Enligt Carlbarks Motor bör man "göra sig av med sin KTM medan man kan"!?

Status
Ej öppen för fler svar.

TheBool

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2017
Ort
Örebro
Hoj
KTM 690 Enduro R -16
Hej,

Jag ska försöka göra en lång historia kort.

Jag flyttade nyligen från Göteborg till Örebro p.g.a. arbete och eftersom jag har en KTM 690 Enduro R som behöver komma in på sin 1000-mila service så tittade jag på KTMs hemsida och hittade Carlbarks Motor.

Ringde företaget och fick prata med en viss Lasse som lite senare i samtalet presenterade sig som VD.

Jag sa att jag var nyinflyttad och ville boka service men så fort jag nämnde KTM så sa han att han precis avslutat samarbetet med KTM för att deras hojar helt enkelt inte håller måttet. Dom går sönder hela tiden och det blir alltid långa utdragna diskussioner med KTM om huruvida det rör sig om ett garantiärende eller inte. Ärenden som var inom garantin för en ägare är inte alltid det för en annan trots att det handlar om exakt samma saker. Kunderna får vänta och vänta och vänta ännu längre.

Han berättade också att han avslutar samarbetet med Suzuki men inte p.g.a. att det är dålig kvalitet på grejerna eller att man måste tjata på Suzuki om garantin utan man gör sig av med märket för att hojarna helt enkelt inte säljer. Finns inga hojar som Suzuki levererar som intresserar svenskarna, enligt honom.

Vi pratade lite till och han berättade att man kommer storsatsa på Yamaha och BMW. Innan samtalet avslutades så sa han till mig, och jag citerar:

"Ett litet tips bara, gör dig av med din KTM medan du kan."

Jag blev självklart nyfiken på vad han menade men han svarade då bara med att han inget mer kan säga om saken.

Samtalet avslutades och jag sökte runt på nätet efter information men hittade inget så jag ringde till KTM här i Örebro och fick prata med en David som sa att, och jag citerar:

"Det stämmer att vårt samarbete med Carlbarks Motor är avslutat, mer kan jag inte säga."

När jag frågade om detta med att göra sig av med min KTM medan jag kan så svarade han, och jag citerar:

*3-4 sekunders tystnad*

"Jag har inget att tillägga. Jag har inget mer jag kan säga. Tack för ditt samtal."
... och så la han på luren i mitt öra.

Vad händer? Kommer fler och fler återförsäljare/serviceverkstäder sluta sälja/serva KTM så KTM får dra sig ur den Svenska marknaden?

Någon här som vet något mer?

- TheBool
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Nu har jag visserligen ingen KTM men det är en intressant historia du berättar. Finns det dessutom verklig substans i den så är det rätt märkligt det som pågår. :fakta
Så jag undrar också om det är någon som vet något mer.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad är det med nyreggade användare som hackar på KTM utan att själv äga en.....:glömdet:glömdet
 

heltsallad

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2017
Ort
Örebro
Hoj
harley davidson night train 1999. suzuki gs500 1978. ktm 690 smc 2013
Hej,

Jag ska försöka göra en lång historia kort.

Jag flyttade nyligen från Göteborg till Örebro p.g.a. arbete och eftersom jag har en KTM 690 Enduro R som behöver komma in på sin 1000-mila service så tittade jag på KTMs hemsida och hittade Carlbarks Motor.

Ringde företaget och fick prata med en viss Lasse som lite senare i samtalet presenterade sig som VD.

Jag sa att jag var nyinflyttad och ville boka service men så fort jag nämnde KTM så sa han att han precis avslutat samarbetet med KTM för att deras hojar helt enkelt inte håller måttet. Dom går sönder hela tiden och det blir alltid långa utdragna diskussioner med KTM om huruvida det rör sig om ett garantiärende eller inte. Ärenden som var inom garantin för en ägare är inte alltid det för en annan trots att det handlar om exakt samma saker. Kunderna får vänta och vänta och vänta ännu längre.

Han berättade också att han avslutar samarbetet med Suzuki men inte p.g.a. att det är dålig kvalitet på grejerna eller att man måste tjata på Suzuki om garantin utan man gör sig av med märket för att hojarna helt enkelt inte säljer. Finns inga hojar som Suzuki levererar som intresserar svenskarna, enligt honom.

Vi pratade lite till och han berättade att man kommer storsatsa på Yamaha och BMW. Innan samtalet avslutades så sa han till mig, och jag citerar:

"Ett litet tips bara, gör dig av med din KTM medan du kan."

Jag blev självklart nyfiken på vad han menade men han svarade då bara med att han inget mer kan säga om saken.

Samtalet avslutades och jag sökte runt på nätet efter information men hittade inget så jag ringde till KTM här i Örebro och fick prata med en David som sa att, och jag citerar:

"Det stämmer att vårt samarbete med Carlbarks Motor är avslutat, mer kan jag inte säga."

När jag frågade om detta med att göra sig av med min KTM medan jag kan så svarade han, och jag citerar:

*3-4 sekunders tystnad*

"Jag har inget att tillägga. Jag har inget mer jag kan säga. Tack för ditt samtal."
... och så la han på luren i mitt öra.

Vad händer? Kommer fler och fler återförsäljare/serviceverkstäder sluta sälja/serva KTM så KTM får dra sig ur den Svenska marknaden?

Någon här som vet något mer?

- TheBool
Tja! Jag bor själv i Örebro och haft en ktm 690 smc som jag haft inne på carlbarks förra vintern. Jag vill börja med att säga att de är värdelösa, min var inne på ett försäkringsärende och försäkringsbolaget skötte allt jätte snabbt, men det gjorde inte carlbarks. Nästa grej var att de inte hade dragit åt en enda skruv i hela styrkronan, inte ens överfallen till styret. Jag gick efterdra allt på hela hojen.
Men det att ktm ska vara på väg att försvinna eller liknande har jag faktisk ingen aning om, jag vet att de säljer Huskvarna 701 som smör i alla fall.
Det är väldigt många som kör ktm hör i Örebro och kollar man bland all street-supermotard som jag varit väldigt involverad i så är ktm helt klart överrepresenterat.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 

TheBool

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2017
Ort
Örebro
Hoj
KTM 690 Enduro R -16
Vad är det med nyreggade användare som hackar på KTM utan att själv äga en.....:glömdet:glömdet

Nu äger jag dock en KTM 690 Enduro R. Står i första inlägget om du missade detta.

Och vad har nyregistrerad med det hela att göra? Måste man vara medlem länge innan man får posta information som man sitter inne med?

Tja! Jag bor själv i Örebro och haft en ktm 690 smc som jag haft inne på carlbarks förra vintern. Jag vill börja med att säga att de är värdelösa, min var inne på ett försäkringsärende och försäkringsbolaget skötte allt jätte snabbt, men det gjorde inte carlbarks. Nästa grej var att de inte hade dragit åt en enda skruv i hela styrkronan, inte ens överfallen till styret. Jag gick efterdra allt på hela hojen.
Men det att ktm ska vara på väg att försvinna eller liknande har jag faktisk ingen aning om, jag vet att de säljer Huskvarna 701 som smör i alla fall.
Det är väldigt många som kör ktm hör i Örebro och kollar man bland all street-supermotard som jag varit väldigt involverad i så är ktm helt klart överrepresenterat.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Ojdå, det låter inte roligt alls. Jo, jag har sett att en hel del köra supermotard och KTM här i Örebro.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vi har haft en del problem under vår/sommar med nya användare som reggar sig och vräker ur overifierbara uppgifter om hur uselt KTM är. Åtminstone en av dem visade sig komma från ett annat företag i branchen...

Så att nyreggade användare startar rykten om att KTM skulle behöva dra sig ur den svenska marknaden pga kvalitetsproblem luktar rutten sill. Framförallt med tanke på hur nyregistreringsstatistiken ser ut....
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, "dra sig ur marknaden" centralt är ju knappast en rimlig konsekvens, men visst vore det en intressant utveckling om ett antal handlare väljer att satsa på sina kunder istället för att backa en underpresterade importör genom att helt enkelt kliva av återförsäljarskapet?

Det får ju vara någon måtta på hur mycket konflikt man är beredd att hamna i, när en importör inte tar sitt ansvar.

Själv tror jag nog att man mer kan tolka kommentaren som bitterhet än något annat, men tiden lär utvisa vad som ligger bakom.


För rekordet:
Har inte ägt någon KTM på decennier. Inte sedan konkursen 1992.
Då - lämnade jag för att hojarna var för sköra.
Nu - skulle jag aldrig köpa eftersom deras importör är en skam för branschen.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
jag har några KTM´r och är nöjd ägare till dessa.
Min första var en reggad mx250 -90 som jag köpte -92.Den senaste köpte jag ny 2016.
Tycker det är bra hojar, så mycket stryk som mina hojar har fått ändå snurrar de på fint.
Däremot borde KTM skaffa ett antal auktoriserade verkstäder, som det är i dag så klara/hinner inte återförsäljarna av att serva och reparera hojarna. Bristen på verkstäder betyder minskad försäljning för KTM och långa väntetider för KTM-åkarna.
 

TheBool

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2017
Ort
Örebro
Hoj
KTM 690 Enduro R -16
Vi har haft en del problem under vår/sommar med nya användare som reggar sig och vräker ur overifierbara uppgifter om hur uselt KTM är. Åtminstone en av dem visade sig komma från ett annat företag i branchen...

Så att nyreggade användare startar rykten om att KTM skulle behöva dra sig ur den svenska marknaden pga kvalitetsproblem luktar rutten sill. Framförallt med tanke på hur nyregistreringsstatistiken ser ut....

Jag har inte startat något. Frågade bara om det kan vara ett alternativ med tanke på "tipset" jag fick att sälja medan jag kan.

Dra gärna alla över samma kam...

Ja, "dra sig ur marknaden" centralt är ju knappast en rimlig konsekvens, men visst vore det en intressant utveckling om ett antal handlare väljer att satsa på sina kunder istället för att backa en underpresterade importör genom att helt enkelt kliva av återförsäljarskapet?

Det får ju vara någon måtta på hur mycket konflikt man är beredd att hamna i, när en importör inte tar sitt ansvar.

Själv tror jag nog att man mer kan tolka kommentaren som bitterhet än något annat, men tiden lär utvisa vad som ligger bakom.


För rekordet:
Har inte ägt någon KTM på decennier. Inte sedan konkursen 1992.
Då - lämnade jag för att hojarna var för sköra.
Nu - skulle jag aldrig köpa eftersom deras importör är en skam för branschen.

Vad är det som är dåligt med importören? KTM Örebro?

Jag har aldrig behövt nyttja garantin. Är det då som det blir problem, menar du?

jag har några KTM´r och är nöjd ägare till dessa.
Min första var en reggad mx250 -90 som jag köpte -92.Den senaste köpte jag ny 2016.
Tycker det är bra hojar, så mycket stryk som mina hojar har fått ändå snurrar de på fint.
Däremot borde KTM skaffa ett antal auktoriserade verkstäder, som det är i dag så klara/hinner inte återförsäljarna av att serva och reparera hojarna. Bristen på verkstäder betyder minskad försäljning för KTM och långa väntetider för KTM-åkarna.

Detta är min första KTM och jag har bara haft den inne på service en gång och det var i Göteborg på 100-mila service. Skulle få hämta den samma dag på eftermiddagen sa man när jag lämnade in den på morgonen men jag fick ett samtal efter lunch att det skulle ta en dag extra p.g.a. att det var mycket att göra. Visst, det var mitt i MC-säsongen men en dag extra är lite mycket tycker jag.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Suzuki är och har alltid varit svinbra hojar som med något undantag saknat selling points.

De segment som säljer idag är äventyrshojar, retrohojar och busnakenhojar i snikprisklass. Vad har Suzuki att komma med?

En bekant, mycket skicklig mc-förare och BMW-ägare sedan hedenhös chockade alla och köpte för några år sedan en ny V-strom. Ett skrattretande lågt pris jämfört med BMW GSyaddayadda och givetvis noll problem trots att han kör en hel del. Skitbra hoj och får dessutom bra recensioner i press och provkörningar. Men ingen köper dem...

KTM är sorgebarn som är beroende av tillverkare och en generalagent som tar ansvar för att deras onekligen skitskojiga produkter också levererar funktion över tid. Jag har inte träffat en enda KTM-ägare som är missnöjd med motor, fjädring, köregenskaper och jag har inte träffat en enda som är nöjd med KTM som firma eller generalagent.

Som handlare är det ju rätt smart att satsa på säkra kort, dvs de som levererar vinst till företaget och levererar glada kunder som köper samma märke nästa gång.
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Slängde iväg ett mail och välkommnade VD:n för Carlbarks Motor att kommentera ryktet i denna tråd...
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Som KTM-ägare och dessutom ägare av hojar vars logistik bygger på åsnetransport med grappa-drickande lagerpersonal så lär man sig skilja på sak och person. När jag körde Aprilia (tidigt 2000...) köpte jag ALLT via england, det gick helt enkelt inte att jobba med generalagenten. Idag är det problemet borta.

KTM har säkert problem men jag har aldrig drabbats och delar till crossen går alltid enkelt att plocka hem snabbt. Av vad jag hör från handlare så är dock KTM väldigt snåla och kunderna lite "busiga". Det blir sällan en bra kombination och det brukar sluta med att ett antal ÅF släpper märket, kanske till och med ny generalagent. Däremot lär det knappats påverka produktionen i Österrike som rullar på för fullt.

Slutsats: Det finns säkert förändringar i företag och licensfrågor, däremot kommer KTM fortsätta att vara ett av de största märkena i Sverige.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Tror att det har skurit sig lite mellan Calbarks och huvudkontoret i Örebro för att uttrycka det milt. Har känt till detta en tid men lovat att inte säga något. Kan tillägga att det finns en återförsäljare till som får sluta med Ktm.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Jag gillar KTM, jag beställde faktiskt en för några år sedan, men jag fick aldrig kontakt med säljaren igen, så det blev en Ducce.
Till.

Har ingen egen erfarenhet av kvalitetsproblem med KTM, har dock ett gäng kompisar som kör detta märke och hör ju ett och annat.
Dock är jag ju mc-mekaniker sedan 2000 år tillbaka och vet att allt går att döda.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Vilken handlare och märke man än väljer i Sverige verkar de flesta vara skit av allt man läser nuförtiden. :rofl

Är det detta som är KTM/Husqvarna Sverige?

https://gulasidorna.eniro.se/f/ktm-sportmotorcycle-scandinavia-ab:9558245

Jag har stora problem med en åf som inte fixade mitt leveransbevis på min mc när jag köpte den. Fick reda på detta av en annan åf när jag gjorde första servicen, kan inte se mina servicar online och min garanti gäller tydligen inte utan detta.

Hörde av mig första gången 1 Juni, bara bortförklaringar hittills..
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Om nu KTM skulle dra sig ur den svenska marknaden, så skulle inte begagnat priserna sjunka, tvärtom, STIGA :tungan Efterfrågan till KTM för småbusar (som mig själv) kommer finnas där oavsett. Ser du inga gamla ''söndermoddade'' BMW bilar av snorungar på vägarna? :D ''Unika'' subarus? :fakta

Så av med kåtten lär man bli oavsett. Den enda skillnaden är att du kan ta ut mer pröjs för den begagnat om det enda andra sättet är import :tuttar
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Om nu KTM skulle dra sig ur den svenska marknaden, så skulle inte begagnat priserna sjunka, tvärtom, STIGA :tungan Efterfrågan till KTM för småbusar (som mig själv) kommer finnas där oavsett. Ser du inga gamla ''söndermoddade'' BMW bilar av snorungar på vägarna? :D ''Unika'' subarus? :fakta

Så av med kåtten lär man bli oavsett. Den enda skillnaden är att du kan ta ut mer pröjs för den begagnat om det enda andra sättet är import :tuttar

Jo, men det skulle eventuellt bli svårare med servicar och garantiåtgärder.
Fast...garantiåtgärdr ryktas det ju att det redan är lite krångel med.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Vi har haft en del problem under vår/sommar med nya användare som reggar sig och vräker ur overifierbara uppgifter om hur uselt KTM är. Åtminstone en av dem visade sig komma från ett annat företag i branchen...

Så att nyreggade användare startar rykten om att KTM skulle behöva dra sig ur den svenska marknaden pga kvalitetsproblem luktar rutten sill. Framförallt med tanke på hur nyregistreringsstatistiken ser ut....

Bara nyfiken, vilken tråd kom från ett annat företag?

I övrigt, Aldrig varit mer nöjd än vad jag är med min nuvarande KTM trots en liten fadäs i början av ägandet. Den säljer jag aldrig bara baserat på ett sådant påstående som VD lämnat. Skulle nu KTM ha något fuffens finns det alltid folk (om man inte gör de själv) som är villiga att skruva med den och skaffa delar. Jag menar, Hojjen blir ju inte sämre, bara andra hands värdet isåfall men det är ju en minussiffror hur man än vrider på de :) i alla fall för oss som köpt nytt..

Nääää, min KTM får allt stanna i garaget ett par år till även om det händer något med KTM
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Bara nyfiken, vilken tråd kom från ett annat företag?

I övrigt, Aldrig varit mer nöjd än vad jag är med min nuvarande KTM trots en liten fadäs i början av ägandet. Den säljer jag aldrig bara baserat på ett sådant påstående som VD lämnat. Skulle nu KTM ha något fuffens finns det alltid folk (om man inte gör de själv) som är villiga att skruva med den och skaffa delar. Jag menar, Hojjen blir ju inte sämre, bara andra hands värdet isåfall men det är ju en minussiffror hur man än vrider på de :) i alla fall för oss som köpt nytt..

Nääää, min KTM får allt stanna i garaget ett par år till även om det händer något med KTM

Där var en tråd som startades någon vecka innan din som spårade ur totalt och är borttagen. Personen med samma namn och story reggade sig även på en del andra ställen där jag har tillgång till IP numret. Och skall man fulregga sig för att trolla så bör man inte göra det från fast företags IP...

Och denna tråden tycker jag fortfarande är trollande. En MC handlare avbryter sammarbetet med en generalagent. Strax efter råkar en kund ringa nämnda handlare och få rådet att dumpa skiten snabbast möjligt märket är skit. Och denne kund ringer sedan generalagenten och efter detta skapar man ett användarkonto på ett internetforum och spekulerar i att märket skulle behöva lägga ner. Tillfällighet eller sura citroner????
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top