MV Agusta Brutale 675

rixx

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2016
Ort
Avesta
Hoj
Yamaha TDM 850 -91
Hjälp mig
jag är kär i den här hojen...

Har provkört den nyligen.
Finns det någon med erfarenhet som kan säga åtminstone något negativt om den för att undvika direkt akut köp...


Skämt åsido,,, Har någon ägt den här maskinen och kan berätta??

IMG_3235.JPG
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Nope, kan bara konstatera att MV är ren porr i motorcykelform.
Vilka skönheter!
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Jag har en 800, underbart rolig att köra och bra "daily rider", men leverans av reservdelar då det gått knasigt till är det enda jag är sur över. Har ju inget med hojen i sig att göra utan bara att italienarna hellre dricker Vino Tinto än jobbar.
 

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
Har provkört och tycker också att den är helt underbar, har du råd = köp den!
Tycker däremot att just denna är lite för mesig men man har kanske vant sig med
kraftigare hojar...
 

rixx

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2016
Ort
Avesta
Hoj
Yamaha TDM 850 -91
Har provkört och tycker också att den är helt underbar, har du råd = köp den!
Tycker däremot att just denna är lite för mesig men man har kanske vant sig med
kraftigare hojar...

Kommer från en Yamaha MT-07 med 77 hästar, så detta är väl inget monsterkliv uppåt.. men designennnnn!

Funderade på en Aprilia V4R också, men risk för självmordsraket med 165 hästkrafter
 

rixx

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2016
Ort
Avesta
Hoj
Yamaha TDM 850 -91
Jag har en 800, underbart rolig att köra och bra "daily rider", men leverans av reservdelar då det gått knasigt till är det enda jag är sur över. Har ju inget med hojen i sig att göra utan bara att italienarna hellre dricker Vino Tinto än jobbar.

Vad är det för problem du haft?
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Undvik 800, problem med startmotorkopplingen som inte kan lösas eftersom startmotorkopplingen är underdimensionerad och det finns inte uttrymme för en större. Folk får havererade kopplingar efter 3-500 mil, gång på gång... och det finns inget man kan göra åt problemet heller.

675 klarar sig eftersom kopplingen inte behöver överföra lika mycket kraft.
 

Laponia

Medlem
Gick med
14 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2021, BMW S1000R
Jag hade tidigare en MV Agusta Brutale 800 RR. I princip samma som Brutale 675 förutom mycket vassare motor och lite annat. Det jag råkade ut för var att slirkopplingen till startmotorn började krångla och fick bytas på garantin. Det visade sig att den hade varit bytt ytterligare en gång tidigare.
En morgon när det var extra viktigt att komma iväg, jag skulle till Anderstorp på bankörning. Då stod det på displayen typ "Trottel Error, Stop engine". Ingen trottel alls dvs. Efter googlande visade sig att det var ett vanligt fel som åtgärdas genom att rengöra adaptern till gasreglaget och fylla den med silicon.
Väl på banan så upptäckte jag att framgafflarna bottnade. Fick spänna förspänningen till max innan de slutade att bottna. Inget fel i sig, men nog är fjädrarna på tok för mjuka original.
Efter det fick jag nog, eftersom jag annars förväntade mig ytterligare småfel och nödvändiga modifieringar vid mer användning så jag bytte tillbaka till Triumph Street Triple som jag hade tidigare.

Andra kända fel är att packningarna till cylindern för bakbromsen kokar sönder. Mycket vanligt har jag hört, vilket kan åtgärdas med diverse ideer som värmesköld och liknande för att minska värmen. Ledbelysningen till bakljusen har slutat fungera för väldigt många.

Men visst är det en mycket vacker hoj och den är kul att köra. För den som har passionen och tålamodet är det helt säkert värt.
 
Last edited:

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
Det roliga med denna hoj är att den har väldigt kort hjulbas så den går upp på baken lätt på 2 första växlar :D, jag testade däremot en Brutale 800RR, den var galet lättkörd och enkelmanövrerad, nästan som en motard :crash
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det roliga med denna hoj är att den har väldigt kort hjulbas så den går upp på baken lätt på 2 första växlar :D, jag testade däremot en Brutale 800RR, den var galet lättkörd och enkelmanövrerad, nästan som en motard :crash

Brutale 800RR är nog den nakna hojen jag tycker bäst om överlag, av alla jag provkört. En ettrig liten sak som när jag provkörde den lyfte framhjulet direkt utan att jag egentligen ens försökte testa, så när man på omtag med försiktig gas hissade framhjulet gång nummer två blev man alldeles glad. Lättsvängd liten rackare med, och bra bromsar. :hihi
 

Laponia

Medlem
Gick med
14 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2021, BMW S1000R
Jag fick ju bränna av min Brutale 800RR på Anderstorp ordentligt. Fullgas på samtliga rakor med quickshifter och framhjulet lätt i luften mest hela tiden, var en kul upplevelse. För att inte tala om nedväxlingarna med quickshifter från fullfart var nog den häftigaste upplevelsen, som jag saknar mest. Det är nog helt klart en av de häftigaste hojarna i den streetfighter klassen. Men man måste räkna med något verkstadsbesök då och då och engagera sig i hojen. Dvs ha den italienska passionen, annars blir man nog besviken.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Vad är det för problem du haft?

Just den handlare jag handlade min nya av, levererade till att börja med 1 Juni, och jag var lovad leverans i Maj.
Fick fukt i blinker bak som skulle bytas vid 1200 service som han inte gjorde, utan jag fick fixa den själ = 2 dagar pill i garaget.
1200 servicen skulle ta 2 dygn, tog 6,5v,
ALLA reservdelar som behövts vid ett försäkringsärende tog fler månader att få fram, 2-4 för att vara exakt.
Klagade på att QS´n inte funka perfekt på 6ans växel innan 100 mila servicen, och han undersökte det inte.
20 dagar efter garantin gick ut rasade 6an drev i lådan, ingen garanti och ville inte ta jobbet ens.
..+ en del annat smått.

MEN det är ju inte MV Agustan egentligen, utan just den handlaren som jag inte kan rekommendera direkt.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Just den handlare jag handlade min nya av, levererade till att börja med 1 Juni, och jag var lovad leverans i Maj.
Fick fukt i blinker bak som skulle bytas vid 1200 service som han inte gjorde, utan jag fick fixa den själ = 2 dagar pill i garaget.
1200 servicen skulle ta 2 dygn, tog 6,5v,
ALLA reservdelar som behövts vid ett försäkringsärende tog fler månader att få fram, 2-4 för att vara exakt.
Klagade på att QS´n inte funka perfekt på 6ans växel innan 100 mila servicen, och han undersökte det inte.
20 dagar efter garantin gick ut rasade 6an drev i lådan, ingen garanti och ville inte ta jobbet ens.
..+ en del annat smått.

MEN det är ju inte MV Agustan egentligen, utan just den handlaren som jag inte kan rekommendera direkt.

Har du inte bytt startmotorkopplingen än?
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Har du inte bytt startmotorkopplingen än?

Jo då, vid ca 1200mil, den började bete sig lite konstigt nån gång då å då, men aldrig nått större problem som andra upplevt, konstigt nog.
Dock har jag sett på vissa forum att QS´ns kill-time inte är snäll mot sexans växel.
Flera som råkat ut för samma problem som jag.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Jo då, vid ca 1200mil, den började bete sig lite konstigt nån gång då å då, men aldrig nått större problem som andra upplevt, konstigt nog.
Dock har jag sett på vissa forum att QS´ns kill-time inte är snäll mot sexans växel.
Flera som råkat ut för samma problem som jag.

Tråkigt, men du ska veta att 1200 mil är nog det längsta jag har hört om. Finns en tråd på mvagusta.net där en kille ger sig på att lösa problemet men inser att kopplingen är underdimensionerad och om MV Agusta inte släpper en ny motor så kommer det inte gå att lösa. Tråkigt.

Tråkigt med lådan med. Gamla F4 Brutale verkade vara mer driftsäker.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Tråkigt, men du ska veta att 1200 mil är nog det längsta jag har hört om. Finns en tråd på mvagusta.net där en kille ger sig på att lösa problemet men inser att kopplingen är underdimensionerad och om MV Agusta inte släpper en ny motor så kommer det inte gå att lösa. Tråkigt.

Tråkigt med lådan med. Gamla F4 Brutale verkade vara mer driftsäker.

Om jag fattade min ÅF rätt, fast mitt förtroende för han är lågt som du kanske förstår, så var det F800 2014-15 som hade problem, och enligt honom så var servicesatsen en grövre manick vilket skulle vara samma på -16 och framåt. Men jag har liksom "gått i väggen" på den hojen, håller mig mer på banan numera.
Fast jag åkte 6 mil igår :D
En bra vardagsmoppe med mkt körglädje då man justerat in fjädringen mm.
Stägt av min QS nu och kör inte lika hårt med den längre...
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Om jag fattade min ÅF rätt, fast mitt förtroende för han är lågt som du kanske förstår, så var det F800 2014-15 som hade problem, och enligt honom så var servicesatsen en grövre manick vilket skulle vara samma på -16 och framåt. Men jag har liksom "gått i väggen" på den hojen, håller mig mer på banan numera.
Fast jag åkte 6 mil igår :D
En bra vardagsmoppe med mkt körglädje då man justerat in fjädringen mm.
Stägt av min QS nu och kör inte lika hårt med den längre...

Läs denna tråden:
http://www.mvagusta.net/forum/129-m...3186-aftermarket-sprag-clutch-interested.html

"I finally got the engineers report on the sprag clutch assembly and it is bad news.To start with the engineer hates sprag clutches in any application,they are inefficient for the job they have to do,they need strong torque loads to work without slipping.
His views on the MV sprag are and quote.
"The MV sprag is a bad design and is too small for the job.Because a 3 cylinder motor shuts down in various positions unlike a 4 cylinder motor which normally stops in the same postion,the 3 cylinder will stop BTDC or ATDC.The sprag will bite in and work better on a compression stroke if that makes sense.This is why 4 cylinder motors do not suffer the same failures.The area the sprag contacts on start up only needs 1 thou of wear to produce problems
Upgrading the sprag assembly would require a larger unit to be made but is not possible due to limited space"
His advice is battery power is critical,so run the best quality battery with the highest CCA rating,look at upgrading your positive battery cable to carry the amperage and make sure your earth points are clean and protected from corrosion.He also said the bikes should have been fitted with a voltage meter/gauge to warn owners of low battery power which would reduce the event of sprag slippage.
I am really sorry I cannot help you guys and I feel like I have failed.I tried."

Sen hur mycket sanning det ligger i det, det vet jag ej.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Läs denna tråden:
http://www.mvagusta.net/forum/129-m...3186-aftermarket-sprag-clutch-interested.html

"I finally got the engineers report on the sprag clutch assembly and it is bad news.To start with the engineer hates sprag clutches in any application,they are inefficient for the job they have to do,they need strong torque loads to work without slipping.
His views on the MV sprag are and quote.
"The MV sprag is a bad design and is too small for the job.Because a 3 cylinder motor shuts down in various positions unlike a 4 cylinder motor which normally stops in the same postion,the 3 cylinder will stop BTDC or ATDC.The sprag will bite in and work better on a compression stroke if that makes sense.This is why 4 cylinder motors do not suffer the same failures.The area the sprag contacts on start up only needs 1 thou of wear to produce problems
Upgrading the sprag assembly would require a larger unit to be made but is not possible due to limited space"
His advice is battery power is critical,so run the best quality battery with the highest CCA rating,look at upgrading your positive battery cable to carry the amperage and make sure your earth points are clean and protected from corrosion.He also said the bikes should have been fitted with a voltage meter/gauge to warn owners of low battery power which would reduce the event of sprag slippage.
I am really sorry I cannot help you guys and I feel like I have failed.I tried."

Sen hur mycket sanning det ligger i det, det vet jag ej.

Kan ha hjälpt att jag haft underhållsladdning ganska ofta då :tummenupp
 

rixx

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2016
Ort
Avesta
Hoj
Yamaha TDM 850 -91
Wow det känns som en hoj som kräver både extra tid, energi och pengar!

Undrar om det är värt det i slutändan med tanke på vilket visuellt mästerverk den är :va
Vågar man chansa, och hur många hojar av 100 har problem..?
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Wow det känns som en hoj som kräver både extra tid, energi och pengar!

Undrar om det är värt det i slutändan med tanke på vilket visuellt mästerverk den är :va
Vågar man chansa, och hur många hojar av 100 har problem..?

675:an ska inte strula lika mycket.

Förutom startmotorkopplingen så tror jag att den är relativt driftsäker. Jag har t.ex. sett en F3 675 med cirka 7000 mil på mätaren till salu i tyskland.

Fantastiska hojar annars... hade själv slagit till på en 800 om de inte hade haft problemet med startmotorkopplingen.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top