Ta körkort utan skola.

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Hej igen. Tänkte fortsätta här med frågor ang. körkort om det är OK.

Jag har övningskört en del i höstas, vilket va asskoj såklart :) , och kollat lite med firman som håller i risktvåan. Dom tar inte emot privatpersoner utan skola, så måste gå minst en UBK på körskola och sedan låta dom boka tid åt mig på risktvåan. Men det känns faktiskt bra :)


Nu till min fråga dock!

På uppkörning etc skall man ha skyddsutrustning. Jag undrar om ni tror det blir "problem" eller ifrågasättande om man har på sig kevlar jeans med tillhörande knä och höftskydd, (och såklart riktig mc-jacka med alla skydd). Jag känner mig riktig bekväm i dem och hade inte tänkt köpa skinnställ förrän efter jag fått kortet.

Kevlarjeans med godkända skydd går fint. Det hade min grabb nör han körde upp för sitt A-kort för någon månad sen. :tummenupp
 

fritszol

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2017
Ort
Vessigebro
Hoj
Kawasaki ZZ-R600
Skönt o höra! Jag har allväder ställ med, men jag antar att kanske eftersom jag är nybörjare, tycker det blir lite för tjockt, och för mycket mellan mig och cykeln. Känns som jag har mer kontroll i kevlar jeansen. Såklart har jag riktiga MC handskar och stövlar med!

Nu får jag bara försöka komma igenom vintern utan att kunna träna ett piss på ö köra MC.. svårt!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skönt o höra! Jag har allväder ställ med, men jag antar att kanske eftersom jag är nybörjare, tycker det blir lite för tjockt, och för mycket mellan mig och cykeln. Känns som jag har mer kontroll i kevlar jeansen. Såklart har jag riktiga MC handskar och stövlar med!

Nu får jag bara försöka komma igenom vintern utan att kunna träna ett piss på ö köra MC.. svårt!

Grattis till din första vinter utan hoj. :D Du kommer bli grinigare och grinigare ju längre avsaknaden av hojköra pågår. :hihi
Allväderställ är rätt hala i allmänhet, och det gör att man får dåligt grepp i tanken med knäna, så man far runt på sadeln rätt mycket. Har du lust kan du alltid skaffa ett par friktionspads att sätta på tanken så kommer det bli mycket mer förtroende i känslan när du kör hojen, för att du får bättre kontakt med den och sitter stadigare.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Grattis till din första vinter utan hoj. :D Du kommer bli grinigare och grinigare ju längre avsaknaden av hojköra pågår. :hihi
Allväderställ är rätt hala i allmänhet, och det gör att man får dåligt grepp i tanken med knäna, så man far runt på sadeln rätt mycket. Har du lust kan du alltid skaffa ett par friktionspads att sätta på tanken så kommer det bli mycket mer förtroende i känslan när du kör hojen, för att du får bättre kontakt med den och sitter stadigare.
Hur mycket känsla tappar man som spelar någon egentlig roll på en uppkörning? Har man andra grejer som man trivs bättre i skall man självklart köra i dem, jag är mer nyfiken på om det kan göra någon skillnad.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 

fritszol

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2017
Ort
Vessigebro
Hoj
Kawasaki ZZ-R600
Jag blir ju så himla nervös, så desto bättre självkänsla jag har, desto bättre kommer det gå för mig. Jag är ju rena nervvraket..
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Jag blir ju så himla nervös, så desto bättre självkänsla jag har, desto bättre kommer det gå för mig. Jag är ju rena nervvraket..

Min personliga uppfattning är att det handlar om att lära sig ordentligt att köra, alltså öva, öva, öva.
Exempelvis lågfartsbanan är inte lätt för erfarna förare och helt klart inte lätt för nybörjare.
Är man osäker på att klara uppkörning p.g.a kläder anser jag att man inte har gjort sin hemläxa ordentligt. Inget av det jag säger är menat som kritik mot TS utan bara en vänlig reflektion utifrån mina egna erfarenheter.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Känns ju också som att lågfartsbanan är gjord för en motorcykel med ganska liten vändcirkel, jag vetefan om jag klarar den på min viffer.

/R
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Känns ju också som att lågfartsbanan är gjord för en motorcykel med ganska liten vändcirkel, jag vetefan om jag klarar den på min viffer.

/R

Nej. Jag är ganska säker på att du får problem med vändningarna på lågfartsbanan med en VFR. Inte för att jag har testat men jag upplever vändradien på min VFR som rätt stor.
 

fritszol

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2017
Ort
Vessigebro
Hoj
Kawasaki ZZ-R600
Min personliga uppfattning är att det handlar om att lära sig ordentligt att köra, alltså öva, öva, öva.
Exempelvis lågfartsbanan är inte lätt för erfarna förare och helt klart inte lätt för nybörjare.
Är man osäker på att klara uppkörning p.g.a kläder anser jag att man inte har gjort sin hemläxa ordentligt. Inget av det jag säger är menat som kritik mot TS utan bara en vänlig reflektion utifrån mina egna erfarenheter.
Klart man ska öva som en dåre inför uppkörningen, men det betyder väl inte man inte ska göra det så bekvämt som möjligt för sig själv? När jag körde upp med bil skulle jag parkera på parkeringsplats. Då tog jag såklart en plats och ett sätt som jag kände mig säkrast på. Lite samma grej. Och där valde jag rymliga kläder, för att känna att jag hade lätt att röra mina armar och ben.

Jag är absolut inte redo för uppkörning än men eftersom ja nu inte kan köra pga vädret sitter jag och funderar och drömmar om att ta körkort istället och då poppar såna frågor upp.

Har även valt köp av motorcykel just för att köra upp med för denna skulle enligt många vara lättkörd, lättmanöverad och kommer inte igång förrän halvt upp på varvmätaren för att få mjukare pådragningar och nedväxlingar.

Skickat från min HTC One M9 via Tapatalk
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Klart man ska öva som en dåre inför uppkörningen, men det betyder väl inte man inte ska göra det så bekvämt som möjligt för sig själv? När jag körde upp med bil skulle jag parkera på parkeringsplats. Då tog jag såklart en plats och ett sätt som jag kände mig säkrast på. Lite samma grej. Och där valde jag rymliga kläder, för att känna att jag hade lätt att röra mina armar och ben.

Jag är absolut inte redo för uppkörning än men eftersom ja nu inte kan köra pga vädret sitter jag och funderar och drömmar om att ta körkort istället och då poppar såna frågor upp.

Har även valt köp av motorcykel just för att köra upp med för denna skulle enligt många vara lättkörd, lättmanöverad och kommer inte igång förrän halvt upp på varvmätaren för att få mjukare pådragningar och nedväxlingar.

Skickat från min HTC One M9 via Tapatalk

Det håller jag helt med om gällande val av MC vid uppkörning, körskolorna brukar oftast ha dom minsta och enklaste som gäller för A-kort. Tror jag hade en Honda CB 650 eller liknande. Kör man privat kan man ta några få körskolelektioner för att få lite tips och även sedan låna / hyra deras MC för uppkörning.

Vintern är plågsam för alla MC förare som väntar på att den ska passera och tyvärr hinner man läsa för mycket tester och till våren vill man köpa ny hoj.

Lycka till. :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top