2017 MotoGP: Octo British Grand Prix

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Att lyckas genomföra den teorin Alatalo berättade om mer än några få ggr utan att teamen fattar det är nästintill omöjlig.

Att sen förare presterar bättre på sitt hemma-gp är inget konstigt alls då samma gäller i alla sporter. De lag som vunnit eller placerat sig högt i fotbolls-vm EN gång har oftast gjort det på sitt hemma-vm medans de bra etablerade lagen Tyskland, Brasilien, Italien och Argentina gör det oavsett var dom spelar.
Vill minnas att Guintoli minsann ledde på le mans i regnet och Bradl har två topp fem i MGP på Sachenring osv.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag tycker Zarco verkar vara lite lagom stöddig och begåvad. Sedan kanske det behövs lite mer publikfrieri. Ett problem kan ju vara att Rossi varit stjärnan som många vuxit upp med nu, och helt enkelt förväntar sig se.
Men det hade varit bra med fler talanger som folk kan hålla på med, för om skeppet sjunker med ett namn så blir det snabbt lite vanskligt.

Lite det alatalo påpekade i sachsenringtråden: Rossi är värd mer ensam för Dorna än hela startfältet tillsammans, vilket givetvis inte är bra och Dorna har som sagt gjort otaliga försök att promota MM utanför spanien utan några större framgångar. "Tjafset" med rossi som startade 2015 har inte gynnat MM heller för den delen heller.
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Att lyckas genomföra den teorin Alatalo berättade om mer än några få ggr utan att teamen fattar det är nästintill omöjlig.

Att sen förare presterar bättre på sitt hemma-gp är inget konstigt alls då samma gäller i alla sporter. De lag som vunnit eller placerat sig högt i fotbolls-vm EN gång har oftast gjort det på sitt hemma-vm medans de bra etablerade lagen Tyskland, Brasilien, Italien och Argentina gör det oavsett var dom spelar.
Vill minnas att Guintoli minsann ledde på le mans i regnet och Bradl har två topp fem i MGP på Sachenring osv.

Zarco i frankrike köper jag då zarco visat framfötterna ända från qatar-racet och inte skämts för sig men Folger, pressar MM från start till mål från ingenstans även om det var på hemmaplan:va
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Zarco i frankrike köper jag då zarco visat framfötterna ända från qatar-racet och inte skämts för sig men Folger, pressar MM från start till mål från ingenstans även om det var på hemmaplan:va

Folger hat ju varit före zarco några gånger, han verkar vara ha långsamt byggt upp farten och kunnat hålla liv i däcken hela racet medan zarco började med att elda upp däcken genom att ligga med i toppen de första varven och långsamt sträcka ut hur länge han kunde hålla liv i däcken.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kommer aldrig komma en ny Rossi, för det finns bara en.

Däremot om 5-10 år kanske det finns en ny publikfavorit. Men han måste vara sig själv, det skall komma naturligt utan att Dorna pushar på.

Kolla bara Lorenzo när han försökte härma Rossis spex, gick sådär..

+1 på den.
Trots att man är MM fan så kan man inte undgå att se hur stor Rossi är när man är på plats på ett race.

Så det kommer helt klart bli ett tapp när GOAT'en slutar.

Men jag tror ändå sporten är större än Rossi i slutänden sas.

MM, PD, Zarco, Lorre, MV osv kommer ha sina följare men någon mer Rossi kommer inte MotoGP få.
 

Smagatusk

Guest
Och om det nu finns någon substans i dessa teorier - är det nödvändigtvis negativt att försöka öka underhållningsvärdet genom att jämna ut fältet...? Förra säsongen där nio olika förare och alla märken utom Aprilia vann...? Sista racet där det är fight in till mållinjen...?

Att jämna ut fältet genom att kapa de duktigas försprång är ju redan något som skett i och med introduktionen av enhetselektronik. Hur hade det sett ut idag om Honda och Yamaha fått fortsätta med sin egen elektronik...? Hade någon annan än fabriks-Honda och fabriks-Yamaha ens kommit nära pallen...?

Jo, förvisso. Men jag tycker det är en stor skillnad i att införa något som gäller alla innan säsongstart och att "justera" från söndag till söndag. Då kan man ju lika bra börja med poängavdrag i någon form. Har du vunnit förra rejset får du bara 20 poäng om du vinner kommande, typ...
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Folger hat ju varit före zarco några gånger, han verkar vara ha långsamt byggt upp farten och kunnat hålla liv i däcken hela racet medan zarco började med att elda upp däcken genom att ligga med i toppen de första varven och långsamt sträcka ut hur länge han kunde hålla liv i däcken.

ja två gånger eller tre på 11 race om man räknar med den gången zarco inte kom i mål:va
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Lite det alatalo påpekade i sachsenringtråden: Rossi är värd mer ensam för Dorna än hela startfältet tillsammans, vilket givetvis inte är bra och Dorna har som sagt gjort otaliga försök att promota MM utanför spanien utan några större framgångar. "Tjafset" med rossi som startade 2015 har inte gynnat MM heller för den delen heller.

Marc Marquez är inte självklart populär ens i Spanien. Några spanska bekanta till mig menade att det inte var särskilt många spanjorer som gillade Marquez alls, och att Lorenzo var betydligt mer populär, men att Rossi var ohotad popularitetskung även i Marcs hemland.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Marc Marquez är inte självklart populär ens i Spanien. Några spanska bekanta till mig menade att det inte var särskilt många spanjorer som gillade Marquez alls, och att Lorenzo var betydligt mer populär, men att Rossi var ohotad popularitetskung även i Marcs hemland.

Det fick jag bekräftat när vi var å såg barcelonas gp 2014 men några fler fans hade han än lorenzo ivf!
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Är det någon fläkt som de sätter i insuget på Ducce GP17 hojarna i depån? Kyla? Värme?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är det någon fläkt som de sätter i insuget på Ducce GP17 hojarna i depån? Kyla? Värme?

Gissar på kyla.
För har man sparat in på kylfläktar på hojen så är ju motorn beroende av fartvinden för kylning.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Gissar på kyla.
För har man sparat in på kylfläktar på hojen så är ju motorn beroende av fartvinden för kylning.

Njae, inte helt övertygad! Någon annan som vet eller har någon annan teori? Alatalo?
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Efter alatalos "spekulationer" om "the sunday set theory", att "alla är marionetter i Carmelos dockteater" och att dom har ett finger med i spelet och kan styra vem dom vill ha som vinnare i sachsenringtråden har någonting dött inom mig gällande motogp. Brno och österrike såg jag med ett halvt öga, sket faktiskt i vilket, skrek mig inte ens hes när rossi tabbade sig osv. T o m frugan undrade vad det var med mig tills jag visade henne alatalos inlägg. Jag hade önskat att jag inte hade läst inlägget/inläggen så min utgångspunkt numera är att allt är riggat oavsett och mitt intresse för motogp har tyvärr dalat så kraftigt att jag inte ens bryr mig om att jag ska jobba helg och missar gp:t från silverstone tyvärr och med tanke på att vi redan har bokat och betalat barcelona (bokade innan alatalo berättade att allt egentligen är riggat) nästa år får vi la åka dit och sola lite om inget annat:gnissla

Nej men vad fan Abe, nu tycker jag synd om dig! Släpp det där! Du har ju blivit som någon Jehovas vittne som tror att gud ändå styr allt så inget spelar någon roll, eller som en man som kommit på att han lever i the Matrix. Eller driver du bara med oss?
Det finns alltid folk som har konspirationsteorier om all möjlig skit och i nittionio fall av hundra så ligger det ingen sanning i dem!

2015 var Rossis bästa säsong på länge. Då var Bridgestone däcksleverantör. Skulle de också vara med i konspirationen att Rossi ska ges bättre däck? Och ingen därifrån eller från Michelin ha läckt hemligheten? Ingen i teamen skulle heller någonsin ha märkt skillnaden och protesterat???
Nej då finns det mer troliga konspirationsteorier att tro på!
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Nej men vad fan Abe, nu tycker jag synd om dig! Släpp det där! Du har ju blivit som någon Jehovas vittne som tror att gud ändå styr allt så inget spelar någon roll, eller som en man som kommit på att han lever i the Matrix. Eller driver du bara med oss?
Det finns alltid folk som har konspirationsteorier om all möjlig skit och i nittionio fall av hundra så ligger det ingen sanning i dem!

2015 var Rossis bästa säsong på länge. Då var Bridgestone däcksleverantör. Skulle de också vara med i konspirationen att Rossi ska ges bättre däck? Och ingen därifrån eller från Michelin ha läckt hemligheten? Ingen i teamen skulle heller någonsin ha märkt skillnaden och protesterat???
Nej då finns det mer troliga konspirationsteorier att tro på!

jag vet, är inget större fan av jehovas:gnissla
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Njae, inte helt övertygad! Någon annan som vet eller har någon annan teori? Alatalo?

Du har möjligen inte ett foto av hur fläkten (fläkten+Duccen) ser ut.

Nu kommer vilda spekulationer, varning ! :D
Är det en högtrycksfläkt
http://www.flaktgruppen.se/hogtrycksflakt kh
skulle jag kunna tänka mig att man använder den för att "kalibrera" en
Tryckgivare i Magneti Marelli motorstyrsystemet.
Man har ju de begränsningar som finns i Magneti Marelli, lika för alla i MotoGP.
Men inget hindrar ju att Ducati ändrar lufttrycket "till ett bättre värde" före start vid kalibreringen för att få motorstyrsystemet att fungera "bättre" på banan när "Luffarturbon"
börjar märkas, Normalt lufttryck är ca 100000 Pa.
Vid 180km/h skulle "Luffarturbon" kunna ge lufttrycket 101500 Pa, 1,5 % mer luft.
Vid 360km/h skulle "Luffarturbon" kunna ge lufttrycket 106000 Pa, 6 % mer luft.
 
Last edited:

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Du har möjligen inte ett foto av hur fläkten (fläkten+Duccen) ser ut.

Nu kommer vilda spekulationer, varning ! :D
Är det en högtrycksfläkt
http://www.flaktgruppen.se/hogtrycksflakt kh
skulle jag kunna tänka mig att man använder den för att "kalibrera" en
Tryckgivare i Magneti Marelli motorstyrsystemet.
Man har ju de begränsningar som finns i Magneti Marelli, lika för alla i MotoGP.
Men inget hindrar ju att Ducati ändrar lufttrycket "till ett bättre värde" före start vid kalibreringen för att få motorstyrsystemet att fungera "bättre" på banan när "Luffarturbon"
börjar märkas, Normalt lufttryck är ca 100000 Pa.
Vid 180km/h skulle "Luffarturbon" kunna ge lufttrycket 101500 Pa, 1,5 % mer luft.
Vid 360km/h skulle "Luffarturbon" kunna ge lufttrycket 106000 Pa, 6 % mer luft.
"Normalt" lufttryck brukar man beräkna till 1013hPa vid havsytan :) (varierar dock mycket beroende på väder)
Trodde faktiskt att fartvinden skulle göra en betydligt större skillnad än det du beskriver.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Visst skiljer man på statiskt och dynamiskt tryck förresten. Tror inte att riktigt att det går att räkna på det för sättet.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Enligt "the Sunday set theory" blir pallen som följer:

1. Kalle Krycka
2. Redding
3. Miller (ja, dom tillhör the Empire)

MM vurpar, Dorna har installerat en bugg i i standard ECU:n så han helt enkelt inte kan vinna.
Rossi blir 4:a, allt för fansen och för att Rossi skall känna "jag kan fortfarande" och Dorna får behålla sin kassako (kassa-get blir så fel)

Eller så blir det ett rafflande rejs där flera Honda-förare och en Ducati-förare stångas med GETEN om slutsegern...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
"Normalt" lufttryck brukar man beräkna till 1013hPa vid havsytan :) (varierar dock mycket beroende på väder)
Trodde faktiskt att fartvinden skulle göra en betydligt större skillnad än det du beskriver.

Tryck mäts i Pascal 1 Pascal är 1 N/m2
1N är kraften som erfodras för att ge 1 kg accelationen 1m/s2
dvs 1 N = 1 kgm/s2
Och en 1 pascal = 1kgm/s2m2
Luften täthet ro är ca 1,2kg/m3
När hojen kör i 360km/h är hastigheten 100m/s
Eller tvärtom luften träffar hojen med 100m/s.
Luften rörelse energi när den träffar hojen blir ro x V^2/2 =1,2 kg/m3 x 100m/s x 100m/s / 2=
=6000 kg/m3 x m2/s2=6000 kgm2/s2m3(förkorta bort ett m)=6000 kgm/s2m2=6000Pa
Med normaltryck ca 100000Pa (Jag fuskade bort 101300Pa för det skulle bli lätt räkna)
Så ger luffarturbon en ökning från 100000 till 106000, dvs 6% vid 360km/h.
Men den stora vitsen med luffarturbo är enligt min tro att hojen matas med frisk luft.
Inte som på Triumph Sprint RS med luft från kylaren. Stiger lufttemperaturen från 20C före kylaren till 30C efter kylaren så motsvarar det från 293 grader K till 303grader K
dvs luften täthet är efter kylaren 293/303=97% av vad den var före kylaren.
Så här ryker lätt 3 % av tänkbar motoreffekt.
Ingen betydelse för mig, men för räcerförare !?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Om vädret är bra så kan det bli ett fantastiskt race mellan VR, MM, MV och CC. VR hade ju 0,4s på MM tid men tappade det i sista sektorn. De gånger VR kvalar högt brukar han vara riktigt farlig.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top