Yamaha FZR 600 knakar vid svängning och gaspådrag

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
Min FZR 600 knakar (Mitten/bak kanske) när jag svänger ut vid tex korsningar och gasar upp. Vad kan det vara?
 

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Falun
Hoj
Aprilia Tuono Factory
bakhjulslager, svinglager, styrlager kanske ?
Andra lösa delar/kåpor osv.. ?
något som ligger löst under kutsen, typ skivbromslås.... ??:D
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Sitter inget löst lär det vara lager eller kedja och låter det endast vid sväng och gas samtidigt så är bakhjuls/drev/svinglager högst upp på listan över misstänkta.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Sätter en peng på kedja och drev, annars länkar i fjädringen eller svinglager.
Sitter hjulet fast?
 

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
Tack för många svar. Även en del roliga :) Jag tycker att kedjan ser bra ut. Även drevet av vad jag kan se. Osäker på hur jag kommer åt drevet (fram) men vill kolla med er innan jag ger mig på något jag kanske inte klarar av.

Dessa lager ni skriver om. Hur ser jag om dom är dåliga? Vart sitter dom? Och är dom svåra att byta?

Fenomenet att hon knakar har uppkommit relativt nyligen så jag gissar på att det inte är några delar som vajrar och kablar som låter. Inte så "högt".
 

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
Även länkar i fjädring. Vad menas med det? Om fjädern skulle vara av någonstans?
 

Jimmy

Guest
Ditt avgassystem låter för lite. Byt så försvinner problemet.
Annars är en bra början att känna på bakre hjullager samt svinglager för att se om dessa glappar. Hur? Tja, som när du gör en säkerhetskontroll.
 

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
Ditt avgassystem låter för lite. Byt så försvinner problemet.
Annars är en bra början att känna på bakre hjullager samt svinglager för att se om dessa glappar. Hur? Tja, som när du gör en säkerhetskontroll.

Hahaha ????

Du får gärna förklara hur. Går väl att söka, men när jag ändå har er på tråden.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Hahaha ????

Du får gärna förklara hur. Går väl att söka, men när jag ändå har er på tråden.
Lyft upp hojen så att sving och bakhjul hänger fritt, känn om du har något glapp i sidled på hjul samt sving. Känn separat på hjul och sving. För hjullagret, två händer på däcket, typ klockan 12 och 06.

Sedan så är det svårt att diagnostisera ljud via beskrivning. Det som en beskriver som knakning kallar en annan knackning och en tredje tycker att något "slår". Alla tre beskrivningarna kan peka i lite olika riktning.

Så om du kan förtydliga följande så kanske det underlättar fortsatta förslag på felsökning om du inte hittar något glapp i sving/bakre hjullager.

  • Låter det enbart när du svänger och gasar, dvs ej om du gasar rakt fram från stillastående?
  • Kommer ljudet även om du gasar mjukt och svänger, eller bara vid kraftigare gaspådrag.
  • Inga missljud vid normal körning eller inbromsning?
  • Kommer ljudet en gång, två gånger eller i flera upprepningar?
 
Last edited:

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
Lyft upp hojen så att sving och bakhjul hänger fritt, känn om du har något glapp i sidled på hjul samt sving. Känn separat på hjul och sving. För hjullagret, två händer på däcket, typ klockan 12 och 06.

Sedan så är det svårt att diagnostisera ljud via beskrivning. Det som en beskriver som knakning kallar en annan knackning och en tredje tycker att något "slår". Alla tre beskrivningarna kan peka i lite olika riktning.

Så om du kan förtydliga följande så kanske det underlättar fortsatta förslag på felsökning om du inte hittar något glapp i sving/bakre hjullager.

  • Låter det enbart när du svänger och gasar, dvs ej om du gasar rakt fram från stillastående?
  • Kommer ljudet även om du gasar mjukt och svänger, eller bara vid kraftigare gaspådrag.
  • Inga missljud vid normal körning eller inbromsning?
  • Kommer ljudet en gång, två gånger eller i flera upprepningar?

Jag har lyft upp hojen så att den hänger fritt i bak. Det verkar inte som att det glappar någonting. Det jag däremot märkte var att kedjan var sliten på insidan. Alltså att den var skavd.

Alltså, detta med att den knackar. Det verkar komma underifrån/bak. Och hörs och märks när jag accelererar från låga farter. När jag väl åker i marsch fart så hörs inget. Kan vara för att vinden och motorn låter.
Även när jag accelererar mjukt upp så låter det. Inget vid inbromsning eller när jag släper gasen eller så. Jag tror faktiskt inte att ljudet kommer från motorn. Det är dags att rycka tag i detta nu känner jag så jag kommer vara aktivare på forumet härifrån.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag har lyft upp hojen så att den hänger fritt i bak. Det verkar inte som att det glappar någonting. Det jag däremot märkte var att kedjan var sliten på insidan. Alltså att den var skavd.

Alltså, detta med att den knackar. Det verkar komma underifrån/bak. Och hörs och märks när jag accelererar från låga farter. När jag väl åker i marsch fart så hörs inget. Kan vara för att vinden och motorn låter.
Även när jag accelererar mjukt upp så låter det. Inget vid inbromsning eller när jag släper gasen eller så. Jag tror faktiskt inte att ljudet kommer från motorn. Det är dags att rycka tag i detta nu känner jag så jag kommer vara aktivare på forumet härifrån.
Om du har nötning på insidan av kedjan så är ju steg ett att hitta motsvarande punkt. Dvs vad på hojen som nöter på kedjan. Klart misstänkt orsak till dina ljud.

Kan vara så att hojen sätter sig en aning under acceleration och då tar kedjan i något. Om hojen är omdrevad med annan storlek av drev än original så kan marginalerna till omkringliggande saker bli mindre.

Så försök som sagt hitta var det har varit kontakt och se vad som orsakar att blir kontakt.
 

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
Om du har nötning på insidan av kedjan så är ju steg ett att hitta motsvarande punkt. Dvs vad på hojen som nöter på kedjan. Klart misstänkt orsak till dina ljud.

Kan vara så att hojen sätter sig en aning under acceleration och då tar kedjan i något. Om hojen är omdrevad med annan storlek av drev än original så kan marginalerna till omkringliggande saker bli mindre.

Så försök som sagt hitta var det har varit kontakt och se vad som orsakar att blir kontakt.

Min tanke också. Försöker få bort kåpan till drevet as we speak....men...mmm
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top