Utländska körkort?

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Det är vid sådana tillfällen man ska köra en bil man inte bryr sig om, antingen för att den är fördjävla risig, eller för att man gärna skulle få den inlöst av någon annans försäkring. :hihi

hehe mycket man skulle ha gjort, men just i trafiken så e jag nog en fet jäkla fegis. Blir inte ens arg å så i trafiken, kul när man sitter som passagerare å polarna brusar upp som fan när de anser att nån framför/runt dem gjort nått fel/fult. :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
hehe mycket man skulle ha gjort, men just i trafiken så e jag nog en fet jäkla fegis. Blir inte ens arg å så i trafiken, kul när man sitter som passagerare å polarna brusar upp som fan när de anser att nån framför/runt dem gjort nått fel/fult. :)

Jag muttrar och svär en hel del, men blir inte direkt upprörd. Men, det händer att jag ger taxichaffisarna fingret när de kommer på spärrområden och tutar på mig för att jag inte flyttar mig här i sthlm. :näsblod
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Jag muttrar och svär en hel del, men blir inte direkt upprörd. Men, det händer att jag ger taxichaffisarna fingret när de kommer på spärrområden och tutar på mig för att jag inte flyttar mig här i sthlm. :näsblod

Det värsta jag har gjort är la att jag jagat ikapp en överklass gubbe i sin m3 cabb å gett han fingret efter att han nästan klippte mig i en rondell när jag snällt stod å vänta så ett par tanter kunde helt gå över övergångsstället men eftersom han då svarade med att försöka preja mig av vägen för det så ja, nä inga hämndaktioner eller så för mig efter det. Man vet ju inte vad det e för psykopater som befinner sig på våra vägar.
 
Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
En skrothandlare här i Skåne var mycket bekymrad .han var gammal ock skulle snart pensionera sej men sonen klarar inte att ta körkort .Stackarn .En tid senare dyker dock de upp och ska hämta lite skrot .Nu kör sonen och fadern berättar glatt att det gick att fixa körkort utomlands
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
En skrothandlare här i Skåne var mycket bekymrad .han var gammal ock skulle snart pensionera sej men sonen klarar inte att ta körkort .Stackarn .En tid senare dyker dock de upp och ska hämta lite skrot .Nu kör sonen och fadern berättar glatt att det gick att fixa körkort utomlands

Men jag hade för mig att man skulle vara bokförd i minst 6 mån i det landet.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Det här var ca 10 år sen .Ingen aning hur det gick till men det var vad gubben sa
Eller så köpte de nån förfalskning kanske ?
Det mesta går ju fixa är ju en hel del 1procentare som blivit förtidspensionärer här i Sverige
 
Last edited:

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Om det vore så har jag kört olagligt i Sverige i 45 år! Jag är dansk medborgare och har haft fast adress i Sverige till o från i 45 år och jag har blivet stoppat ett antal gångar utan påtal!. Danskt körkort gäller oavset och ska inte byttas om inte jag absolut vil!. Hurvida det även gäller körkort från andra eu-länder har jag ingen uppfattning om...

Var just därför jag skrev "Om jag kommer ihåg rätt...".

Var ett tag sen jag satt på ledningscentralen hos sheriffen, så därför har jag inte full koll på exakt vilka regler som gäller längre.
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Jag är engelsk, tog B-kortet i England. Flyttade till Spanien, bytte kort, minns inte efter hur länge, bodde där nästan 3 år. Fick tung lastbilsbehörighet på köpet av nån oförklarliga anledning :3freak alltså BE CE som det var tills för något år sedan .... kom till Sverige 2002 och trodde att körkortet gällde tillsvidare pga EU, men blev stoppad på en rutinkontroll i typ 2006 och då sa polisen att jag var tvungen att byta in det till ett svenskt (hade perm u/tillstånd). Gjorde så, BE CE föjlde med! Men var lugn, har inte kört någon lastbil och tä'nkte inte göra det utan lektioner först ... :crash Tog MC kort här i Sverige :tummenupp
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Jag muttrar och svär en hel del, men blir inte direkt upprörd. Men, det händer att jag ger taxichaffisarna fingret när de kommer på spärrområden och tutar på mig för att jag inte flyttar mig här i sthlm. :näsblod

Sist någon gav mig fingret slog jag sönder min egen ruta inifrån :brinnerup
Det var iofs. Länge sedan men tänk på att alla kanske inte reagerar korrekt/ eller som du tror att dom bör göra.
Nu kör jag då inte taxi så jag klarar mig nog :crash
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du har säkert också vederhäftiga källor att stödja ditt påstående med. Inklusive olycksstatistik.

Enligt bilregistret finns det totalt 140?463 registrerade personbilar i Malmö kommun.
Tio procent av dessa, 14?137, ägs av Malmös tio mest aktiva bilmålvakter.
14137*100/140463=10,06%
så det blir en bil av tio, redan när man inskränker sig till Malmös 10 mest aktiva bilmålvakter.
https://www.sydsvenskan.se/2014-02-19/var-tionde-malmobil-ags-av-en-bilmalvakt
https://www.sydsvenskan.se/2017-06-29/polisen-rensar-malvaktsbilar-fran-malmos-gator
https://www.sydsvenskan.se/2017-07-25/vill-se-hardare-tag-mot-bilmalvakter
http://www.nsd.se/nyheter/lista-bilmalvakter-lan-for-lan-8866193.aspx
 

turismo

Medlem
Gick med
5 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
GSX 750 1999
Jag vet inte, att folk tar MC kort utomlands eller att utlänningar får köra bil i Sverige är nog inte det största problemet i trafiken, de flesta nyanlända har inte ens råd att skaffa bil.
Måste istället vara dessa Jason Statham wannabe skitstövlar i Audi eller andra "statusbilar'. I princip varenda en kryper upp bakom arslet på en och försöker nästan aktiv ta livet på en...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sist någon gav mig fingret slog jag sönder min egen ruta inifrån :brinnerup
Det var iofs. Länge sedan men tänk på att alla kanske inte reagerar korrekt/ eller som du tror att dom bör göra.
Nu kör jag då inte taxi så jag klarar mig nog :crash

Hehe, taxichaffisarna är inte direkt timida. :D
Men vill de slå sönder sina egna rutor så är det helt okej för mig. :fakta
Sist så körde taxifuckot väldigt aggresivt, väldigt nära som för att säga "Jag kör på dig ditt pekafingermongo!" vilket inte oroade mig alls, för jag ville bli av med den bilen, och en taxi som rammade mig snett i sidan från spärrområde kändes som ett utmärkt sätt att få en slant på försäkringen istället för att behöva sälja skiten. :hihi
Men fjollan bangade.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag vet inte, att folk tar MC kort utomlands eller att utlänningar får köra bil i Sverige är nog inte det största problemet i trafiken, de flesta nyanlända har inte ens råd att skaffa bil.
Måste istället vara dessa Jason Statham wannabe skitstövlar i Audi eller andra "statusbilar'. I princip varenda en kryper upp bakom arslet på en och försöker nästan aktiv ta livet på en...

I malmö hyr du en rutten obesiktad, oskattad, oförsäkrad gammal bil för några hundringar i veckan av någon av alla hundratals oregistrerade biluthyrare. Delar du på hyran med broschorna är det inga problem med att få dagersättningen att räcka. I Malmö är risken betydligt större att du får en körkortslös nyanländ i sidan, än att en mellanchef i sin A6 kör in i dig. För övrigt är det många som inte använder alla filer här i Stockholm, utan envisas med att ligga och trycka så långt till vänster som de törs. Men du är väl inte en av de bilisterna va?
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Hehe, taxichaffisarna är inte direkt timida. :D
Men vill de slå sönder sina egna rutor så är det helt okej för mig. :fakta
Sist så körde taxifuckot väldigt aggresivt, väldigt nära som för att säga "Jag kör på dig ditt pekafingermongo!" vilket inte oroade mig alls, för jag ville bli av med den bilen, och en taxi som rammade mig snett i sidan från spärrområde kändes som ett utmärkt sätt att få en slant på försäkringen istället för att behöva sälja skiten. :hihi
Men fjollan bangade.

Hahaha, det är rena vilda västern i trafiken nu för tiden.
Fast taxichaffissen förtjänade det med tanke på hur han framförde sitt fordon.

Har du något kännetecken så jag inte sätter min bil i sidan på din när du gett mig ett stort jä... fack you finger :)



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag vet inte hur det är med MCkort, men i Ukraina kan man få lastbilskörkort om man har ett "vittne" på att man kört lastbil. Detta körkort gäller endast i Ukraina. Men kan bytas mot ett ryskt, som kan bytas mot ett polskt, som kan bytas mot ett tyskt, som gäller i hela världen.


Eeeek! :skrämd
Är det sant!? Guud så oseriöst.

Eller, vänta...? I Sverige, fram till 31/12 1983 så fick man köra lastbil på vanligt bilkörkort. Same<-> same, tyckte myndigheterna.
Under 1983 kunde man byta in sitt *B***-kort mot ett *BC** bara genom att säga att man kunde köra. Ett körkort som gällde överallt där ett svenskt körkort gäller.

Inte ens några vittnen behövdes - det räckte med att själv intyga att man hade kört 100 mil under året som gått. Ba' så ba'.

Strax under en halv miljon bilförare passade på att gratis få sin behörighet uppgraderad till den nya standarden.

Irrelevant? "Det var så länge sedan..."
Tja, men många lär ha sitt Cornflakes-C kvar i plånboken.
Hustrun har det, jag har det - men hon kör banne mig mer lastbil än jag these days.

Hur många använder det idag? Ingen vet.
Hur stor andel av dagens lastbilsolyckor kan kopplas till körkort utlämnade utan verklig kunskap eller utbildning på fordonstypen? Ingen vet.

Tack och lov fungerar kravet på återkommande läkarintyg vid högre behörighet som en gallring: många anser att det är för jobbigt att kolla syn, blodtryck och annat krafs så dom låter sin högre behörighet frysa inne och fortsätter lalla runt skumögda i sina personbilar. Inga krav ställs - B-kortet är ju för evigt... :zpy
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hahaha, det är rena vilda västern i trafiken nu för tiden.
Fast taxichaffissen förtjänade det med tanke på hur han framförde sitt fordon.

Har du något kännetecken så jag inte sätter min bil i sidan på din när du gett mig ett stort jä... fack you finger :)



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nu behöver man göra ganska wth-iga saker för att jag ens ska orka ge ett finger, men för tillfället kör jag en helt standard Subaru outback executive 3.6. :hihi
Tänkte nog byta den mot något annat nu när jag kan lasta skit i en stor skåpbil istället.
 

turismo

Medlem
Gick med
5 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
GSX 750 1999
I malmö hyr du en rutten obesiktad, oskattad, oförsäkrad gammal bil för några hundringar i veckan av någon av alla hundratals oregistrerade biluthyrare. Delar du på hyran med broschorna är det inga problem med att få dagersättningen att räcka. I Malmö är risken betydligt större att du får en körkortslös nyanländ i sidan, än att en mellanchef i sin A6 kör in i dig. För övrigt är det många som inte använder alla filer här i Stockholm, utan envisas med att ligga och trycka så långt till vänster som de törs. Men du är väl inte en av de bilisterna va?

Som tur bor jag inte i Malmö. Är heller ingen bilist då jag enbart kör hoj och håller mig till längst höger när jag vill köra lagligt. Nöjd med svaret?
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Jag vet inte, att folk tar MC kort utomlands eller att utlänningar får köra bil i Sverige är nog inte det största problemet i trafiken, de flesta nyanlända har inte ens råd att skaffa bil.
Måste istället vara dessa Jason Statham wannabe skitstövlar i Audi eller andra "statusbilar'. I princip varenda en kryper upp bakom arslet på en och försöker nästan aktiv ta livet på en...

Är alla "nyanlända" panka?
Troligtvis inte.

Nu finns det säkerligen viktigare saker att lösa i trafiken men en viss grupp är starkt överrepresenterad.

www.sydsvenskan.se/2006-10-22/utlandsfodd-lever-farligt-i-trafiken
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Som tur bor jag inte i Malmö. Är heller ingen bilist då jag enbart kör hoj och håller mig till längst höger när jag vill köra lagligt. Nöjd med svaret?

Problemet finns kvar, oavsett din bostadsort:7peta Jag är dock nöjd över din påstådda fordonsplacering.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top