2017 MotoGP: Octo British Grand Prix

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jahapp o hur löd den officiella förklaringen till MM:s haveri, var det "elfel"?
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Enl Pol låste sig bakhjulet oväntat. KTMs teamboss beskrev det som att de inte "stött på problemet förut" men att de lär sig :D

Farligt problem! Tänk om han kom in i kurvan i rejs tempo? Speciellt den kurvan går ju satans fort också. Skönt att det var i lägre fart för sånt kan sluta jääävligt illa för piloten.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jahapp o hur löd den officiella förklaringen till MM:s haveri, var det "elfel"?

The engine was perfect, but suddenly when I arrived at the end of the straight the engine broke with some mechanical problem inside. I immediately [pulled the clutch in] because I felt the rear locking and at 300 kilometres per hour I did not want to fly.

Så motorn tvärstoppade och det samtidiga oljemolnet tyder för mig på hål i vevhuset vilket för mig är vevstake som är av och slagit hål på motorn.

http://www.crash.net/motogp/news/873322/1/really-unlucky-marquezs-title-lead-goes-up-in-smoke
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så motorn tvärstoppade och det samtidiga oljemolnet tyder för mig på hål i vevhuset vilket för mig är vevstake som är av och slagit hål på motorn.

http://www.crash.net/motogp/news/873322/1/really-unlucky-marquezs-title-lead-goes-up-in-smoke

En färsk motor dessutom, så fabrikationsfel på någon komponent. Kan inte tänka mig att det skulle vara något så pedestriant som porer i material eftersom att jag misstänker att varenda liten bit som ingår i motorn blir grundligt undersökt innan montering.
Synd att Honda aldrig någonsin kommer berätta vad det var, det hade varit intressant att få veta.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En färsk motor dessutom, så fabrikationsfel på någon komponent. Kan inte tänka mig att det skulle vara något så pedestriant som porer i material eftersom att jag misstänker att varenda liten bit som ingår i motorn blir grundligt undersökt innan montering.
Synd att Honda aldrig någonsin kommer berätta vad det var, det hade varit intressant att få veta.

En vanlig orsak till vevstaksbrott på 3ans cylinder på japanska R4or (jag vet här är det en v4) är dålig smörjning. Vilket av någon anledning först drabbar 3ans cylinder.
Det kan alltså vara så enkelt för MM som för lite olja, oljepumpsfel eller att motorn knackat pga av för hög kompression med använd bensin.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top