2017 MotoGP: Octo British Grand Prix

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag läste någon stans att Dovi tydligen var ganska glad över att slippa Iannone...

Ianonne är Ianonne och det visade han i helgen igen.
Lite otur och lite för hetsig är ingen bra kombo...
Så jag tror nog Dovi gärna slipper The Maniac.
Kanske också för att Ianonne, iaf i sina bästa stunder, var snäppet vassare på Duccen IMO.
Man att Ianonne passade bättre på Ducce än Suzuki är nog odiskutabelt.

Lorre tror jag passar i de flesta team om han får den plats han tycker han förtjänar sas.
Är han bästa förare, enligt honom själv, vill han bli betraktad som förare nr1.
Jag tror, under yamma tiden, JLo tyckte han var bättre än Rossi (inte nödvändigtvis vad jag tycker) och därför ville bli behandlad som #1.
Nu är Rossi The Goat och blev behandlad därefter och Lorre blev sur.
I nuvarande stall tror jag inte han har särskilt svårt att se Dovi som etta.
Såg tom glad ut då han applåderade Dovi på podiet tyckte jag.

Allt enligt mina två ören. :)
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Sex race kvar och kan inte undvika att spekulera lite även om det nästan är omöjligt! Vad tror ni Dovi har för chanser på banorna som är kvar kontra Marquez?
Personligen så gissar jag på att 93 tyvärr kommer vara starkare på Misano och Aragon som kommer härnäst, inga riktiga Ducati-banor. Sen har vi Montegi och Philip Island som känns väldigt ovissa, kanske till och med fördel Dovi i Australien. Efter det Sepang som jag ger till Dovi med tanke på hur det såg ut förra året. Slutligen Valencia, säsongsavslutning på hemmaplan och där Marquez stått på pallen alla år han varit i Motogp, känns som fördel Marquez. Kontentan är att MM tar hem det, även om jag hoppas på Dovi (eller Rossi).
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Bra idé att spekulera lite nu när "it's blown wide open". :tummenupp

I stort känns det som Yamma och Honda har fördel på kvarvarande banor framför Duccarna.
Å andra sidan har Ducati tagit stora kliv framåt i år så ev lucka är definitivt mindre.
Förarmässigt tror jag det är hugget som stucket mellan MM och VR på resterande banor.
Men Dovi, Dani och framförallt Vinales vill nog vara med och leka också.
Jag tror mästerskapet lever till Valencia med max 20 poäng mellan 1'an och 4'an (ordning MM, MV, AD, VR).
MM och MV har klättrat förbi AD med Rossi tätt efter.
Väl i Valencia drar Marquez det längsta stråt (med söndagsdäck?) och tar hem det.
Om nån annan skall ta det skulle jag unna både Rossi och Dovi ett mästerskap.
Vinales kan vänta lite till.

Zarco tar independent med större marginal än de 20 poäng han har ner till Cal just nu.

Om man får önska julklappar i förväg. ;)
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Sex race kvar att kan inte undvika att spekulera lite även om det nästan är omöjligt! Vad tror ni Dovi har för chanser på banorna som är kvar kontra Marquez?
Personligen så gissar jag på att 93 tyvärr kommer vara starkare på Misano och Aragon som kommer härnäst, inga riktiga Ducati-banor. Sen har vi Montegi och Philip Island som känns väldigt ovissa, kanske till och med fördel Dovi i Australien. Efter det Sepang som jag ger till Dovi med tanke på hur det såg ut förra året. Slutligen Valencia, säsongsavslutning på hemmaplan och där Marquez stått på pallen alla år han varit i Motogp, känns som fördel Marquez. Kontentan är att MM tar hem det, även om jag hoppas på Dovi (eller Rossi).

Rossi lär bara vara nära i år igen så jag hoppas innerligt att Dovi tar hem titeln, han förtjänar den verkligen efter all jävla oflyt han har fått stå ut med bl a alla torpederingar av sin egna lagkamrat etc
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Nästa race om något spelar på Ducatis sämre sidor och tillbringas på nedlägg nästan hela tiden så det blir nog en fajt mellan honda och yamma om däcken håller.

Iannone som du var inne på har gjort samma krasch i hela säsongen dvs i ingången till kurvan och tycker jag vid det här laget borde lärt sig läxan men tydligen inte.

Nyfiken på vilken kåpa Dovi väljer då. Österrike hade han den nya, Silverstone den traditionella. Mycket nerlägg => nya kåpan??? :va
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja det vore något!

Iannone och Dovi skulle vara ett betydligt bättre team.
Även Rins och Lorenzo. :)

Vi får väl se vad som händer framåt..

Iannone kan gå till KTM eller något av ducatis satellitteam. Till Ducatis fabriksteam är han garanterat inte välkommen, och på Suzukin gör han bara bort sig. Men Lorre på Suzuki, det vore något!!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Sex race kvar och kan inte undvika att spekulera lite även om det nästan är omöjligt! Vad tror ni Dovi har för chanser på banorna som är kvar kontra Marquez?
Personligen så gissar jag på att 93 tyvärr kommer vara starkare på Misano och Aragon som kommer härnäst, inga riktiga Ducati-banor. Sen har vi Montegi och Philip Island som känns väldigt ovissa, kanske till och med fördel Dovi i Australien. Efter det Sepang som jag ger till Dovi med tanke på hur det såg ut förra året. Slutligen Valencia, säsongsavslutning på hemmaplan och där Marquez stått på pallen alla år han varit i Motogp, känns som fördel Marquez. Kontentan är att MM tar hem det, även om jag hoppas på Dovi (eller Rossi).

Misano är förvisso Dovis hemmabana. Det kan göra mycket, han lär ju ha grymt stöd nu med fyra vinster i ryggen! Men, Marc har varit sjukt stark sista halvan av de senaste säsongerna, så du har kanske rätt om honom?
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Sex race kvar och kan inte undvika att spekulera lite även om det nästan är omöjligt! Vad tror ni Dovi har för chanser på banorna som är kvar kontra Marquez?
Personligen så gissar jag på att 93 tyvärr kommer vara starkare på Misano och Aragon som kommer härnäst, inga riktiga Ducati-banor. Sen har vi Montegi och Philip Island som känns väldigt ovissa, kanske till och med fördel Dovi i Australien. Efter det Sepang som jag ger till Dovi med tanke på hur det såg ut förra året. Slutligen Valencia, säsongsavslutning på hemmaplan och där Marquez stått på pallen alla år han varit i Motogp, känns som fördel Marquez. Kontentan är att MM tar hem det, även om jag hoppas på Dovi (eller Rossi).

Glöm det mesta om vad vi vet om "den hojen funkar på denna bana".

Nu funkar duccen på alla banor förutom sachsenring i år. Även Jerez som har varit ganska illa för ducati på sistone så tog en okänd Lorenzo pallen på Ducati där.

Sen är det också däcken som spelar roll och när däcken spelar roll så är Dovi hur bra som helst på att spara däck och köra taktiskt.

Och det största felet du gör just nu är att du glömmer att det finns 5-6 förare som kan enkelt slåss om pallen/vinsten. Det värsta som finns därute just nu är Pedrosa...nu kommer hans favorit banor...Misano vet vi från fjolåret, Aragon är han oftast starkare än Marquez.

Yamaha har testat i Misano och lyckats hyfsad så lite bättre tempo kan vi förvänta från deras sida.

Sen så lär någon "bautista" någon också...det händer alltid i en tät titel rejs! Hänt med Pedrosa några gånger...

Mycket som ska hända...Lorenzo tar titeln :tummenupp

Ne men det är mer öppet än nånsin.

MM måste samt köra hårt som fan för att ha den lilla fördel han verkar ha. Han tar risker och han måste göra det i år för att det är tätare än förr.

MEEEN, det kommer bli flag to flag och Rossi och Dovi kommer stanna ute fööööööör länge och det kommer leda till kravaller som i sin tur leder till någon världs revolution. Tredje världskrig startas och nästan alla människor dör ut.

...ehm...jag menar att jag hoppas också på Dovi och Ducati!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Glöm det mesta om vad vi vet om "den hojen funkar på denna bana".

Nu funkar duccen på alla banor förutom sachsenring i år. Även Jerez som har varit ganska illa för ducati på sistone så tog en okänd Lorenzo pallen på Ducati där.

Sen är det också däcken som spelar roll och när däcken spelar roll så är Dovi hur bra som helst på att spara däck och köra taktiskt.

Och det största felet du gör just nu är att du glömmer att det finns 5-6 förare som kan enkelt slåss om pallen/vinsten. Det värsta som finns därute just nu är Pedrosa...nu kommer hans favorit banor...Misano vet vi från fjolåret, Aragon är han oftast starkare än Marquez.

Yamaha har testat i Misano och lyckats hyfsad så lite bättre tempo kan vi förvänta från deras sida.

Sen så lär någon "bautista" någon också...det händer alltid i en tät titel rejs! Hänt med Pedrosa några gånger...

Mycket som ska hända...Lorenzo tar titeln :tummenupp

Ne men det är mer öppet än nånsin.

MM måste samt köra hårt som fan för att ha den lilla fördel han verkar ha. Han tar risker och han måste göra det i år för att det är tätare än förr.

MEEEN, det kommer bli flag to flag och Rossi och Dovi kommer stanna ute fööööööör länge och det kommer leda till kravaller som i sin tur leder till någon världs revolution. Tredje världskrig startas och nästan alla människor dör ut.

...ehm...jag menar att jag hoppas också på Dovi och Ducati!

Borde det inte kallas Inannonea nu? :D Bautista har ju lite lagt av med det, och kör både snyggt och stabilt nuförtiden tycker jag. Iannone däremot verkar ju torpedera av någon minst ett par gånger varje säsong nu.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Jag tror inte man skall underskatta Lorenzo's input på Ducatin.

Tror det finns ett sammanband med hur Yamahan "var" och vad Ducatin är på väg att bli.

En förare som är erkänt känslig på feedback från en motorcykel kan nog bidra med mer utveckling än Stoner som bevisligen är snabb på allt.

Lägg sedan den motorcykeln i händerna på en förare som är van vid att köra runt mycket större egenheter på Ducatin än vad den verkar ha i dagsläget så ser det tämligen ljust ut. :yoparty
 
Last edited:

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Och det största felet du gör just nu är att du glömmer att det finns 5-6 förare som kan enkelt slåss om pallen/vinsten. Det värsta som finns därute just nu är Pedrosa...nu kommer hans favorit banor...Misano vet vi från fjolåret, Aragon är han oftast starkare än Marquez.

Yamaha har testat i Misano och lyckats hyfsad så lite bättre tempo kan vi förvänta från deras sida.

Sen så lär någon "bautista" någon också...det händer alltid i en tät titel rejs! Hänt med Pedrosa några gånger...

Mycket som ska hända...Lorenzo tar titeln :tummenupp

Ne men det är mer öppet än nånsin.

Det var som sagt bara mina egna spekulationer. Jämförde Marquez och Dovi för att jag personligen tror att titeln står emellan dem. Sen kommer andra förare givetvis vinna race under resten av säsongen. Pedrosa är jag tämligen säker på att han inte tar titeln. Visst kan han slå MM någon gång på en bana där Hondan funkar bra men då är MM sällan långt efter. MM är helt enkelt en eller två klasser bättre och Pedro lär inte äta upp betydande poäng-gapet.
Tror av någon anledning inte på Maverick heller även om han är nära i mästerskapet. Han känns inte lika mentalt stark som Marc och Dovi och är något för ojämn för att jag ska tror på honom som mästare i år.
Slutligen Valentino, nej geten kommer tyvärr inte ha fru Fortuna med sig i år heller och har oftast inte riktigt riktigt farten som 93 och 04.
Resten är alldeles för långt bak för att det ens ska vara lönt att spekulera.
Men som sagt, det är bara vad jag tror...
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Jag tippar också på Marquez i år, tyvärr.. Ser hellre Dovi som mästare. Eller allra helst Rossi såklart, men man måste vara realistisk, även om allt kan hända.

Kommer förhoppningsvis bli en riktigt grym höst med MotoGP, längtar nästan till asienracen, tre helger i rad på knasiga tider. Det börjar bli kallt ute och hojen är avställd.

Finns det något bättre än att vakna kl 05 och kolla MotoGP?! :tummenupp
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Det var som sagt bara mina egna spekulationer. Jämförde Marquez och Dovi för att jag personligen tror att titeln står emellan dem. Sen kommer andra förare givetvis vinna race under resten av säsongen. Pedrosa är jag tämligen säker på att han inte tar titeln. Visst kan han slå MM någon gång på en bana där Hondan funkar bra men då är MM sällan långt efter. MM är helt enkelt en eller två klasser bättre och Pedro lär inte äta upp betydande poäng-gapet.
Tror av någon anledning inte på Maverick heller även om han är nära i mästerskapet. Han känns inte lika mentalt stark som Marc och Dovi och är något för ojämn för att jag ska tror på honom som mästare i år.
Slutligen Valentino, nej geten kommer tyvärr inte ha fru Fortuna med sig i år heller och har oftast inte riktigt riktigt farten som 93 och 04.
Resten är alldeles för långt bak för att det ens ska vara lönt att spekulera.
Men som sagt, det är bara vad jag tror...

Jag förstår vad du menar min poäng var inte att Pedrosa vinner mästerskapen. Pedrosa är stark som fan i vissa rejs som kommer upp var min poäng. Men ville bara poängtera att MM är inte så stark som det ser ut plus att finns så många förare i år som kan blanda sig i och avgöra mästerskapet för någon annan.
Så har det inte varit tidigare då har MM kunnat ha mer kontroll över rejsen. Oftast då fanns det 2-3 st som kunde utmana varje helg. Hade man lite mer fart än de så visste han att det skulle gå bra i rejset.

Men nu är det för många saker som kan påverka jämfört med förut.

Skulle man också kolla om vem som har alltid varit stabil och jämn genom de flesta rejs så är det ju Dovi och duccen. Vem skulle trott det?
Däremot när MM har vunnit rejs så har han oftast varit lite överlägsen. Därför så blir det som en illusion att MM och hondan funkar super bra. Men det är inte så plus att MM kör på gränsen oftare i år än förut.

Men såklart MM har oftast det lilla extra att ta ur hondan och nu verkar den funka hyfsad. Men som tur är så är han inte i ledning och i kontroll av mästerskapet. Han måste jaga vilket han oftast inte behövt göra förut.

Har han ledning i mästerskapet så är han ganska bra på att kontrollera det också.


Borde det inte kallas Inannonea nu? :D Bautista har ju lite lagt av med det, och kör både snyggt och stabilt nuförtiden tycker jag. Iannone däremot verkar ju torpedera av någon minst ett par gånger varje säsong nu.

hahah "inannonea" svårt att uttala det :D

Bautista körde ju omkull Miller på Jerez om jag minns rätt...så han har inte förlorat det talangen helt ännu :tungan
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Men från det lilla repriset man ser så vart Ian tvungen att bromsa hårdare. Det såg ut som om aleix saktade in för mycket vilket gjorde att petrux fick stanna upp och iannone fick lite panik och låste framhjulet.

Men de visade inte mer repris på det.

Det var lika skumt som Pol's vurpa efter målgång. Vettefan vad som hände där...hojen låste upp?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men från det lilla repriset man ser så vart Ian tvungen att bromsa hårdare. Det såg ut som om aleix saktade in för mycket vilket gjorde att petrux fick stanna upp och iannone fick lite panik och låste framhjulet.

Men de visade inte mer repris på det.

Det var lika skumt som Pol's vurpa efter målgång. Vettefan vad som hände där...hojen låste upp?

Pol sa att bakhjulet låste pga fel på hojen efter racet.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top