Video Tändningsordning på olika motorer

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Vilken annorlunda tändsekvens crossplane motorn har. Att den låter annorlunda hörs ju tydligt, men att den tände så "irrationellt" visste jag inte.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
En 90 graders V4 med 180 graders vev (typ som Honda VFR mfl) har samma tändsekvens som en crossplane motor och låter väldigt lik också.
Anledningen är rätt enkel.
Det man försöker åstadkomma med crossplane är i stort sett att man försöker få in några av fördelarna med en V4 i en radfyra för att på så sätt få samma fördelar i en motor som är liten i längsled samtidigt som den inte är dyrare än en vanlig radfyra att producera.
En V4 har fördelen framför en vanlig radfyra att den inte lider av samma problem med inert moment som en radfyra.
Inert moment är en följd av att när en kolv är i TDC eller i BDC så står den still och har ingen upplagrad rörelseenergi utan alla rörelse energi finns i svänghjul och vev. När kolven accelereras och sedan mitt i loppet har max hastighet så har den en stor rörelseenergi som den fått från svänghjul och vev.
En vanlig radfyra med 180 graders vev ger resultatet att alla kolvar samtidigt befinner sig stillastående. 2 i TDC och 2 i bottenläget. Sedan kommer samtliga kolvar också att samtidigt befinna sig mitt i cylindern och ha sin maximala hastighet.
Resultatet av det är att vevaxeln kommer att få en rotationshastighet som varierar över varvet vilket i sin tur medför en ojämn utmatning av effekt till växellåda och vidare till hjulen som därmed får en belastning som påverkar greppet negativt utan att tillföra effekt.

I en V4 som VFR:en så har hälften av kolvarna hax hastighet när den andra hälften står still dvs kolvarna turas om att ta resp tillföra energi till vevaxeln vilket kraftigt reducerar fenomenet med inert vridmoment och resultatet är att rotationshastigheten på vevaxeln är mycket mer konstant under varvet.
I slutändan så leder det till att man inte påverkar bakhjulet med varierande uteffekt på samma sätt och det leder till att man kan accelerera hårdare innan man tappar fästet pga att däcket inte belastas med krafter som inte tillför acceleration eller sidogrepp.

Nackdelen med en V4 är att den blir längre i chassit och den är dyrare att tilverka eftersom man får dubbelt så många kamaxlar och toppar samt en mer komplicerad kamdrivning.

en crossplanemotor har 90 grader mellan alla vevar vilket minimerar effekter som inert vrid samtidigt som den inte är dyrare att producera än en vanlig radfyra och den är lika kompakt i längsled på motorcykeln som en vanlig radfyra.

Så enkelt uttryckt så kan man säga att en crossplanemotor är ett sätt att tillverka en V4 som är lika kompakt i längsled och lika billig att producera som en vanlig radfyra. Och som bieffekt så får man samma ljud som en V4 vilket enligt min åsikt är enormt mycket härligare än en vanlig radfyra.
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Vilken annorlunda tändsekvens crossplane motorn har. Att den låter annorlunda hörs ju tydligt, men att den tände så "irrationellt" visste jag inte.

Inte jag heller samt skillnaden på vilka grader tändningen sker verkar göra en skillnad på ljud.
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Låter som att den har massiva kolvar! Så stora att man behöver nitroglycerin för att starta!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top