2017 MotoGP: Octo British Grand Prix

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Då var det dags för race nr 12 av 18.
Dvs 2/3 av loppen snart körda.

Ställningen i toppen nu:
Pos._Rider_Points
1_Marc MARQUEZ_____174
2_Andrea DOVIZIOSO__158
3_Maverick VIÑALES___150
4_Valentino ROSSI_____141
5_Dani PEDROSA______139
6_Johann ZARCO______99
7_Jorge LORENZO_____79

Bara en DNF mellan de första tre så fortfarande mycket att köra om (175p).

Kan Ianonne upprepa MV's vinst från i fjol?
Yammor, Hondor och Succar går ju alla bra på Silverstone så det blir nog tätt.
Kan Dovi ta andra i rad?

Tider i denna länk eller nedan.
Fredag 25/8:
10:00 - 10:40 Moto3 Free Practice Nr. 1
10:55 - 11:40 MotoGP Free Practice Nr. 1
11:55 - 12:40 Moto2 Free Practice Nr. 1
14:10 - 14:50 Moto3 Free Practice Nr. 2
15:05 - 15:50 MotoGP Free Practice Nr. 2
16:05 - 16:50 Moto2 Free Practice Nr. 2

Lördag 26/8:
10:00 - 10:40 Moto3 Free Practice Nr. 3
10:55 - 11:40 MotoGP Free Practice Nr. 3
11:55 - 12:40 Moto2 Free Practice Nr. 3
13:35 - 14:15 Moto3 Qualifying
14:30 - 15:00 MotoGP Free Practice Nr. 4
15:10 - 15:25 MotoGP Qualifying Nr. 1
15:35 - 15:50 MotoGP Qualifying Nr. 2
16:05 - 16:50 Moto2 Qualifying

Söndag 27/8:
11:00 - 11:20 Moto3 Warm Up
11:30 - 11:50 Moto2 Warm Up
12:00 - 12:20 MotoGP Warm Up
13:40 Moto3 Race
15:00 Moto2 Race
16:30 MotoGP Race
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tycker personligen att det hade varit fantastiskt roligt om Dovi tog en andra seger i rad, men tvivlar.
Åas, det brittiska vädret är ju allmänt ökänt, banan är knepig och vad som helst kan hända på race day även under de bästa förutsättningarna.
Tror inte AI kan upprepa MVs vinst heller, han är helt enkelt alldeles för nere i stövelskaften för att prestera nu. Plus att jag tycker MV ser ut att vara bättre, snabbare och stabilare. Jag hoppas på att MM inte får ordning på hojen och kommer på en okaraktäristisk 4:eplats, och att resten av toppkandidaterna placerar sig optimalt för att tajta till titelfajten igen. :hihi
Men, MM verkade ju iaf på förra racet kasta försiktigheten i vägkanten och köra för allt vad materialet gick för, och lite till. Mer sånt! Kanske en lika hård fajt mellan MM, MV, VR, DP och AD på samma gång? :D
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Yamaha är historiskt starka här(4 av 7 segrar) men med tanke på hur det sett ut på slutet så vete sjutton. Dock är det ffa i väldigt varmt väder som de haft problem med bakdäcket och England är ju inte direkt solsemester-material.
MM verkar ha hittat något på hondan och blir livsfarlig.
Dovi kan säkert överraska speciellt om det blir däcklotteri som vi sett flera ggr.

1. MM
2. MV
3. VR

Det bästa hade varit en avåkning av MM och att Ducce hamnar efter folger/Zarco/DP med VR i topp och MV som tvåa. Då blir resten av säsongen en riktig rysare.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Ja MM behöver krascha nu, gärna med MV så det blir lite spänning resten av säsongen.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Efter alatalos "spekulationer" om "the sunday set theory", att "alla är marionetter i Carmelos dockteater" och att dom har ett finger med i spelet och kan styra vem dom vill ha som vinnare i sachsenringtråden har någonting dött inom mig gällande motogp. Brno och österrike såg jag med ett halvt öga, sket faktiskt i vilket, skrek mig inte ens hes när rossi tabbade sig osv. T o m frugan undrade vad det var med mig tills jag visade henne alatalos inlägg. Jag hade önskat att jag inte hade läst inlägget/inläggen så min utgångspunkt numera är att allt är riggat oavsett och mitt intresse för motogp har tyvärr dalat så kraftigt att jag inte ens bryr mig om att jag ska jobba helg och missar gp:t från silverstone tyvärr och med tanke på att vi redan har bokat och betalat barcelona (bokade innan alatalo berättade att allt egentligen är riggat) nästa år får vi la åka dit och sola lite om inget annat:gnissla
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Återigen, det är inte MIN teori. Det är en teori som diskuteras vilt bland några av mediaidioterna, en del av dem hyfsat erkända.

Och om det nu finns någon substans i dessa teorier - är det nödvändigtvis negativt att försöka öka underhållningsvärdet genom att jämna ut fältet...? Förra säsongen där nio olika förare och alla märken utom Aprilia vann...? Sista racet där det är fight in till mållinjen...?

Att jämna ut fältet genom att kapa de duktigas försprång är ju redan något som skett i och med introduktionen av enhetselektronik. Hur hade det sett ut idag om Honda och Yamaha fått fortsätta med sin egen elektronik...? Hade någon annan än fabriks-Honda och fabriks-Yamaha ens kommit nära pallen...?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Efter alatalos "spekulationer" om "the sunday set theory", att "alla är marionetter i Carmelos dockteater" och att dom har ett finger med i spelet och kan styra vem dom vill ha som vinnare i sachsenringtråden har någonting dött inom mig gällande motogp. Brno och österrike såg jag med ett halvt öga, sket faktiskt i vilket, skrek mig inte ens hes när rossi tabbade sig osv. T o m frugan undrade vad det var med mig tills jag visade henne alatalos inlägg. Jag hade önskat att jag inte hade läst inlägget/inläggen så min utgångspunkt numera är att allt är riggat oavsett och mitt intresse för motogp har tyvärr dalat så kraftigt att jag inte ens bryr mig om att jag ska jobba helg och missar gp:t från silverstone tyvärr och med tanke på att vi redan har bokat och betalat barcelona (bokade innan alatalo berättade att allt egentligen är riggat) nästa år får vi la åka dit och sola lite om inget annat:gnissla

Jag tror inte riktigt på den teorin. Varför skulle en däcktillverkare betala för att få vara med i cirkusen för att förare ska tycka att det är något knas med deras däck. Inte bra reklam direkt.
Visst har förare garanterat fått surdäck, men det har ju varit alla möjliga förare. Det bara syns bättre när toppnamnen får det. Och jag tycker det verkar som om däcken blivit jämnare med tiden. Michelin har inte varit med på flera år och hade ju lite att jobba ikapp.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Efter alatalos "spekulationer" om "the sunday set theory", att "alla är marionetter i Carmelos dockteater" och att dom har ett finger med i spelet och kan styra vem dom vill ha som vinnare i sachsenringtråden har någonting dött inom mig gällande motogp. Brno och österrike såg jag med ett halvt öga, sket faktiskt i vilket, skrek mig inte ens hes när rossi tabbade sig osv. T o m frugan undrade vad det var med mig tills jag visade henne alatalos inlägg. Jag hade önskat att jag inte hade läst inlägget/inläggen så min utgångspunkt numera är att allt är riggat oavsett och mitt intresse för motogp har tyvärr dalat så kraftigt att jag inte ens bryr mig om att jag ska jobba helg och missar gp:t från silverstone tyvärr och med tanke på att vi redan har bokat och betalat barcelona (bokade innan alatalo berättade att allt egentligen är riggat) nästa år får vi la åka dit och sola lite om inget annat:gnissla

Sista kurvan i Österrike kändes inte särskilt riggad.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Återigen, det är inte MIN teori. Det är en teori som diskuteras vilt bland några av mediaidioterna, en del av dem hyfsat erkända.

Och om det nu finns någon substans i dessa teorier - är det nödvändigtvis negativt att försöka öka underhållningsvärdet genom att jämna ut fältet...? Förra säsongen där nio olika förare och alla märken utom Aprilia vann...? Sista racet där det är fight in till mållinjen...?

Att jämna ut fältet genom att kapa de duktigas försprång är ju redan något som skett i och med introduktionen av enhetselektronik. Hur hade det sett ut idag om Honda och Yamaha fått fortsätta med sin egen elektronik...? Hade någon annan än fabriks-Honda och fabriks-Yamaha ens kommit nära pallen...?


jag förstår men även det faktum att precis som du påpekade t ex "frallan" i frankrikes gp och folger som pressar marquez hela loppet från ingenstans liksom i sina hemma-gp:n, passande nog!! likaså när du påpekar förundringen som vissa "mediokra" förare ger uttryck över en bra placeringar likaså när en toppförare knappt fattat vad som hänt och knappt kommer i mål trots att allt "känts" bra ihop med påståendena att ni bara är ett gäng brickor på carmelos spelplan! även påståendet med rossi, det gäller att balansera honom på en tunn lina så långt som det bara är möjligt, han ska bara vara nära 10:e titeln, helst inte vinna den, en morot helt enkelt och som du skrev, han är värd mer ensam för circusen än hela startfältet tillsammans och att den dagen han lägger av lär dorna få rea sändningstillstånden typ, jag tror att det tyvärr ligger ngt i det du skriver och jag betraktar circusen utifrån det numera!
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
jag förstår men även det faktum att precis som du påpekade t ex "frallan" i frankrikes gp och folger som pressar marquez hela loppet från ingenstans liksom i sina hemma-gp:n!! likaså när du påpekar förundringen som vissa förare ger uttryck över en bra placeringar likaså när en toppförare knappt fattat vad som hänt och knappt kommer i mål trots att allt "känts" bra ihop med påståendena att ni bara är ett gäng brickor på carmelos spelplan! även påståendet med rossi, det gäller att balansera honom på en tunn lina så långt som det bara är möjligt, han ska bara vara nära titeln, helat inte vinna den, en motot helt enkelt och som du skrev, han är värd mer ensam för circusen än hela startfältet tillsammans........jag tror att det tyvärr ligger ngt i det du skriver och jag betraktar circusen utifrån det numera!

Att Rossi bara tar en seger lite då och då beror ju mest på att han peakat och är på nergång. Hans vinster kommer helt naturligt att komma med större mellanrum vad tiden lider, det är en normal utveckling för en atlet.
Att starka förare på bra material vinner på hemmabanor är ju inte heller det så konstigt, de har ju antagligen lagt ganska många varv på de banorna innan de hamnade i kungaklassen.
Det tillsammans med att Michelin hade en svår första säsong tillbaka men däck som ramlade i bitar, och säkerligen några exemplar av tveksam kvalité som hamnar lite slumpmässigt bland förarna innebär att en toppförare får ett dåligt däck då och då, men de övriga i fältet får det med, de bara syns inte lika tydligt.
Att dessutom Michelins dock är väldigt annorlunda än Bridgestone och verkar ha ett annat beteende vid mindre temperaturskillnader spelar säkert också in, och det bör väl vara först nästa säsong som däcken varit av stabila egenskaper tillräckligt känner för att det ska finnas data för stallen att dra erfarenhet av.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Klart ett tips måste in. Sätter dock sällan tipset. Utesluter medvetet en "naturlig" pall kandidat som MM, hjärtat vill ha igång Viñales o VR ordentligt till avslutningsrejsen i höst. Dovi ser stark ut, tror han lätt kan vara den som placerar sig mellan de båda i fabriks Yamaha på söndag :tummenupp

1.VR
2.Dovi
3.Viñales
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Att Rossi bara tar en seger lite då och då beror ju mest på att han peakat och är på nergång. Hans vinster kommer helt naturligt att komma med större mellanrum vad tiden lider, det är en normal utveckling för en atlet.
Att starka förare på bra material vinner på hemmabanor är ju inte heller det så konstigt, de har ju antagligen lagt ganska många varv på de banorna innan de hamnade i kungaklassen.
Det tillsammans med att Michelin hade en svår första säsong tillbaka men däck som ramlade i bitar, och säkerligen några exemplar av tveksam kvalité som hamnar lite slumpmässigt bland förarna innebär att en toppförare får ett dåligt däck då och då, men de övriga i fältet får det med, de bara syns inte lika tydligt.
Att dessutom Michelins dock är väldigt annorlunda än Bridgestone och verkar ha ett annat beteende vid mindre temperaturskillnader spelar säkert också in, och det bör väl vara först nästa säsong som däcken varit av stabila egenskaper tillräckligt känner för att det ska finnas data för stallen att dra erfarenhet av.

Det är säkert bara jag som är lite känslig men jag avfärdar inte alla påståenden/spekulationer, särskilt när det kommer från en som har en såpass stor insikt i verksamheten, det var inte bara påståendet om "the sunday set theory" som egentligen kommer från media utan de andra påståendena/spelulationerna som har etsat sig fast i min hjärna och det skulle inte förvåna mig ett jävla dugg om stora delar av det som skrevs stämmer.

För dornas del gäller det att hålla spänningen vid liv därav ökat intresse. Jag kan ändå inte låta bli att tänka tillbaka på avslutningen 2015 om det som hände inte hade skett, en marquez som lekte katt och råtta i malyasia, den totala oviljan att passera 99 i valencia och stackars pedrosa som fick på pälsen när han körde om MM. Hade rossi lagt av tidigare om han hade vunnit titeln 2015? Vad hade det fått för konsekvenser för dorna? Dom har ju försökt att lyfta Marquez men misslyckats totalt. Den enda som hade kunnat rädda circusen efter rossi hade tveklöst varit simoncelli men ödet ville annorlunda tyvärr.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är säkert bara jag som är lite känslig men jag avfärdar inte alla påståenden/spekulationer, särskilt när det kommer från en som har en såpass stor insikt i verksamheten, det var inte bara påståendet om "the sunday set theory" som egentligen kommer från media utan de andra påståendena/spelulationerna som har etsat sig fast i min hjärna och det skulle inte förvåna mig ett jävla dugg om stora delar inder som skrevs stämmer.

För dornas del gäller det att hålla spänningen vid liv därav ökat intresse. Jag kan ändå inte låta bli att tänka tillbaka på avslutningen 2015 om det som hände inte hade skett, en marquez som lekte katt och råtta i malyasia, den totala oviljan att passera 99 i valencia och stackars pedrosa som fick på pälsen när han körde om MM. Hade rossi lagt av tidigare om han hade vunnit titeln 2015? Vad hade det fått för konsekvenser för dorna? Dom har ju försökt att lyfta Marquez men misslyckats totalt. Den enda som hade kunnat rädda circusen efter rossi hade tveklöst varit simoncelli men ödet ville annorlunda tyvärr.

Jag tror det är fel att satsa allt på ett enda namn, det är mer underhållning med flera gärna lite aggressiva förare som kör ungefär lika fort. Huruvida Rossi kommer ta med sig fansen när han slutar återstår väl att se. Om hans stjärna sakta dalar snarare än att han slutat på topp ger ju en naturlig förnyelse och fokus på andra förare.
2015 tror jag mest var MM som ville visa sig på styva linan, i kombination med att han var lite het och blev påtagligt irriterad på Rossis anklagelser.
Nog tror jag säkert Dorna vill ha kvar VR, men svårt att tro att ett företag skulle sabotera sitt eget rykte och samtidigt betala för att göra det. De brukar mest bara skjuta sina rykten i sank för vinningen.
Rent allmänt så försöker jag tolka det mesta utifrån devisen att det som kan förklaras med gammal, tråkig inkompetens sällan har illvilja som orsak. I michelindäckens fall så tror jag helt enkelt att de inte var med på banan alls första säsongen, vilket återspeglas i att de kom med nya däck till i princip varje race så inget team kunde använda tidigare erfarenhet av däcken eftersom att det var något nytt hela tiden.
I år bör det vara mindre galet tempo på utvecklingen av däcken, och jag har inte sett några uttalanden på samma linje från team eller förare i år. Då ska bara team och förare få rätsida på däckens egenheter vid olika temperaturer för olika settings med. Många springande punkter fortfarande.

Med allt det sagt så vill ju Dorna tjäna pengar, så det förekommer säkert lite ränkspel och intriger bakom.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag håller med abethebabe såpass att jag nu ser loppen med lite andra ögon.
Dock ej på den nivån att det är, i det närmaste, ointressant.
Jag ser det så här.
Man kan möjligen styra resultatet och komma undan med att ge NÅGON söndagsdäck.
Men hur mycket bättre däck kan man göra/ge någon? 2%, 7% lr 90% bättre?
Hur som måste föraren fortfarande göra jobbet och inte köra ur.
Men att kunna styra hela listan ser jag som omöjligt = de flesta platserna är efter prestation.
Iaf en stund till. ;)
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag tror det är fel att satsa allt på ett enda namn, det är mer underhållning med flera gärna lite aggressiva förare som kör ungefär lika fort. Huruvida Rossi kommer ta med sig fansen när han slutar återstår väl att se. Om hans stjärna sakta dalar snarare än att han slutat på topp ger ju en naturlig förnyelse och fokus på andra förare.
2015 tror jag mest var MM som ville visa sig på styva linan, i kombination med att han var lite het och blev påtagligt irriterad på Rossis anklagelser.
Nog tror jag säkert Dorna vill ha kvar VR, men svårt att tro att ett företag skulle sabotera sitt eget rykte och samtidigt betala för att göra det. De brukar mest bara skjuta sina rykten i sank för vinningen.
Rent allmänt så försöker jag tolka det mesta utifrån devisen att det som kan förklaras med gammal, tråkig inkompetens sällan har illvilja som orsak. I michelindäckens fall så tror jag helt enkelt att de inte var med på banan alls första säsongen, vilket återspeglas i att de kom med nya däck till i princip varje race så inget team kunde använda tidigare erfarenhet av däcken eftersom att det var något nytt hela tiden.
I år bör det vara mindre galet tempo på utvecklingen av däcken, och jag har inte sett några uttalanden på samma linje från team eller förare i år. Då ska bara team och förare få rätsida på däckens egenheter vid olika temperaturer för olika settings med. Många springande punkter fortfarande.

Med allt det sagt så vill ju Dorna tjäna pengar, så det förekommer säkert lite ränkspel och intriger bakom.

Klart att det är mer underhållning med fler namn men de flesta håller ju naturligtvis på en förare och ibland får man bara den där känslan för en person som t ex simoncelli, han var min favorit efter VR, en härlig kille med karisma och karaktär, tog för sig, skojade runt lite med de etablerade förarna, visst, körde lite på gränsen till farligt emellanåt men han vann många hjärtan, hade vi haft honom kvar hade det förmodligen kvittat för dorna om t ex rossi hade avrundat sin karriär 2015 typ. Dorna har gjort otaliga försök att promota MM utan större framgång utanför spanien och jag väntar på att det ska komma fram en ny simoncelli men ser man vad som kommer underifrån lär jag nog få vänta ett bra tag. Totalt karaktärslösa förare och ingen jag har fastnat för direkt så när vale lägger av kommer jag att fortsätta titta lite ointressant med ett halvt öga.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Klart att det är mer underhållning med fler namn men de flesta håller ju naturligtvis på en förare och ibland får man bara den där känslan för en person som t ex simoncelli, han var min favorit efter VR, en härlig kille med karisma och karaktär, tog för sig, skojade runt lite med de etablerade förarna, visst, körde lite på gränsen till farligt emellanåt men han vann många hjärtan, hade vi haft honom kvar hade det förmodligen kvittat för dorna om t ex rossi hade avrundat sin karriär 2015 typ. Dorna har gjort otaliga försök att promota MM utan större framgång utanför spanien och jag väntar på att det ska komma fram en ny simoncelli men ser man vad som kommer underifrån lär jag nog få vänta ett bra tag. Totalt karaktärslösa förare och ingen jag har fastnat för direkt så när vale lägger av kommer jag att fortsätta titta lite ointressant med ett halvt öga.

Jag tycker Zarco verkar vara lite lagom stöddig och begåvad. Sedan kanske det behövs lite mer publikfrieri. Ett problem kan ju vara att Rossi varit stjärnan som många vuxit upp med nu, och helt enkelt förväntar sig se.
Men det hade varit bra med fler talanger som folk kan hålla på med, för om skeppet sjunker med ett namn så blir det snabbt lite vanskligt.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Teorin är rafflande men samtidigt vann väl Hayden första GP-loppet på Laguna Seca, troligen för att han var den enda som hade lagt en brassiljon varv där?

Är väl inte HELT konstigt att en hemmaförare kan överraska på sin "hemmabana", det är ju trots allt sjuuukt små skillnader på dominanterna och midpack EGENTLIGEN kan man ju tycka.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Kommer aldrig komma en ny Rossi, för det finns bara en.

Däremot om 5-10 år kanske det finns en ny publikfavorit. Men han måste vara sig själv, det skall komma naturligt utan att Dorna pushar på.

Kolla bara Lorenzo när han försökte härma Rossis spex, gick sådär..
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top