Det går tungt i MC branschen

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Håller med om det du skriver. För länge sedan, före min tid, var mc ett transportmedel för de som inte hade råd med bil. Sen var det en budgethobby, nåt som arbetargrabbar kunde hålla på med. Hojar var enkla mekaniskt, man kunde fixa det mesta själv. Mc-kortet tog man på tre lektioner, åtminstone om man kört moppe tidigare.

Nu har mc-åkande fått lite överklassprägel, det kostar en förmögenhet att ta lappen och hojarna har blivit tekniska underverk med abs, bränsleinsprutning och annat. Folk som kör hoj idag verkar lika mycket vilja köpa sig en identitet, att visa vem man är eller vill vara. Sånt tycks vara viktigare än själva körandet.

Det fetade. Knappt någon av mina kolleger/vänner som tog kort för tio år sedan kör idag. De flesta slutade efter en - två säsonger. Det var cool att ha en hoj som fräsig IT-konsult. Men det riktiga intresset låg i statusen, inte i att köra mc, så när de hade haft hoj en säsong var statusmarkören avklarad och de kunde sätta sig i bilen igen.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Håller med om det du skriver. För länge sedan, före min tid, var mc ett transportmedel för de som inte hade råd med bil. Sen var det en budgethobby, nåt som arbetargrabbar kunde hålla på med. Hojar var enkla mekaniskt, man kunde fixa det mesta själv. Mc-kortet tog man på tre lektioner, åtminstone om man kört moppe tidigare.

Nu har mc-åkande fått lite överklassprägel, det kostar en förmögenhet att ta lappen och hojarna har blivit tekniska underverk med abs, bränsleinsprutning och annat. Folk som kör hoj idag verkar lika mycket vilja köpa sig en identitet, att visa vem man är eller vill vara. Sånt tycks vara viktigare än själva körandet.

Håller väl lite med men tror även förr var att köra Sporthoj ett sätt få "ligga". Hur många har inte stått på Sveavägen i Stockholm och spänt i ett skinnställ och väntat på impade brudar. Mängden historier jag hört... :D jag menar, det har blivit många relationer genom åren här på Sporthoj. Även för min del, så hittade mitt nu visserligen ex mig här på SH.

Tror många kör MC när livet tillåter, sen kommer familj, yrke och ansvar. Man har inte tid för MC. Där har jag varit i många år nu. Får mer och mer sug, men fortfarande för mycket att lösa i livet innan jag kan dumpa massa pengar på en sån där ny MC som jag egentligen vill ha (men försöker övertala mig att en gammal skithoj duger, men det gör det inte... )
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Håller väl lite med men tror även förr var att köra Sporthoj ett sätt få "ligga". Hur många har inte stått på Sveavägen i Stockholm och spänt i ett skinnställ och väntat på impade brudar. Mängden historier jag hört... :D jag menar, det har blivit många relationer genom åren här på Sporthoj. Även för min del, så hittade mitt nu visserligen ex mig här på SH.
Tror dock att hojar som "brudmagneter" är ganska överskattat. Kvinnor i allmänhet vill inte få frisyren förstörd av att ha hjälmen på, och det är svårt att klä sig moderiktigt om man ska åka hoj. En bil typ BMW eller Merca är nog mer lockande i så fall, för att inte tala om en tvårumslägenhet vid Odenplan.
Tror många kör MC när livet tillåter, sen kommer familj, yrke och ansvar. Man har inte tid för MC. Där har jag varit i många år nu. Får mer och mer sug, men fortfarande för mycket att lösa i livet innan jag kan dumpa massa pengar på en sån där ny MC som jag egentligen vill ha (men försöker övertala mig att en gammal skithoj duger, men det gör det inte... )
Ligger mycket i det, jag hör själv till den kategorin. Men vi i den åldern har ofta lite mossiga inställningar till hur en mc ska se ut. Idealet för äldre generationer ligger lite åt "Honda CB750 -69", om du förstår vad jag menar.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Inte visste jag att man söker en identitet genom att köpa hoj då... Man är väl den samma vare sig hoj eller inte..
Har aldrig hängt på Sveavägen heller någon gång, inte äns kört hoj på slingerbulten..
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Inte visste jag att man söker en identitet genom att köpa hoj då... Man är väl den samma vare sig hoj eller inte..
Har aldrig hängt på Sveavägen heller någon gång, inte äns kört hoj på slingerbulten..
Tror du inte? Folk som köper en HD, klär sig i svarta skinnkläder, och drömmer om att vara lte lagom "outlaw" biker, lite Easy Rider?
Eller raceputte i 200hk racehoj med matchande skinnkläder?
Många söker en speciell gemenskap i mc-livet, man vill vara en del av nåt, höra till ett gäng od. Varför tror du många mc-åkare kör i klunga, ungefär som fotbollssupporter vill vara en del av nåt, tillhöra en gemenskap? Gängtillhörighet?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tror du inte? Folk som köper en HD, klär sig i svarta skinnkläder, och drömmer om att vara lte lagom "outlaw" biker, lite Easy Rider?
Eller raceputte i 200hk racehoj med matchande skinnkläder?
Många söker en speciell gemenskap i mc-livet, man vill vara en del av nåt, höra till ett gäng od. Varför tror du många mc-åkare kör i klunga, ungefär som fotbollssupporter vill vara en del av nåt, tillhöra en gemenskap? Gängtillhörighet?

Va andra gör eller vill är inte de samma som jag själv gör eller söker...

Har flera hojar å olika typer å de är inte för att man är splittrad eller så, utan mer att jag gillar att köra hoj året runt å på olika sätt...
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Så vad vill du då köra när du blir stor, lilla vän?
MC? Hm...Öh...Eh..? Nej, finns inte med på vår vuxenlista. Men vi har förstås BMW 3-serie på plats 7 för pizzabagare. Halvkombi, på 11:e plats: chic curlingförälder, till och från dagis. Volvo-kombi, på plats 19 för den snitsige hantverkaren som gärna drar iväg på ett spontant Bauhaus-besök. Och - såklart - på plats 43: Christiania-cykeln för den trendige hedersknyffeln, miljöhjälten, och tillika följare av Greta Thunberg på twitter...
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Tror du inte? Folk som köper en HD, klär sig i svarta skinnkläder, och drömmer om att vara lte lagom "outlaw" biker, lite Easy Rider?
Eller raceputte i 200hk racehoj med matchande skinnkläder?
Många söker en speciell gemenskap i mc-livet, man vill vara en del av nåt, höra till ett gäng od. Varför tror du många mc-åkare kör i klunga, ungefär som fotbollssupporter vill vara en del av nåt, tillhöra en gemenskap? Gängtillhörighet?

Man märker väldigt fort vilka som kör mc av ovan nämnda anledningar och vem som kör för att dom älskar att köra just mc. Wannabes och kompissökande brukar passera i revy genom åren i en aldrig sinande ström, dom riktiga entusiasterna hänger i i vått o torrt.

Har man ett riktigt genuint intresse för att KÖRA mc har jag svårt att se att det inte ska finnas plats för åtminstone en mc oavsett familjesituation eller plats i livet, det är ju faktiskt den som är andningshålet i vardan, sen om det är skrikande ungar, tungt på jobbet eller vad som helst, just då, när man kör, mår man som en prins.

Älskar man att köra mc(på riktigt) måste man inte ha det nyaste o vassaste, 2-hjulingskänslan finns där med en TT600 och med en S1000RR, bäst är att ha båda såklart, men som sagt, i sista änden handlar det om varför man kör och man gör prioriteringar därefter.

Eller så är det jag som bara haft tur i livet och aldrig hamnat i ett läge där det är helt omöjligt att köra mc...
 
Last edited:

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Sen har man stött på en gäng personer genom ens liv som haft ett visst intresse utav mc. Köpt hela kittet. Sen blivit rädda
Pga av bekantas krash eller själva vart nära. Som sedan säljer allt efter en två säsonger,
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Man märker väldigt fort vilka som kör mc av ovan nämnda anledningar och vem som kör för att dom älskar att köra just mc. Wannabes och kompissökande brukar passera i revy genom åren i en aldrig sinande ström, dom riktiga entusiasterna hänger i i vått o torrt.

Har man ett riktigt genuint intresse för att KÖRA mc har jag svårt att se att det inte ska finnas plats för åtminstone en mc oavsett familjesituation eller plats i livet, det är ju faktiskt den som är andningshålet i vardan, sen om det är skrikande ungar, tungt på jobbet eller vad som helst, just då, när man kör, mår man som en prins.

Älskar man att köra mc(på riktigt) måste man inte ha det nyaste o vassaste, 2-hjulingskänslan finns där med en TT600 och med en S1000RR, bäst är att ha båda såklart, men som sagt, i sista änden handlar det om varför man kör och man gör prioriteringar därefter.

Eller så är det jag som bara haft tur i livet och aldrig hamnat i ett läge där det är helt omöjligt att köra mc...

Precis. Jag har haft en paus pga ekonomiska orsaker. Satsade på egen firma, det krävde all tid och framförallt alla pengar. MC:n var det sista jag sålde, och det första jag köpte när ekonomin tillät igen.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Själv är jag bara dum i huvet. Uppskattar att vara 50+ och ha råd att köpa vad jag vill, men ensam fixar jag inte att rädda branschen :tungan
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Tumskruvarna dras åt allt hårdare när det kommer till försäkringarna. Antal bolag med rimliga premier blir förre och färre och märkesförsäkringsavtalen med bolag varar inte länge.

Vid årets rundringning för att jaga premier på mina hojar så visade det dig att de flesta bolagen hade slutat med avställningsbara försäkringar för mina hojar.

Är man vad vid 100+ hästars hojar skulle det känns rätt soggigt att gå ner till 50hk (har en sån, men enbart för transport). Den dagen då man måste välja mellan en 125a eller 300a av försäkringsskäl slutar jag nöjesköra hoj.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top