Ta körkort utan skola.

fritszol

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2017
Ort
Vessigebro
Hoj
Kawasaki ZZ-R600
Hejsan!

Jag är 26 år gammal och har funderat på att ta A-körkort i några år.
Denna sommar har jag gjort iordning en kompis MC efter flera års stillastående, och när den va igång och jag fick äran att köra upp den på släp (för besiktning) blev suget alldeles för stort!

Så denna helg blir det nog köp av en smidig 600cc MC som jag tänker övningsköra på själv utan handledare eller skola.

Jag har kollat runt lite på nätet (framförallt trafikverkets hemsida) och försöker reda ut vad som krävs på ett ungefär, men vill ändå få veta lite mer.

Det jag vet:
- Körkortstilsstånd (fixat)
- Teoriprov
- Uppkörning (med egen MC)

Sen undrar jag om man MÅSTE gå riskettan samt risktvåan med? Har ju gått dom när jag tog bilkörkort för 8 år sedan men undrar om det är ett krav för att få köra en uppkörning? Vad innebär risktvåan isf för MC?

Vad är det mer man ska tänka på man ska kunna eller vad som skiljer sig på uppkörning när man tar för A jämfört med B-körkort? Jag tänkte träna manöverbanan hemma, samt köra lite smått o gått på små asfalterade vägar mm. Trafikvett har man ju (kör ju bil), och lite erfarenhet av att behärska en hoj har jag med.

Jag har enorm social ångest och tror inte att jag psykiskt klarar av att gå med på körskola en gång till (Bävar redan för evt uppkörning med MC) men hade ju klart gärna sluppit riskettan/tvåan med. Men jag är rätt säker på att riskutbildnigar är obligatoriska, så undrar vart man kan ta dessa?

Tack i förhand för den som kan ge mig ett tydligt svar!
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Härligt med en till till skaran av folk som gillar att kittla självmordsnerven ;)

Risk 1 & 2 måste du göra. Det spelar ingen roll om du ska ta mc och bil samma dag, du måste ändå göra separata riskutbildningar. Och risk 2 förstår jag för dom skiljer sej åt för varje fordon du skall utbilda dej på.

I övrigt, rekommenderar att du boka ett paket på körskola. Jag köpte ett paket med 5 lektioner, teori online samt böcker. Förstår att det verkar vara en jobbig sak för dej att köra skola men du får en bra utbildning och kan göra rätt från början istället för att greja hemma, kugga 3ggr sedan skita i de?

Lycka till !
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Jag tog A-kort i år utan en enda körlektion.

Risk 1 och 2 kommer du inte undan, risk1an är mest skrämselpropaganda. Risk 2an där jag körde var riktigt kul! Dessa gör du genom en körskola.

Har du någon att övningsköra med? Din kompis du fixade hojen åt kanske?

Körvanan tänkte jag som du.. Jag har åkt hoj tidigare, enduros och motard som bara gått grus och is. Så jag tyckte mig kunna köra, insåg när man började köra i våras hur kass man var på att hantera en mc säkert i trafik.

Jag övningskörde ca 200 mil med min far och körde en SMC knix. Rekommenderas! Ger mycket mer matnyttigt än vad risk 2an gör.. Dock ska man inte ta allt från knixen till körprovet, men det hjälper dig hantera hojen betydligt bättre och förstå den.

Använde mig av det allt gratis jag kunde hitta på mcjakten.se. De har lite test-prov man kan göra, och några filmer på proven man gör. Låg och högfartsdelen, dessa ger bra tips hur man ska köra och lite trix för att det ska bli lättare!

Klarade teori och uppkörning på första försöken så tog mitt körkort på absolut minimum. Så landade på ca 6700:-.

Nöt banorna tills du kör igenom dom felfritt och tänk på blicken på uppkörningen på gata. Denna är nog det som de flesta privatister kuggar på. Det ska synas VÄL vart man tittar, så vrid på huvudet! :D
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du bör nog skaffa fram en privathandledare åtminstone, då man gärna lär sig massa dumheter när man tränar på egen hand, samt att det går ungefär 10 ggr så fort att ha en lärare gentemot egenträning.
Plus att det vore ju kymigt om de drar in tillståndet för dig för att någon råkar få fatt i dig när du övningskör på egen hand.

Nu är det fantastiskt längesedan jag körde upp för bil, men jag upplever uppkörningen på hoj som mycket mer krävande än den på bil, provförrättaren vill verkligen se att man kan köra hjälpligt innan de lämnar ifrån sig en behörighet.
Och rent körtekniskt så är det väldigt lite gemensamt mellan hoj och bil. Om du är en osedvanligt duktig bilförare så kan du nog ha lite bonus i att läsa trafik, annars är det inte mycket mer än så.
 

Tompal

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Håbo
Hoj
2015 Yamaha xv950R Bolt
Ja, handledare eller körskola är ju onödigt. Dom vet ju ingenting och ingenting kan man lära sej heller av sånt löst folk som har erfarenhet av mc körning.....

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
"...Sen undrar jag om man MÅSTE gå riskettan samt risktvåan med? Har ju gått dom när jag tog bilkörkort för 8 år sedan..."

Transportstyrelsen: "Riskutbildningen är giltig i 5 år från den dag då den genomfördes..."
 

fritszol

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2017
Ort
Vessigebro
Hoj
Kawasaki ZZ-R600
Tack för alla svar!

Härligt att få lite insikt och tips!
Jag har frågat om någon vill ställa upp till att bli min handledare, men den enda som hade kunnat är svärfar, vilket i sig är inget dåligt förutom att han kommer ha svårt att hinna med. Han hinner knappt åka hoj själv på sommrarna, men jag skulle tro det är vägen att gå isf. Jag var nog lite väl optimistisk att tro att man kan lära sig helt själv.

Jag menade heller inte att körskola eller handledare är onödigt och att dom inte kan något det är bara att mitt psyke är helt åt fanders och därför vill undvika skola. Jag har tagit bilkörkort genom endast skolan (ingen handledare) och dom är fruktansvärd duktiga (kanske att dom vill man tar fler lektioner än nödvändigt..). Men dom vet ju vad som gäller. Det har jag ju märkt.

Men tack för alla dessa svar. Jag ska komma på en bra plan till våren! :)
 
Last edited:

Richard1

Medlem
Gick med
17 Jan 2017
Ort
Stockholm
Hoj
R6 -07 & z1000sx-18
Jag hade som du siktet inställt på att fixa kortet utan handledare, men då med några enstaka körlektioner och öva på egen hand. Ganska snabbt, efter att otroligt nog fått tag på en handledare, blev jag varse om att det inte är så lätt som det ser ut. I slutändan övningskörde jag regelbundet i några månader, tog en körlektion, och satte allt på första.

Ta bilkörkort är busenkelt. Ta MC-kort kräver mängdträning, och mängdträningen går betydligt snabbare om man har en handledare eller körskola som pekar ut allt man gör fel, och vad man behöver tänka på och förbättra.

Visst, man kan väll brotta sig genom manöverbanor utan att välta något...men transportstyrelsen lär nog se att man inte behärskar hojjen på det sätt som man kanske bör göra för att köra säkert.

Oberoende av vad du väljer att göra, lycka till och kör hårt!:yoparty
 
Last edited:

fritszol

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2017
Ort
Vessigebro
Hoj
Kawasaki ZZ-R600
Tack för att du inte dumförklarar mig och skönt att höra att jag inte är den enda som tänker så, hehe!

Jag har väl varit lite för optimistiskt i svårighetsgraden att klara MC-kort. Får försöka skaffa handledare.

Men vad innebär Risktvåan med MC? Med bil är det ju halkbana och kolla nån film om vattenplaning.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för att du inte dumförklarar mig och skönt att höra att jag inte är den enda som tänker så, hehe!

Jag ar vill varit lite för optimistiskt i svårighetsgraden att klara MC-kort. Får försöka skaffa handledare.

Men vad innebär Risktvåan med MC? Med bil är det ju halkbana och kolla nån film om vattenplaning.

Risktvåan är mest att känna på hojen, lite små mysiga övningar med att svänga och undanmanöver och lite annat smått och gott.
Det är en rätt trevlig dag på hoj rent allmänt.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tack för att du inte dumförklarar mig och skönt att höra att jag inte är den enda som tänker så, hehe!

Jag ar vill varit lite för optimistiskt i svårighetsgraden att klara MC-kort. Får försöka skaffa handledare.

Men vad innebär Risktvåan med MC? Med bil är det ju halkbana och kolla nån film om vattenplaning.

Välkommen till SportHoj! :tummenupp

Du är inte den förste som är ny här och blir irriterad när det visar att det förväntade svaret uteblir... :D

Du är heller inte dumförklarad, bara inte lika erfaren. Förhoppningsvis uppskattar du i framtiden när det kommer hyfsat erfarna svar istället för ett svar du vill ha... :krama

Lycka till med körkortet. :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Att du har kommit såhär långt, och öppet diskuterar dina problem och möjliga lösningar här är ju ett stort steg i sig :tummenupp

Träna måste du, men samtidigt gäller det ju att hitta rätt form och rätt lärare, privat eller professionell spelar ju mindre roll så länge han eller hon förstår dig och dina behov för att ta kortet. Testa att ringa runt, då slipper du ju träffa dom, och ställ frågan.
 

fritszol

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2017
Ort
Vessigebro
Hoj
Kawasaki ZZ-R600
Är nu väldigt stolt och skaffat mig en kawasaki zz-r600 idag. Har läst mycket om den och verkar va en skottsäker hoj, samt lättkört och bra för nybörjare. Känner mig rätt så lång för den med mina 192 cm, men det känns inte obekvämt alls, snarare tvärtom.

Nu har jag hela vintern på mig att drömma, spara, och planera tillvägagångssättet till att ta MC-kortet. Mycket spännande! Nu på hösten blir det nog krypkörning och balansera på gårdsplan :D Känner mig som en 18-åring igen! Hehe!

Tackar så mycket för er input, detta forum verkar va ett bra ställe att hänga på! :tummenupp

MC-1.jpgMC-2 (2)_LI.jpg
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är nu väldigt stolt och skaffat mig en kawasaki zz-r600 idag. Har läst mycket om den och verkar va en skottsäker hoj, samt lättkört och bra för nybörjare. Känner mig rätt så lång för den med mina 192 cm, men det känns inte obekvämt alls, snarare tvärtom.

Nu har jag hela vintern på mig att drömma, spara, och planera tillvägagångssättet till att ta MC-kortet. Mycket spännande! Nu på hösten blir det nog krypkörning och balansera på gårdsplan :D Känner mig som en 18-åring igen! Hehe!

Tackar så mycket för er input, detta forum verkar va ett bra ställe att hänga på! :tummenupp

View attachment 439046View attachment 439048

Det här forumet är ganska intressant, hyfsat högt i tak men är man dum i huvet får man på pälsen. :hihi
Rent allmänt har nog hojfolket varit den hjälpsammaste gruppen jag haft nöjet att träffa på i livet hittills.
Så, fixa kortet ASAP och bli en del av gemenskapen där vi alla är lite individualister bakom våra mörka visir. :hihi
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Tack för alla svar!

Härligt att få lite insikt och tips!
Jag har frågat om någon vill ställa upp till att bli min handledare, men den enda som hade kunnat är svärfar, vilket i sig är inget dåligt förutom att han kommer ha svårt att hinna med. Han hinner knappt åka hoj själv på sommrarna, men jag skulle tro det är vägen att gå isf. Jag var nog lite väl optimistisk att tro att man kan lära sig helt själv.

Jag menade heller inte att körskola eller handledare är onödigt och att dom inte kan något det är bara att mitt psyke är helt åt fanders och därför vill undvika skola. Jag har tagit bilkörkort genom endast skolan (ingen handledare) och dom är fruktansvärd duktiga (kanske att dom vill man tar fler lektioner än nödvändigt..). Men dom vet ju vad som gäller. Det har jag ju märkt.

Men tack för alla dessa svar. Jag ska komma på en bra plan till våren! :)
Utöver det här med att kunna köra lagligt tack vare handledare så är det ju inte bara körtid som behövs. Handledaren behöver även kunna se vilka misstag du gör och kunna ge dig feedback som hjälper dig att utveckla dina kunskaper som förare så att du inte vänjer in dig på saker som de slår ned på vid uppkörningen. Eller värre, försätter dig i onödiga risksituationer i trafiken.

Därför är det bra att köra via en skola som har erfarenhet att lära ut och kan ge dig en basnivå att utgå ifrån. Du behöver ju inte köra allt på skola. Som tipsat innan så att köpa typ fem lektioner på skola där de kan gå igenom baser och "vad att göra och inte göra" som du sen kan träna på tillsammans med privat handledare. Avsluta med ett par lektioner till på samma skola som innan för att stämma av vad du lärt dig.

Pratar du med skolan så tror jag inte det är några problem att få samma lärare på alla lektioner, vilket bör hjälpa med den sociala aspekten för dig. Får man samma person hela vägen så är det ju bara första dagen som blir jobbig. Själv körde jag med en superb lärare via skola som jag tror gav mig mycket jag hade missat annars.

Och vänd gärna på det. Om du har social ångest så kommer det inte att hjälpa att fly från den delen. Att utmana sig själv i små doser och pusha framåt i små steg ger mycket i slutändan. Att lösa social ångest sitter mycket i att vänja sig vid situationer som kan uppstå i vardagen och att inte lägga för mycket vikt i vad som händer/hänt. Jag har själv varit i liknande situation och att skärma sig från det man tycker är obehagligt hjälper inte, snarare tvärtom. Så se skolan som social träning.
 

fritszol

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2017
Ort
Vessigebro
Hoj
Kawasaki ZZ-R600
...

....


Och vänd gärna på det. Om du har social ångest så kommer det inte att hjälpa att fly från den delen. Att utmana sig själv i små doser och pusha framåt i små steg ger mycket i slutändan. Att lösa social ångest sitter mycket i att vänja sig vid situationer som kan uppstå i vardagen och att inte lägga för mycket vikt i vad som händer/hänt. Jag har själv varit i liknande situation och att skärma sig från det man tycker är obehagligt hjälper inte, snarare tvärtom. Så se skolan som social träning.

Jag vet, jag har gått hos psykolog i drygt ett halvår, och trodde jag hade kontroll över det. Men nu visar det sig att det kommer i vågor. Kan va någon månad utan besvär, och andra gånger sitter jag och kräks över att behöva ta en fika hos någon jag inte känner väl.
Det är träning som gäller, men jag har märkt att "för stora" situationer ger bakslag. Det är något som jag måste ta i min egen takt, tyvärr. Men jag vill inte vänta med att ta körkort i flera år såklart.

- - - Updated - - -

Det här forumet är ganska intressant, hyfsat högt i tak men är man dum i huvet får man på pälsen. :hihi
Rent allmänt har nog hojfolket varit den hjälpsammaste gruppen jag haft nöjet att träffa på i livet hittills.
Så, fixa kortet ASAP och bli en del av gemenskapen där vi alla är lite individualister bakom våra mörka visir. :hihi

Jag ska göra mitt bästa :tummenupp
 

fritszol

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2017
Ort
Vessigebro
Hoj
Kawasaki ZZ-R600
Hej igen. Tänkte fortsätta här med frågor ang. körkort om det är OK.

Jag har övningskört en del i höstas, vilket va asskoj såklart :) , och kollat lite med firman som håller i risktvåan. Dom tar inte emot privatpersoner utan skola, så måste gå minst en UBK på körskola och sedan låta dom boka tid åt mig på risktvåan. Men det känns faktiskt bra :)

Nu till min fråga dock!

På uppkörning etc skall man ha skyddsutrustning. Jag undrar om ni tror det blir "problem" eller ifrågasättande om man har på sig kevlar jeans med tillhörande knä och höftskydd, (och såklart riktig mc-jacka med alla skydd). Jag känner mig riktig bekväm i dem och hade inte tänkt köpa skinnställ förrän efter jag fått kortet.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det som står på trafikverkets hemsida är "ändamålsenlig skyddsutrustning avsedd för motorcykelkörning. Utrustningen ska bestå av skyddskläder av skinn eller annat kraftigt material". För mig känns det som att mc-jeans skall fylla den specen. Jag körde i allvädersställ som de inte ifrågasatte.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kevlarjeans och MC-jacka med skydd känns bra.
Skulle ha MC-stövlar och MC-handskar också.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top