Utländska körkort?

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
Ändå är det pursvenskt white trash utan körkort som står för större delen av mc-dödsolyckorna i Sverige... Kanske inte utlänningar som är det stora problemet?

Att ha fått körkortet i cornflakespaketet eller via postorder från Långtbortistan gör nog ingen större skillnad.

Fan vad jag ogillar orden "pursvenskt white trash"! Är du svensk? Är du vit?



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Att ha fått körkortet i cornflakespaketet eller via postorder från Långtbortistan gör nog ingen större skillnad.
1 av 5 (eller 1 av 4?) som omkommer på mc i Sverige saknar körkort, fick sambon höra på riskettan igår.
Detta är tydligen en uppåtgående trend...

Sent from my E5823 using Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fan vad jag ogillar orden "pursvenskt white trash"! Är du svensk? Är du vit?

Jag förstår att du tog åt dig. Visst känns det jobbigt?

Fundera nu en stund på hur romer eller andra känner det när diverse nedsättande skrivs om dem på forum. De läser och skriver här också, nämligen.



(Helt irrelevant, men eftersom du nu undrar så är jag en vit, medelålders och väldigt svensk man, tillhör ingen minoritet alls utom möjligen en liten minskande grupp av anständiga människor som tycker att det är viktigt med viss respekt även mot de som har svårare förutsättningar i livet än många andra. Kanske kommer med åldern om man nu inte har det från fostran.)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
1 av 5 (eller 1 av 4?) som omkommer på mc i Sverige saknar körkort, fick sambon höra på riskettan igår.
Huruvida dessa är svenskar eller white trash diskuterades inte :rofl
Detta är tydligen en uppåtgående trend...

Sent from my E5823 using Tapatalk


Ur minnet:

37 omkomna 2016. Räknar man bort de som saknade körkort, och/eller var rattonyktra etc så blev det 6 kvar.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Att en Y namn hojintresserad Ronnebybo köper ett Ukrainskt hojkort och slutar sina dagar 30 m ut på en åker innebär en mindre risk för sin omgivning än det faktum att var tionde bil i Malmö ägs av en bilmålvakt, där är du omringad av obesiktade corollor med en nyanländ bakom ratten.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Att en Y namn hojintresserad Ronnebybo köper ett Ukrainskt hojkort och slutar sina dagar 30 m ut på en åker innebär en mindre risk för sin omgivning än det faktum att var tionde bil i Malmö ägs av en bilmålvakt, där är du omringad av obesiktade corollor med en nyanländ bakom ratten.

Du har säkert också vederhäftiga källor att stödja ditt påstående med. Inklusive olycksstatistik.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Du har säkert också vederhäftiga källor att stödja ditt påstående med. Inklusive olycksstatistik.

Kan kanske vara svårt att förstå hur det ser ut i Malmö, om man bor 150 mil därifrån. Vad vill du ha källor på? Är det mitt påstående om var tionde bil du har svårt att ta till dig? Vänligen googla och ett tips, sätt dig ner först, för det är minst sagt upprörande läsning.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Ur minnet:

37 omkomna 2016. Räknar man bort de som saknade körkort, och/eller var rattonyktra etc så blev det 6 kvar.
Det betvivlar jag inte, jag pratade bara om de som saknar körkort.
Hur många av de omkomna som var påverkade berättade sambon aldrig :gnissla

Sent from my E5823 using Tapatalk
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
Jag förstår att du tog åt dig. Visst känns det jobbigt?

Fundera nu en stund på hur romer eller andra känner det när diverse nedsättande skrivs om dem på forum. De läser och skriver här också, nämligen.



(Helt irrelevant, men eftersom du nu undrar så är jag en vit, medelålders och väldigt svensk man, tillhör ingen minoritet alls utom möjligen en liten minskande grupp av anständiga människor som tycker att det är viktigt med viss respekt även mot de som har svårare förutsättningar i livet än många andra. Kanske kommer med åldern om man nu inte har det från fostran.)

urs fyfan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Jag hyser större oro över att en flykting få köra bil i Sverige under tiden han söker asyl, bara genom att muntligt påstå att han har körkort.

Känns som hörsägen.
Att dom får köra på ett giltigt kort från hemlandet under ett år är det ju inget underligt med, men att det skulle räcka med att muntligen påstå det tror jag inte en sekund på.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Doolycheck: Nu vet du....

Jag spyr inte ur mig påhitt, bara sanningen. Men sitter inte heller och påstår att andra snackar goja utan att googla en endaste minut först
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hmm... Jag har ju kontakter på samtliga ställen utom just Ukraina. Man kanske skulle skaffa sig lastbilskort. :rofl
Dessvärre (bättre), så tror jag att det bara är i just Ukraina det går. De hade brist på inhemska chaufförer, så reglerna gjordes löjligt enkla, eftersom tanken var att de bara skulle köra i Ukraina där trafiken var (är?) gles och transportbehovet stort.
 

Ducatisteen

Medlem
Gick med
12 Feb 2010
Ort
Klippan
Hoj
Ducce851S, UrMonster900, NicoBakkerQCS mm
No no!

Om jag kommer ihåg rätt får man köra på sitt utländska körkort i 12 månader efter att man blivit folkbokförd här. Det ska även finnas en engelsk översättning till det utländska körkortet, är lite osäker på om det gäller alla länder eller bara dom utanför EU.

Om det vore så har jag kört olagligt i Sverige i 45 år! Jag är dansk medborgare och har haft fast adress i Sverige till o från i 45 år och jag har blivet stoppat ett antal gångar utan påtal!. Danskt körkort gäller oavset och ska inte byttas om inte jag absolut vil!. Hurvida det även gäller körkort från andra eu-länder har jag ingen uppfattning om...
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Om det vore så har jag kört olagligt i Sverige i 45 år! Jag är dansk medborgare och har haft fast adress i Sverige till o från i 45 år och jag har blivet stoppat ett antal gångar utan påtal!. Danskt körkort gäller oavset och ska inte byttas om inte jag absolut vil!. Hurvida det även gäller körkort från andra eu-länder har jag ingen uppfattning om...
Jag kan inte svara för alla EU-länder, men en vän till mig, som är tysk medborgare med permanent uppehållstillstånd i Sverige; 'fick inte köra vidare med sitt tyska körkort. Han kunde inte heller bara byta in det, utan var tvungen att köra upp (han hade vid ett flertal tillfällen tidigare, visat upp sitt tyska körkort och fått åka vidare, innan han stötte på den polisman som sade stopp).
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
I Gambia kan "vem som helst" gå till Polisen och säga "Jag kan köra bil" och därmed accepteras att få ett tillfälligt körkort, giltigt i 1 år, för motsvarande ca. 200 SEK. En av mina arbetskamrater besökte landet för en tid sedan, och häpnades över detta.
Kanske gäller det även andra länder runt om i världen... (jag bävar!)
Jag TROR att detta är en delförklaring till att de Gambianer (samt andra med uppenbarligt afrikanskt ursprung) vi ser som kör taxi i Sthlm, har väldigt dålig kontroll i trafiken för fordonet de framför. Visst är det märkligt att den som äger taxin inte ser detta faktum?

Det är, med kontakter, fullt möjligt att köpa sig t.ex. ett YKB (yrkeskompetensbevis) i ett av våra grannländer. YKB är idag ett MÅSTE för att få framföra yrkesmässig tung trafik i Sverige. Detta är (med största sannolikhet) Transportstyrelsen, Vägverket och Polisen mycket väl medvetna om, men det finns troligen inte (ekonomiska) resurser till att lägga tid på att försöka stoppa eländet.

Jag har en bekant i Ukraina, om nu någon vill ha ett körkort därifrån... (ja, jag är ironisk - men har dock en bekant i Ukraina).

Beträffande benämningen "kkr". Jag googlade givetvis... :
(Fråga: Jag har sett att vissa har börjat skriva ”kkr” som förkortning för ”tusen kronor”, är det riktigt korrekt?

Svar: Ja, så kan man skriva i ekonomisk facktext. Men i normal sakprosa bör man hellre välja förkortningen ”tkr”.)



/H
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Tänkte samma sak när ett gäng romer kom farandes mot mig på en enkelriktad gata. Prejade ut mig i vägrenen medans de skrek svordomar :glömdet

Så gör ju taxi chaffisar i gbg :p

hade grönt vid en korsning vid den dära katolska kyrkan vid heden in på skånegatan(bakom heden) har jag för mig att den gatan heter, ser att det är ett långt led med bilar som står vid rödljuset förutom en taxi som brassar på i min fil å jag får snabbt väja genom att köra upp på gångvägen medans den äckliga taxi gubbfittan skriker åt mig som om jag har gjort nåt fel... lixom wtf. :p
Tanken slog mig att jag borde ligga kvar i min fil medans han kör om alla stående bilar i sin fil men kroppen går ju på automatik vid sådana situationer.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så gör ju taxi chaffisar i gbg :p

hade grönt vid en korsning vid den dära katolska kyrkan vid heden in på skånegatan(bakom heden) har jag för mig att den gatan heter, ser att det är ett långt led med bilar som står vid rödljuset förutom en taxi som brassar på i min fil å jag får snabbt väja genom att köra upp på gångvägen medans den äckliga taxi gubbfittan skriker åt mig som om jag har gjort nåt fel... lixom wtf. :p
Tanken slog mig att jag borde ligga kvar i min fil medans han kör om alla stående bilar i sin fil men kroppen går ju på automatik vid sådana situationer.

Det är vid sådana tillfällen man ska köra en bil man inte bryr sig om, antingen för att den är fördjävla risig, eller för att man gärna skulle få den inlöst av någon annans försäkring. :hihi
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top