Street triple VS MT09

Dragkedjan

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Floda
Hoj
Street triple R -14
Precis som rubriken lyder så är detta en lite "VS" tråd.

Jag har i dagsläget en Street triple R -10
Dock har jag snöat in på MT09

Jag har varit och provkört flera olika MT09, (Gamla modellen) kan inte säga rakt av att den är bättre. Bara annorlunda.


Det ska ju sägas att jag är kanon nöjd med min triple, men känner att det hade vart kul med någe annat.

Vad tycker ni? Fördelar och nackdelar med MT09 / ST3. Med MT09 tänker jag då på gamla modellen!

Jag vet att man ska köra på sin magkänsla, men just nu så kan jag inte skilja dom åt, hade bestämt mig tidigare iår att behålla ST3, men kan inte släppa MT09an :gnissla
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Yamman är starkare, det är väl det enda som är bra med den, tycker jag.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om du inte kan släppa MT09 så byt? Om den inte passar dig så kan du byta igen.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
MT:n starkare/roligare motor. Triumph:n bättre chassie.. Köp en av varje o slå ihop.
 

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Eller köp nya street triple RS, både starkare motor och bättre chassi :)
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Om du är sugen på att köpa har jag en mt09 års modell 14 till salu ,har helsystem termigoni ,powercomander5,mappad den är körd i bänk på Lugnets mc Borås ,yamahas korta skylthållare snyggare än original,samt fick ny stötdämpare bak på garantin förra året ,stor skillnad från förra stötdämparen denna är uppgraderad från nyare modell,allt som är gjort har dom gjort på Lugnets mc borås fullservice historik,finns kvitto på allt som är gjort, samt kvitto på servicehistorik ,har garanti till 2019 ,endast gått 1300 mil i skrivande stund om du är intresserad så skicka pm bor i Ulricehamn .s-l1600.jpg
 
Last edited:

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Om du är sugen på att köpa har jag en mt09 års modell 14 till salu ,har helsystem termigoni ,powercomander5,mappad den är körd i bänk på Lugnets mc Borås ,yamahas korta skylthållare snyggare än original,samt fick ny stötdämpare bak på garantin förra året ,stor skillnad från förra stötdämparen denna är uppgraderad från nyare modell,allt som är gjort har dom gjort på Lugnets mc borås fullservice historik,finns kvitto på allt som är gjort, samt kvitto på servicehistorik ,har garanti till 2019 ,endast gått 1300 mil i skrivande stund om du är intresserad så skicka pm bor i Ulricehamn .View attachment 438996
Oj, det var en lång mening.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Eller köp nya street triple RS, både starkare motor och bättre chassi :)

Starkare? du menar att den har mer toppeffekt, men inte är den råare/roligare än mt09an.
nya st3 är i princip som daytona 675 om man frågar mig. Lite ZzZzZ varning på den jämfört med hur mt09ans motor är. :p
 

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Det är nog en smaksak, MT09an har lite mer vrid (87 Nm mot 77 Nm) lite längre ner i registret, St3 RS har lite mer toppeffekt (123 hkr mot 115 hkr). Jag tyckte inte att St3 RS var något sömnpiller men allt är naturligtvis relativt. Tycker dock att kraftleverans och gång i motorn är betydligt bättre i ST3an.

Bra att det finns olika smaker, tråkigt om alla hade haft samma hoj :).
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Det är nog en smaksak, MT09an har lite mer vrid (87 Nm mot 77 Nm) lite längre ner i registret, St3 RS har lite mer toppeffekt (123 hkr mot 115 hkr). Jag tyckte inte att St3 RS var något sömnpiller men allt är naturligtvis relativt. Tycker dock att kraftleverans och gång i motorn är betydligt bättre i ST3an.

Bra att det finns olika smaker, tråkigt om alla hade haft samma hoj :).

mm självklart e det så. Men när mto9an kom ut, den första alltså, så blev jag så överraskad av den att min datyona 675 kändes tråkig. Å när jag testade nya st3orna så kändes de mer som daytonan men hade inte det vridet som yamman hade. Undrar dock hur MV augustan är dock, verkar ju få beröm efter beröm efter beröm nu känns det som.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
MT-09 verkar ju ha skojig motor, men sedan då?

Street Triple har såvitt jag förstår även ett chassi som håller i längden samt många kunder som behåller hojen år efter år vilket ju faktiskt borde betyda något. Street Triple och Speed Triple framstår åtminstone för mig som två av de mest lyckade motorcyklarna som presenterats under de sista 20 åren. Och de vinner fortfarande tester runtom i världen.

Om nu effekten är så superviktig så finns ju Speed Triple liksom...
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top