Touringutrustning

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
återkommer i ämnet
 

Bifogat

  • IMG_0018.JPG
    IMG_0018.JPG
    193.2 KB · Visningar: 97
  • IMG_0016.JPG
    IMG_0016.JPG
    201.8 KB · Visningar: 90
  • IMG_0017.JPG
    IMG_0017.JPG
    190.7 KB · Visningar: 90
  • IMG_0015.JPG
    IMG_0015.JPG
    187.3 KB · Visningar: 101
  • IMG_0014.JPG
    IMG_0014.JPG
    160.7 KB · Visningar: 98
  • IMG_0013.JPG
    IMG_0013.JPG
    140 KB · Visningar: 94
  • IMG_0012.JPG
    IMG_0012.JPG
    223.5 KB · Visningar: 86
  • IMG_0011.JPG
    IMG_0011.JPG
    172.4 KB · Visningar: 89
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Verkar omständigt. Föredrar plastkortet att betala hotell och nya kläder med. Behöver bara en liten rygga att förvara det i. :tungan
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Ser bra ut!
Vart går färden?
Spännbanden ger en hint om att färja kanske är inblandat?

Personligen har jag ofta eventuella packrullar på tvären över passagerarsadeln om jag åker ensam, jag tycker tyngdpunkten blir bättre då än på längden plus att jag då får ett visst ryggstöd.
Sidoväskorna går då ej att öppna, men planerar man sin packning behöver man inte öppna de i tid och otid utan bara när rullarna är av.
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Hej igen.

Lyckades bifoga alla bilder på en gång, var ej i planeringen.
Så brukar jag packa med det mesta.
Kör ej med toppbox pga långt snabbtält, funkar bra med biltemasäck.
Brukar spänna en mindre väska uppe på säcken för regnställ, foppatofflor och spänremmar båt.
Remmar var onödiga att ta med, rostockfärjan hade hyfsat rena och lagomt stora spännband.
Fick även med budgetvariant av telefonficka, funkar med gps på telefon.
Låt vara att man får stanna och korrigera kurs någon gång, funkar inte genom plasten.
Sidoväskorna funkar fint, har kompletterat med bågar mc för säkerhets skull.
Packrullen brukar jag spänna fast med låsbart band, stoppar stöld max 30sek men kräver vajerklippare.

Farthållare är ny för året, mycket användbar om man som jag har vissa skavanker i axlar.

Återkommer med sov, mat samt bra att ha saker när jag lärt mig att hantera bilderna.
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Verkar omständigt. Föredrar plastkortet att betala hotell och nya kläder med. Behöver bara en liten rygga att förvara det i. :tungan

Man får många mil för varje hotellnatt men jag träffade några på färjan som även körde plastkortsvarianten.
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Ser bra ut!
Vart går färden?
Spännbanden ger en hint om att färja kanske är inblandat?

Personligen har jag ofta eventuella packrullar på tvären över passagerarsadeln om jag åker ensam, jag tycker tyngdpunkten blir bättre då än på längden plus att jag då får ett visst ryggstöd.
Sidoväskorna går då ej att öppna, men planerar man sin packning behöver man inte öppna de i tid och otid utan bara när rullarna är av.

Det är bekvämt att ha mat och extrakläder i sidoväskor, mackor och pappförpackningar knosas när man drar åt remmar.
Dessutom är det perfekt att kasta in packrullen i tältet(som innehåller all campingutrustning) och köra runt på dagsetapper med sidoväskor färdigpackade för korta turer.

Funkar ju med tankväska också för smådetaljer som kartor, telefonladdare men jag orkar inte mekla med väskan, tar mej bara knappt 30 mil mellan tankningarna, vill inte köra snustorrt.
Kör bara gps i storstäderna så jag ser inte i förväg var mackarna ligger (mobil blir dyr att köra konstant).
Med en riktig gps kan man planera bättre men då blir det ingen sport.

Planerar inte mycket före en touringvända, bara torrsurfning på Google maps och ungefärliga hålltider på färjor, väldigt befriande i dagens deadlinesamhälle.
 
Last edited:

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Snabbtält plus liggunderlag, sovsäck och uppblåsbar kudde blev inte med på bild.
Här gäller det att inte snåla i onödan, enkelt skittält plus biltema sovsäck och liggunderlag samt en halvblöt MC-jacka som kudde ger taskig sömn.
Är det dessutom kallt så fryser man arslet av sig.

Riktigt uppblåsbart isolerat liggunderlag med inbyggd pump ger både värme och komfort.
Naturligtvis extra långt och brett, fjällrävarna får köra med minivarianten.
Haglöf sovsäck mod. Tarius +1 funkar bra för mig, varken för varm eller kall och med hyfsat litet packmått.
Handelsboden tält mod. Popup tar runt 2 min att sätta upp, fäll bara upp och trampa ner 5 markpinnar, klart. Inga staglinor behövs.
Kör med minivarianten, tillräckligt stor för en man och packning.
Dragkedjorna är litet mekliga har jag läst, stämmer i verkligheten också.
Tål spöregn, rejält test i årets sommarväder.
Uppblåsbar kudde kan verka litet overkill men gör gott för sömnen.
Prova gärna sova med en sladdrig MC-jacka under huvudet, otroligt obekvämt i 8 h.
29 spänn på Jysk, går att krympa det lilla packmåttet ytterligare med en dyrare variant för fjällvandring.
Sen kan man dra i sig en halvflaska vin före sänggående om det är riktigt kallt och ruggigt.

Skillnaden mellan skitgrejor och någorlunda kvalitet är stor.


View attachment 439116
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Skillnaden mellan någorlunda camping och hotell är ännu större:7peta

Skämt å sido, jag respekterar ditt val till 100%.:tummenupp Bara inget för mig numera. På min europaresa i år på 3 veckor snittade jag 460 kr/natt inkl. frukost och wifi. De flesta rummen var fantastiska och frukosten helt underbar. Väljer man som jag hotell på mindre orter så blir det inte så dyrt trots hög standard. Då hade jag ändå 5 nätter i Limone Sul Garda för ca. 800 kr./natt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Då har du pröjsat hela touringkitet första året. Sedan vinst i snitt 460kr/natt... det blir mycket soppa.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Ärligt talat så jagar jag inte kronor och ören. Kan bara konstatera att det inte behöver vara så mycket dyrare med bekvämlighet.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Det är bekvämt att ha mat och extrakläder i sidoväskor, mackor och pappförpackningar knosas när man drar åt remmar..

Därför kör jag med toppbox.
Att släppa en tankväska vid tankning ser jag inte som svårt, ej rullarna heller om jag skulle behöva något ur sidoväskorna innan kvällens mål.
Att köra utan direkt planering är dock det klart bästa!
Campingar hittar man lätt på Googlemaps, bara att skriva camping i sökrutan och sen zooma vart man vill och det är sällan man inte får plats med ett litet tält!
Jag har större tält, tar mer tid att resa men vill inte byta... tremanna tunneltält från Fjällräven, god komfort och bra med plats.
Väger väl tre kilo och tar under tio minuter att resa/plocka ihop.
Längtar redan efter nästa resa!
(österut bor jag på hotell, västerut på camping... snålhet ja... men trevligt med omväxling)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Finns inget bekvämare än det egna tältet. Krypa med i sin egen sovsäck varje kväll och sova gott i frisk luft.

Det handlar inte om ekonomi, det är en bieffekt.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Finns inget bekvämare än det egna tältet. Krypa med i sin egen sovsäck varje kväll och sova gott i frisk luft.

Det handlar inte om ekonomi, det är en bieffekt.
Respekt:tummenupp
Menar inte att mitt sätt är det enda rätta. Gillar verkligen att campa.:tummenupp Tycker däremot att det finns en felaktig bild om den ekonomiska skillnaden. Får ofta gliringar om att man är en lyxlirare som bor på hotell. Visst är det lyxigt men behöver inte kosta en förmögenhet.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Respekt:tummenupp
Menar inte att mitt sätt är det enda rätta. Gillar verkligen att campa.:tummenupp Tycker däremot att det finns en felaktig bild om den ekonomiska skillnaden. Får ofta gliringar om att man är en lyxlirare som bor på hotell. Visst är det lyxigt men behöver inte kosta en förmögenhet.

Finns campingar på västkusten som tar 450 spänn för en tältplats och man måste vara borta innan 2:)
Gottigt och bo på hotell istället o krama tutte:tuttar
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Finns campingar på västkusten som tar 450 spänn för en tältplats och man måste vara borta innan 2:)
Gottigt och bo på hotell istället o krama tutte:tuttar
Krama tutte går alldeles ypperligt i tält också :fakta

Jag har ett Hilleberg-tält, en tjock och bra Exped-madrass, en Haglöfs-sovsäck och en Exped-kudde, så knappa 10 papp. Men jag har haft grejerna i 6-7 år, och räknar med att ha dom 10-20 år till, så dom kommer att betala sig många gånger om :fakta Och jag sover som en klubbad säl i tältet, och vaknar pigg och utvilad, det är inte alltid man gör det på ett hotell.

Sen tillkommer ett Trangia-kök, men det betalar ju av sig första natten man lagar riktig mat istället för att käka på restaurang. Men pengar är inte allt, känslan av att sitta bredvid tältet en ljum sommarkväll och mumsa i sig en god middag är svårslagen :fakta
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Krama tutte går alldeles ypperligt i tält också :fakta

Jag har ett Hilleberg-tält, en tjock och bra Exped-madrass, en Haglöfs-sovsäck och en Exped-kudde, så knappa 10 papp. Men jag har haft grejerna i 6-7 år, och räknar med att ha dom 10-20 år till, så dom kommer att betala sig många gånger om :fakta Och jag sover som en klubbad säl i tältet, och vaknar pigg och utvilad, det är inte alltid man gör det på ett hotell.

Sen tillkommer ett Trangia-kök, men det betalar ju av sig första natten man lagar riktig mat istället för att käka på restaurang. Men pengar är inte allt, känslan av att sitta bredvid tältet en ljum sommarkväll och mumsa i sig en god middag är svårslagen :fakta

Kan bara instämma, frihetskänslan blir bättre med tält, ej beroende av något/någon.

Visst är det dyrt med camping på vissa ställen men jag har provat att fråga efter stugor strax innan stängning av reception, har aldrig funnits tillgängliga åtminstone inte i Sverige under semesterperiod.

Exped, dyrt men värt varenda öre.
Kör sovsäck och liggunderlag i fibervarianter, tål att blötas ner och värmer i alla fall.
Dunvarianterna blir mindre i packmått men man hör skrikande kinesiska fjäderfän hela natten:(
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Matbiten

Jag brukar ha med mig litet ätbart och drickbart också.
Vattenflaskorna går att fylla efter vägen, kör med 33 eller 50 cl flaskor, lätt att stuva.
Makrill och mjukostbitar behöver ingen kyla.

Favorit är knorrs koppar med olika spagettiröror, färdig kopp, tillsätt kokande vatten, smakar bra.
Nackdel är att de är svårpackade.

Kör med engångsmuggar samt engångsskedar, nackdelen är att man känner sig som en intern, bara skedar att tillgå.
Fördelen är ingen disk, ibland är det långt till vatten.
Går ju och diska med medhavda våtservetter också men kör på detta sätt istället.

Köpte ett biltema gasolkök som fungerar bra, allt ryms i kokkärlen ink. gaspatron.
Gasen räcker lääänge och kokar snabbt.
 

Bifogat

  • IMG_0006.JPG
    IMG_0006.JPG
    223.5 KB · Visningar: 48
  • IMG_0007.JPG
    IMG_0007.JPG
    233.4 KB · Visningar: 53
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top