Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30
  1. #21
    Yamahanörd cidairs avatar
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Kullavik
    Hoj
    R1M, RD500, RD350, TZR125RR, MT-07
    Inlägg
    877
    Citat Ursprungligen postat av fritszol Visa inlägg
    Hej igen. Tänkte fortsätta här med frågor ang. körkort om det är OK.

    Jag har övningskört en del i höstas, vilket va asskoj såklart , och kollat lite med firman som håller i risktvåan. Dom tar inte emot privatpersoner utan skola, så måste gå minst en UBK på körskola och sedan låta dom boka tid åt mig på risktvåan. Men det känns faktiskt bra


    Nu till min fråga dock!

    På uppkörning etc skall man ha skyddsutrustning. Jag undrar om ni tror det blir "problem" eller ifrågasättande om man har på sig kevlar jeans med tillhörande knä och höftskydd, (och såklart riktig mc-jacka med alla skydd). Jag känner mig riktig bekväm i dem och hade inte tänkt köpa skinnställ förrän efter jag fått kortet.
    Kevlarjeans med godkända skydd går fint. Det hade min grabb nör han körde upp för sitt A-kort för någon månad sen.

  2. 2017-11-08, 15:44

  3. #22
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2017
    Ort
    Vessigebro
    Hoj
    Kawasaki ZZ-R600
    Inlägg
    10
    Skönt o höra! Jag har allväder ställ med, men jag antar att kanske eftersom jag är nybörjare, tycker det blir lite för tjockt, och för mycket mellan mig och cykeln. Känns som jag har mer kontroll i kevlar jeansen. Såklart har jag riktiga MC handskar och stövlar med!

    Nu får jag bara försöka komma igenom vintern utan att kunna träna ett piss på ö köra MC.. svårt!

  4. #23
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    15 400
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av fritszol Visa inlägg
    Skönt o höra! Jag har allväder ställ med, men jag antar att kanske eftersom jag är nybörjare, tycker det blir lite för tjockt, och för mycket mellan mig och cykeln. Känns som jag har mer kontroll i kevlar jeansen. Såklart har jag riktiga MC handskar och stövlar med!

    Nu får jag bara försöka komma igenom vintern utan att kunna träna ett piss på ö köra MC.. svårt!
    Grattis till din första vinter utan hoj. Du kommer bli grinigare och grinigare ju längre avsaknaden av hojköra pågår.
    Allväderställ är rätt hala i allmänhet, och det gör att man får dåligt grepp i tanken med knäna, så man far runt på sadeln rätt mycket. Har du lust kan du alltid skaffa ett par friktionspads att sätta på tanken så kommer det bli mycket mer förtroende i känslan när du kör hojen, för att du får bättre kontakt med den och sitter stadigare.
    Här kan man få videos, bilder och lite annat smått och gott gällande min väg tillbaka till hojåkat:
    https://www.patreon.com/BrokenBackBiker

  5. #24
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda VFR 800 2006
    Inlägg
    148
    Citat Ursprungligen postat av Ulvhamne Visa inlägg
    Grattis till din första vinter utan hoj. Du kommer bli grinigare och grinigare ju längre avsaknaden av hojköra pågår.
    Allväderställ är rätt hala i allmänhet, och det gör att man får dåligt grepp i tanken med knäna, så man far runt på sadeln rätt mycket. Har du lust kan du alltid skaffa ett par friktionspads att sätta på tanken så kommer det bli mycket mer förtroende i känslan när du kör hojen, för att du får bättre kontakt med den och sitter stadigare.
    Hur mycket känsla tappar man som spelar någon egentlig roll på en uppkörning? Har man andra grejer som man trivs bättre i skall man självklart köra i dem, jag är mer nyfiken på om det kan göra någon skillnad.

    Skickat från min E5823 via Tapatalk

  6. #25
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2017
    Ort
    Vessigebro
    Hoj
    Kawasaki ZZ-R600
    Inlägg
    10
    Jag blir ju så himla nervös, så desto bättre självkänsla jag har, desto bättre kommer det gå för mig. Jag är ju rena nervvraket..

  7. #26
    Medlem z1000sxs avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    Där det finns en kudde
    Hoj
    2017, Kawasaki, Z1000SX
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av fritszol Visa inlägg
    Jag blir ju så himla nervös, så desto bättre självkänsla jag har, desto bättre kommer det gå för mig. Jag är ju rena nervvraket..
    Min personliga uppfattning är att det handlar om att lära sig ordentligt att köra, alltså öva, öva, öva.
    Exempelvis lågfartsbanan är inte lätt för erfarna förare och helt klart inte lätt för nybörjare.
    Är man osäker på att klara uppkörning p.g.a kläder anser jag att man inte har gjort sin hemläxa ordentligt. Inget av det jag säger är menat som kritik mot TS utan bara en vänlig reflektion utifrån mina egna erfarenheter.

  8. #27
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda VFR 800 2006
    Inlägg
    148
    Känns ju också som att lågfartsbanan är gjord för en motorcykel med ganska liten vändcirkel, jag vetefan om jag klarar den på min viffer.

    /R

  9. #28
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 250
    Citat Ursprungligen postat av RN Visa inlägg
    Känns ju också som att lågfartsbanan är gjord för en motorcykel med ganska liten vändcirkel, jag vetefan om jag klarar den på min viffer.

    /R
    Nej. Jag är ganska säker på att du får problem med vändningarna på lågfartsbanan med en VFR. Inte för att jag har testat men jag upplever vändradien på min VFR som rätt stor.
    The man, the myth, the concept.

  10. #29
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2017
    Ort
    Vessigebro
    Hoj
    Kawasaki ZZ-R600
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av z1000sx Visa inlägg
    Min personliga uppfattning är att det handlar om att lära sig ordentligt att köra, alltså öva, öva, öva.
    Exempelvis lågfartsbanan är inte lätt för erfarna förare och helt klart inte lätt för nybörjare.
    Är man osäker på att klara uppkörning p.g.a kläder anser jag att man inte har gjort sin hemläxa ordentligt. Inget av det jag säger är menat som kritik mot TS utan bara en vänlig reflektion utifrån mina egna erfarenheter.
    Klart man ska öva som en dåre inför uppkörningen, men det betyder väl inte man inte ska göra det så bekvämt som möjligt för sig själv? När jag körde upp med bil skulle jag parkera på parkeringsplats. Då tog jag såklart en plats och ett sätt som jag kände mig säkrast på. Lite samma grej. Och där valde jag rymliga kläder, för att känna att jag hade lätt att röra mina armar och ben.

    Jag är absolut inte redo för uppkörning än men eftersom ja nu inte kan köra pga vädret sitter jag och funderar och drömmar om att ta körkort istället och då poppar såna frågor upp.

    Har även valt köp av motorcykel just för att köra upp med för denna skulle enligt många vara lättkörd, lättmanöverad och kommer inte igång förrän halvt upp på varvmätaren för att få mjukare pådragningar och nedväxlingar.

    Skickat från min HTC One M9 via Tapatalk

  11. #30
    Medlem z1000sxs avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    Där det finns en kudde
    Hoj
    2017, Kawasaki, Z1000SX
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av fritszol Visa inlägg
    Klart man ska öva som en dåre inför uppkörningen, men det betyder väl inte man inte ska göra det så bekvämt som möjligt för sig själv? När jag körde upp med bil skulle jag parkera på parkeringsplats. Då tog jag såklart en plats och ett sätt som jag kände mig säkrast på. Lite samma grej. Och där valde jag rymliga kläder, för att känna att jag hade lätt att röra mina armar och ben.

    Jag är absolut inte redo för uppkörning än men eftersom ja nu inte kan köra pga vädret sitter jag och funderar och drömmar om att ta körkort istället och då poppar såna frågor upp.

    Har även valt köp av motorcykel just för att köra upp med för denna skulle enligt många vara lättkörd, lättmanöverad och kommer inte igång förrän halvt upp på varvmätaren för att få mjukare pådragningar och nedväxlingar.

    Skickat från min HTC One M9 via Tapatalk
    Det håller jag helt med om gällande val av MC vid uppkörning, körskolorna brukar oftast ha dom minsta och enklaste som gäller för A-kort. Tror jag hade en Honda CB 650 eller liknande. Kör man privat kan man ta några få körskolelektioner för att få lite tips och även sedan låna / hyra deras MC för uppkörning.

    Vintern är plågsam för alla MC förare som väntar på att den ska passera och tyvärr hinner man läsa för mycket tester och till våren vill man köpa ny hoj.

    Lycka till.
    Senast redigerat av z1000sx den 2017-11-13 klockan 14:37.

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Impad över dina svensk-kunskaper Mr. Xaus!

Jensah

Ge järnet med nya Battlax Racing R11

Motorrads Freddy Papunen har provkört Bridgestones nya gatgodkända racedäck. I väntan på reportaget i tidningen ger vi lite teknisk bakgrund från Bridgestones pressrelease. Pressrelease om nya Battlax Racing R11: Bridgestone, världens största däck- och gummitillverkare, sätter en ny standard för …
Vill du annonsera ovan? Klicka här