftet och de innebär att stiftet är för varmt.
Färgen på stiften läser man av långt nere mellan porslin och vägg men bygeln i ditt fall ser lite väl vit ut så jag gissar att den går snålt någonstans i registret.
Du måste köra både lägre fart i flera km stanna kolla stift samt halv gas samma sak samt full gas test.
Du kan ev köra dessa varma stift men då måste du kolla då o då om de syns några smältmärken på bygeln.
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Man ser om ett stift är för varmt/kallt genom att kolla på bygeln/armen. Man ser tydligt vart gränslandet mellan het och svalare område möts på bygel och de avgör om man ska köra kallare/varmare stift. Optimalt gränsland är mitt uppe på bygeln dvs mitt på rakan. På en av dina bilder ser man att gränslandet går nära bygelns böj in mot stiftet och de innebär att stiftet är för varmt.
Färgen på stiften läser man av långt nere mellan porslin och vägg men bygeln i ditt fall ser lite väl vit ut så jag gissar att den går snålt någonstans i registret.
Du måste köra både lägre fart i flera km stanna kolla stift samt halv gas samma sak samt full gas test.
Du kan ev köra dessa varma stift men då måste du kolla då o då om de syns några smältmärken på bygeln.

Tackar för svaret! :) Smältmärken på bygeln? Kan det ramla ner grejer ifrån stiftet som sabbar kolv, topp osv? Skiljer det så markant mellan typ 6 och 7 i faktiskt värme inne i motorn?

Aa som du säger så är ju merparten av bygeln vit... Får ta och prova kallara stift också, så att jag vet helt säkert. Om inte annat så här jag ju sommar/vinter stift att byta emellan :tuttar
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top