Det blev en scooter minsann!

Är scooter bara för mesar?


  • Antal röstningar
    0

Kul-Gubben

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Höör
Hoj
En Taiwanesisk
Efter 8 år med en ordinär hoj (tog A för 8 år sedan) så tröttnade jag på otympligheten och osäkerheten jag kände. Sålde Kawasakin (750 Z LTD) från 1981 och dagen därpå köpte jag en lätt begagnad SYM GTS 250cc scooter från 2006. Nu är det kul på två hjul igen. Bara dra i gasen utan att behöva växla och det drar iväg ända upp till 130 ungefär. Fullt tillräckligt tycker jag själv. Jo jag är asgammal med mina 53 år och klarar inte högre farter! :)

20170827_133617-1 Sym gts 250 1.jpg
 
Last edited:

Newbie_stefan

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
20165, Suzuki GSR750A
Fasen vad kul för dig.
Jag provade själv en scooter för några år sedan. Dock en lite större.
Den var så himla rolig att köra. Inte så snabb men rolig. Det bubblade i magen de första milen. Både rolig och nästan lite gullig.

Så njut av din nya hoj och ge dig en ut och bomba bulten, göra "fuckyouburnout" samtidigt du ger Aina ett finger. Dra sedan ifrån dem på bakhjulet i solnedgången...
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Goldwingens lillebror... nu ska de minsann njutas :tummenupp
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Kul för dig, grattis! Har kört scooter som bruksfordon i mer än 15 år. Scooter slår kollektivtrafiken i underhållningsvärde, slår bilen i smidighet, slår den vanliga mc:n i användbarhet till vardags och väderskydd. Sk*tbra helt enkelt.

Just nu kör jag en Kawa J300 med Arrow-system. https://www.kawasaki.se/sv/products...?Uid=0608WlhZW1laWFpaWllRWVFQWlBaXVhYRhseRTst

Men har kört flera varianter, 125 cc, 180 cc, 200 cc, 500 cc. Runt 300 cc är en bra kompromiss mellan smidighet i stan och kapacitet på landsväg, tycker jag.

Fast nu är jag bra sugen på Hondas nya 750.... Men, priset 129 000 är för mastigt! Får bli en beggad om ett par år.
 
Last edited:

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S

Tycker det är rätt häftigt... ibland *;D
 

DVC

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2016
Ort
Borensberg
Hoj
Vespa 300 -17. Vespa GTR -72
Har själv köpt mig en Vespa 300. Jag har inte bråttom längre och den är skön som fan att köra. 110km/h utan bekymmer....

Foto 2017-08-02 12 24 07.jpg
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Skoter är grymt till tex jobbet. Så biliga driftkostnader. Kör man 50-70 väg kan 125-150cc räcka. Är det en del 90 väg så är 250 cc bättre. Längre sträckor typ 3 mil och uppåt på motorväg är en 4-500cc att rekommendera.
Kan även rekommendera Kymco starkt om man inte vill lägga så mycket pengar men ändå få bra hållbarhet. Sym är bra också och i samma prisklass.
Kina och Baotian är rena skräpet däremot (egen erfarenhet). Känns lite för dyrt att tex köpa en Yamaha för dubbla pengarna då köper jag en riktig hoj hellre.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jorå, jag har oxå en i mc-samlingen. Har jag nåt ärende till stan eller nån annan shopping så tar jag skotran. En Yamaha yp 250 som jag kom över billigt av en kompis.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Finns det en vacker skoter...Mindre fula kanske :D
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har haft 5-6 scootrar 125cc-500cc och håller T-Max 500 som den bästa. Riktigt snabb och bra bromsar.

Fulast & charmigast var Honda Helix:D
 

Kul-Gubben

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Höör
Hoj
En Taiwanesisk
Du kunde inte ha köpt en vackrare skoter :gråta

Hade gärna köpt en i svart och faktum är att bilderna på Blocket visade att den var svart men det var ljuset som på något sätt gjorde silver till svart. Jag blev verkligen förvånad när jag såg den live att den inte var svart. Jaha vill du inte ha den då frågade säljaren? Jodå sa jag, kollade regnumret en extra gång och sa jag ska ha den. Nu tycker jag att den är snygg i silver. På min bild ser det ut som silver. Går jag ut och tittar på den nu där den står ser den mer ut som grå metallic. Det beror på ljuset.

Officiellt är färgen silver.
 
Last edited:

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Att du inte tyckte att det var kul med MC när du körde 750 Z LTD förstår jag. Men att lösningen skulle vara en scooter förstår jag inte ;)
 

Kul-Gubben

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Höör
Hoj
En Taiwanesisk
Det blev en ny skylthållare idag och skylt för den andra såg förfärlig ut med klistermärken och var originalet från 2006.

20170908_203303.jpg
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det är inte svårt att hitta något lättare och körgladare än kawa z750 LTD.
En Kawasaki Er 6 eller motsvarnade.
 

Kul-Gubben

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Höör
Hoj
En Taiwanesisk
Det är inte svårt att hitta något lättare och körgladare än kawa z750 LTD.
En Kawasaki Er 6 eller motsvarnade.

En scooter är en scooter. Vi tycker olika. För en del inbitna gamla hojåkare går det inte att rättfärdiga en scooter, det går bara inte.

En anledning till att jag efter två mc-träffar med min Kawasaki tröttnade på hela grejen var mentaliteten bland vissa i hojkollektivet (inte alla). Det tittades snett och Harleyåkarna var ofta för sig, sporthojsåkarna för sig och det var t o m de som glodde snett på mig för att jag inte hade kläder och hjälm "av ett det rätta märkena". Min hjälm var godkänd och inköpt hos ÖoB.

Fint att det finns två-hjulingar för alla smaker!
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Köpte ett näpet litet missfoster igår, någon som kan gissa:D
 

Bifogat

  • Honda.jpg
    Honda.jpg
    174.4 KB · Visningar: 89
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top