Teorier map-sensor/vakuum och tryck, klena signaler och pulser

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Har grunnat länge på varför hojen betedde sig som den gjorde i den enda och senaste bänkkörningen. Bänkkörning och bänkkörning, det var bara en effektmätning.

Gick tokmagert i mellanregistret (där den absolut inte får gå magert) för att sedan gå tokfett på maxvarv, liksom som en fördröjning. (Egen teori) Detta med en grundmapp till
extrasprutet (som sitter i plenum) som ska täcka 99-07 med detta färdiga kit.

Hade vid detta tillfälle extrasprutets boostsensor kopplad till endast cyl 1 och 4, samt original mapsensor til cyl 2 och 3 med backventil. Detta pga att nipplarna räckte inte till på just min 2003 modell. (Busa 99-01 har 2 nipplar på samtliga spjäll)

Detta kan väl ändå inte vara optimalt???
Kan tillägga att 2 laddtrycksmätare efter varandra pajade och levde ett fladdrigt liv innan detta. Visserligen simpla kinesiska.

Nu har jag iaf i god tro monterat extra nipplar och har 2 separata slingor som tidigare men 4 anslutningar till varje sensor och det lär ju inte göra saken sämre??


Vad tror ni Gurus om detta? Kan det ha varit orsaken?
:Bugar
 
Last edited:

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Sitter tryckmätaren i plenum eller i spjällhuset. Sitter den i spjällhuset får den undertryck när du släpper gasen, en del mätare tål inte det. Blir även väldigt fladdrig signal om du har kopplat den till bara 2 spjällhus.
Jag brukar alltid sätta tryckmätaren till plenum.
Magert eller fett, där får du nog mappa sprutet så det ger det lambdavärde du vill ha.
Du kan ju köpa en lambdamätare så får du koll på om det är någon skillnad nu:fakta.
MVH.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Har satt laddmätarn på plenumet nu, helt enligt den info du gav mig i en annan tråd. Ska bli intressant. Kunde inte hålla mig. Köpte mässingsnipplar med m6-gänga på Ebay som jag använde till spjällhusen och en något större modell till plenum.

Även skaffat en bredbandslamda till extrasprutet och jobbar nu på att få det att fungera så man kan ha mobilen som display när man är ute och gör en "pull"

Firmwaren måste uppdateras för att styrboxen ska fungera med Tunerstudio och ms-dash-appen, och det misslyckades jag också med så anlitade en annan.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
En del kanske undrar vad man sysslar med egentligen och varför man inte bara gjorde rätt från början och slängde upp den i bänk hos dyno-operatör direkt efter turbokonverteringen....Det blev inte så bara och man gillar väl att gå sakta framåt och prova sig fram.

Monterade turbon 2015, sen har den mest stått parkerad och sfro-reggade den i Maj i år.
Tänkte jag själv skulle få den att gå hälsosamt iaf.
Hellre att den går för fett med effektreducering, innan jag lämnar över den till expertisen. Mvh och tack ZX9
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Om laddtrycksmäteren enbart visar övertryck så är plenum rätt ställe att ansluta, visar den både undertryck och övertryck är det undersida av spjäll som gäller.

Är mätaren av vätskefylld typ (dämpad), om inte kan du behöva sätta en strypning i ledningen för att dämpa bort fladdrighet, gäller iofs nästan enbart om du ansluter under spjäll :tummenupp
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Om laddtrycksmäteren enbart visar övertryck så är plenum rätt ställe att ansluta, visar den både undertryck och övertryck är det undersida av spjäll som gäller.

Är mätaren av vätskefylld typ (dämpad), om inte kan du behöva sätta en strypning i ledningen för att dämpa bort fladdrighet, gäller iofs nästan enbart om du ansluter under spjäll :tummenupp

Tack för infon! :tummenuppMen nu blev det väldigt "laddtrycksmätarrelaterat" :hihihär. Tog upp detta för att jag aldrig har gillat "kompromisslösningen" man gjort enl manual med att bara använda 2 cylindersignaler/mapsensor på min årsmodell..... Och tänkte om det finns en möjlighet att mina konstiga avgasvärden orsakades av ev klena/ojämna signaler till mapsensorerna :näsblod

Därför tänkte jag om det var pulserna som dödade mätarna, så kanske det inte är så nyttigt för mappsensorerna heller, men det var nog undertrycket som blir vid gasavdrag som zx9 sade
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Får man fladderfri visning på "China" så ger den trivsammast förarmiljö tycker jag:hihi
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Får man fladderfri visning på "China" så ger den trivsammast förarmiljö tycker jag:hihi
Klart det inte ska fladdra.
Båda manometrarna visar både under och övertryck så där är det en smaksak om du enbart vill se övertryck (laddtryck) eller även undertryck, skillnaden är var du ansluter (under spjäll eller över/plenum).

Manometern på första bilden är vätskefylld (glyserin) och därför "mekaniskt" dämpad.

Den andra verkar inte vara vätskedämpad så då måste du ha någon form av strypning i ledningen.
Exakt vilken storlek hålet på dysan/strypningen måste ha är svårt att säga, man får prova sej fram, 0,8 - 1,2mm är ungefär vad det handlar om.

På mina synkmanometrar har jag Hoffman klämmor för att ta ner fladdrigheten då synkportarna på spjällhusen oftast är borrade med stora hål (obs, aldrig ansluta MAP till dem), tycker dock inte det är en bra lösning för fast installation, duger för att prova.

En dum fråga kanske, hur har du kopplat backventilen vid original MAP?

1371017_1.jpg
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Kollade det där med portstorlekar och på min hoj är MAP helt ostrypt, 2mm hål.
MAP-portarna mot undersida spjäll är 0.7mm och synkporten 1.8mm.

Alltså, MAP behöver antagligen någon form av strypning för att funka bra, tänkte hur stora hål du borrat i de nya nipplarna?

rps20170826_141722.jpg

rps20170826_141803.jpg

rps20170826_141827.jpg
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Om jag tjatar vidare med det mindre viktiga först, så den vätskefyllda fungerade bra UTAN restriktor och ansluten till 2 spjäll.
Den andra har jag bara provat med restriktor och också bara ansluten till 2 spjäll. Restriktorn hjälpte inte mycket då. Fladder.

Nu nästa gång jag monterar tillbaka spjällbryggan och plenum så har jag laddmätarn kopplad till plenum istället som jag redan nämnt. Och om den skulle fladdra då kan det ju enbart bli av eventuella vibrationer. Har grejorna isär fortf.

De nya nipplarna är enbart till extrasprutet. Original mapsensor sitter nu ansluten till alla 4 spjäll precis som från fabrik. Använde faktiskt den lite mindre modellen av vakuumslang till denna, typ 2mm för att nipplarna är ju så små och för att kunna skilja slingorna åt. Typ original.

Backventilen på originalslingan är korrekt kopplad, denna är ju endast till för att original mapsensor inte ska rapportera felkod när laddtrycket kommer.
:tummenupp
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
De nya nipplarna är som original invändigt och drog dit dem med loctite.....att tillägga.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top