Värmesköldar på pulverlackad ram, nödvändiga?

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Hejsan!
Jag tog nyligen tag i det sedan länge planerade, och lika länge uppskjutna, projektet att lacka om ramen på min gamla RF 900. På insidan ramen satt värmesköldar klistrade, gjorda av något skumgummiliknande material. Jag tog bort dem försiktigt med tanken att jag skulle kunna återanvända dem, då en ny kostar nästan 500 kr,
och det sitter en på vardera sida.

Frågan jag nu ställer mig är ifall jag verkligen behöver klistra tillbaka dem. Pulverlacken bör väl vara mer värmetålig än originallacken. Ramen ligger relativt nära toppen, men den blir ju inte särskilt het. Avgasrören är på behörigt avstånd. Jag har inte heller några kåpor kvar, vilket borde förbättra genomströmningen av kall luft.

En av sköldarna kan ses i bilden. värmesköld.jpg

Tacksam för råd i denna fråga! :krama
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är ju inte säkert att det är enbart för att skydda ramen, det kan ju också vara för att förhindra att ramen blir obehagligt varm, vilket kan vara rätt otrevligt en varm sommardag.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Utom Hoztic goda råd om varmt om benen så kan "värmesköldarna" ha betydelse för ljudnivån.
Och dämpa vibrationer i ramen.
Inte är skumgummit på insidan av kåpan framför kylarna på GSX1300R till för värmeskydd !
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Det är ju inte säkert att det är enbart för att skydda ramen, det kan ju också vara för att förhindra att ramen blir obehagligt varm, vilket kan vara rätt otrevligt en varm sommardag.
Jo det kan jag ju förstå, långsam körning i varmväder kanske kan orsaka problem. Nu kör jag året om så för det mesta är jag bara glad för lite lårvärme :D I och med att jag inte längre har några kåpor som täcker ramen så tror jag kylningen av ramen är markant bättre.
Utom Hoztic goda råd om varmt om benen så kan "värmesköldarna" ha betydelse för ljudnivån.
Och dämpa vibrationer i ramen.
Inte är skumgummit på insidan av kåpan framför kylarna på GSX1300R till för värmeskydd !
Det låter rimligt. Anledningen till att jag benämner de här skumgummidukarna för värmesköldar är att tillverkaren gör det när man söker efter reservdelar. Annars hade jag inte gissat på det.

Tack så mycket för er input!
Jag tror jag gör så att jag dubbelkollar med lackeraren vilken temperatur lacken tål, och om det inte verkar föreligga nån risk för att den skadas, så provar jag utan sköldarna. De går nog att montera relativt lätt med hojen ihopskruvad om det skulle behövas. Isåfall kanske jag rådfrågar sporthojspanelen om lämpligt lim/silikon eller vad det nu ska vara, såvida ingen kan flika in något tips redan nu. Vibrationer och oljud lär ge sig till känna rätt snart, men värmeproblem lär nog dröja 9 månader till eller något innan det kan uppdagas ;)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top