Hjälp med val av garageport.

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Ja alltså jag är i full gång med garage bygge på 50m2. 6 meyer brett och 8 långt. Jag diskuterade portar med en vän som tyckte jag var dum om jag valde em 5 meters port istället för 2 små. Anledningen berodde på värmeförlusten vud öppnandet av porten. Point taken men jag är sugen på en bred då det är lättare att köra in bilen, snyggare enligt mig och billigare än 2 små i inköp.

Vad tycker ni? Någon som har en bred port och kan berätta om det är överjävligt på vintern?

Vad bör jag annars tänka på?

Kommer stå 1 bil och 1-2 hojar i garaget
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Min åsikt: visst blir det mer värmeutsläpp med en bred, men du kommer att bli galen på stolpen om du väljer två mindre.
 

Smagatusk

Guest
I ditt fall skulle jag valt en bred pga:

- Väggen/stolpen mellan portarna kommer att bli för liten för att göra något snyggt av det. Grannen har ett 8 meter brett garage med två 3 meters portar, och han har gjort det jävligt snyggt på den metern mellan portarna. Rabatt och krukor och belysning och skit. Blir svårare på 30 cm.
- Sätter du två små kommer du få svårt att komma ur bilen antingen som förare eller passagerare. Bättre att kunna slänga upp dörren.
- En femmeters port är sjukt snygg. Men nu är jag i portbranschen och lite yrkesskadad.
- Vem vet hur mycket bredare bilarna blir i framtiden?
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
tar jag två 2.5 meters portar så blir ju dom väldigt nära väggarna på båda sidor.
kan inte ställa bilen i mitten om man vill ha bra plats runtom om man behöver skruva med något.

Det enda som talar emot är ju det där med värmen men på det stora hela kanske det inte gör så mycket.

Elen tänkte jag dra dolt i väggar och fälla in belysning samt några högtalare. så bra planering krävs såklart.
Kan man gömma kompressorn på vinden eller ska man ställa den i en låda utanför vid exempelvis värmepumpen?

Sätta luft och el i mitten på taket i glidskena så att man kan dra med sig den där man behöver den eller en fast punkt någon annanstans? kanske fasta uttag på vardera sida samt vid arbetsbänk?

tänkte ha uttag för el i bänkhöjd för maskiner osv. något 3 fas uttag och något uttag på utsidan samt vattenutkast.

Bygga verkstadskåp av ikeakök eller köpa färdiga i plåt?
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
En polare stod i precis samma val. Han har med 50m3 (50m3 platta -väggar så 48m3) och han valde den breda porten. Kör med luftvärmepump och den jobbar inte direkt ihjäl sej om jag säger så :) klart står du med öppen port länge på vintern åker givetvis värmen ut men normalt användande är inga konstigheter.

Kör på den breda :tummenupp
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Hittar du en fem meter bred, bra och billig så får du gärna tipsa.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
En bred port och en vanlig dörr intill..... om du nu inte skall ha en dörr ngn annanstans.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
En bred port och en vanlig dörr intill..... om du nu inte skall ha en dörr ngn annanstans.

+1 på den.
I förra huset så var det två garageportar med automatisk öppning men ingen vanlig dörr.
Dels springer man en del in och ut ur garaget med diverse prylar och verktyg eftersom man oftast förvara alla verktyg mm i garaget. Då är det onödigt att öppna en hel gatrageport. Plus att det blir en djävla massa öppnande och stängande av portarna när man har så. Jag fick byta motor eftersom den ena öppnaren blev utsliten.
Sen är det ju också nackdelen att om det blir strömavbrott eller öppnaren havererar och man bara har en port så är det lite meck att komma in om man inte har en annan dörr så man kan komma in och komma åt att släppa spärren på öppnaren.
Visst finns det lösningar med lås så att du kommer åt att släppa på spärren utifrån men dom känns inte riktigt lika säkra tycker jag.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Visst finns det lösningar med lås så att du kommer åt att släppa på spärren utifrån men dom känns inte riktigt lika säkra tycker jag.
En sån hade vi i rullporten till garaget när vi köpte huset, det var snäppet sämre än ett dagbokslås, och det första jag gjorde sen vi hade fått nycklarna var att koppla loss snöret till den :fakta

Jag är på gång att ta bort vår rullport och sätta dit riktiga dörrar, just för det där när man bara ska in och hämta något eller rulla ut cykeln/hojen. Porten åker ju upp och ner 4-5 gånger om dagen. Dessutom vill jag inbilla mig att det är bättre isolering i vanliga portar än det är i rullportar. Säkerheten borde också vara högre.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
En sån hade vi i rullporten till garaget när vi köpte huset, det var snäppet sämre än ett dagbokslås, och det första jag gjorde sen vi hade fått nycklarna var att koppla loss snöret till den :fakta

Jag är på gång att ta bort vår rullport och sätta dit riktiga dörrar, just för det där när man bara ska in och hämta något eller rulla ut cykeln/hojen. Porten åker ju upp och ner 4-5 gånger om dagen. Dessutom vill jag inbilla mig att det är bättre isolering i vanliga portar än det är i rullportar. Säkerheten borde också vara högre.

Ja. Det är ju nackdelen. Och oavsett hur stabilt man gör själva låset så brukar dom ju vara för eftermontering och det är inte alltid som materialet runt där man gör hål är så djäkla stabilt med följd att även om låset skulle vara superstabilt så går det att bända sönder porten precis runt låset relativt enkelt. Och det är ju bra mycket enklare att bända lite för att få ut ett lås i ett befintligt hål och få tag på en vire än det är att göra ett hål i en slät port som är tillräckligt stort för att kunna kliva in.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
+1 på den.
I förra huset så var det två garageportar med automatisk öppning men ingen vanlig dörr.
Dels springer man en del in och ut ur garaget med diverse prylar och verktyg eftersom man oftast förvara alla verktyg mm i garaget. Då är det onödigt att öppna en hel gatrageport. Plus att det blir en djävla massa öppnande och stängande av portarna när man har så..

Det var precis så jag resonerade... Och med dubbla portar skulle det "bli garage" ända ut i kanterna på ytan. Nu har jag istället bara EN bil inne, sen min lilla verkstad på andra halvan.
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
jag har kontaktat garageportexperten för att se om dom har något bra alternativ. Blir 5 meter port och en dörr på sidan. man kan ju alltid montera en luftsluss om det är ett problem med kylan. :yoparty
 

Smagatusk

Guest

Smagatusk

Guest
En sån hade vi i rullporten till garaget när vi köpte huset, det var snäppet sämre än ett dagbokslås, och det första jag gjorde sen vi hade fått nycklarna var att koppla loss snöret till den :fakta

Jag är på gång att ta bort vår rullport och sätta dit riktiga dörrar, just för det där när man bara ska in och hämta något eller rulla ut cykeln/hojen. Porten åker ju upp och ner 4-5 gånger om dagen. Dessutom vill jag inbilla mig att det är bättre isolering i vanliga portar än det är i rullportar. Säkerheten borde också vara högre.

Vad är det du menar med "rullport" och "vanliga portar"?
 

Smagatusk

Guest
Rullport öppnas uppåt och vanliga viks åt sidorna (?)

Takskjutare öppnas uppåt och slagportar öppnas åt sidorna.

I vilket fall som helst så är det riktigt bra u-värde i vissa takskjutare. Till och med bättre än vissa slagportar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Slagportar är ett helvete om man har snö utanför.

Jag har två portar med dörr emellan, och man hamnar ju nära väggen när man kör in.

Nu har jag inga bilar som går in på höjden så det är ett mindre problem, när jag hade bil i garaget så körde vi in den snett och drog efter bakvagnen så hade man gott om plats på båda sidor
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top