Yamaha FZR 600 knakar vid svängning och gaspådrag

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Googla på Yamaha FZR 600 manual
I mitt tycke bättre och billigare än Haynes.
gratis:tungan
 

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
Så här ser kåpan ut. Vad kallas den kåpan? Jag får inte bort den. Det går en vajer eller sladd in i den på toppen. Behöver jag ta bort den vajern eller sladden?


Till vänster på kåpan sitter det en gummiplugg. Under gummipluggen sitter en skruv. Behöver jag ta bort skruven? Bakom skruven så ser det ut såhär Någon form av låsring? Aldrig sett något liknande:
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Tror ni att det är samma som på den här videon? https://youtu.be/-KhRtMtoxUc

Ser ju väldigt likt ut. Jag är tämligen säker på att du endast ska behöva lossa på de tre eller fyra insexskruvarna för att det ska släppa. (Ca 2:30-3:00 i videon.)
Eventuellt kan kåpan ha "fastnat" lite i underkant, men det brukar släppa om du knackar lite med en plast/gummiklubba.
 

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
Ser ju väldigt likt ut. Jag är tämligen säker på att du endast ska behöva lossa på de tre eller fyra insexskruvarna för att det ska släppa. (Ca 2:30-3:00 i videon.)
Eventuellt kan kåpan ha "fastnat" lite i underkant, men det brukar släppa om du knackar lite med en plast/gummiklubba.

Ja du hade så rätt så. Det hade nog inte varit någon där inne sen hojen var ny. Töntig jag känner mig i efterhand som vanligt att det var så enkelt. Men är så trött på att skruva först och tänka sen och sen sitter man där med mer jobb än vad som var menat från första början :/

Jag kan ha listat ut vad problemet är nu iallafall. Det syns verkligen inte nämnvärt på däcket. Men kedjan går antagligen i mot däcket. Därför är kedjan nött på insidan. Jag kollade slacket. Mätte från mitten av svingen. Säg att det stod på 4 cm. Sen 5 cm nedåt och 0 uppåt. Alltså jag vet inte nu men. + 1 cm och - 4 cm. Jag spände kedjan så att den stod på 5 cm. 6 cm nedåt och 3 cm uppåt. + 1 cm och - 2 cm. Om jag fattat detta rätt så blir 2 cm. Enligt manualen så ska det vara 2 - 3 cm slack. Jag får finjustera sen. Först vill jag testa om missljudet slutat. MEN. För att inte kedjan skulle gå i mot däcket så kan det inte vara lika på varje sida. Det är ju sträck och en nolla på själva brickan på varje sida. Jag förstår inte vad nollan menas och hur det ska stå. Men det ska vara lika på varje sida iallafall eller?
 
Last edited:

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
Jag har plockat ihop det mesta och efter lite om och men och svordomar så vart jag på en provtur. Jag tycker att den verkar "hacka" mindre. Och knakandet verkar vara borta. Jag hade problem med drivet så blev bara en kort tur på grusväg. Så kunde inte avgöra riktigt ordentligt. Men so far so good verkar det som. Jag ska skruva ihop resten i morgon och ta en längre tur på asfalt. Återkommer med resultat.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top