Överblivna Win7/8 licenser?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Sitter och installerar Win10 på ett gäng överblivna bärbara datorer från jobbet.
Problemet är att licensnyckleletiketterna på undersidan ofta är oläsliga efter några års slitage.

Om någon sitter på skrotade datorer med Win7/8 får ni gärna dela med er av nycklarna!
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Nu är de antagligen redan blåsta vid det här laget. Annars finns programmet product key explorer som skriver ut datorns key i klartext.

Men du kan väl inte aktivera med en win7 nyckel om den inte har blivit uppgraderad till win10 inom Microsofts uppdateringstid? Och den är ju slut sen länge.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag ser inte varför man skulle vilja "uppgradera" en gammal dator till W10 över huvud taget, men jag hoppas att det löste sig för dig.

Själv har jag en dator som levererades med 10 men skulle föredra 7, kan man nergradera en licens?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag ser inte varför man skulle vilja "uppgradera" en gammal dator till W10 över huvud taget, men jag hoppas att det löste sig för dig.

Själv har jag en dator som levererades med 10 men skulle föredra 7, kan man nergradera en licens?

Förstår känslan, hade en dator med windows 7 och utnyttjade gratis "uppgradering" till 10an. Efter ett några månader blev datorn så slö att den blev omöjlig att använda. Viruscheckade och testade allt jag kunde men hittade inget, installerade om Win10 men datorn fortsatte vara slö, använde den inbyggda "återställ till leverans" och fick tillbaka win7, körde windows update och har nu en win7a som är så snabb man kan förvänta sig. Vet andra som är nöjda med win10 och inte upplever den som slöare än win7 men dom har alla flashdiskar, jag har mekanisk hårddisk, kanske är det för mycket småaccesser in win10 för att en sådan ska orka med.

Edit: Var ju iof inte win 7 utan 8(.1) som jag hoppade till/från 10.
 
Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Som sagts tidigare så är "gratisperioden" för uppgradering till Win10 för länge sedan slut, däremot är det fortfarande gratis att uppgradera för alla hjälpmedelsanvändare.
Det skiljer absolut ingenting i installationsprocessen, och ingen kontroll görs av om man använder hjälpmedel. Win10 blir fortfarande korrekt aktiverat med win7/8-nycklarna.

Jag är inget stort fan av Windows alls, men upplever ändå att Win10 funkar lite bättre än Win7, speciellt när det gäller uppdateringar. Har inte råkat ut för några datorer som blivit slöare av att få Win10 installerat.
 

vinylsamlaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2017
Ort
landsbygden
Hoj
Yamaha
För den som tycker att MS Win 10 Home och Pro är för stora och tunga versioner så finns ju även Win 10 Lite. Själv föredrar jag faktiskt fortfarande Win 7 Sp1.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top